AMATÖRER!
Approximativa gissningar och ogenomtänkta uträkningar samt ostrukturerat tänkande, vilken tur för er alla att ni har MIG som kan vattenkamma en tysk sidbena i denna rufsiga kalufs...
Luftmotståndet har tagits upp i tråden, men luftmotståndet varierar ju med höjden. Några hundra meter höjd hit eller dit är som piss i Mississippi, men 3000 meter upp på en glaciär kan det ha en pytteliten och jätteviktig betydelse! Även det aktuella lyfttrycket samt vind bör tas med i beräkningen, men dessa variabler svänger kontinuerligt och måste därför beräknas på plats. (Notera även att åkarens luftmotstånd ökar om åkaren har för stora kläder på sig)
Ebbe-werner var först med att presentera gravitationskonstanten (g), men satte denna till 9.81 m/s^2 (meter/sekund i kvadrat). 9.81 är dock enbart medelvärdet i Sverige. ju mer man närmar sig ekvatorn, desto mer ökar gravitationen. Skall detta hopp utföras i alperna behövs en annan gravitationskonstant för att ge ett korrekt resultat. (Kolla alltid upp om gravitationskonstanten finns utskrivet på pistkartan!)
Någon annan nämnde att vikten var utan betydelse, och det är helt korrekt. Såtillvida att åkaren tänker hoppa i ett vakuum! Kan ju vara lite smått skitotrevligt, då man förmodligen får en rätt fet huvudvärk, samtidigt som man troligtvis tappar andan. (Ta mig på orden…)
Åkarens ställning och rörelser under hoppet påverkar ju även kroppens aerodynamiska egenskaper på olika sätt. Även skruvar i sidled och volter bakåt/framåt kan ha sin lilla påverkan i själva parabeln och bör inte utelämnas i beräkningarna.
Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att få olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula.
På grund av denna oerhörda komplexitet i hoppkonstruktion råder jag dig JWester att skita i beräkningarna och låta någon stryktålig idiot hitta rätt hastighet åt dig innan du provar…
Eder betvingande vägvisare och hobbyprofessor - Nojlas