nån som vet?

nån som vet?
Om du väger t ex 50 kg och är en medelgod åkare så kan du ställa in bindningen på 4,5-5 som utgångsvärde. Det brukar stämma rätt bra.

MEN det bästa är att ta skidorna och pjuckorna till din favoritsportaffär och låta dom ställa in bindningen åt dig.

Det finns lite annat än bara inställningsskalan att kolla, bl a den s k förspänningen, d v s kraften som påverkar skon i längsled.

Låt proffsen mecka om du inte är säker själv.

/A

nån som vet?
jag e lite mer drastisk (korkad ?)
ställ först in bindningen på vad du tror kan stämma med vikten.
sätt sen på dig en pjäxa och ställ dig i den, nu kan du be någon annan slå på pjäxan.. om den åker av vid bara lite kraft så måste du alltså spänna bindningen hårdare...
är det nödvändigt att nämna att jag inte är särskilt teknisk, men det har funkat för mig sen jag började åka :)

nån som vet?
Vad pysslar du med för åkning? Åker du vanlig pist så ställ in bindningarna på vikten. Åker du extremåkning med branta couloirer osv. så ställ bindningarna i bott och vrid tillbaks ett halvt varv. Du vill nämligen helst aldrig tappa laggen i onödan. Det vore ödesdigert för din överlevnad!

nån som vet?
När det gäller utlösningsmekanismen har jag en egen skala som delvis är oberoende av vikten. Jag menar att åkarens styrka är mer intressant (om vi pratar om någorlunda aggresiva åkare). Min teori bygger på att man först ber åkaren göra ett maxlyft i knäböj med skivstång. Dela antal kilo med 10 och du har lämplig inställning. Det har visats sig vara lämpligt att gå ned lite drygt till 90 grader i knäna med inte fullt ned tills låren är parallella med golvet.

Som exempel tar jag själv lite drygt 130 kilo och kör alltså bindningarna på ca 13. Dettar oberoende av att min vikt endast är 65 kilo. Är man dåligt tränad nå"t år blir det till att skruva ner bindningarna.

En annan detalj är att olika bindningar av samma märke, alla inställda på 13 reagerar olika beroende på vilken fjäder som sitter i. Min 12-24 ställd på 13 är t.ex. lite snärtigare än en 6-14 ställd på 13. Dessutom skiljer sig givetvis olika bindningsfabrikat åt. Med lite erfarenhet märker man hur hårt man behöver ha.

HitMe

Tillbaka
Topp