Någon med spekulationer ang. vädret?

jonaaas

Ny medlem
Hejsan, ser nu att det finns GALET billiga resor i mitten av januari till t.ex. Chamonix. Någon som har hört om det kommer komma någon snö snart till franska/österrikiska alperna eller kommer vi inte se röken av den än på ett tag? Dock har jag sett att det är ~100 cm snö i Chamonix fast bara runt 10% öppna backar, varför?

100cm? Måste vara totalt snöfall isåfall.. Snarare ca 20-30cm nu och massor av turister som hasar runt på isen på Grand Montets. Och det lär inte snöa förrän tidigast nyår sisådär.

Här står det att det ska vara "nice weather" tills söndag i alla fall, så ingen mer snö här.
Anledningen till de billiga priserna är just det, alla avbokar ju nu för ingen vill glida omkring på is eller gräs..
De har förutspått snö nu i veckor men har då inte sett något av det..

Min okvalificerade spekulation säger att snön kommer i mitten av januari!

FF: om du tittar på nästan alla snö-rapporter står det faktiskt 100cm+ på de övre backarna i Chamonix.

http://www.snow-forecast.com/resorts/Chamonix.conditions.shtml

blizzy: ok, får se hur det blir, vill ju inte heller riskera att hamna i en vecka med snö, snö, snö och åter snö och inte kunna gå ute :)

Cervinia verkar va mycket snö i, någon som har någon rapport på plats? Är parken öppen? Kan aldrig lita till hundra procent på sidorna.

jonaaas: FF bor i och för sig i Chamonix så har stenkoll då han var i backen idag skulle jag tro.

//H

Ok, tittar runt och väderrapporterna spår nu faktiskt snö i början av januari i Österrike! Kanske får en vit januari och en billig sista minuten, svår kombination men får hoppas.

Hasse: Då måste snow-forecast ta uppgifterna helt ur luften om man lyckas ta 100 cm fel :D

Senast ändrad:
Här stod det att det var 60cm o det är det verkligen inte så snörapporterna är då inte att lita på.

Januari får bli return of the vädergudar!

Apropå lite backar öppna trots mycket snö:

Jag var i Chamonix hösten 2005 och gick en kurs med en bergsguide där vid namn Sylvain Frendo. Han sade att Chamonix säsong börjar relativt sent pga att det krävs mycket snö innan man kan åka där.

Det finns en ganska färsk tråd från säsongspremiären i Chamonix här på forumet där bla FF figurerar. Läs den vetja!

Ohlalar sa:
blizzy; Vad menar du med att snörapporter inte är att lita på? :/ I Heiligenblubt som jag drar till på torsdag står det att det är 40 cm snö och -10...kan det vara fel?

http://www.wetter.at/wetter/sport-freizeit/ski-wetter/oesterreich/kaernten/ski-heiligenblut
Säger inte att det inte alla snörapporter är opålitliga.. men spelar ju rätt stor roll var man mäter.
Här har vi strålande sol (sen två veckor tillbaka), en hel del is o kala fläckar i pisten.. o offpisten är i princip oåkbar.. Nu visar min termometer +10, o den är inte ens i solen..
Alla ställen lever ju på turisterna o vill såklart ha hit så många som möjligt.. så det är rätt självklart att de skulle vinkla det till det positiva för snömängden.. Skulle jag gå ut o mäta snödjupet i pisten närmst mitt hus skulle jag säkert bara behövt ta ett spadtag innan jag nådde mark.. men på hemsidorna står det ändå "50cm snö i pisterna"...

Mina spekulationer säger att det kommer fortsätta såhär till januari.. det har då inte funnits några tecken på att det skulle förändras nu i alla fall.. sol sol sol.. inte ett endaste moln..

Patrick: Vad bra då att du vet;) Ska tydligen snö där jag är kring den 3 jan så det är oki för mig iaf.. Men det är ju i och för sig byborna som har bott här i 50 år som säger det och vad vet dom? Dom hade ju fel en gång förra säsongen då jag var här. Och då kom det snö i stället för sol som dom trodde....

//H

Någon som kan ögonvittna St Anton nu? Är det 60/80 backar öppna som det står på deras hemsida eller 20/80 som det står på andra?

Åkbart? Parken öppen?

Det skulle vara intressant att få en uppdatering på snöläget i Chamonix av någon som är på plats.. Resan den 12:e börjar närma sig med stormsteg och snöfrågan orar just nu!

Jag kan ögonvittna för Tignes/Val d'isere:
Snöat mer eller mindre konstant sedan nyårsnatten. Igår när jag va ute o lekte i pudret låg det ca 50cm överallt, men blåste riktigt ordentligt.
Inatt har det snöat ännu mer så när jag sticker ut o åker om 45min räknar jag med riktigt fräscht puder!

Thats all folks!

ps. www.natives.co.uk har en rätt bra snörapport från säsongare... ds.

En färsk update, det har snöat i stort sett hela västra Österrike, dvs, fran Arlberg (Stanton) till salzburg sedan i gar morgon, det har kommit ca 5-10 Cm nere i dalarna och uppe pa bergen upp emot 30-40 cm, och det snöar fortfarande, tempen i dalarna ligger runt 0 och uppe pa bergen pa ca -5 runt 2000m och - 13 grader pa 3000m. Tyvärr skall det bli varmare till helgen igen, de talar om upp emot + 8 grader nere i dalen = 0 uppe pa 2000 m.

/ Christian

www.wetter.at gå in och slå in ortsnamn. där kan man se en vecka framåt. lita inte 100 % på snödjup för det uppdateras inte riktigt som det ska.

GL
D

Tillbaka
Topp