Monteringspunkt Marker Duke på 1080 Gun Lab

Velam

Ny medlem
Hej
Jag har köpt ett par Salomon 1080 Gun Lab (188cm), samt ett par Marker Duke bindingar. Jag har skaffat denna utrustning främst för att börja åka off-piste och göra toppturer, jibbar inte. Har bara åkt i pist hittills och jobbar på min carving-teknik. Är alltså inte så jätteavancerad/erfaren åkare, men avser att utvecklas. Jag väger ca 85 kg (183 cm lång).

Kan någon ge råd/resonemang om lämpligt monteringsläge av bindningarna?

Tack på förhand!

Finns det två märken på den skidan? I så fall är det "Traditional", "Classic", "Ride", eller vad det bakre märket nu kan heta som gäller.

Har nu kollat igen, och den har endast en markering. Med avseende på hur jag ska åka osv, borde jag följa markeringen eller justera åt nåt håll?
Tack på förhand

de börjar ju bli modernt med montering längre fram, även fast man inte jibbar, så någon centimeter framför standard lär ju va helt okej!

jhei sa:
de börjar ju bli modernt med montering längre fram, även fast man inte jibbar, så någon centimeter framför standard lär ju va helt okej!
I puder? Hmmm gå på strecket. Inte framför i alla fall. Sen så har jag inte åkt på den skidan så jag kan inte uttala mig om puder egenskaper..

//H

Tjena!

Jag har ett par Gun Lab och började med att montera dem på strecket men har nu bakmonterat dem ca 3,5 cm (så mycket som möjligt). Först när jag bakmonterat dem kändes de som riktiga puderskidor. Även om du inte är en avancerad åkare ännu så blir prestandan i puder så mycket bättre av att montera dem lite bakom den givna punkten att det absolut är värt det.

När skidorna var std monterade kändes det, för mig, som att jag stod alldeles för nära mitten på skidan och var tvungen att luta mig bakåt för att få upp spetsen trots bredden. Efter bakmontering står jag mycket mer neutralt på skidan och kan njuta på ett helt annat sätt.

slutligen, montera absolut INTE framför strecket utan snarare någon cm bakom.

Skärningen ser ju ganska så centrerad ut, så att gå någon centimeter bak på skidan är nog ingen dum idé, speciellt inte med tanke på det AKvS säger.

Tillbaka
Topp