B
BigAir
Guest
Någon på FR som är insatt i fysik?
Nojlas har räddat dig från döden Wester, tacka han stort!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det stämmer inte. Horisontalfarten är konstant, men det är inte vertikalfarten. Vid högsta punkten (15m) är den noll. Färden mot den högsta punkten beskriver en parabel (andragradskurva), inte en rät linje.santapelle sa:Till easyD
En kick på 56 grader??? Allvarligt? nja.... Jag anser att hoppet är en parallelltraspets, och således är högsta hökden 15m över den 40m långa platån. Detta ger i min värld en triangel med sidorna 20 resp 15 meter vilket sedna ger att vinkeln mellan hypotenusa( dvs åkarnes riktning) och platå, eller pga symmetrin marken du bygger hoppet på, bör vara ca 37 grader... Stämmer inte detta så säg??
Det var ett tag sedan vi det här laget, och nu kan jag inte direkt säga att jag jobbar med fysik, men tid för skidåkning kan jag ta när jag vill. Jag har en förstående arbetsgivareeasyD sa:Teknisk fysik... där uthärdade jag ett år innan jag insåg att elektro skulle ge mig mer tid till skidåkning;-)
Kära PNyberg. Det är alldeles korrekt att det är Einsteins relativitetsteori jag relaterat till. (E=mc^2) Lite snabbt förklarat så Är (E)nergin ekvivalent med (m)assan multiplicerat med (c)-ljusets hastighet i kvadrat. På svenska - Ganska lite materia är en jävla massa energi och vice versa, utan att någon egentligen bryr sig.PNyberg sa:"Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula."
Det du tar upp kanske inte till fullo kan användas i ett hoop på skidor i cirka hundra knyck. Jag antar att det du nämner sist är ett utdrag ur Einsteins relativitets teori där han bland annat menar att man får oänndlig massa om man färdas i ljusets hastiget.(?)
Nej, nu är du allt ute och cyklar. Mary Poppins hade ingenting med alperna att göra. Jag anar att du tänkte på ett annat verk som faktiskt utspelade sig i alperna med nunnor och nazister som ingredienser. "Climb every mountain.." passar ju in ganska bra. Sound of Music, alltså för våra något yngre läsare.easyD sa:Eller "supercallafragalisticexpialidocious" om man vill ha lite mer alpanknýtning än vanlig hicka...
jag satt en liten stund för mig själv på mitt rum och kollade min formelsamling och det såg ut som att det stämnde. orkade inte sätta in testvärden men jag tänkte om det kanske kunde hjälpa dig eller någon annan...chrtur sa:GEkroth: Tycker du det du säger låter vettigt själv? Om ja så har du rätt eller känner du dig osäker så kanske du kan kolla en gång till? Formler och kopiering av texter genom Google känns rätt meningslöst om man inte kan tolka detta för sig själv.....
ta med en stor spade när du väl sätter igångJWester sa:sitter mest o klurar på o bygga ett stort hopp....
Haha, aa gör det Wester.. Skicka ut Scherlin som ni gjorde i det stora Åre hoppet (förra våren)?Nojlas sa:AMATÖRER!
På grund av denna oerhörda komplexitet i hoppkonstruktion råder jag dig JWester att skita i beräkningarna och låta någon stryktålig idiot hitta rätt hastighet åt dig innan du provar…
Eder betvingande vägvisare och hobbyprofessor - Nojlas
Exakt =P håller med Nyberg till fullo förutom att det inte är i ljusets hastighet utan omkring ljusetshastiget =PPNyberg sa:Det du tar upp kanske inte till fullo kan användas i ett hoop på skidor i cirka hundra knyck. Jag antar att det du nämner sist är ett utdrag ur Einsteins relativitets teori där han bland annat menar att man får oänndlig massa om man färdas i ljusets hastiget.(?)
Tycker inte riktigt du behöver blanda in relativitetsteorin i en sån här beräkning. Men det klart ska du ha tusen decimaler på det slutgiltiga svaret så kanske det har betydelse, men kul att du är insatt i fysiken :D Konstigt att såpass få faktiskt finner fysik intressant.Nojlas sa:AMATÖRER!
Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att få olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula. Nojlas
De krymper inte såtillvida att de minskar i alla tre dimensioner, de kontraheras enbart på längden. Och så gjorde jag mig just nu skyldig till samma sak som Nojlas. Offtopic-iutsvävnignar =PNojlas sa:Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula. Nojlas