Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo.PNyberg sa:Ær inte NNN en længdskidåkningsbindning?
Oj! Du är tvärsäker på flera saker du när vädrar dina negativa omdömen om andras intellekt och valet av skidteknik.somebody sa:Hur yr är du? ntn är inget nytt längre, det är inte färskt och skadorna lär se lika ut som hos andra alpinåkare av samma kaliber. Men men utlösningsbindning tar ju bort lite av idiotin med att åka telemark så jag låter det vara, vill man åka effektivt och säkert åker man med fast häl. Vill man ta sig ner på ett osäkert och idiotiskt sätt så åker man telemark.
Om det inte framgick så åker även jag telemark och tillhör idioterna och är kanske bland dom värre. Dryg på internet gillar jag att vara också och jag kan inte på något sätt backa upp mina ord med konkret fakta och kan gärna medge att jag har jävligt fel och faktiskt ingen som helst koll.Yatzy sa:Oj! Du är tvärsäker på flera saker du när vädrar dina negativa omdömen om andras intellekt och valet av skidteknik.
Jag synar: Antingen vet du något eller så är du bara stor i käften. Förklara till exempel hur en främre korsbandsskada vanligen uppstår, hur skademekanismen skiljer sig mellan en alpinåkare och en telisåkare och slutligen vad som gör alpinbindningen bättre på att undvika en sådan skada.
Fega inte nu. Du har ju inte varit blyg i dina tidigare inlägg![]()
Ok, ja då är du väl kanske van vid att bli hackad på. Både som provokatör och som telisåkaresomebody sa:Om det inte framgick så åker även jag telemark och tillhör idioterna och är kanske bland dom värre. Dryg på internet gillar jag att vara också och jag kan inte på något sätt backa upp mina ord med konkret fakta och kan gärna medge att jag har jävligt fel och faktiskt ingen som helst koll.
Löser den ut som tänkt så kan jag inte se att skadorna skulle skilja så otroligt mycket från vanlig alpinåkning, upplys mig gärna så jag nästa gång kan backa min dryghet med fakta.
mmm, detta gillar jagYatzy sa:- En stor andel främre korsbandsskador sker vid fall i bakvikt när åkaren blir hängande på dalskidans tail/innerskär, kallas \\\\\\\"Phantom foot\\\\\\\"-mekanismen. Mekanismen är exakt densamma vare sig man åker telis eller alpinskida. Det krävs ingen brutal åkning, snarare är det lätt hänt även för en nybörjare i låg fart i en flack backe. Det är kroppstyngden som \\\\\\\"gör jobbet\\\\\\\".
Iller sa:Då är bara frågan: är din teori bättre än min?
Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något. Du har helt rätt i att snedskär kan orsaka en mängd olika skador. Det är utomordentligt väl dokumenterat. Det är därför alla utlösningsbindningar utlöser åtminstone lateralt. Jag har beskrivit den andra skademekanismen för att belysa vilken skillnad det är mellan olika bindningar med olika funktionsprincip, enligt mina tidigare inlägg ovan.Iller sa:Har försvaret något att tillägga?
Absolut inga hard feelings - det här är ju kul!Yatzy sa:Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något.
Baklängesfallet orsakar fortfarande en stor mängd korsbandsskador och du ska inte läsa dina inklippta källhänvisningar som att det är en skademekanism som förknippas med raka skidor.
Vad jag fattat så finns det olika typer av NNN-bindningar, några som är speciellt riktade till turskidåkning på plan mark samt några som är riktade till turskidåkning kombinerat med telemarkssvängar utför. Verkar inte vara många här i tråden som diskuterar skador just med bindningen NNN heller. Mer angående NTN och diverse skador.czklvgn sa:vet nån om skador med NNN bindningen ser anorlunda ut än med andra telisbindningar? måst ju va mindre skador, men nån som vet elr läst nått?
Ser framemot en statistisk undersökning som kan vara grunden för en läsvärd artikel av de mest insatta inläggsskrivarna här i denna forumtråd.Iller sa:Tänk om man skulle sätta ihop en prospektiv icke-randomiserad studie trots allt? (man kanske kan fixa in sig i något julnummer...).
Dissertation - det hör man inte så ofta... (det betyder avhandling för er som inte orkar googla)rabbit sa:ps/ sen hoppas jag att ni läst Curt Made's dissertation "Alpine ski sport injuries in Swedish lapland" (ISSN: 0346-6612, ISBN:978-91-7264-860-9) /ds
Det där sammanfattar nog utlösningsfunktionen på en NTN-bindning ganska bra. Det är lätt till att fjädrarna vrids in tills bindningen sitter "ordentligt"rabbit sa:Dvs NTN bindningarnas "utlösningsfunktion" är mer att jämställa med "skrotar man ordentligt brukar man kliva ur en vanlig 75mm bindning också" än en ordentligt kalibrerad alpin utlösningsbindning.