Någon som har testat Norse Apex 90?

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Tänkte komplettera mina Enduro med dessa för åkning på lite hårdare underlag och lite kortare sväng.
Tänkte inte ha någon annan mer pistinriktad skida i så fall, så tänkte höra om någon hunnit testa och i så fall hur de fungerar på lite hårdare underlag och kortare svängar på skär?

Bump!
Jag såg i All Mnt tråden att du kört på dem nu.. ;)
Orkar du skriva ytterligare några rader vore det uppskattat! Finns så lite skrivet om dessa skidor än.

Senast ändrad:
Jag har åkt på Norse Apex ca 6 veckor den här säsongen. Hade den först som all purpose-skida i skidskolan och efter ett tag blev jag så betuttad i den att jag köpte ett par till och satte på en ATK. Som referens har jag tidigare turat på Camox Freebird och Navis Freebird. 172 resp 179. Skulle vilja säga att Apex ligger närmre Camox än Navis (såklart) men uppträder väldigt mycket bättre i pisten än någon av BC-modellerna. Inte så konstigt, eftersom som Apex är en pist/AM och freebird-skidorna är gjorda för åkning utanför.

I vilket fall som helst, Apex är en sjukt mångsidig skida. Radien anges till blott 16 m, men den känns större. Förmodligen för att den är rätt så jävla styv under foten. Det är klart att den inte kan mäta sig sig med GS-maskiner som mina Redsters när det kommer till att köra barkad pist utan människor, (återigen såklart), men i de alla flesta situationer är den helt jävla grym. Om du vill ha valet mellan att kunna köra kortsväng till mellan till rätt så stor sväng är den grym. Varför är det då såhär?

Jag tror att svaret finns i styvheten under foten + front rocker profilen. Om du vill är den jätteenkel att få in i sväng, vill du köra skidans form är det superenkelt, men det fina kommer speciellt när snön blir lite djupare och/eller funky. Den surfar sjukt bra i slush, och apropå det är den sjukt bra i lössnö. Återigen tror jag det är rocker profilen. Ge den lite fart och den poppar upp som en skida som är betydligt bredare under foten. Fick ett antal åk i Riksgränsen där jag dessutom kunde köra lite större och det var inga som helst problem.

Har Apex några brister? Ingen skida är perfekt.
I slush har jag i några svängar känt att bakändan släpper lite, men det kan lika gärna berott på mig. Annars kan jag inte se någon grej som sticker ut. Som sagt, efter att ha åkt på den i 3-4 v. (mestadels i pist) beslöt jag mig för att det här skulle bli min randonée-skida. För att den "kan allt" och är relativt lätt. Och således kvalar in. För de som turar i fartdräkt kan Apex aldrig bli ett alternativ, men om du vill kunna åka all terräng, olika snö och ha en skida som gör det lätt "när det är jobbigt", då är Apex en skida du skall överväga.

Jag har kört mina under typ en halv dag i Sälen. I pisten var det bra med snö och då funkade de kanon. Höll skäret bra och gav en härlig carvingkänsla. Lätta att släppa skäret och kvick i svängarna.
Testade även en snabbis utanför pisten och där kändes de smidiga. Kändes som de flöt bättre än en 90mm skida ”ska” göra.

Kommer funka kanon som enda skida i Sälen för mig.

Bump!
Jag såg i All Mnt tråden att du kört på dem nu.. ;)
Orkar du skriva ytterligare några rader vore det uppskattat! Finns så lite skrivet om dessa skidor än.
Jag gillar skidan mest på lite mjukare underlag, första dagen jag åkte på dem var det några plusgrader och relativt mjukt men inte blött i backarna. Tyckte den var helt underbar att åka på. tror det beror mycket på den låga vikten och mycket rocker.
På hårt underlag får man jobba lite mer med dem (mer fart och vinkel) om man vill köra tajtare svängar, som nämnts ovan så är de väldigt styva. Jag gillar kombinationen med mycket rocker och relativt styv skida. Under sista två dagarna kom en hel del nysnö och några minusgrader. Tyvärr var glidet katastrofalt på dem då, tror tre dagar på hårt isigt underlag påverkade så kan inte ge nån rättvis bedömning på det underlaget. Bytte till mina Enduro efter halva dagen och de kändes blytunga att bära i jämförelse. Men inte riktigt så stor skillnad när man åker (nu är de ju 184cm att jämföra mot 177cm också)
Nu är belagen fixade och vallade och ja det behövs tydligen fast de ska vara vallningsfria.
Tyvärr blev det inte mer åkt denna säsong pga sjukdom i familjen, så kan inte säga så mycket mer om dem än. Kommer nog behålla dem till nästa säsong och komplettera med en skida med kortare svängradie också. Kommer även behålla Enduron för de är grymt sköna i någon dm nysnö,

Tillbaka
Topp