Någon som känner till märket Morrow_snowboards?

känner inte till dem men måste säga att de har riktigt skön design på några av brädorna.

gammalt snowboard märke som varit med en 15 år sådär, men har aldrig testat deras brädor, men sist jag hörde så hade de blivit upköpta av något multinationelt bolag fuck that skit

Morrow startades av snowboardlegenden Rob Morrow i början av 90-talet. De gjorde grymma brädor och låg hela tiden långt fram i utveckling av material och konstruktion. Men precis som gallansurf är inne på så är namnet uppköpt (liksom Type-A, Atlantis, Kemper, Division 23 m.fl) och Rob Morrow har inget med brädorna att göra längre.

Jag hade själv en Morrow Multipro runt 93 och det var en grym bräda.

Skulle bara vilja gora ett snabbt inlagg om multinationella foretag.
Har goda vanner pa Vans/Protech och Burton. All snowboardutrustning, spelar ingen roll fran vilket foretag, tillverkas pa samma fabriker i Kina och Korea. Verkligheten ar sorglig men sann....och marknadsforing kan lura den basta..

Lite sarkastiskt men det beror på att vissa tycker det är coolare att åka på brädor från något alternativt soulmärke som tillverkas av ett gäng pundare i ett garage, alternativt på Elanfabriken, och som lägger mesta delen av utvecklingsarbetet åt att ta fram balla klistermärken med hashmotiv. Istället för att köra på brädor från mainstreamföretagen som har 30 års erfarenhet av skidtillverkning, har råd att spendera miljonbelopp på utveckling och har en maskinark som duger till att tillverka månlandare ;)

Visst är det så att de allra flesta stora märken flyttar produktion till Asien. Ganska trist faktiskt, men det finns rätt så många märken som inte gör det och det är inte några pundare som tillverkar dem i garage, och väldigt få av dem har några knarksymboler på sig.

Jag nämner några. Never Summer, Glissade, Unity, Lib-Tech, Burton(förhoppningsvis). Det finns nog fler. Det här gäller endast brädor.

När man kommer till annan utrustning är det nästan omöjligt att hitta produkter tillverkade på annan plats än Asien, även hos de märken jag nämnde ovan. SP har en stor bindningsfabrik i Slovakien och Drake/Northwave har en stor fabrik i Italien annars är det made in China eller Korea som gäller. Det påverkar inte kvaliteten på något sätt, möjligen till det bättre, men det är alltid trist med likriktning av en hel industri plus det faktum att cyniska företagsledare utnyttjar billig arbetskraft.

"Det påverkar inte kvaliteten på något sätt, möjligen till det bättre, men det är alltid trist med likriktning av en hel industri plus det faktum att cyniska företagsledare utnyttjar billig arbetskraft."

Med kinesiska mått så är dom inte underbetalda. Snowboardföretagen äger inte fabrikerna, dom anlitar dom bara. Hade inte kinesiska fabriker varit billigare så hade man inte förlagt produktionen dit och då hade det inte blivit några jobb där ö.h.t.

Appropå nostalgi: Lunchtray ;)

Thullan,
Självklart är inte de kinesiska arbetarna underbetalda efter kinesiska mått, men samtidigt är de låga lönerna enda anledningen att företagen flyttar dit. Ta tex K2, de flyttade hela sin maskinpark från Nordamerika till Kina förra året.

Ena året kunde de driva sitt företag med normalt avlönade arbetare i USA, nästa år ver de "tvungna" att flytta till Kina. Självklart är det inte så, men det handlar som vanligt om vinstmaximering. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt OK, till och med önskvärt. Men affärsetiskt ganska tveksamt när det sker genom att göra en hel fabrikspersonal i USA arbetslös samtidigt som man måste använda sig av mycket mer mijlöovänliga frakter, till Kina med material och tillbaka till USA med färdiga produkter(de flesta brädor säljs där) plus att avståndet till Europa blivit ännu längre.

Dessuton är jag inte så säker på att det är så bra för Kina att en massa utländska företag mer eller mindre "äger" hela stället. Det är ju knappast kinesiska företag själva som bygger en massa nya fabriker och jag vill inte verka negativ, men jag har svårt att tänka mig att de kinesiska arbetarna har samma rätt till god arbetsmiljö och andra rättigheter som skulle vara självklara om fabrikerna låg i USA eller Europa.

Jag använder själv bindningar som är tillverkade i Kina och jag har ingenting emot att köpa sådana produkter, eller att andra gör det. Jag tycker bara att det är trist att även snowboardindustrin beter sig som om det enda viktiga med att göra affärer är att maximera vinsten oavsett hur man gör det och jag vidhåller verkligen att företagen som flytter till Kina är cyniska. De gör det ju knappast för att de vill vara snälla mot kineserna, så fort de hittar ett ännu billigare produktionsland försvinner de från Kina snabbt som ögat.

Hej hopp!!
Jo jag har åkt på Morrows tjejmodell Wildflower två årsmodeller i rad (00 och 01 tror jag)...ganska OK bräda, hade skumkärna (!!) och blev slutkörd ganska snabbt!!

På den första brädan började belaget släppa efter en säsong...det blev en MASSA tjaffs innan företaget gick med på att ge mig en ny bräda...trodde jag...men så kom de på att de skulle laga den istället...med resultatet att belaget började släppa efter ett par veckor igen...efter ytterligare tjaffs fick jag en ny bräda...iofs sjysst, men det blev många åkdagar på lånade brädor och skidor den vintern...trist! Dessutom höll jag på att få dra till Kitz utan bräda vintern där på...bara för allt tjaffs.

Så min poäng är att Morrow Snowboards inte skötte det hela alltför bra. En nöjd kund borde vara mer värd för dem än en bräda...!

Bump!

http://www.ehow.com/about_4597217_morrow-snowboards.html

About Morrow Snowboards

Morrow Snowboards is a manufacturer of boards, bindings and boots. It is a recognizable name for those who have been riding for a while as it was a popular and quality brand in the early and mid 1990s. It has since declined, been bought out and revamped into a inexpensive brand aimed at beginners. Here's a look at the company, its history and its snowboard gear.

History

Morrow was founded in 1989 by Rob Morrow, who was a Junior World Snowboard Champion, and his cousin Neil Morrow, who was attending engineering school at the time. Both were only 19 years old when they started the company. They began ripping snowboards apart to see how improvements could be made to standard design and started experimenting with new materials and construction. Throughout the next decade, Morrow came out with a variety of boards that introduced functional new technology to the snowboarding world--deep sidecuts, wide board design and Carbon Fiber Torsion box construction, to name a few.

Time Frame

Morrow was particularly popular in the early and mid 1990's and stood among big names in snowboarding like Burton and Nitro. In 1995, the company went public. In the late '90s, sales began to decline and in 1999, Morrow was sold to K2, which still owns the company today. Production moved from Oregon to K2's Washington facility.

Identification

Today, while K2 continues to manufacture and sell boards under the Morrow name, Morrow has fallen from its renowned place in the market and now designs more inexpensive boards aimed at beginners and novices. K2's own line of snowboards are its more quality performance boards aimed at the full spectrum of riders.
Types

Morrow's snowboard line deviates from the common snowboard designations of freestyle and freeride,\ and is instead divided accordingly: Men's Directional, Men's Sidewall, Men's Team, Women's Directional and Women's Sidewall. They also have several kids boards. The Directional snowboards are essentially all-mountain boards designed for a versatile ride, while the Sidewall is more all mountain/freestyle. Men's Team consists of two boards, the Hemisphere for powder riding and the Twin. The line includes 18 snowboards altogether.

Considerations

In addition to snowboards, Morrow also offers a full line of bindings and boots, although, for some strange reason, they call their bindings "binders." They have 7 binders in Kid's, Men's and Women's lines. All binders are basic, inexpensive strap bindings. They also have 7 boots in the same lines.

haha min första bräda för ca: 15 år sen var en morrow =) så inget nytt märke... men kan inte tala för hur dom är idag...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp