Någon på FR som är insatt i fysik?

Nojlas har räddat dig från döden Wester, tacka han stort!

vilken jävla tur att vi har nojlas här på freeride.. vad skulle en sida som denna vara utan en "betvingad vägvisare å hobbyproffessor"? INGENTING!

tack Noljas för att du håller freeride i så god stämning å räddar oss från död och elende:D

tycker alla borde tacka honom:D

vad gäller wester så är det nog precis som Nojlas skrev: låt nån stryktålig idiot prova först.. se hur de går.. om han lever när han landat så gör du nog ocksså de:D.. bara å prova..

"ingen kommer ihåg en fegis"

Wowowowow... Lyssnar du på de andra här kommer du nog att dö eftersom du inte kommer till landningen...
Detta tror jag däremot bör stämma.

Det hela är rätt komplicerat, men fullt genomförbart. Alla uträkningar bortser dock från luftmotstånd, och hastiheterna gäller precis där du lämnar kicken, och i "kickens" ritkning.

För att hoppa 40m långt och 15 meter högt bör vinkeln på kicken vara ca 37 grader. (vinkel=arctan(15/20) eftersom hastiheten i x-led är konstant under luftfärden...)

Din totala tid i luften blir ca 3,5s. (räknat på dubbla falltiden från 15m med g=9,81, dvs först upp och sedan ner. 2*falltiden=2*sqrt(2*15/9,81)=3,497...)

Detta ger hastigheterna i x och y-led, som i sin tur ger den totala hastigheten V. I x-led måste du åka i ca 11,5m/s (Vx=40/3,5=11,43) och i y-led ca 21,5m/s (Vy=15/3,5+9,81*3,5/2)

Detta ger den totala hastigheten V=sqrt(Vx^2+Vy^2)= 24,3m/s = 88km/h

Detta gäller alltså hastigheten då du lämnar kicken! Eftersom man bortsett från luftmotsånd och så, bör du nog åka fortare, och se till att ha marginaler på både hastighet och landning...

Låter som ett sjukt hopp, filma och lägg ut till vinterna!!!!

Senast ändrad:
En sak till ska väl sägas, detta hopp jag räknat på är alltså ett hopp med lika högt uthopp som landning... Och alla hastigehter är ju rent teoretiska, i verlkigeheten kommer massa andra saker att spela in såsom vinden, hur mycket du poppar, åt vilket håll du snurrar dvs flip eller spin, och hur mycket kick ni bygger på hoppet. När jag sa att 37 grader ger ett bra hopp är det ju vinkeln längst ut på lippen... (37 grader kommer från att använda pythagoras sats och säga att vid halva hoppet (20m) har du högst höjd (15m) och sedan räkna ut vinkeln för att komma så högt...)

Satan, att man skulle får användning för all fysik man läst, det trodde jag nog inte... haha

Why, I beg to differ... Jag resonerade som santapelle i mitt första svar i hr Westers gästbok, men kom fram till att approximeringen med att de bägge kateterna skulle vara 15 resp 20 _inte_stämmer. Det är initialhastigheterna i y- resp x-led som ger den rätvinkliga triangeln ur vilken man kan få fram vinkeln.

Följande bör dock vara korrekt:

gt^2/2 = 15 -> t= sqrt(30/g)

Voy = gt -> Voy = g * sqrt(30/g)

Vox * 2* t = 40 -> Vox = 20/(sqrt(30/g))

Vo^2 = Vox^2 + Voy^2 -> Vo = sqrt(Vox^2 + Voy^2)

tan @ = Voy/Vox -> @ = arctan(Voy/Vox) = arctan 3/2 (56 grader)

"Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula."

Det du tar upp kanske inte till fullo kan användas i ett hoop på skidor i cirka hundra knyck. Jag antar att det du nämner sist är ett utdrag ur Einsteins relativitets teori där han bland annat menar att man får oänndlig massa om man färdas i ljusets hastiget.(?)

Till easyD

En kick på 56 grader??? Allvarligt? nja.... Jag anser att hoppet är en parallelltraspets, och således är högsta hökden 15m över den 40m långa platån. Detta ger i min värld en triangel med sidorna 20 resp 15 meter vilket sedna ger att vinkeln mellan hypotenusa( dvs åkarnes riktning) och platå, eller pga symmetrin marken du bygger hoppet på, bör vara ca 37 grader... Stämmer inte detta så säg??

Och tiden i luften är väl 2 ggr falltiden från 15 meter... Först upp och sedan ner ger dubbla tiden mot vad du skrivit (??) lufttiden=2*falltid från 15 meter = 2*sqrt(2*15/9,81) =3,497 s...

Hmmm... I&med att vi börjar med att fixera parabelns höjd och längd kan man ju faktiskt få ganska märkliga vinklar.

Men:

Vo^2 = Vox^2 + Voy^2

ger att

Voy/Vox = Tan @

Förhållandet mellan förflyttningen i x- och y-led är väl inte samma sak som förhållandet mellan initialhastigheten i resp. -led då hastigheten inte är konstant.

Vidare:
Jag använde tiden t för att visa tiden för att ta sig upp till 15 meters höjd. För att sedan dubblera den vid beräkning av hastighet i x-led.

Som sagt, hastigheten är inte konstant, och sträckan ges av integralen av hastigheten som funktion av tiden.

Vy = g*t
->
Sy = g*t^2/2

santapelle sa:
Till easyD

En kick på 56 grader??? Allvarligt? nja.... Jag anser att hoppet är en parallelltraspets, och således är högsta hökden 15m över den 40m långa platån. Detta ger i min värld en triangel med sidorna 20 resp 15 meter vilket sedna ger att vinkeln mellan hypotenusa( dvs åkarnes riktning) och platå, eller pga symmetrin marken du bygger hoppet på, bör vara ca 37 grader... Stämmer inte detta så säg??
Nej, det stämmer inte. Horisontalfarten är konstant, men det är inte vertikalfarten. Vid högsta punkten (15m) är den noll. Färden mot den högsta punkten beskriver en parabel (andragradskurva), inte en rät linje.

Rätt svar är följande:
Fart: 20.6 m/s eller 74.1 km/h
Vinkel: 46.7?

Korrekta formler har redan presenterats av ebbe-werner, men utan resultaten.

Hur tänker man då om man vill hoppa L m långt och h m högt?
Vi förutsätter noll i luftmotstånd i det följande.
Vx: horisontalfart
Vy: vertikalfart
t: tiden i luften (höll på att skriva liften, det är något helt annat :-)
g: naturlig acceleration (typiskt 9.81 m/s^2)

Vx (horisontalfart) är konstant, så
(1) L = Vx*t
(2) Vy = sqrt(2*g*h) (fritt fall från höjden h ger samma fart som det krävs för att ta sig till höjden h från marken)

Under konstant acceleration a har man v=a*t, så med det kan man räkna ut hur lång tid det tar att falla från en viss höjd (med a=g). Observera dock att i det här fallet så är falltiden halva lufttiden (eftersom vi (ok, i alla fall Herr Wester) skall både upp till höjden och ner igen).

Sålunda,
(3) Vy = g*t/2

Från (2) och (3) får man nu tiden

(4) t = 2*sqrt(2*h/g)

(4) och (1) ger
Vx = L/(2*sqrt(2*h/g))

Farten i uthoppet är då
V = sqrt(Vx^2 + Vy^2) = sqrt(g*L^2/(8*h) + 2*g*h)

Vinkeln är som tidigare sagts atan(Vy/Vx) = atan(2*sqrt(2)*h/L)

Peta in L=40m och h=15m så faller resultatet ut. Glöm inte att multiplicera med 3.6 för att få farten i km/h.

Som andra påpekat är det bra att lägga till ytterligare fart för att kompensera för luftmotstånd.

Är det bara jag som undrar vad den gode Herr Wester avser att hoppa över..?

/Teknisk Fysiker, faktiskt.

Teknisk fysik... där uthärdade jag ett år innan jag insåg att elektro skulle ge mig mer tid till skidåkning;-)

easyD sa:
Teknisk fysik... där uthärdade jag ett år innan jag insåg att elektro skulle ge mig mer tid till skidåkning;-)
Det var ett tag sedan vi det här laget, och nu kan jag inte direkt säga att jag jobbar med fysik, men tid för skidåkning kan jag ta när jag vill. Jag har en förstående arbetsgivare :-)

PNyberg sa:
"Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula."

Det du tar upp kanske inte till fullo kan användas i ett hoop på skidor i cirka hundra knyck. Jag antar att det du nämner sist är ett utdrag ur Einsteins relativitets teori där han bland annat menar att man får oänndlig massa om man färdas i ljusets hastiget.(?)
Kära PNyberg. Det är alldeles korrekt att det är Einsteins relativitetsteori jag relaterat till. (E=mc^2) Lite snabbt förklarat så Är (E)nergin ekvivalent med (m)assan multiplicerat med (c)-ljusets hastighet i kvadrat. På svenska - Ganska lite materia är en jävla massa energi och vice versa, utan att någon egentligen bryr sig.
Man får inte oändlig massa när man färdas i ljusets hastighet, det krävs oändlig massa för att färdas i ljusets hastighet. Om man vill färdas väldigt närma ljusets hastighet krävs dock all materia i universum, omvandlad till energi, och du kommer ändå inte upp i ljushastigheten. Såtillvida att din massa inte är 0, (om du typ är en foton eller nåt...) för då krävs det typ ingen energi alls för att färdas i ljusets hastighet. Skall även tilläggas att när (och om) man färdas med ljusets hastighet så står tiden stilla, och därmed anländer du i exakt samma ögonblick som du påbörjar resan, vilket är lite småspexigt!

Detta har ju bara betydelse när ett föremål ska färdas i hastigheter nära ljusets eller man ska omvandla materia till energi (atombomb). Huvudregeln för relativitetsteorin är dock "Allting är relativt".
Om allting är relativt så kan ingenting utelämnas, inte ens en skidåkare.
Den upplevda skillnaden är visserligen marginell, men den finns där. Detta innebär även att personen i rörelse kommer att färdas in i framtiden med någon hundradel.
Anser till fullo att detta inte kan utelämnas ur beräkningen!

Senast ändrad:
Herr chrtur,

Jag använder alltid ett datorprogram för att simulera mina hoppberäkningar.
Eftersom ljushastigheten inte direkt behövs i denna uträkning så kan denna enklast sättas till "c".

Rättelse...

Oj vad jag tänkte fel... Självklart är det en parabolisk rörelse, och således blir vinkeln som någon sa 47,2 grader...

Fantastiskt att läsa alla dessa mysiga fysikkalkyler. Fortsätter skidåkare med denna trend så kommer vi jibba oss till OS innan någon kan säga hypernervakustiskadiafragmakontravibrationer.

word

/ebbe

Eller "supercallafragalisticexpialidocious" om man vill ha lite mer alpanknýtning än vanlig hicka...

Senast ändrad:
Ett hopp kan väl liknas vid ett kast? Eftersom man inte direkt kan påverkar hur man flyger genom rummet.

Tar nu fram min formelsamling som har hjälp mig genom både Fysik A & B. Tyvärr bara med ett G i båda kurserna. "Tabeller och formler för NV- och TE-programmen", Liber, Femte upplagan.

Vo utläses som V noll.
@ utläses Alpha och är elevationsvinkeln, eller kickens vinkel om man så vill.
t är tiden
V är hastighet. dvs. riktning och fart.
Vo är begynnelsehastighet
g är gravitationskonstanten. Sverige har 9.82ms^2.

Kaströrelse:
Vx = Vo cos @
Vy = Vo sin @ - gt

x = Vot cos @

y = Vot sin @ - (g*t^2)/2

v^2 = (Vo)^2 - 2gy

Kastparabelns ekvation:

y = x tan @ - g/(2(Vo^2) cos^2 @) * x^2

Stighöjd: (Vo^2*sin^2*@)/2g

Kastvidd: (Vo^2*sin2@)/g

Eftersom jag bara hade G i fysiken så undrar jag om Nojlas eller något annat stjärnskott kan säga om jag har rätt eller om jag är helt ute och åker skidor.
Och med rätt menar jag att jag använder rätt formel!

Eller så kan man gå på kännsla.

easyD sa:
Eller "supercallafragalisticexpialidocious" om man vill ha lite mer alpanknýtning än vanlig hicka...
Nej, nu är du allt ute och cyklar. Mary Poppins hade ingenting med alperna att göra. Jag anar att du tänkte på ett annat verk som faktiskt utspelade sig i alperna med nunnor och nazister som ingredienser. "Climb every mountain.." passar ju in ganska bra. Sound of Music, alltså för våra något yngre läsare.

PS
Jag kan faktiskt skriva annat än tillrättavisningar. T ex så gör Zag väldigt bra skidor!

chrtur sa:
GEkroth: Tycker du det du säger låter vettigt själv? Om ja så har du rätt eller känner du dig osäker så kanske du kan kolla en gång till? Formler och kopiering av texter genom Google känns rätt meningslöst om man inte kan tolka detta för sig själv.....
jag satt en liten stund för mig själv på mitt rum och kollade min formelsamling och det såg ut som att det stämnde. orkade inte sätta in testvärden men jag tänkte om det kanske kunde hjälpa dig eller någon annan...

Nojlas sa:
AMATÖRER!

På grund av denna oerhörda komplexitet i hoppkonstruktion råder jag dig JWester att skita i beräkningarna och låta någon stryktålig idiot hitta rätt hastighet åt dig innan du provar…

Eder betvingande vägvisare och hobbyprofessor - Nojlas
Haha, aa gör det Wester.. Skicka ut Scherlin som ni gjorde i det stora Åre hoppet (förra våren)?

/ K

PNyberg sa:
Exakt =P håller med Nyberg till fullo förutom att det inte är i ljusets hastighet utan omkring ljusetshastiget =P

Skit i uträkningarna! Bygg hoppet nedanför en fet brant. Killarna som åker så där jätte fort på skidor typ 200 blås, en sån backen! Så kör ni på bara..någon måste ju testa först iaf! Lyd mitt motto "Antingen går det bra, eller så går det åt helvete!"

Nojlas sa:
AMATÖRER!

Sen kan man ju undra över vad hastighet egentligen är? För många bara sträcka dividerat med tiden, men för mig mer än så. För en person som färdas med en hastighet i en riktning, kommer tiden att gå långsammare, relativt betraktaren på marken. Visserligen infernaliskt marginellt vid skidåkning, men otroligt viktigt om jag får säga min mening! Om tiden påverkas, så kommer hastigheten att få olika värden för åkaren i rörelse och den stillastående betraktaren. Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula. Nojlas
Tycker inte riktigt du behöver blanda in relativitetsteorin i en sån här beräkning. Men det klart ska du ha tusen decimaler på det slutgiltiga svaret så kanske det har betydelse, men kul att du är insatt i fysiken :D Konstigt att såpass få faktiskt finner fysik intressant.

Mvh: Emil

En gång när jag var liten på grundskolan räknade min lärare i ämnet Teknik ut vilken vinkel på ett hopp som ger störst möjliga lufttur, 43 grader sa han då.
Fast det vet jag inte om det stämmer :)

Nojlas sa:
Det skall även tilläggas att föremål krymper i takt med att hastigheten ökar, vilket även drygar ut ekvationen en smula. Nojlas
De krymper inte såtillvida att de minskar i alla tre dimensioner, de kontraheras enbart på längden. Och så gjorde jag mig just nu skyldig till samma sak som Nojlas. Offtopic-iutsvävnignar =P

Dyrka relativitetsteorierna!!! De har verkligen förändrat mitt liv. Så ni får ursäkta allt nörderi, men jag tror att folk som fått upp ögonen för den har lite svårt att hålla tankarna i styr. Första tiden efter insikten så vill man applicera den helt jäkla suspekt på allt från mascara till molnen på himlen och meningen med livet (och meningen I livet), bara för att man är så förblindad av dess skönhet. Misstänker att det är därför som man gärna svävar ut...

haha.. Nojlas är kung

håller helt med! skicka iväg någon som känner sig manad först, sedan är det bara att observera från säkert avstånd..

dr_snow? hehe

Tillbaka
Topp