Något annat än Skistar i Norden.

Persson222

Medlem
Hej!

Jag letar bra resmål i Sverige/Norge som inte skistar äger.

Dock har jag lite måsten då alla i sällskapet inte åker skidor.. Dom kräver tyvärr en anläggning med lite bad osv!

Har varit i Funäsdalskedjan, men inte riktigt helt nöjd. Vad har ni att rekommendera?

// Joel

Idre. Där finns det bad och en del annat.
Kläppen och Stöten i Sälen-området, men badet i Sälen är väl en del av Skistar?

Vad var det du inte var nöjd med i Funäs? Idre har ju som sagt allt och ägs inte av Skistar. Men beroende på vad det var som inte klickade med Funäs finns ju en viss risk att Idre inte alls funkar...

Vad kommer det sig att du är så fokuserad på att det inte skall vara Skistar?

Oppdal såklart! :)

Är en blandning av "vanligt" mindre samhälle och skidort. Badhus finns. Riktigt bra offpiste om du gillar det, annars finns det lagom mycket pister.

Om övriga sällskapet t.ex. åker längdskidor så finns det mycket att välja bland, dels i Oppdal, men har man tillgång till bil så har man Gjevilvassdalen, Skarvatnet och inte minst Storlidalen där spår in mot mäktiga Trollheimen börjar (som går ända in i Innerdalen). Gillar nån i sällskapet topptur så går det fina turer för alla nivåer från ovan nämnda dalar, eller så fortsätter man mot Sunndalsöra

Väldigt folktomt om man jämför med valfri Skistar-anläggning, med undantag för jul/nyår samt vecka 8 (sportlov i Trondheim) och påsken. (dock färre folk än Skistar-anläggningar samma veckor).

Går direkttåg från Oslo om man inte vill köra bil, både dag och nattåg.
Kan man tänka sig att bo lite utanför själva centrum (10 min med bil), kan man hitta övernattning för 500kr/natt för 4-6 bäddar i fina stugor på/kring gårdar.

Senast ändrad:
Vad var det du inte var nöjd med i Funäs? Idre har ju som sagt allt och ägs inte av Skistar. Men beroende på vad det var som inte klickade med Funäs finns ju en viss risk att Idre inte alls funkar...
Tyckte man åkte alldeles för länge i bilen för att nå sälen skidåkning, jag verkar vara rätt själv med att tycka så, men tycker det var lite för korta backar för att åka så länge i bilen. Sen rätt dött utanför skidbacken också.
Jag har funderat på Idre så kanske får bli en resa dit i vinter :)

Vad kommer det sig att du är så fokuserad på att det inte skall vara Skistar?
Tycker Skistar gör lite som dom vill, tycker inte skidåkningen har blivit så mycket bättre med allt dom bygger, utan försöker få ihop så mycket folk på samma ställe, så kvittar nästan vilka veckor man åker så är det kö.
Har varit i Åre i ca 20 år, och tycker det blivit mer för dom som inte är i pisten. :) Så därför vill jag undvika dom ett år eller två och se om det kanske är så överallt nu för tiden:)

Oppdal såklart! :)

Är en blandning av "vanligt" mindre samhälle och skidort. Badhus finns. Riktigt bra offpiste om du gillar det, annars finns det lagom mycket pister.

Om övriga sällskapet t.ex. åker längdskidor så finns det mycket att välja bland, dels i Oppdal, men har man tillgång till bil så har man Gjevilvassdalen, Skarvatnet och inte minst Storlidalen där spår in mot mäktiga Trollheimen börjar (som går ända in i Innerdalen). Gillar nån i sällskapet topptur så går det fina turer för alla nivåer från ovan nämnda dalar, eller så fortsätter man mot Sunndalsöra

Väldigt folktomt om man jämför med valfri Skistar-anläggning, med undantag för jul/nyår samt vecka 8 (sportlov i Trondheim) och påsken. (dock färre folk än Skistar-anläggningar samma veckor).

Går direkttåg från Oslo om man inte vill köra bil, både dag och nattåg.
Kan man tänka sig att bo lite utanför själva centrum (10 min med bil), kan man hitta övernattning för 500kr/natt för 4-6 bäddar i fina stugor på/kring gårdar.

Detta låter helt klar intressant! Tack för hjälpen! 😍😁

Tyckte man åkte alldeles för länge i bilen för att nå sälen skidåkning, jag verkar vara rätt själv med att tycka så, men tycker det var lite för korta backar för att åka så länge i bilen. Sen rätt dött utanför skidbacken också.
Jag har funderat på Idre så kanske får bli en resa dit i vinter :)
Hm, intressant. Om du tycker så hade jag nog inte lagt mina pengar på en resa till Idre heller. Idre har klart kortare och flackare pister än Funäsdalen. Sen ska ju iof sägas att de olika "byarna" inom Funäsdalsfjällen skiljer rätt mycket. Är det fallhöjd och bra psiter du är på jakt efter är ju Funäsdalen ganska överlägset Sälen säger jag. Men det är klart, pisterna i Ramis är kanske inte jätteupphetsande. Däremot har Ramis massa trevlig skog.

Hm, intressant. Om du tycker så hade jag nog inte lagt mina pengar på en resa till Idre heller. Idre har klart kortare och flackare pister än Funäsdalen. Sen ska ju iof sägas att de olika "byarna" inom Funäsdalsfjällen skiljer rätt mycket. Är det fallhöjd och bra psiter du är på jakt efter är ju Funäsdalen ganska överlägset Sälen säger jag. Men det är klart, pisterna i Ramis är kanske inte jätteupphetsande. Däremot har Ramis massa trevlig skog.

Många säger att Funäs kedjan är bra.. men lyckades inte märka det.. kanske skulle få ge det en chans till.. 🤔 Vi bodde i Ramis, men åkte även runt. Det som föll mig mest var Funäsberget, men att det inte är jättemånga backar att välja på.. :)

Var 20 årsen jag var i Idre, och absolut backarna var inte det ultimata, men fanns lite o göra runt om, och det är det dom andra vill åt nu.. :) vi får se! :)

Om du inte provat Gränsen så är det ju ett måste!
Du har även Björkliden inom två mil och Narvik som är riktigt fränt inom 4a mil!
Gillar du att tura så är du i paradiset där uppe...
Det är ofta bra på något av ställena och Gränsen på våren är svårslaget i Norden!!
Kolla in hur mkt snö dom hade i vintras :p:):cool:

Med tanke på att du tyckte Funäsdalsberget var bäst i Funäs så verkar det som att du är mest inne på piståkning. Jag skulle nog inte välja Riksgränsen för piståkningens skull. Det har inte heller hänt något med liftarna på flera decennier förutom att de har blivit gamla och otillförlitliga. Men det är fint däruppe. När det gäller annat än skidåkning kan man åka på vesseltur från Björkliden till Låkta.

Med tanke på att du tyckte Funäsdalsberget var bäst i Funäs så verkar det som att du är mest inne på piståkning. Jag skulle nog inte välja Riksgränsen för piståkningens skull. Det har inte heller hänt något med liftarna på flera decennier förutom att de har blivit gamla och otillförlitliga. Men det är fint däruppe. När det gäller annat än skidåkning kan man åka på vesseltur från Björkliden till Låkta.

För mig är det både utanför och i pisten som är intressant. Problemet är med dom jag åker med, gillar enbart pist så därför jag måste leta efter bra ställen för dom också.

Jag måste till gränsen någon gång, då det verkar vara så sjukt coolt där uppe! Men då får det nog bli med en gäng som gillar mer offpist :)

För mig är det både utanför och i pisten som är intressant. Problemet är med dom jag åker med, gillar enbart pist så därför jag måste leta efter bra ställen för dom också.

Jag måste till gränsen någon gång, då det verkar vara så sjukt coolt där uppe! Men då får det nog bli med en gäng som gillar mer offpist :)

Ok, du är inne på offpist också. Isf kan ju Gränsen funka. Men om många av er bara åker pist och är varierande duktiga kanske Björkliden är ett bättre val. Man kan hyra stuga där med badtunna och utsikt över Lapporten (man borde väl se dit från stugorna. Redigerat: hittar inte igen stugorna på någon uthyrning så de kanske är privata). Finns inga sittliftar där dock om det är viktigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp