Nivå på Xtravel Japan

xworker

Ny medlem
Nivå på Xtravel Japan
Hej

Jag och en kompis funderar på att åka på en resa med xtravel till japan. Frågan är vilken nivå det är på skidåkningen. Kompisen är bra och har åkt mycket i alperna, men jag har inte åkt lika mycket. Har åkt skidor sen barnsben och har åkt en del offpist men mest i Sverige, Norge och Bosnien (!?). Åkningen har varit mest liftbaserad även om jag toppturat i Norge. Vad är nivån och gruppmöjligheterna när man åker med Xtravel?

/x

Nivå på Xtravel Japan
Åkte förra året med xtravel till Japan. Tror det var kanske 9 pers på skidor och 3 på snowboard vilket jag var en av dem. Tyckte alla höll en hög nivå. Den äldsta runt 50 och yngsta var 15. Dock hade vi problem på vissa ställen där det var mycket stakning vilket gjorde det svårt för oss på snowboard. Vissa gånger åkte jag och en annan på snowboard lite andra andra rutter för att slippa gå och skidåkarna slippa vänta.

I puder är det lätt att åka och bara det lutar så kom alla ner ganska snabbt. Det är inte heller allt för långa åk. Ibland delade vi också upp oss i två grupper. Det är en viss fara att köra i så mycket skog som vi gjorde. Vill inte skrämmas men vi hade två ordentliga olyckor under veckan så gruppen blev mindre och mindre. Oftast fungerar det som så att man passera en gate, samlas och pekar ut lite olika spår och guiden berättar att vi samlas på en viss plats. Man försöker att åka två och två som håller reda på varandra. Berättar om man avviker från gruppen osv. En dag var vi ett gäng som hyrde en cat-ski och guide. Något mer puder och mindre skog men korta åk, kanske inte var värt det men en upplevelse.

Såg att i år skulle de ordna en speciell snowboardresa till Japan och då kanske du slipper snowboardåkare. För övrigt var det den fetaste resan jag gjort med bra guider och nytt puder till midjan varje dag. Mitt tips är att åk, se till att ha feta skidor, hjälm, ryggskydd och transiver.

Själv åker jag tillbaka till Iran med Pathfinder och hoppas på bra snö där. Inte lika hysteriskt mycket puder, inga träd men laviner istället.

Nivå på Xtravel Japan
whippo sa:
Åkte förra året med xtravel till Japan. Tror det var kanske 9 pers på skidor och 3 på snowboard vilket jag var en av dem. Tyckte alla höll en hög nivå. Den äldsta runt 50 och yngsta var 15. Dock hade vi problem på vissa ställen där det var mycket stakning vilket gjorde det svårt för oss på snowboard. Vissa gånger åkte jag och en annan på snowboard lite andra andra rutter för att slippa gå och skidåkarna slippa vänta.

I puder är det lätt att åka och bara det lutar så kom alla ner ganska snabbt. Det är inte heller allt för långa åk. Ibland delade vi också upp oss i två grupper. Det är en viss fara att köra i så mycket skog som vi gjorde. Vill inte skrämmas men vi hade två ordentliga olyckor under veckan så gruppen blev mindre och mindre. Oftast fungerar det som så att man passera en gate, samlas och pekar ut lite olika spår och guiden berättar att vi samlas på en viss plats. Man försöker att åka två och två som håller reda på varandra. Berättar om man avviker från gruppen osv. En dag var vi ett gäng som hyrde en cat-ski och guide. Något mer puder och mindre skog men korta åk, kanske inte var värt det men en upplevelse.

Såg att i år skulle de ordna en speciell snowboardresa till Japan och då kanske du slipper snowboardåkare. För övrigt var det den fetaste resan jag gjort med bra guider och nytt puder till midjan varje dag. Mitt tips är att åk, se till att ha feta skidor, hjälm, ryggskydd och transiver.

Själv åker jag tillbaka till Iran med Pathfinder och hoppas på bra snö där. Inte lika hysteriskt mycket puder, inga träd men laviner istället.
Tack för ditt svar! Mycket tydligt och informativt. Nu är man grymt pepp. Blir till att köra en hel del benpass.

Nivå på Xtravel Japan
Hej.

Jag har kört några av Hokkaidoresorna för xtravel under de senaste två åren och kommer köra februariresorna i år.

Nivån på grupperna brukar vara varuerande men relativt hög, åker man till Japan har man som regel åkt lite skidor. Men med din bakgrund låter det inte som att du ska skrämmas av det!

Terrängen är snäll åtminstone i Hokkaido. Avståndet mellan träden är stort och snön oftast mycket förlåtande.

Jag kan se tre utmaningar som vi stöter på: mycket snö, skogsskidåkning och långa fysiskt tunga dagar. Men inget i extrem skala.

Jag säger spontant att det bara är att åka. Massor med återkommande gäster och så ofta som jag får höra att de har haft sin livs bästa skiddag säger sitt. Detta kryddat med superb mat och härlig kultur.

/Petter

Senast ändrad:
Nivå på Xtravel Japan
Jag åkte med Petter Berggrund förra året och har bara ett svar. ÅK!!
Åkningen är inte så jätteavancerad men sjukt mycket snö. Sen att kulturen och maten är väldigt intressant gör inte resan sämre. Sushi och snö är en jäkla bra kombination.
Sen har Xtravel ett bra resekoncept som jag gillar. Har själv bokat deras roadtrip Usa/Alaska till vintern.

Öhrman

Tillbaka
Topp