Nån som testat Alpine Trekkers?

Jakko

Ny medlem
Tänkte höra med alla som har erfarenhet av BCA Alpine Trekkers hur bra/dåligt dom funkar? Jag har själv kört med Diamir Fritschi FR+ ett tag nu men efter 2 spruckna bindningar börjar jag fundera på Trekkers. Någon som varit med om att dom gått sönder? Hur och när har dom pajat?
Jag har kännt på dom lite och tycker det är svårt att få pjäxan att sitta fast ordentligt om man inte nästan drar av plastspännet där bak. Känns som om dom sitter fast bra om man bara får fast dom.
Hur stabila är dom att gå med? Är det någon som varit med om att hela trekkern löst ut från bindningen?
Tänkte fortsätta köra Fritschi men det kan vara schysst att ha trekkers i reserv eftersom randobindningar alltid går sönder för eller senare, verkar även gälla Duke, Naxo mm. Soft att slippa ta med flera par skidor om man ska flyga också.

Jag tror att alla treckers jag använt eller endast tittat på har gått sönder. Men visst, i stället för att bootpacka så fungerar de kortare sträckor.

Kan inte säga att de har någon särskild svaghet utan de verkar gå sönder överallt i konstruktionen.

Om det är ett alternativ så skulle jag rekommendera Duken istället. Den fyller funktionen när det gäller kortare turer klart bättre enligt min mening.

/M

Jag har ingen större erfarenhet av ämnet men har gått på tur med både Trekkers och Fritschin. Med Trekkers känns det vingligt, lite bökigt och tungt till toppen men härligt nerför utöver att man måste ha de i väskan. Med Fritschi upplevde jag turandet som lätt och smidig tills man skulle åka ner då tyckte jag det var för mycket glapp i bindningen och den löste när den inte skulle..

Inte testat duke/baron men det finns många andra här som hypar den. Själv är jag mer sugen på dynafit men tills dess blir det nog trekkers om det ska turas nått för min del.

Jag kör Alpine Trekkers. bara använt dem ca 10 heldagar men är mkt nöjd hittils med dem. Använder dem till en Look PX bindning. Tycker de funkar kanon, Känner väl att de e lite veka då man går i mkt sidolutning men är man inte jättebrutal i sin hajkstil så lär de hålla.

Sandberg sa:
Jag kör Alpine Trekkers. bara använt dem ca 10 heldagar men är mkt nöjd hittils med dem. Använder dem till en Look PX bindning. Tycker de funkar kanon, Känner väl att de e lite veka då man går i mkt sidolutning men är man inte jättebrutal i sin hajkstil så lär de hålla.
Har du upplevt några problem med att gå platt med PX och trekkers? Om du tillexempel har en 5km transportsträcka utan uppförslut men med lite nerförslut så du vill glida på skidorna utan skinnen på men med trekkers i ungefär som längdåkning. Jag tycker att trekkers tenderar att klicka ur bindningen då, Salomons bindningar fungerar betydligt bättre i kombo med trekkers för mig.

Jag har inte upplevt några superproblem med mina trekkers förutom de självklara, stabilitet, extra vikt på skidorna (2 x 1,2kg?) och kräver extra plats i väskan. Näst efter Dukes är trekkers det självklara valet för slackcountryåkning.

Har aldrig själv turat med trekkers men två kompisar hade det i vintras och bådas gick sönder under första turen...

Inget att ha med andra ord.

Alpine Trekkers kräver en del inställningsjobb för att vara hyggligt stabila, har man gjort sin hemläxa fungerar de helt OK vid lättare turer. Men som övriga påpekar är de inte speciellt stabila och ingenting man vill använda på hårda branta sluttningar där ett fall kan ge trista konsekvenser. Kvaliten känns OK (men inte mer) men det är (som sagt)mycket viktigt att justera dem korrekt efter bindning och sko!

/MM

Vi hyrde ut Trekkers för några år sedan, men då dom så gott som dagligen gick sönder så var det en riktig förlust affär för oss. Så nej till köp, enligt mig!

Tycker det mer står mellan Duke (tunga) och Dynafit (kräver speciella skor) Trekkers har bara ställt till problem för mig. Gått sönder med mera.

Vart pajar dom då? Är det framme vid låleden eller? Bara när man skråar? En snubbe sa att plastspännet bak kunde paja om man drog för hårt! Problemet med Duke och andra freeride-randobindningar är att dom också pajar och är tunga. Dynafit verkar ju bra men då måste man ju sadla om till heltids-toppturare!

Jakko sa:
Vart pajar dom då? Är det framme vid låleden eller? Bara när man skråar? En snubbe sa att plastspännet bak kunde paja om man drog för hårt! Problemet med Duke och andra freeride-randobindningar är att dom också pajar och är tunga. Dynafit verkar ju bra men då måste man ju sadla om till heltids-toppturare!
Hur mànga är det som egentligen har haft problem med duken? Har personligen aldrig träffat nàgon. Vet dock att Jarle haft diverse problem.

När din hiking börjar bli trixig eller brant sà àngrar du dig om du valt alpine trekkers. Om du lossnar där av nàgon anledning har du extremt svàrt att komma tillbaks i dom igen. Snökänsliga och instabila. Grymt bra pà pappret och i teorin dock.

karln sa:
Har du upplevt några problem med att gå platt med PX och trekkers? Om du tillexempel har en 5km transportsträcka utan uppförslut men med lite nerförslut så du vill glida på skidorna utan skinnen på men med trekkers i ungefär som längdåkning. Jag tycker att trekkers tenderar att klicka ur bindningen då, Salomons bindningar fungerar betydligt bättre i kombo med trekkers för mig.

Jag har inte upplevt några superproblem med mina trekkers förutom de självklara, stabilitet, extra vikt på skidorna (2 x 1,2kg?) och kräver extra plats i väskan. Näst efter Dukes är trekkers det självklara valet för slackcountryåkning.
Har inte testat att åka med som "längskidor" på plant som du beskriver.
Dock så är nackdelen med px bindningen att (jag iaf) alltid måste ha en "pinne" uppe i hälen. Har jag ingen pinne uppe så går inte pjäxans häl ner helt utan tar stop innan i bindningens häldel.

För att sammanfatta mina upplevelser efter två säsongers turande med trekkers är det att dessa är betydligt sämre alternativ än dukes. Ja, det funkar hjälpligt och är ett bra verktyg för någon med egna skidor att komma in i turandet, men det är så mycket meck med dom. Om du gått två säsonger på fritschi kommer du hata dom.

Fördelar:
Bra för att introducera folk till att tura som har egna skidor
Funkar bra på en lagom flack tur i mjuk snö

Nackdelar:
Försöka huda på brant hårdpack är förenat med livsfara
Uppenbart kanske, men drygt i längden att ha två extra klossar i packningen
Beroende på bindning kan de sitta dåligt

Slutsats:
skaffa dukes

Jag har åkt/gått ganska mycket med Trekker, och de har inte gått sönder och de passade bra i de Atomic-bindningar jag hade dem till. Jag tror att det gäller att inte spänna dem för hårt mot pjäxan med den plastkil som sitter längst bak på Trekkern för att få dem att hålla.

Det största problemet var att gå på skå på hård underlag. Med Trekker blir allt lite sladdrigt och det lider man av då.

Numera har jag Duke och de är betydligt bättre (förutom att man slipper ha Trekkers beredda i ryggsäcken).

Trekkers är utmärkta för att prova på att gå med hudar, men för dig som redan gillar det - köp Duke.

Senast ändrad:
Först hade jag fritschi freeride +, sen duke, nu har jag trekkers och jag mår som en kung! Det är utför fokuset ska vara, inte uppför.

Har Trekkers när jag ska gå på tur. Observera att det är kortare turer jag ger mig ut på. I början känns de lite vingliga och plastiga. Men efter ett tag så vänjer man sig och de funkar. Men som sagt var, någon låååångtur eller svårare tur ska man nog inte försöka sig på med dessa.

FF sa:
Slutsats:
skaffa dukes
De däringa dukesen...

Är faktiskt en jättebra bindning, klart bättre uppför än trekkers, förvånansvärt bra utför. Jag hade dock inte monterat dem på en skida jag hade tänkt att köra på varje dag även i systemet på hårdpack. Har du en annan skida för detta så finns det inga alternativ om du känner för dynafit.

Om nu inte look kommer med sin turbindning nästa år och du kan komma över en nu.

Senast ändrad:
Det mesta är redan sagt men här kommer några saker till som jag tänkt på.

Trekkers:
-Vingliga ifall du kommer till en utförsbrant och inte vill knäppa av dig under nedfärd.
-Tar lite tid att få på jämfört med Diamir eller Dukes.

Dukes:
Jag har bara testat mina Dukes i ett par dagar men hittills tycker att de kändes riktigt stabila i både pist och offpist. Löste ut när de skall men inga fulutlösningar... Testade dem i parken och det kändes helt ok att snurra med, körde några mindre drop (ca 3m) med halvstökig landning och det var inga problem alls.

So far rekommenderar jag hertigarna varmt!

Dukes eller Dynafit alla dagar. Har många kompisar som använt Trekkers. Att inte kunna lita på en turbindning och tänka:
"Här måste jag gå löjligt försiktigt, annars går den sönder och skidan sticker" är aldrig kul.
Visst, Dukes lider av lite småfel. Bla så har båda plattorna som sitter under tådelen på pjäxan gått sönder på mina (plasten har gått sönder => att dom kan röra sig uppåt då inte pjäxan är på plats), men de går fortfarande fint att åka och tura på.

Heinz_p sa:
Dukes eller Dynafit alla dagar. Har många kompisar som använt Trekkers. Att inte kunna lita på en turbindning och tänka:
"Här måste jag gå löjligt försiktigt, annars går den sönder och skidan sticker" är aldrig kul.
Visst, Dukes lider av lite småfel. Bla så har båda plattorna som sitter under tådelen på pjäxan gått sönder på mina (plasten har gått sönder => att dom kan röra sig uppåt då inte pjäxan är på plats), men de går fortfarande fint att åka och tura på.
Om AFD'n inte är hel löser de inte ut som de ska och vad som händer om man har turpjux med vibramsulor kommer de troligtvis aldrig lösa. Inte före knäna ryker iaf.

Tycker Trekkers e helt ok. Inga långtursprylar dock, som någon sa. Jag håller med davidpavid, har man fokus på nedfärden är trekkers helt okå. Jag brukar langa upp skidorna på ryggan när det blir o-trekkersvänligt. Har hållt ihop bättre än väntat. Man glider ju runt lite i dem om man har små pluck, men man vänjer sig. Spelar ingen roll som jag ser det. Trekkers ska inte spännas på för hårt i varken bindning eller på pjäxan... Tror det är ett och annat handhavande fel bland alla anmärkningar, tyvärr. Men visst, trekkers är väl inga evighetsprylar. För mig är det ett enkelt val, eftersom jag tycker duke och fritschi bygger för mycket höjd.

cookaduck sa:
Men visst, trekkers är väl inga evighetsprylar. För mig är det ett enkelt val, eftersom jag tycker duke och fritschi bygger för mycket höjd.
Så du väljer bort en turbindning till fördel för trekkers eftersom en turbindning bygger för mycket på höjden? Märkligt resonemang.

Jarle sa:
Om AFD'n inte är hel löser de inte ut som de ska och vad som händer om man har turpjux med vibramsulor kommer de troligtvis aldrig lösa. Inte före knäna ryker iaf.
För att förtydliga:
AFD'n (nytt ord till vokabuläret - check) fungerar utmärkt för sidoförflyttning av pjäxan, empiriska tester visar att dom löser ut i vanlig ordning.
Det är plasten på sidan av AFD'n som har gått sönder, vilket gör att den glappar några millimeter uppåt då den inte är någon pjäxa i bindningen. Detta påverkar inte alls bindningen när pjäxan sitter i. Men visst, man tycker den ska hålla längre än 5 skiddagar och jag ska släpa in skidorna till den lokala butiken för garantibyte.

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Jarle sa:
För att förtydliga:
AFD'n (nytt ord till vokabuläret - check) fungerar utmärkt för sidoförflyttning av pjäxan, empiriska tester visar att dom löser ut i vanlig ordning.
Det är plasten på sidan av AFD'n som har gått sönder, vilket gör att den glappar några millimeter uppåt då den inte är någon pjäxa i bindningen. Detta påverkar inte alls bindningen när pjäxan sitter i. Men visst, man tycker den ska hålla längre än 5 skiddagar och jag ska släpa in skidorna till den lokala butiken för garantibyte.
Aha, det är så det är, på mina försvann AFD'n helt, mindre angenämt.
Ge dukesen en ordentlig tåplatta, ja tack.

Cockaduck har rätt i att det är en nackdel med bindningar som bygger på höjden. Det är betydligt skönare att åka utför om man står på skidan och inte ett par cm upp, speciellt i lössnö. Dynafit är i det avseendet bäst och även bäst att gå i. Trekkers är en nödlösning som kan trassla en hel del. Speciellt på skrå. Dynafit eller Dukes är valet.

Senast ändrad:
snorkel sa:
Cockaduck har rätt i att det är en nackdel med bindningar som bygger på höjden. Det är betydligt skönare att åka utför om man står på skidan och inte ett par cm upp, speciellt i lössnö. Dynafit är i det avseendet bäst och även bäst att gå i. Trekkers är en nödlösning som kan trassla en hel del. Speciellt på skrå. Dynafit eller Dukes är valet.
Givetvis är det skillnad när det rör sig om flera centimeter. Men skillnaden i höjd mellan en Duke och tex en STH16 finns det ingen här som, med handen på hjärtat, kan säga sig känna skillnad på.

Tillbaka
Topp