Nervös nybörjarskibum behöver tips!

KickiN

Ny medlem
Hej!
Heter Kristina kommer från Simrishamn men har tänkt överge stan över vintern för att säsonga i Alperna.
Har läst massa i forumet men känner att jag(och många med mej) behöver tips vad man ska tänka på när man sticker iväg för första gången. Har bara varit iväg på veckolånga resor till Frankrike och Österrike förut.
Hoppas någon som vart med förr kan ge vettiga svar.
Tack så jättemycket i förhand!
Blandannat undrar jag
¤När är det bäst tid att åka?
¤Hur fixar man jobb och boende hemifrån, vilka hemsidor osv..
¤Är det lätt att fixa jobb/boende på plats, hur tidigt bör man isåfall vara nere?
¤Skall köpa ny bräda och skidor denna säsongen, är det ungefär samma priser som här?
¤Vad tycker ni är bäst, att jobba eller enbart softa? Hade först tänkt att bara åka men har kommit på att det kanske kan vara bra att ha något "vettigt" att göra för att hålla en struktur och få lite vardag, kommentarer?
¤Hur tar man sig ner på bästa sätt?
¤Hur mycket behöver man inklusive allt(resa, boende, liftkort, mat, fest..)
¤Oförutsedda utgifter?
¤Försäkringar mm
¤Vad ligger lönerna på?
¤Sist...kommer säkert uppfattas som dum i huvudet på denna sidan men..det jag är mest orolig över är att tröttna, har som sagt varit iväg på massa olika ställen och är alltid helt slut efter en vecka. Visst jag älskar att åka men i flera månader, vad gör man förutom att åka eventuellt jobba och festa? Blir det inte drygt i längden..?

Kommer säkert komma på massa mer frågor, återkommer då.
Tack, ha det bra!
MVH Kristina

Oj va massa frågor, att man skall tröttna på plats om man brinner för åkningen är ju osanolikt. Men det beror helt på dig. Det finns ju trots allt folk som åker hem ganska tidigt på sässongen. Smidigast brukar att åka ett gäng i en bil ner till orten, det är helt klart det billigaste sättet.

Bäst är nästan att dra tidigt december, fördelen med det är att det är lättare o hitta både boende och jobb. I sankt anton så brukar man få boende med jobbet, det är en klar fördel. Vissa jobb som innebär att du jobbar på restauranger etc i backen får man lift kort av arbetsgivaren. Löner brukar i anton ligga allt från 500-1300 euro, givetvis beroende på hur mycket du jobbar o så.
Om du letar efter boende o jobb innan du sticker ner så kontakta turistburån i byn, dom brukar hjälpa till.

Vi betalade c:a 450 euro i månaden för boende, det brukar bli billigare om man bor hela sässongen.
Mat kan man på snålbudget klara sig på 35 euro i veckan, men då är det inte glamorösa middagar som gäller o absolut inga måltider i backen..
Utrustningen är billigare på plats, det kan finnas erbjudanden i början av sässongen. Förra årets modeller o sånt till riktigt bra priser.

Aja, detta kanske räcker en bit på vägen. Hur du än gör så blir det hur roligt som hellst...

CIAO...

Först ska man veta vart men vill åka. leta upp ett eller två ställen och fokusera. Mailbomba alla företag, mailadresser som har med orten att göra, råga om jobb och boende. Använd kontakter som du kanske har genom någon systers pojkväns kompis eller liknanade.

-Man kan leva en säsong på cirkus 25 till 30 tusen utan att jobba (dec till apr).
-Boendet kommer kosta dig ungefär 10 till 15 tusen.
-Köp INTE prylar hemma, utbudet är alltid mkt större på plats, dessutom är det lättare men servis och garanti.
-personligen tycker jag att jobba är bäst, men det är oerhört svårt att hitta en lagom balans.
-Jobb fixar man på två sätt. På plats i början av dec. Eller hemifrån via mail och telefon. Men man måste alltid vara där innan jul i vilket fall.
-Köp tranciver, spade, sond, rygga i början du ångrar dig inte!

Lycka till!

De första två veckorna är allt bara skitkul, men sen kommer det dagar då man inte vill åka (trött, skadad, dåligt väder ... dessutom blir man kräsen efter nån månad å bara vill åka puder) och då är det bra att kunna hitta på något annat som inte kostar en förmögenhet. Lite jobb är faktiskt bara kul, man lär dessutom känna en massa härliga typer snabbt. Annars rekommenderar jag att ta med musik, tv-spel, dvd-filmer (finns alltid nån som har tv och dvd-spelare), böcker, tidningar och om möjligt en dator. Glöm inte salt lakrits och eventuellt snus. Brukar finnas möjlighet att klättra på vägg, simma, spela tennis och annat oxå. Köp utrustning på plats om du åker till nån av de större orterna, det finns sjuk mycke mer att välja på än hemma och ofta något billigare (i varje fall inte dyrare).

Du kommer inte ångra dig.
Lycka till!

Lite tips om du åker till Stanton:
Bästa sätt att ta sig ner för mig förra säsongen (åkte ner med bil första vändan) var att flyga till Zürich och tåg till Stanton. Billigast och bekvämast... men då kan man inte ta med sig så mycket packning... Arlanda brukar inte vara knussliga med övervikten dock, men när jag skulle hem blev det värre... Kolla SAS snowflake ARN-Zürich...

VIKTIGT! Kolla så att du har en hemförsäkring som täcker om du skadar dig, vill minnas att var och var annan hade någon krämpa efter ett par månader förra säsongen... Jag skadade mig och fick pröjsa 15 lakan för läkarvård (helt normala priser), men fick pengar ganska snabbt från Länsförsäkringar, men det gäller att kunna lägga ut de 15 lopperna ochså. Ev. kan man snacka med läkarn att få betala på faktura 30 dar så man kan få pengarna från försäkringsbolaget.... MEN låt inte detta skrämma upp dig, det löser sig alltid!

Dyrt? Jo om man inte är ekonomisk. Fixa frikort på clubarna i början av säsongen (de ställen som kostar att gå in på), kostar lite men kan vara värt. Drick sprit och öl hemma innan man går ut = svinbilligt. Drink ute = 3-6 euro typ. Gör en meny för veckan och veckohandla om du inte tar bil ner och handla allt på det på billigaste stället (då köper du inte massa onödigt). Om du åker bil ner: Stanna i Tysk stad på vägen (typ Ulm om du ska till Stanton) och handla på stormarkand så mycket du kan. Mat (pasta, krossade tomater, soppor, medwurst att ha på mackan, bröd - allt som håller sig) och sprit, det är det värt! Öl är billigt var du än kommer så strunt i det. Ät inte i backen = dyrt! Ta med fickplunta på apré-skin och trimma ölen ;).

Sista tipset: Åk ner, allt löser sig bara man vågar fråga en massa "dumma" frågor, men det verkar du vara bra på (bra egenskap), så det kommer inte vara några problem för dig! Lycka till! :)
Du kommer inte ångra dig!

Tjenna!
Jag har några tips och ideer på ett ställe som ligger Ovanför innsbruck (götzens) en massa skidområden som finns i samma liftkort. enkelt att ta sig dit. har några nummer till folk som brukar söka svenskar. du kan nå mig på 070-6251104 // David

bästa åkningen?
helt klart slutet på april! brukar komma mycket snö runt den 20e. det är varmt och mycket lite folk, helt klockrent!

sämsta åkningen?
mars, hela mars... förra säsongen var det fruktansvärt varmt och snön smälte fortare än fortast! iofs blir man brun och snygg under den månaden. tyvärr tappade alla all färg på bussresan hem :P

Kul med en fråga som får bra svar, ska göra min första hela säsong och svar som dessa är grymt bra!!!

Tja! Tänker också dra till alperna och säsonga, sjukt skönt att höra fler som har liknande funderingar! Om du vill bolla fler tankar med en likasinnad så maila mig på hannastovring@yahoo.se
Lycka till annars :)

Skönt att se att folk är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Kanske t.o.m är nån som vet hur man kan få jobb i skidskolan i st anton? Har hört att man måste gå en österrikisk skidlärarutbildning för att få någe. Men min undran är om man som svensk, med 7 års skoltyska i bakfickan har nån chans att få jobb? Finns ev möjlighet till skidlärarjobb utan att gå kursen?

Ses där nere!

Hej!
Jag är ocksa jätteintresserad av att aka ner till franska Alperna och säsonga nu till vintern! Vet du vart du skall aka? Jag har själv aldrig säsongat men akt väldigt mycket skidor i mitt liv.
Hör av dig, vi kanske kan samaka nagot!

Varför drar ni upp den här gamla tråden för?
Sök i sökfunktionen eller lägg upp helt ny.

Hej, jag är jätteintresserad av att säsonga i Österrike och har ungefär samma funderingar och tankar som du. Om du vill prata lite om planering och så inför resan så maila gärna, sus4nna@hotmail.com.
//Susanna

Senast ändrad:
Sussyoo sa:
Hej, jag är jätteintresserad av att säsonga i Österrike och har ungefär samma funderingar och tankar som du. Om du vill prata lite om planering och så inför resan så maila gärna, sus4nna@hotmail.com.
//Susanna
Känns som att hon har varit iväg redan :)

felix sa:
Gudrunnator sa:
Sussyoo sa:
//Susanna
Känns som att hon har varit iväg redan :)
Det får vi hoppas :cool:
Hehe ojdå, bra där av mig att inte kolla datumet, men tack för upplysningen;P

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp