Nackskydd/stöd till ski/snowboarding?

Hej,
jag och min fru kom precis hem från ett par dagar snowboarding i Myrkdalen/Norge. Lyckades falla i pisten (den var isig och stenhård) i ganska hög fart. Vilket resulterade i att jag landade på rygg och slog huvet rejält i backen som i sin tur resulterade i en sorts whiplash skada i nacken. Huvudet klarade sig fint tack vare hjälmen, även fast de vinglade lite efteråt, å ryggskydd hade jag givetvis. Men nacken, den tog stryk, så blev att avsluta åkningen för min del vilket ju var ganska surt.

Har nu i efterhand googlat å sökt om det finns nackstöd/skydd menat för ski/snowboarding men har inte hittat nåt. Är det jag som är dålig på att söka eller finns det faktist inte nåt bra alternativ där ute? Skulle vara super om det finns, så är det större chans att man kan fortsätta åka ifall man faller hårt igen.

Åker annars främst offpist där ett fall sällan gör mycket skada, ifall man nu inte träffar på ett träd eller dyl. Ska hålla mig borta från pisterna i fortsättningen ;)

// Andreas

Tjena! Sorry har inget svar för nackskyddet.

Men undrar lite hur det gick för dig med skadan?

Fick en liknande whip igår i pisten. Inte så kul! Hade inte hög fart men det snärtade till rejält. Idag känns delar av halsen-nacken stel. Känns inte ”farligt” men man blir ju nojig när man läser 1177 att det kan orsak nervproblem osv.

Kunde du åka efteråt? Kollade du upp det i sjukvården? Hur är det idag?

Mvh Simon

Det finns ju nackskydd ämnat för crossåkare. Borde väl funka i pist också.
Kräver väl iofs en crosshjälm också men jag har svårt att se någon annan lösning

Tillbaka
Topp