Någon skillnad i luften med skidor?

Kibbitz

Ny medlem
Tjena! Jag är van vid att åka bräda när jag hoppar railar etc och har åkt skidor i 3-4 dagar sammanlagt förra året och har fastnat som fan för skidor, nu velar jag mellan skidor och snowboard när det gäller parken och undrar hur stor skillnad det är med balansen i luften etc mellan snowboard och skidor om någon vet?

Hittade inget direkt svar på detta när jag sökte genom forumet och är ledsen om en fråga som denna har funnits (har det säkert gjort)

Tack på förhand / CLG

kan säga såhär:

min poalre Jibb_Johnny här på freeride hade alldrig åkt skiis innan förra året. första dan han åkte lärde han sig åka lift och åka nerför, sen efter 4 dar så satte han första backflippen i hopp.. sen blev de lincon, rodeo, cork, misty å fan vet vad.. detta talar väl ungefär för hur svårt de är å lära sig skidor efter snowboard?

hehe okey jo jag tyckte det va fett lätt att lära sig åka offpist etc med skidor men vågade inte riktigt ut i parken de dagarna jag åkte =) men i år blir det ändring!

Av min lilla erfarenhet(på snowboard) så slår jag fast vid att skidor har bättre balans med tanke på att man kan kontrollera landningen bättre om det är dåligt underlag o.s.v , och på snowboard så är det lättare att få fel skär vid landningar...Har nästan bara erfarenhet vid backar som snabbt blir sönderkörda men hoppas dettahjälper dig;)

Skidor är så sjukt mycket lättare än snowboard, speciellt i luften, har åkt båda.

Det är väldigt mkt lättare med skidor. du är mkt säkrare i luften med skidor. :)

1.monteringen på bindningen har betydelse i luften/och vid switch åkning.
2.länden har betydelse vid rotationer.
3.vridstyvheten/flexen her betydelse vid åkning/uthopp/landningar.

Mitt montering är optimalt för jibbing.
kortare skida=snabba rotationer/längre,bredare för större rotationer och BC.
Vridstyv och hård är bra för "åk" egenskaper/mjukare och mindre vridstyv är bra för jibbing.

mycket av detta påminner om hur snowboards fungerar.
skillnaden är att nu åker du skidor och får förhoppningsvis får du lika roligt som du har haft med din snowboard.

Lycka till.............................................................................Jacob

PS. till alla som säger att saker är lätt eller lättare ändet ena eller det andra. PROVA SURFING modern till dagens snowboard/skidor.

1000 spänn till den som säger att det är lätt...............................hehehehh ha det:-):-)

Senast ändrad:
vad som är lättast låter jag vara osagt, men brädåkare ser sjukt mycket cleanare ut i luften om ni frågar mig.

ta truckdriver som exempel, fulare trick får man fan leta efter.

gör inte som alla andra och byt till skidor, kom ihåg att det bara är döda fiskar som flyter med strömmen

Antar att det blir lite av både snowboard och plagg i år da eftersom man inte har någe riktigt bra jibbing skidor :( men det hindrar ju än inte att försöka ;), undrar om rails och hur viktigt det är att ha twin tips då? Har bara ett par "all round" skidor (kommer inte ihåg vilken modell det var kan kolla upp sen eftersom man sitter i skolan just nu)

Så länge du inte tänker landa switch eller köra in switch så är twintips inget måste på rails, däremot brukar dom vara extra förstärkta under bindningen för att palla rails lite bättre. Köru me en vanlig pistskida så blir dom antagligen mer slitna lättare. Och monteringen kan väl spela lite roll med balansen, tycker jag iaf.

peeeaaace

Hmmm kanske ska försöka få päronen att fixa ett par twin-tips om man ska dra seriöst på park =)

Asså det är skillnad på att åka skidor och att åka skidor, att lära dig att åka i vanliga backar runt grön-röd så brukar du du lära di ganska snabbt samt att jibba brukar också gå rätt lätt.

Men sen om vi ska snacka Skidåkning, brantare backar riktiga svängar osv. då tar det tid att lära sig, då snackar jag personligen om i princip minst ja kanske 5-6 år (har själv åkt i 12 år har nog mkt kvar att lära när det gäller offpist osv). Så det beror helt på vad du är ute efter, som sagt det tar sin tid att lära sig riktig skidåkning. Beror juh också på vad man åker på för skidor också, Twintips är relativt lätta att hantera, så om du bara är ute efter jibb och lägre hastigheter så är det inga problem :) Annars är det juh bara att börja träna så blir du också en duktig skidåkare inom sin tid.

Gillar mer hastigheter klarade förra året i Trysil att åka bra nedför någon jäkligt brant backe kommer inte ihåg fall det va den brantaste men har mycket kvar att lära antar jag :D om man kollar på fadern :P som åkt i typ 40 år hehe. men blir väl att man skaffar twintips + ett par bra carving skidor (om det nu heter så, så dålig när det gäller namnen :P) några som vet ett par billiga och bra twintips kanske? :p lite off topic kanske men kan lika gärna passa på att fråga.

Tillbaka
Topp