Någon på FR som är insatt i fysik?

JWester

Aktiv medlem
Har följande huvudbry idag, och med min ringa skolgång (avhopp i 2an på gymnasiet) kan jag faktiskt inte lösa detta, även fast jag vet i runda slängar hur man räknar;

Hur stor hastighet i km/h behöver en kropp på 80 kg färdas i för att flyga 40 m långt, och 15 m högt, och hur brant i grader behöver avhoppet vara? Anta att avhoppet och landningszonen ligger på samma nivå, dvs ingen höjdskillnad mellan början och slut på flygfärden.

Luftmotstånd, åkarens "pop" etc behöver ej tas med i beräkningen.

Vore helt underbart om någon kände för att fundera ut detta,

mvh

JW

tror nog inte du kunde dratt ut den ekvationen även om du gått ut gymnasiet

antagligen inte. men efter att ha läst lite trådar fulla av ekvationer på hur fort kroppar faller, skidors svängradie etc, så tänkte jag att nog borde det väl vara någon som kunde fundera ut denna. den skulle nämligen vara mig mycket till hjälp....
J

JWester sa:
antagligen inte. men efter att ha läst lite trådar fulla av ekvationer på hur fort kroppar faller, skidors svängradie etc, så tänkte jag att nog borde det väl vara någon som kunde fundera ut denna. den skulle nämligen vara mig mycket till hjälp....
J
ska du hoppa chads och behöver veta hur stor kick du ska ha eller?

Senast ändrad:
Hjalle_S sa:
tror nog inte du kunde dratt ut den ekvationen även om du gått ut gymnasiet
Beror ju på vad man går för linje, du läser ju inte fysik i sam vad jag vet? hade nog kunnat styra svaret om jag bara haft tillgång till fysik boken eller formelsamlingen, men det har jag ju inte :\

on topic: sry JW kan inte hjälpa, men av nyfikenhet undrar jag vart du ska hoppa?

du kan komma och bygga det i min hemmabacke sen, det är lungt

det räcker med att ha läst fysik A för att kunna lösa den där.. men jag orkar verkligen inte, sommarlov nu ju ffs

henning21 sa:
Prova först sedan Berätta för oss hur det gick.
det är just därför man räknar ut sånt här innan man provar. landa kort från 15 m = rätt oskönt.

och pistörer brukar inte ha så mkt koll, det är åkarna som ger riktlinjer oftast. men när det hela börjar tas till sådana proportioner som detta, så måste man räkna ut det i förväg, annars är det för farligt.
J

Det är ganska lätt att räkna ut men.... det ena beror på den andra d.v.s skulle du säga villken vinkel det är på hoppet kan ja säga hasigheten eller tvärtom.. ja skulle kunna dra till med en schysst vinkel på hoppet men beror på vad du skulle vilja ha......

mvh Jimmy

grejen är väl att är vinkeln för brant så kommer man inte flyga 15 m högt och 40 långt, utan kanske 17 högt eller något. själva förutsättningarna är att kroppen inte ska flyga högre än 15 m och inte längre än 40.
men låt oss säga att kicken är 40° brant, och längden måste bli 40 m då.

enklare?

det var ett svar på de här, inte topic

Av: JWester Online | Idag 20:34 Citera

grejen är väl att är vinkeln för brant så kommer man inte flyga 15 m högt och 40 långt, utan kanske 17 högt eller något. själva förutsättningarna är att kroppen inte ska flyga högre än 15 m och inte längre än 40.
men låt oss säga att kicken är 40° brant, och längden måste bli 40 m då.

enklare?
-peace

sodergren sa:
då ska hastigheten vara ca 20 meter/sekund
det blir 72 km/h

verkar orimligt då vi åkte i nära 90 km/h in i JOI hoppet, och det var ca 20 meter långt, och lite stepup.

det borde behövas bra mycket mer fart för att ta sig 40 meter från en 40° brant kick

vilken vinkel hade joi hoppets kick? den var väll ganska brant

det beror även på om kickens slut är högre/ lägre eller samma höjd som landningen där du vill landa

för det första spelar vikt ingen roll efter som allt faller lika snabbt. för andra så har du nästan rätt(blir 38 meter) men det du räknar och jag r'äknar är samma. eftersom 45 grader ger max längd och höjd vid en viss hastighet så minskar längden. alltså ger 57 grader samma längs som 33 grader. och eftersom det var bvara 38 meter så behövs några grader till. ungifär 40. kanske låter lite krånglit men ja ska förklara bättre snart behöver räkna lite först.

Joye sa:
http://www.colorado.edu/physics/phet/simulations/projectilemotion/projectile.swf

skulle säga ungefär 57° och 20 m/s (72 km/h)

EDIT: förutsatt människa på 80kg utan luftmotstånd

sodergren sa:
Det är ganska lätt att räkna ut men.... det ena beror på den andra d.v.s skulle du säga villken vinkel det är på hoppet kan ja säga hasigheten eller tvärtom.. ja skulle kunna dra till med en schysst vinkel på hoppet men beror på vad du skulle vilja ha......

mvh Jimmy
precis, du har ju två okända variabler, den ena ger ju den andra men det är ju oändligt många...

Jag har funderat lite på ditt bryderi och kommit underfund med att det reellt sätt är utförbart att räkna ut allt detta. Det har/är inte lika åtråvärt som att trycka i sig en saftig väsjöburgare men approximativt lika bastant och mättande när man är klar ;). Nedanstående är vad jag kom fram till:

Man måste börja med tiden upp/ned 15m, detta leder till att man får fram hastigheten som krävs i x-led som i sin tur resulterar i vinkeln.

Kan tyckas låta rätt orimligt, men så här ser det ut:

Vy=sqrt(2gh) Vx=s/(2sqrt(2h/g))

Vinkel = arctan (Vy/Vx)

Hastighet = sqrt(Vy^2+Vx^2)*3.6

Håll till godo på denna.

G = Gravitationen som i Sverige är 9.81 i Sl-enheter
3.6 är omvandling från m/s till km/h

Om jag inte har fel så har du nu en bauta-kicker som garanterat skickar dig 15m upp i luften och 40m framåt.

Lycka till med luftfärden. Vill spöklikt gärna se en bild på detta sen i vinter.

/fysik-ebbe?

Senast ändrad:
shit?? hur stort hopp tänker du bygga wester?? låter juh sjult stort!.. du måste fixa film eller bild på de sen!..

tror att du fått svar på din fråga nu!.. ^

AMATÖRER!
Approximativa gissningar och ogenomtänkta uträkningar samt ostrukturerat tänkande, vilken tur för er alla att ni har MIG som kan vattenkamma en tysk sidbena i denna rufsiga kalufs...

Luftmotståndet har tagits upp i tråden, men luftmotståndet varierar ju med höjden. Några hundra meter höjd hit eller dit är som piss i Mississippi, men 3000 meter upp på en glaciär kan det ha en pytteliten och jätteviktig betydelse! Även det aktuella lyfttrycket samt vind bör tas med i beräkningen, men dessa variabler svänger kontinuerligt och måste därför beräknas på plats. (Notera även att åkarens luftmotstånd ökar om åkaren har för stora kläder på sig)

Ebbe-werner var först med att presentera gravitationskonstanten (g), men satte denna till 9.81 m/s^2 (meter/sekund i kvadrat). 9.81 är dock enbart medelvärdet i Sverige. ju mer man närmar sig ekvatorn, desto mer ökar gravitationen. Skall detta hopp utföras i alperna behövs en annan gravitationskonstant för att ge ett korrekt resultat. (Kolla alltid upp om gravitationskonstanten finns utskrivet på pistkartan!)

Någon annan nämnde att vikten var utan betydelse, och det är helt korrekt. Såtillvida att åkaren tänker hoppa i ett vakuum! Kan ju vara lite smått skitotrevligt, då man förmodligen får en rätt fet huvudvärk, samtidigt som man troligtvis tappar andan. (Ta mig på orden…)

Åkarens ställning och rörelser under hoppet påverkar ju även kroppens aerodynamiska egenskaper på olika sätt. Även skruvar i sidled och volter bakåt/framåt kan ha sin lilla påverkan i själva parabeln och bör inte utelämnas i beräkningarna.

Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att få olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula.

På grund av denna oerhörda komplexitet i hoppkonstruktion råder jag dig JWester att skita i beräkningarna och låta någon stryktålig idiot hitta rätt hastighet åt dig innan du provar…

Eder betvingande vägvisare och hobbyprofessor - Nojlas

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp