När har Frankrike/Paris sportlov?

MacL3an

Medlem
Hej!

Jag tänkte dra till Chamonix i Mars och har hört mardrömshistorier om liftköerna under Paris sportlovsvecka. Därför tänkte jag att det kanske vore en idé att komma ner efter sportlovsveckorna? Så jag undrar nu - är det någon som vet när Frankrike /Paris har sportlov?

Köerna är sällan mardrömslika, det är ganska lugnt alltid faktiskt. Men om jag inte minns fel har Paris sportlov v9. Rätta mig om jag har fel, flesta säsongerna bara blurar ihop i en ända stor dimma...

De börjar v 6 i vanliga fall och håller på vecka 9 ut, olika regioner alternerar.... alltså är vecka 10 o 11 optimala.

Som fransosen säger, v6-9. Och orkar man inte titta i kalendern så räkna med mycket folk hela februari...

Och, såklart beroende på var man är osv, så kan köerna bli riiiktigt långa.. men oftast bara vid bottenliftarna och de enkla backarna..

Info: Parisveckorna är som du säger illa. De har ofta två veckor dessutom. Den skolan som ligger närmast där jag bor har lov v7-8 men vissa andra har 8- 9 istället. Vetingen som har lov i Paris v 6 men några kan ha det.

Peace

Som sagt.. räkna med att parisare o fransoser har lov eller i alla fall är duktigt skidsugna hela februari.. samma gäller för många andra länder, så vill ni slippa mycket folk o liftköer så kom inte i februari!

Tillbaka
Topp