Musikrättigheter??

• Trådstartare Trådstartare H-T
  • Start datum Start datum
H

H-T

Guest
Musikrättigheter??
Är det nån som vet om man måste ha rättigheter för musiken om man ska spela in en film?
Har hört nåt att man inte behöver det om man inte ska sälja filmen lr nå sånt. Är de så?
I så fall måste man ha rättigheter om man typ lägger ut en länk så att folk på freeride kan ladda ner den??

Behöver svar på allt sånt där eftersom film ska spelas in i veckan :)..

pz..

Musikrättigheter??
Hmm... jag måste erkänna att jag inte har full koll på området. Men jag är ganska säker på att man inte får använda musik som någon annan skapat i egna produkter överhuvudtaget utan "musikägarens" tillstånd. Dvs. vill du använda en låt i din video måste du kontakta aktuell utgivare (förlag) och förhandla om rättigheterna. Detta gäller även hemvideo som inte kommer att spridas.

Det finns dock musik att köpa som är fri för användning. Kan köpas från tex: Magix. http://www.magix.com till en billig peng.

That´s all kids! / MM

PS! Många, bla. vänner till mig struntar i ovanstående, och lägger hej vilt in copyrightskyddad musik i sina videor, men det är som sagt olagligt... DS.

Musikrättigheter??
Du får använda musiken med tillstånd...

Läs om det på STIM:s hemsida. Och det säger väl sig själv varför du inte får använda ders musik utan tillstånd... Du kan ju jämföra med Patent typ....

Musikrättigheter??
Men om man nu måste ha rättigheterna så undrar jag hur hemvideor som jag själv tankat hem har skaffat rättigheter? För jag tror inte att man har förhandlat med t ex The Hives som jag sett rätt många filmer med.

pz..

Musikrättigheter??
du skall nog se att dom inte förhandlat... tror du själv på att det är många som kontaktar skivbolagen.. är det ett litet projekt kommer dom inte göra ändå... bara publicitet för dom.

Musikrättigheter??
Men om det kommer på internet så sprids den juh eller???

Sen beror det nog på vilket band det är..

Ta tex Metallica dom är ju sten hårda eller hur??? Sen kan jag tänka mig att The Hives inte heller gillar det om dom får reda på det.

Jag menar det är ju illegal spridning...

Musikrättigheter??
Att du lägger in musik på din film orkar inte bolagen bry sig om... de får inte ut något värde i förrhållande till arbetsinsats, dvs de tjänar inget och att tjäna ngt är allt de bryr sig om.

Annars kan du ju köra med bara Beastie Boys, som har släppt sin musik fri (de tyckte det var rätt då de samplat mycket själva)...

Musikrättigheter??
Ok, jag gick till Piratbyrån och läste:

"Det är tillåtet att göra enstaka kopior av vissa saker (musik och film, men inte datorprogram och TV-spel) åt dig och dina kompisar, eller din "vänkrets". "

Men

"Att lägga ut film eller musik på nätet ses som tillgängliggörande för allmänheten enligt UrL"

Alltså: Leka hemma, kör på. Sprida på internet, akta sig. Även om jag i dagsläget har svårt att se att Antipiratbyrån skulle sätta igång att leta hemmagjorda skidfilmer och sen sätta sig ner och kolla igenom alla bara för att se om någon artist på något av de bolag de representerar dyker upp med en låt, de har nog fullt upp med att sätta dit folk för spridning av mer värdefullt material.

För mer läsning rekommenderar jag advokaten på Piratbyrån: http://piratbyran.org/?view=articles&cat=6

Musikrättigheter??
Hars!
Jag tror att det är mer komplicerat än så eftersom du inte enbart kopierar en låt utan så att säga integrerar den i ett eget "konstverk". Jag köper dock ditt resonemang. Risken att någon skulle bry sig om att man gjort en egen skidfilm i någar tiotal exemplar är väl i stort sett obefintlig...

MVH/MM

Musikrättigheter??
jo, jag håller med om att de strofer jag citerade är hyfsat generaliserande, kollade på stims sida men hittade inget där. om det är nån som pluggar juridik här får de gärna reda ut det hela för oss, hade varit kul att veta.

Tillbaka
Topp