Någon med erfarenhet av Ride brädor?

johda

Medlem
Tja
Någon som har lite erfarenhet av Rides brädor??
Håller de samma standard som de andra stora märkena på marknaden?
//J

Jag har bara erfarenhet av Ride Havoc som är en mellanmodell. Den är vridstyv och bra som allroundbräda. Ångrar inget med detta köp förrutom att jag tog LX bidningar som har/hade dåliga spår i plattan och bidningen. Även fast man dragit åt skruvarna till max är spåren för "runda" för att bindningen vid crash inte ska röra sig och byta läge. Jag verkar dock vara bland dem enda som haft problem med detta...Konstigt tycker jag, men kan vart ett fabrikationsfel.
Ride gör helt klart bra brädor och kvaliteten finns det inget att anmärka på!
Men satsa på MINST Havoc i prisstegen.

Emil

Jag har kört på två Ride brädor för några år sedan, var riktigt nöjd då, (bla Hedmans promodel ;-P ) dock känns det lite som att dom tappat på senare år, eller bara att dom riktat sig mer till "medelskiktet"...

sen har jag hört rykten om att Stadium har ensamrätt på dessa i Sverige och tar in stora beställningar vilket gör att de kan ha lågt pris på dem... detta är dock inget jag är ens i närheten till säker på och kan lika gärna vara ett säljknep från stadium...

lyka till!

Jag kör på en Ride DH 157 med Ride Delta Movement-bindningar. Detta setup funkar riktigt bra. Brädan har ett lagom mjukt flex för jibbing och rails samtidigt som den har bra pop. Bindningen har precis rätt flex och stadga.

Jag kan rekomendera detta setup om du gillar att köra park. Det är inget för puderåkaren eftersom brädan är en twintp och bindningarna som sagt har ett ganska parkorienterat flex.

Kvalitén kan jag inte avgöra eftersom jag aldrig kört Ride tidigare och jag inte kört på den mer en i helgen. Men jag hoppas att den ska hålla bra.

Ride tillverkar verkligen fina brädor, skaffade dock inte en Ride för att jag inte gillade deras breda modeller den här sesongen. Om priserna skulle jag säga att om man får en av Rides bättre brädor för under 3500SEK så är det ett bra kap. Kollade här i Helsingfors (Finland) Stadium och dom säljer bl.a. Ride DH för 395€ (ca. 3500SEK). Stadium har en priskamp på gång med Intersport vilket betyder att om det finns en intersport i närheten av en stadium affär så kan du säga åt intersport försäljaren vad deras brädor kostar i stadium så går dom med på att sälja till samma pris :D Vet inte riktit om jag seglade lite offtopic men i alla fall fick ni lite info om priserna ;)

CustomX sa:
sen har jag hört rykten om att Stadium har ensamrätt på dessa i Sverige och tar in stora beställningar vilket gör att de kan ha lågt pris på dem... detta är dock inget jag är ens i närheten till säker på och kan lika gärna vara ett säljknep från stadium...

lyka till!
Det är Stadium som är distributör för Ride i Sverige och de har ju kört märket i botten totalt. Det är säkert bra för både Stadium och Ride rent ekonomiskt men Ride har ju ingen som helst trovärdighet som snowboardmärke längre och Stadium säljer ju i princip bara lågprisprylar.

Jag har kört på Timeless 168 en dryg säsong nu och kan varmt rekommendera denna serie som allround med inrikting på friåkning. Den tål höga farter utan att fladdra eller vika ihop sig även om det blir lite slagit. Samtidigt är den smidig nog att kunna gubbjibba lite med och tål stora dropp. Jämfört med gamla Burton Frontier så är den lite mer förlåtande men tappar därmed lite i isgrepp.

Har precis köpt en Ride Yukon 168 (bredare variant av Timeless) kostar $480 på Backcountry. Den motsvars väl närmst av som motsvaras av Burton Triumph som kostar $450 på samma ställe. Det lite roliga blir att här så kostar Burton brädan $786 och Ride hade ett ordinarie pris på Stadium som var $585 men på REA så gav jag $442 (skrev alla priser i dollar för att enklare visa på skillnaden). Så jag tycker Stadium håller helt okej priser och jag både tror och tycker att Ride är helt okej men som alla andra så har dom brädor i olika prisklasser. Men man kan ju undra varför Burton ska kosta så mycket mer i Sverige och varför inte web-siterna i USA får skicka Burton hit och varför en del handlare här på största allvar säger att men inte får REA Burton……

Men för att svar på ursprungsfrågorna:

"Någon som har lite erfarenhet av Rides brädor??" Jag är nöjd med min bräda. Innan jag köpte den så kollade jag med kompis som kört en längre tid på Ride och även han var nöjd. Resentionerna på nätet pekade också åt det hållet.

"Håller de samma standard som de andra stora märkena på marknaden?" Absolut!

"Det är Stadium som är distributör för Ride i Sverige och de har ju kört märket i botten totalt. Det är säkert bra för både Stadium och Ride rent ekonomiskt men Ride har ju ingen som helst trovärdighet som snowboardmärke längre och Stadium säljer ju i princip bara lågprisprylar........

Undrar om doughboy har koll på läget, senast jag kollade så hade Stadium i princip alla Ride brädor att beställa. Har dom verkligen bara lågprisprylar då? Skulle vara kl att höra hur dom har kört märket i botten oxå.......kul att höra resonemanget om att det skulle vara för billigt, är det inte på freeride ALLA tycker att sport-conrad är en "grym" butik och doughboy hade säkert tyckt att det var ok att handla billigt bara det var i en i hans ögon lite coolare butik......

Köpte en Ride Fleetwood i fredags, har tyvärr inte provat den än men det kommer snart:P så jag kan inte ge nåt speciellt omdöme men den är riktigt snygg iaf ;)

Testade en Ride Yukon 168 häromdagen. Blev riktigt imponerad. Är annars trogen Burton-åkare sedan många år..

Säljer stadium bara lågprisprylar? hmm.. då måste jag bannlysa lågpriskrafset från Burton för tid och evighet då med andra ord eftersom det är vad som fyller ut hälften av hyllorna där.. aja.. skämt å särri, jag håller med om att Rides cred har sjunkit som en sten i Schweden på senare år och tror att det säkert kan ha att göra med att de endast saluförs av ett såpass O-Kolt företag som Stadium då det inte verkar som om Ride tappat nämvärd ballfaktor utomlands.. Klart att bädorna skulle framstå som häftigare om de bara månglades ut i 3exemplar/nation på något våldshypad liten butik med ball adress.. dock är det fortfarande Ride snowboards det rör sig om.. ett av de märken som varit med i gamet längst av alla på den nuvarande marknaden, hade de inte lärt sig hur man bygger brädor under alla de år de hållit på hade de sannorlikt gått omkull för länge sedan.

För övrigt behöver man varken dyra eller balla prylar för att åka snowboard, kan man inte åka på en billig bräda kan man inte åka på en dyr heller.
...därmed inte sagt att jag inte gillar dyra & balla grejjer;-) jag är den största prülboegen som går i ett par skor.. men jag vet att balla grejjer inte gör mig ett dugg bättre som åkare, bara jävligt mycket kolare=P

hmm.. det jag ville ha sagt med det där var; Köp en Ride ifall du inte känner att lite ballfaktorförlust är hela världen.. jag har en Ride köpt på rea hos stadium för 2200:- som puder/andrabräda och jag kan inte påminna mig att jag någonsin kännt mig sviken av denna.. varken i midjedjupt champagnepuder eller när jag jagade den lokale carvingfantomen nerför 1800 fallhöjdsmeter i Italien.

(Ja, jag blev frånåkt med säkert 10 meter men jag är nöjd ändå)

markusrl sa:
Undrar om doughboy har koll på läget.
Det kan jag intyga att han i allra högsta grad har, vad gäller snowboards vet jag att han har betydligt bättre koll än mig.. och jag har bättre koll än ganska många.. hur mycket han vet som sportaffärer i allmänhet och stadium i synnerhet vågar jag däremot inte uttala mig om.

Puss på allihopa å skit ner er=P

Senast ändrad:
markusrl sa:
Undrar om doughboy har koll på läget, senast jag kollade så hade Stadium i princip alla Ride brädor att beställa. Har dom verkligen bara lågprisprylar då? Skulle vara kl att höra hur dom har kört märket i botten oxå.......kul att höra resonemanget om att det skulle vara för billigt, är det inte på freeride ALLA tycker att sport-conrad är en "grym" butik och doughboy hade säkert tyckt att det var ok att handla billigt bara det var i en i hans ögon lite coolare butik......
Självklart kan man beställa vilken bräda som helst från Rides sortiment hos Stadium. Jag snackade mer om utbudet i butikerna som brukar vara rätt skralt om man inte kommer till de allra största Stadiumbutikerna typ i Stockholm och Göteborg.

Stadium har kört Rides rykte som snowboadmärke i botten rätt ordentligt genom att sälja mestadels lågprisprylar i sitt nät av opersonliga sportbutiker. Svårare än så är det inte. Jag tycker att Ride gör helt ok prylar och deras bindningar ger mycket för pengarna men deras kredibilitet som snowboardmärke är inte särskilt hög i Sverige och det beror på Stadium.

Senast ändrad:
Har kört ride bräda och bindningar hela säsongen, funkar utmärkt!
Har iofs aldrig åkt på en riktigt bra bräda så kan inte jämföra, hehe.

Senast ändrad:
Har nydligen köpt mig en Ride Prophet som är en av de finare och bättre brädorna i deras utbud. Efter att ha haft en Havoc som är "mellanvariant" märker man såklart lite skillnad. Den nya har tex annan kärna, kolfiberinlägg för vridstyvhet mm mm. Men SÅ stor känns inte skillnaden i kvalitetskänsla. Tycker Ride gör kanongrejor och har tyckt att min gamla Havoc var kanon. Och för ett ganska bra pris är den helt klart riktiigt prisvärd. Skulle ändå vilja säga att ska du köpa en freeridebräda ska du välja en LÅNG längd. Många av Rides mer friåkningsinspirerade brädor är väldigt hårda! Med för kort bräda som samtidigt är hård kan du få problem i offpisten. Kör man på tex en Havoc som är lite mjukare uppstår inte detta problem lika mycket. Jag hade en Havoc 156 ( KORT! ) som fungerade riktigt bra överallt utom jätteuppkörd OP. Bytte nu till en Prophet 161 som är jäkligt hård. Slaktar på bra i uppkört men i varierande OP samt puder skulle jag nog vilja lite mer längd ändå på denna brädan.

Men som ett svar till frågan som tråden handlar om.
JA, Ride gör grymma grejor!!

Emil

jag har en ride kink men ex bindningar tycker den e grymt skön i parken:D
bara att ena spännet till bindningen gick sönder

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp