Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte då, och inte i Kanada!klassy sa:7 månader!
Tänkte införskaffa mig en tredje skida om ekonomin tillåter det på plats.
Typ en Blizzard Spur, Atomic Bent Chentlet eller 4FRNT Renegade med typ en Marker Baron eller Marker Kingpin på.
Men 108 känns ändå för brett då man ska piska pist.
Hmm.. så du tycker det är onödigt att ta med sig pistsmiskare?LawndartGustav sa:Inte då, och inte i Kanada!klassy sa:7 månader!
Typ en Blizzard Spur, Atomic Bent Chentlet eller 4FRNT Renegade med typ en Marker Baron eller Marker Kingpin på.
Ja, det är onödigt. På vårkanten kommer du bli kär i slask och vilja ha nåt på typ ~100 mm midja med lite styr i.klassy sa:Hmm.. så du tycker det är onödigt att ta med sig pistsmiskare?LawndartGustav sa:Inte då, och inte i Kanada!klassy sa:7 månader!

Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Känner inte igen. Dock har jag inte använt mina jättemycket de senaste åren pga barnskaffande. Däremot har ju min tådel, som så många andras, gått sönder. Det handlar om att hela armen för "toe-box-adjust" som blivit skev och där "rullen" man trampar ner till slut fastnade i nertryckt läge ute på fjället så jag fick lov att bända loss med staven. Dock ordnade Snowinn, där jag köpt mina, ny tådel direkt. Eller snarare de skickade två tådelar trots att bara den ena var paj, så nu har jag en i reserv ocksåJohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Håller med om att det kan bli lite strul med isbildning ibland och att de är lite knöliga att få i pjäxan i (gäller framdelen). Men inte så att jag direkt skulle avråda, har inte haft sönder något än. När jag köpte hade inte Kingpin kommit ut och för mig var alternativet Duke och då är Beasten överlägsen. Vikten och den lägre höjden gjorde att mina skidor blev som nya efter bytet. Rena racekänslan. Så jag har Beast på mina "fetingar" och kör en mer klassisk techbindning (G3 Ion) på mina turskidor. Beast överlägsen utför och lite sämre uppför och i hantering jämfört med G3:na - är min sammanfattande bedömning.JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Inga tjuvsläpp? Jag har inte haft några än men vågar inte riktigt pressa dem efter en synnerligen osympatisk upplevelse på Dynafit Radicals i en isig pist.VitaBlixten sa:Håller med om att det kan bli lite strul med isbildning ibland och att de är lite knöliga att få i pjäxan i (gäller framdelen). Men inte så att jag direkt skulle avråda, har inte haft sönder något än. När jag köpte hade inte Kingpin kommit ut och för mig var alternativet Duke och då är Beasten överlägsen. Vikten och den lägre höjden gjorde att mina skidor blev som nya efter bytet. Rena racekänslan. Så jag har Beast på mina "fetingar" och kör en mer klassisk techbindning (G3 Ion) på mina turskidor. Beast överlägsen utför och lite sämre uppför och i hantering jämfört med G3:na - är min sammanfattande bedömning.JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Okej. Tanken är att det är ett par duke som kommer få lämna till förmån för Beast. Kommer sitta på ett par Opinion 118.VitaBlixten sa:Håller med om att det kan bli lite strul med isbildning ibland och att de är lite knöliga att få i pjäxan i (gäller framdelen). Men inte så att jag direkt skulle avråda, har inte haft sönder något än. När jag köpte hade inte Kingpin kommit ut och för mig var alternativet Duke och då är Beasten överlägsen. Vikten och den lägre höjden gjorde att mina skidor blev som nya efter bytet. Rena racekänslan. Så jag har Beast på mina "fetingar" och kör en mer klassisk techbindning (G3 Ion) på mina turskidor. Beast överlägsen utför och lite sämre uppför och i hantering jämfört med G3:na - är min sammanfattande bedömning.JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Isproblemet är inte något som händer hela tiden eftersom det uppkommer bara när du åker slask, men det är det enda som verkligen stört mig med beast 16. För att öppna bindningen trycker du ner hela den stora plastflärpen som i sin tur har en liten utstickande plastbit på undersidan som trycker ner i bindningen för att öppna. Utrymmet framför pjäxan, under plastflärpen, fylls med blötsnö som sen när det frusit gör att det inte går att trycka ner den. Plastflärpen går ju att vika framåt som man gör för att låsa tådelen i gångläge och eventuellt går det att gräva lite med staven om man vikt undan flärpen. Tänkte testa den tekniken mer ingående i årJohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Utan att varken provat Beast 14 eller Radical 2 (samma roterande tådel) skulle jag helt klart välja Beast 14 om jag ville ha en lite kraftigare tech-bindning. Och den har ju ett bra pris hos tysken just nu också...JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Jag förstår. Ja, jag vill ha en bindning som klarar av hård åkning, vill helt enkelt inte att bindningen ska vara den begränsande faktorn när det kommer till ladd. För detta är jag beredd att tumma på "uppförsegenskaperna".herrgard sa:Isproblemet är inte något som händer hela tiden eftersom det uppkommer bara när du åker slask, men det är det enda som verkligen stört mig med beast 16. För att öppna bindningen trycker du ner hela den stora plastflärpen som i sin tur har en liten utstickande plastbit på undersidan som trycker ner i bindningen för att öppna. Utrymmet framför pjäxan, under plastflärpen, fylls med blötsnö som sen när det frusit gör att det inte går att trycka ner den. Plastflärpen går ju att vika framåt som man gör för att låsa tådelen i gångläge och eventuellt går det att gräva lite med staven om man vikt undan flärpen. Tänkte testa den tekniken mer ingående i årJohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.
Att låsa skistoppers för gångläge är superenkelt, men det är lite meckigt att gå tillbaka till åkläget. Man kör ner staven och bänder rakt bakåt och detta kan kräva att staven får böjas rätt mycket bakåt. Jag har mosat mina trugor lite och även böjt stavspetsen. Trots det tycker jag fortfarande att det är smidigare än lösningen marker har där man verkligen måste ta av sig skidan och pilla. Beast 16 går med lite träning att sköta bra med stavarna utan att böja sig ner. Hälhöjaren är inte heller supersmidig men går att manövrera med staven efter lite träning.
Hade jag köpt en ny bindning idag hade det nog blivit radical 2.0 eftersom jag blir mer och mer inne på turande. Radical är lättare, har _mycket_ smidigare hälhöjare och ett helt platt gångläge för anmarscher, och jag behöver verkligen inte biffigheten som beast 16 erbjuder. Fast när beasten finns till halva priset av vad radical 2.0 kostar och du vill ha en bindning för hård offpist och resortåkning så är det ju ett superbra köp, för det är ju inte en dålig bindning, tvärtom![]()
Inte Beast 16? För det är den jag kollar på just nu.westman sa:Utan att varken provat Beast 14 eller Radical 2 (samma roterande tådel) skulle jag helt klart välja Beast 14 om jag ville ha en lite kraftigare tech-bindning. Och den har ju ett bra pris hos tysken just nu också...JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?westman sa:Har ett par Beast 16 på ett par Nocta och åkmässigt är jag riktigt nöjd. Däremot har problemet med is i framdelen (som nämnts ovan men inte mkt i övrigt på nätet) orsakat många svordomar. Även att låsa/lossa skistoppern är onödigt bökigt/svårt. Har ett antal olika Dynafit-bindningar och rekommenderar dem generellt men inte Beast 16 pga isproblemen.![]()
Vad jag upplevt hittills så håller Beast 16 kvar dig bra. Som jag sa innan så har jag iaf jämfört med gamla Radical och det är en enorm skillnad. Skillnaden med t.ex. Duke vet jag ju inte eftersom jag inte kommit till Beastens gräns ännu eftersom den aldrig tjuvlöst för mig. Dock har jag ju inte pressat den lika hårt som jag pressat Dukes tidigare. Om nån annan har upplevt problem med Beast i det hänseendet lyssnar jag gärna. Jag lyssnar också gärna ifall någon upplevt att de kunnat pressa den enormt hårt utan problem också (då kanske jag vågar börja köra dumhårt på dem med).JohanSundstrom sa:Jag förstår. Ja, jag vill ha en bindning som klarar av hård åkning, vill helt enkelt inte att bindningen ska vara den begränsande faktorn när det kommer till ladd. För detta är jag beredd att tumma på "uppförsegenskaperna".herrgard sa:Isproblemet är inte något som händer hela tiden eftersom det uppkommer bara när du åker slask, men det är det enda som verkligen stört mig med beast 16. För att öppna bindningen trycker du ner hela den stora plastflärpen som i sin tur har en liten utstickande plastbit på undersidan som trycker ner i bindningen för att öppna. Utrymmet framför pjäxan, under plastflärpen, fylls med blötsnö som sen när det frusit gör att det inte går att trycka ner den. Plastflärpen går ju att vika framåt som man gör för att låsa tådelen i gångläge och eventuellt går det att gräva lite med staven om man vikt undan flärpen. Tänkte testa den tekniken mer ingående i årJohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?
Att låsa skistoppers för gångläge är superenkelt, men det är lite meckigt att gå tillbaka till åkläget. Man kör ner staven och bänder rakt bakåt och detta kan kräva att staven får böjas rätt mycket bakåt. Jag har mosat mina trugor lite och även böjt stavspetsen. Trots det tycker jag fortfarande att det är smidigare än lösningen marker har där man verkligen måste ta av sig skidan och pilla. Beast 16 går med lite träning att sköta bra med stavarna utan att böja sig ner. Hälhöjaren är inte heller supersmidig men går att manövrera med staven efter lite träning.
Hade jag köpt en ny bindning idag hade det nog blivit radical 2.0 eftersom jag blir mer och mer inne på turande. Radical är lättare, har _mycket_ smidigare hälhöjare och ett helt platt gångläge för anmarscher, och jag behöver verkligen inte biffigheten som beast 16 erbjuder. Fast när beasten finns till halva priset av vad radical 2.0 kostar och du vill ha en bindning för hård offpist och resortåkning så är det ju ett superbra köp, för det är ju inte en dålig bindning, tvärtom![]()
Jag har aldrig lyckats få varken duken eller beast 16 att tjuvlösa, bara marker och tyrolias hyrbindningar (de som brukar användas på testskidor), och då vid betydligt snällare pistköttande än vad jag utsatt beasten för.Pillard sa:Vad jag upplevt hittills så håller Beast 16 kvar dig bra. Som jag sa innan så har jag iaf jämfört med gamla Radical och det är en enorm skillnad. Skillnaden med t.ex. Duke vet jag ju inte eftersom jag inte kommit till Beastens gräns ännu eftersom den aldrig tjuvlöst för mig. Dock har jag ju inte pressat den lika hårt som jag pressat Dukes tidigare. Om nån annan har upplevt problem med Beast i det hänseendet lyssnar jag gärna. Jag lyssnar också gärna ifall någon upplevt att de kunnat pressa den enormt hårt utan problem också (då kanske jag vågar börja köra dumhårt på dem med).
Haha! Tackar, det var precis nåt sånt jag ville höra inför vinterns alpresor. Jag har nåt gammalt minne från Casse de Boeuf i Serre med snittfart ca 80km/h i tusen fallhöjdsmeter på dukes och det kändes hur tryggt som helst. Nu kanske jag kan våga göra om nåt sånt även på Beasten dåherrgard sa:Jag har aldrig lyckats få varken duken eller beast 16 att tjuvlösa, bara marker och tyrolias hyrbindningar (de som brukar användas på testskidor), och då vid betydligt snällare pistköttande än vad jag utsatt beasten för.Pillard sa:Vad jag upplevt hittills så håller Beast 16 kvar dig bra. Som jag sa innan så har jag iaf jämfört med gamla Radical och det är en enorm skillnad. Skillnaden med t.ex. Duke vet jag ju inte eftersom jag inte kommit till Beastens gräns ännu eftersom den aldrig tjuvlöst för mig. Dock har jag ju inte pressat den lika hårt som jag pressat Dukes tidigare. Om nån annan har upplevt problem med Beast i det hänseendet lyssnar jag gärna. Jag lyssnar också gärna ifall någon upplevt att de kunnat pressa den enormt hårt utan problem också (då kanske jag vågar börja köra dumhårt på dem med).
Jag kör inte speciellt köttigt i offpisten och väger bara 75kg, men det har blivit några panikbromsningar i isig pist när italienska söndagsåkare med sin oregelbundna åkning helt plötsligt viker in framför en. Då har jag legat i alldeles för hög överljudsfart på mina styva renegade med 35M radie, 122mm i midjan och fullrocker och lagt dem på tvären och pressat till stopp så hårt jag kunnat (så det borde bli lite tryck på bindningen) och det har inte tjuvlöst än. Har kommit på mig efteråt att fan jag kör ju tech, borde ta det lugnare, men inga problem hittils.
Utöver Dynafit Beast 16 använder jag Dynafit Speed/Vertical/Radical och har aldrig råkat ut för tjuvlösningar och förklaringen är antingen att jag är noggrann när jag kliver i tådelen alternativt kör som en fegis...JohanSundstrom sa:Inte Beast 16? För det är den jag kollar på just nu.westman sa:Utan att varken provat Beast 14 eller Radical 2 (samma roterande tådel) skulle jag helt klart välja Beast 14 om jag ville ha en lite kraftigare tech-bindning. Och den har ju ett bra pris hos tysken just nu också...JohanSundstrom sa:Fan det lät ju mindre roligt. Sitter själv med fingret på köpknappen. Någon annan med liknande problem?![]()
Lockande pris på både 14 och 16 hos tysken ja.
Utan att vara nån expert på fysik vågar jag nog nästan garantera att elasticiteten i bindningar med vridbar tå är bättre än i gamla radical med helt fast tå. Det säger sig självt att större rörlighet innan utlösning medger en högre elasticitet än nåt som är helt fast.westman sa:Utöver Dynafit Beast 16 använder jag Dynafit Speed/Vertical/Radical och har aldrig råkat ut för tjuvlösningar och förklaringen är antingen att jag är noggrann när jag kliver i tådelen alternativt kör som en fegis...JohanSundstrom sa:Inte Beast 16? För det är den jag kollar på just nu.westman sa:Utan att varken provat Beast 14 eller Radical 2 (samma roterande tådel) skulle jag helt klart välja Beast 14 om jag ville ha en lite kraftigare tech-bindning. Och den har ju ett bra pris hos tysken just nu också...![]()
Bakdelen på Beast är stabil/elastisk varför jag tycker den delen av bindningen är riktigt bra förutom att gåläget kan vara lite bökigt.
Framdelen på Beast 16 är jag som sagt inte nöjd med pga isbildandet, som för mig har inträffat även smällkalla vinterdagar. Om elasticiteten i tådelen förbättrats eller inte hos Beast 16, Beast 14 och Radical 2 låter jag vara osagt men jag anar att du i en isig pist kan "studsa" ur de flesta tech-bindningar (Den roterande tådelen hos Beast 14 och Radical 2 tror jag dock ur ”vridasönderknä”-perspektivet är bra och i övrigt är den ju typ en gammal klassisk beprövad Radical.
Vad jag försöker säga är att om du är lagom noggrann när du kliver i en Beast 14 så tror jag att den håller fast pjäxan på ett tillräckligt/föredömligt sätt!
Jag är expert på fysik och jag garanterar att det i dynafits nya roterande tådelar beror helt på var på skidan kraften appliceras. Appliceras kraften mitt under tådelen på bindningen så att vridning omöjliggörs gör den rotande tådelen ingen skillnad över huvud taget.Pillard sa:Utan att vara nån expert på fysik vågar jag nog nästan garantera att elasticiteten i bindningar med vridbar tå är bättre än i gamla radical med helt fast tå. Det säger sig självt att större rörlighet innan utlösning medger en högre elasticitet än nåt som är helt fast.westman sa:Utöver Dynafit Beast 16 använder jag Dynafit Speed/Vertical/Radical och har aldrig råkat ut för tjuvlösningar och förklaringen är antingen att jag är noggrann när jag kliver i tådelen alternativt kör som en fegis...JohanSundstrom sa:Inte Beast 16? För det är den jag kollar på just nu.
Bakdelen på Beast är stabil/elastisk varför jag tycker den delen av bindningen är riktigt bra förutom att gåläget kan vara lite bökigt.
Framdelen på Beast 16 är jag som sagt inte nöjd med pga isbildandet, som för mig har inträffat även smällkalla vinterdagar. Om elasticiteten i tådelen förbättrats eller inte hos Beast 16, Beast 14 och Radical 2 låter jag vara osagt men jag anar att du i en isig pist kan "studsa" ur de flesta tech-bindningar (Den roterande tådelen hos Beast 14 och Radical 2 tror jag dock ur ”vridasönderknä”-perspektivet är bra och i övrigt är den ju typ en gammal klassisk beprövad Radical.
Vad jag försöker säga är att om du är lagom noggrann när du kliver i en Beast 14 så tror jag att den håller fast pjäxan på ett tillräckligt/föredömligt sätt!
Hm, nu blev det intressant på riktigt här. I vilken riktning menar du att kraften appliceras? Jag hänger helt med på att om kraften verkar så att tådelen på pjäxan trycks rakt upp ur skidan så torde rotationsmöjligheten i bindningen ha noll betydelse. Men i alla former av vridningar borde väl elasticitetsökningen vara självklar?Vattendroppe sa:Jag är expert på fysik och jag garanterar att det i dynafits nya roterande tådelar beror helt på var på skidan kraften appliceras. Appliceras kraften mitt under tådelen på bindningen så att vridning omöjliggörs gör den rotande tådelen ingen skillnad över huvud taget.Pillard sa:Utan att vara nån expert på fysik vågar jag nog nästan garantera att elasticiteten i bindningar med vridbar tå är bättre än i gamla radical med helt fast tå. Det säger sig självt att större rörlighet innan utlösning medger en högre elasticitet än nåt som är helt fast.westman sa:Utöver Dynafit Beast 16 använder jag Dynafit Speed/Vertical/Radical och har aldrig råkat ut för tjuvlösningar och förklaringen är antingen att jag är noggrann när jag kliver i tådelen alternativt kör som en fegis...
Ok, jag tror jag är med. Skillnaden är alltså helt enkelt att tån i den klassiska bindningen kan färdas rakt ut åt sidan och ändå hållas kvar, medan Beast bara ger elasticitet vid vrid. Om man byggt in fjädrar i tåpiggarna på en Beast hade man kunnat uppnå samma elasticitet antar jag men det hade blivit svårt att få till med bibehållen precision och aldrig i samma "mängd"Vattendroppe sa:@pillard Rotationscentrum ligger under bindningens tådel, ju längre bort från rotationscentrum du applicerar en sidoriktad kraft på hävstången som är skidan, ju mer vridmoment får du i bindningen. Applicerar du en sidledes kraft rakt under rotationscentrum (eller praktiken "nära" rotationscentrum") kommer bindningen inte kunna rotera och du har i praktiken oförändrad elasticitet jämfört med en radical 1.0. Av denna anledning är den klassiska alpinbindningsdesignen (och fritschi zenith) fundamentalt bättre designad utifrån det perspektivet, där tvingas alltid horsontalutlösningens fulla elasticitet gås igenom innan bindningen kan lösa ut.
Angående jägarvila så blir det jobbigare med längre lårben, ja. Sen kan en diskutera semantiken i att uttrycka det som att tyngden som belastar framsida lår ökar, men misstänker att det inte var vad diskussionen handlade om :P
En av ansatserna med den vridbara tådelen i Beast är väl att medge elasticitet i sidled i HÄLDELEN. Utan vridbar tådel borde den inte vara mycket värd eftersom tådelen då förmodligen skulle tjuvlösa i alla fall om häldelen roterar.Pillard sa:Ok, jag tror jag är med. Skillnaden är alltså helt enkelt att tån i den klassiska bindningen kan färdas rakt ut åt sidan och ändå hållas kvar, medan Beast bara ger elasticitet vid vrid. Om man byggt in fjädrar i tåpiggarna på en Beast hade man kunnat uppnå samma elasticitet antar jag men det hade blivit svårt att få till med bibehållen precision och aldrig i samma "mängd"Vattendroppe sa:@pillard Rotationscentrum ligger under bindningens tådel, ju längre bort från rotationscentrum du applicerar en sidoriktad kraft på hävstången som är skidan, ju mer vridmoment får du i bindningen. Applicerar du en sidledes kraft rakt under rotationscentrum (eller praktiken "nära" rotationscentrum") kommer bindningen inte kunna rotera och du har i praktiken oförändrad elasticitet jämfört med en radical 1.0. Av denna anledning är den klassiska alpinbindningsdesignen (och fritschi zenith) fundamentalt bättre designad utifrån det perspektivet, där tvingas alltid horsontalutlösningens fulla elasticitet gås igenom innan bindningen kan lösa ut.
Jo jag har kollat en hel del på den där (anledningen till att jag gick över till Beast. Men det är ju naturligt att en vridning innebär att bägge ändar måste kunna röra sig för att kunna få nån elasticitet. Om jag tolkade Vattendroppe rätt borde ju den enda avsaknade elasticiteten i en Beast vara vid vridningar som har sitt ursprung i tån eller sådant våld som trycker hela pjäxan på tvären så att säga, även om det senare kanske kan bli så att det kanaliseras ut mot hälen istället för till tån?xSooLx sa:En av ansatserna med den vridbara tådelen i Beast är väl att medge elasticitet i sidled i HÄLDELEN. Utan vridbar tådel borde den inte vara mycket värd eftersom tådelen då förmodligen skulle tjuvlösa i alla fall om häldelen roterar.Pillard sa:Ok, jag tror jag är med. Skillnaden är alltså helt enkelt att tån i den klassiska bindningen kan färdas rakt ut åt sidan och ändå hållas kvar, medan Beast bara ger elasticitet vid vrid. Om man byggt in fjädrar i tåpiggarna på en Beast hade man kunnat uppnå samma elasticitet antar jag men det hade blivit svårt att få till med bibehållen precision och aldrig i samma "mängd"Vattendroppe sa:@pillard Rotationscentrum ligger under bindningens tådel, ju längre bort från rotationscentrum du applicerar en sidoriktad kraft på hävstången som är skidan, ju mer vridmoment får du i bindningen. Applicerar du en sidledes kraft rakt under rotationscentrum (eller praktiken "nära" rotationscentrum") kommer bindningen inte kunna rotera och du har i praktiken oförändrad elasticitet jämfört med en radical 1.0. Av denna anledning är den klassiska alpinbindningsdesignen (och fritschi zenith) fundamentalt bättre designad utifrån det perspektivet, där tvingas alltid horsontalutlösningens fulla elasticitet gås igenom innan bindningen kan lösa ut.
Kolla gärna på filmsnutten på den här sidan av Wildsnow om jag var otydlig...
Exakt!Pillard sa:Ok, jag tror jag är med. Skillnaden är alltså helt enkelt att tån i den klassiska bindningen kan färdas rakt ut åt sidan och ändå hållas kvar, medan Beast bara ger elasticitet vid vrid. Om man byggt in fjädrar i tåpiggarna på en Beast hade man kunnat uppnå samma elasticitet antar jag men det hade blivit svårt att få till med bibehållen precision och aldrig i samma "mängd"
SådärPillard sa:När det gäller jägarvilan har du helt rätt i att det var just vad frågan gällde. De semantiska problemen uppstår mest för att jag inte visste exakt hur jag skulle förklara min teori utan att kunna rita osv. Men den byggde helt enkelt på att hela belastningen i jägarvila uppstår i att kroppsvikten ovan höft genererar en kraft nedåt och ju längre lårbenet är desto längre hävstång får man mot knät och därför blir vridmomentet kring knäleden större, vilket då måste hållas tillbaka av en större kraft från lårmusklerna för att bilda ett statiskt system.
Det senare fallet tror jag är lugnt, det kommer bli en vridning. Men det första är helt korrekt uppfattat, en sidledes kraft som appliceras under tådelen kommer inte kunna ge upphov till rotation och därför inte heller någon utökad elasticitet. Det är ett specialfall, som sannolikt är relativt ovanligt, men det är ändå inte att förglömma. Det förvånar mig faktiskt lite att zenith inte blivit mer populär än vad den är av den anledningen, skulle jag känna behov av en ny techbindning i det tyngre registret skulle jag sannolikt landa på zenith.Pillard sa:Om jag tolkade Vattendroppe rätt borde ju den enda avsaknade elasticiteten i en Beast vara vid vridningar som har sitt ursprung i tån eller sådant våld som trycker hela pjäxan på tvären så att säga, även om det senare kanske kan bli så att det kanaliseras ut mot hälen istället för till tån?
Hehe, de ska sitta längst fram under tådelen. Breda delen och öppningen på spåren ska peka frammåt (så flärpen man viker fram för gåläget glider in där). Har sett bilder på nätet med folk som monterat dem åt fel hållBjersing sa:Fick precis hem ett paket med ett par nya beast 16, dock har jag ett frågetecken någon här kanske kan hjälpa mig reda ut. I den lilla påsen man fick med medföljde två plastbitar med skruv i, ser ut som de vill att man monterar de men jag kan verkligen inte se vart eller varför?
Antar det blir självklart när man väl börjar borra. Tog ett bra tag innan jag förstod vart de svarta metall byglarna skulle vara...
Tackar!herrgard sa:Hehe, de ska sitta längst fram under tådelen. Breda delen och öppningen på spåren ska peka frammåt (så flärpen man viker fram för gåläget glider in där). Har sett bilder på nätet med folk som monterat dem åt fel håll![]()
Fast i praktiken borde ju zenith funka så där? När kraften trycker tån i sidled kan ju den bakomvarande vingen ge med sig men risken borde ju då vara enorm att motstående "pigg" då hoppar loss?Vattendroppe sa:Det senare fallet tror jag är lugnt, det kommer bli en vridning. Men det första är helt korrekt uppfattat, en sidledes kraft som appliceras under tådelen kommer inte kunna ge upphov till rotation och därför inte heller någon utökad elasticitet. Det är ett specialfall, som sannolikt är relativt ovanligt, men det är ändå inte att förglömma. Det förvånar mig faktiskt lite att zenith inte blivit mer populär än vad den är av den anledningen, skulle jag känna behov av en ny techbindning i det tyngre registret skulle jag sannolikt landa på zenith.Pillard sa:Om jag tolkade Vattendroppe rätt borde ju den enda avsaknade elasticiteten i en Beast vara vid vridningar som har sitt ursprung i tån eller sådant våld som trycker hela pjäxan på tvären så att säga, även om det senare kanske kan bli så att det kanaliseras ut mot hälen istället för till tån?
Båda piggarna hänger med fram tills den "yttre" viker ner sig och bindningen löser ut. Syns tydligt här:Pillard sa:Fast i praktiken borde ju zenith funka så där? När kraften trycker tån i sidled kan ju den bakomvarande vingen ge med sig men risken borde ju då vara enorm att motstående "pigg" då hoppar loss?Vattendroppe sa:Det senare fallet tror jag är lugnt, det kommer bli en vridning. Men det första är helt korrekt uppfattat, en sidledes kraft som appliceras under tådelen kommer inte kunna ge upphov till rotation och därför inte heller någon utökad elasticitet. Det är ett specialfall, som sannolikt är relativt ovanligt, men det är ändå inte att förglömma. Det förvånar mig faktiskt lite att zenith inte blivit mer populär än vad den är av den anledningen, skulle jag känna behov av en ny techbindning i det tyngre registret skulle jag sannolikt landa på zenith.Pillard sa:Om jag tolkade Vattendroppe rätt borde ju den enda avsaknade elasticiteten i en Beast vara vid vridningar som har sitt ursprung i tån eller sådant våld som trycker hela pjäxan på tvären så att säga, även om det senare kanske kan bli så att det kanaliseras ut mot hälen istället för till tån?
Vattendroppe sa:Båda piggarna hänger med fram tills den "yttre" viker ner sig och bindningen löser ut. Syns tydligt här:Pillard sa:Fast i praktiken borde ju zenith funka så där? När kraften trycker tån i sidled kan ju den bakomvarande vingen ge med sig men risken borde ju då vara enorm att motstående "pigg" då hoppar loss?Vattendroppe sa:Det senare fallet tror jag är lugnt, det kommer bli en vridning. Men det första är helt korrekt uppfattat, en sidledes kraft som appliceras under tådelen kommer inte kunna ge upphov till rotation och därför inte heller någon utökad elasticitet. Det är ett specialfall, som sannolikt är relativt ovanligt, men det är ändå inte att förglömma. Det förvånar mig faktiskt lite att zenith inte blivit mer populär än vad den är av den anledningen, skulle jag känna behov av en ny techbindning i det tyngre registret skulle jag sannolikt landa på zenith.
Jaha, den åker i sidled? Jag kollade bara bilder och utgick ifrån att armen fjädrade när den böjde sig utåt, i sådana fall hade ju piggens vinkel ändrats relativt den motstående. Är den vridbar också?