NNN- skador?

czklvgn

Aktiv medlem
NNN- skador?
vet nån om skador med NNN bindningen ser anorlunda ut än med andra telisbindningar? måst ju va mindre skador, men nån som vet elr läst nått?

NNN- skador?
Tror tankeförmågan är relativt låg här. En bindning som löser ut är självklart säkrare än en som inte gör det. Finns dock alternativ till ntn om man inte gillar det. Alternativen är dock rätt osköna enligt mig och skrotar man ordentligt brukar man kliva ur en vanlig 75mm bindning också.

NNN- skador?
åja, trodde dette var längdskidåkar-madness-i-wont-back-down-from-a-60metrs-drop-with-my-skateskis.nu
sorry,
här hänger ju ni telisåkare.men asså ni e grymma ni me! åker typ lika fort som alpinåkarna!

men denhär ntn d lär ju bli spännande att se, dom "vanliga" telisskadorna lär ju börja se annorlunda ut med ntn och andra bindningar som löser ut. tex mindre knäskador. d vore intressant att se hur telisskador med utlösningsbindningar ser ut jämfört men skador på aplinbindningar. skadorna försvinner ju int utan flyttas till andra delar av kroppen.
ja har telisbindningar som löser ut, och det har säkert räddat mina knän nåra gånger, men har endå bruti smalbenet och tummen och fått andra skador, lite kanske för att jag drar på mer när jag vet att bindningarna löser ut och ja har knäskydd och ryggskydd och hjälm.

intvetja.

NNN- skador?
Hur yr är du? ntn är inget nytt längre, det är inte färskt och skadorna lär se lika ut som hos andra alpinåkare av samma kaliber. Men men utlösningsbindning tar ju bort lite av idiotin med att åka telemark så jag låter det vara, vill man åka effektivt och säkert åker man med fast häl. Vill man ta sig ner på ett osäkert och idiotiskt sätt så åker man telemark.

NNN- skador?
somebody sa:
Hur yr är du? ntn är inget nytt längre, det är inte färskt och skadorna lär se lika ut som hos andra alpinåkare av samma kaliber. Men men utlösningsbindning tar ju bort lite av idiotin med att åka telemark så jag låter det vara, vill man åka effektivt och säkert åker man med fast häl. Vill man ta sig ner på ett osäkert och idiotiskt sätt så åker man telemark.
Oj! Du är tvärsäker på flera saker du när vädrar dina negativa omdömen om andras intellekt och valet av skidteknik.

Jag synar: Antingen vet du något eller så är du bara stor i käften. Förklara till exempel hur en främre korsbandsskada vanligen uppstår, hur skademekanismen skiljer sig mellan en alpinåkare och en telisåkare och slutligen vad som gör alpinbindningen bättre på att undvika en sådan skada.

Fega inte nu. Du har ju inte varit blyg i dina tidigare inlägg :rolleyes:

Senast ändrad:
NNN- skador?
Yatzy sa:
Oj! Du är tvärsäker på flera saker du när vädrar dina negativa omdömen om andras intellekt och valet av skidteknik.

Jag synar: Antingen vet du något eller så är du bara stor i käften. Förklara till exempel hur en främre korsbandsskada vanligen uppstår, hur skademekanismen skiljer sig mellan en alpinåkare och en telisåkare och slutligen vad som gör alpinbindningen bättre på att undvika en sådan skada.

Fega inte nu. Du har ju inte varit blyg i dina tidigare inlägg :rolleyes:
Om det inte framgick så åker även jag telemark och tillhör idioterna och är kanske bland dom värre. Dryg på internet gillar jag att vara också och jag kan inte på något sätt backa upp mina ord med konkret fakta och kan gärna medge att jag har jävligt fel och faktiskt ingen som helst koll.

Löser den ut som tänkt så kan jag inte se att skadorna skulle skilja så otroligt mycket från vanlig alpinåkning, upplys mig gärna så jag nästa gång kan backa min dryghet med fakta.

NNN- skador?
Hehe, det här borde jag nog hålla mig undan ifrån men, men. Jag hugger.

Telis: största kraften på ytterskidan som är rejält böjd i knäleden.

Slalom: största kraften på ytterskidan som är mindre böjd (mkt mindre än ovanstående).

Fakta: rejält böjt knä har mindre skydd mot en rotation (dels pga att "sidoledbanden" är slappa i flexat knä och dels för att musklerna är svagare i 90 graders böj). Det är rotationer som sliter korsband och det är korsband som är sura att rehabilitera, därför pratar jag mest om det. Skador som inte kan förebyggas av bindningar känns lite ointressanta i denna tråd (ex krossade menisker vid axialt våld (men menisker kan även roteras sönder)).

Teori: största risken att sabba ett korsband är felskär/slag på ytterskida eftersom det blir mest dramatisk effekt på skäret. Detta är dels självupplevt (både på telis, slalom och längd (som någon nämnde ovan...) och dels har jag träffat ett 10-tal korsbandsskador - alla på ytterskär.

Alltså: telis är mer riskabelt för korsbanden förutsatt att man kör med gammal telisbindning och jämför med slalombindning.

Jag håller i övrigt med om att det skulle vara kul att se om korsbandsskadorna har minskat bland telisåkare i.o.m. NTN. Tyvärr kan det dock vara så att endast riskbenägna åkare kostar på sig denna typ av bindning och att det "förstör" statistiken.

NNN- skador?
somebody sa:
Om det inte framgick så åker även jag telemark och tillhör idioterna och är kanske bland dom värre. Dryg på internet gillar jag att vara också och jag kan inte på något sätt backa upp mina ord med konkret fakta och kan gärna medge att jag har jävligt fel och faktiskt ingen som helst koll.

Löser den ut som tänkt så kan jag inte se att skadorna skulle skilja så otroligt mycket från vanlig alpinåkning, upplys mig gärna så jag nästa gång kan backa min dryghet med fakta.
Ok, ja då är du väl kanske van vid att bli hackad på. Både som provokatör och som telisåkare ;)
Hur som helst trevligt att du blandar dryghet med ödmjukhet. Jag har inga problem med folk som både kan ge och ta!

On topic vill jag påstå att trådskaparen gör helt rätt i att efterfråga erfarenheter av en specifik bindning. Olika bindningar har olika karaktär, kanske till och med olika principer för utlösningsmekanismen. Inte minst bland telisbindningar skiljer det mycket mellan olika modeller med utlösningsfunktion. NTN-bindningen har enligt Rottefellas hemsida "lateral release", dvs löser ut i sidled. Ska man skaffa utlösningbart så bör man ta reda på vad man kan förvänta sig för skydd. Dels i teorin, vad bindningen är designad för att klara, men helst det faktiska utfallet dvs erfarenheter efter några år på marknaden. Trots allt sker ju en hel del skador trots att \"alla\" åtminstone alpinbindningar har utlösningsfunktion, så det kanske är bättre att tänka på det som \"bättre odds\" än \"skydd\".

Angående främre korsbandsskador så har jag inga data på skaderisk med alpinskidor kontra telisskidor, men jag vet det här:

- Det är en allvarlig knäskada som hos många ger framtida problem.
- En stor andel främre korsbandsskador sker vid fall i bakvikt när åkaren blir hängande på dalskidans tail/innerskär, kallas \"Phantom foot\"-mekanismen. Mekanismen är exakt densamma vare sig man åker telis eller alpinskida. Det krävs ingen brutal åkning, snarare är det lätt hänt även för en nybörjare i låg fart i en flack backe. Det är kroppstyngden som \"gör jobbet\".
- Eftersom många (de flesta?) bindningar inte släpper i tådelen annat än vid sidokrafter så löser bindningen inte ut och då kan främre korsbandet slitas av.
- Ett fåtal alpinbindningar och ett fåtal telemarksbindningar har utlösningsfunktion även uppåt/bakåt i tådelen. Möjligen är det bara ett fåtal för att det är svårt att undvika \"tjuvsläpp\", jag har ingen annan teori om varför. Poängen är att det är fel att påstå att \"alla alpinbindningar är säkrare än alla telemarksbindningar\".

EDIT: Iller: Jag hann börja skriva mitt svar innan ditt kom upp. Om du läser mitt svar här så framgår en vanlig mekanism för främre korsbandsskador. Du kan läsa mer genom att googla på phantom foot. Jag skulle inte tro att NTN-bindningen varit någon revolution för ACL-skador i och med att den är lateral release. Voilés releaseplattor och CRB-bindningar har funnit länge och de ska kunna lösa ut bakåt, men mig veterligt har det inte orsakat någon hype. Principen för deras funktion (kula och fjäder) fanns på alpinbindningar under stenåldern men inte nu längre.

Mvh

Jonas

Senast ändrad:
NNN- skador?
Yatzy sa:
- En stor andel främre korsbandsskador sker vid fall i bakvikt när åkaren blir hängande på dalskidans tail/innerskär, kallas \\\\\\\"Phantom foot\\\\\\\"-mekanismen. Mekanismen är exakt densamma vare sig man åker telis eller alpinskida. Det krävs ingen brutal åkning, snarare är det lätt hänt även för en nybörjare i låg fart i en flack backe. Det är kroppstyngden som \\\\\\\"gör jobbet\\\\\\\".
mmm, detta gillar jag

Din beskrivning blir en slag överdriven Lachman (en slags undersökning när man drar underbenet framåt i förhållande till låret). Min beskrivning är mer av tacklingsvåld eller rotation. Utanför skidåkning hävdar jag att uppkomstmekanismerna som jag beskriver är mer dokumenterade (filmade fotbollsskador eller footballsskador tex).

Då är bara frågan: är din teori bättre än min?

NNN- skador?
Missade Yatzys edit (jag skrev nog samtidigt).
Citat från http://www.ski-injury.com/specific-injuries/knee
(inte direkt PubMed men jag orkade inte riktigt researcha på allvar)

//
Forward twisting fall (‘‘valgus-external rotation") mechanism
This mechanism is now thought by many ski injury researchers to be the number one mechanism of ACL injury amongst alpine skiers using modern carving skis. It is thought to occur when the skier moves forwards relative to the ski (such as when catching an edge whilst turning). As a result, a bending movement is applied as the affected leg twists and rotates outwards and the forces generated rupture the ACL.
//

samt

//
The Phantom Foot (backward twisting fall or ‘‘flexion-internal rotation'') mechanism
This profile was identified and named by Carl Ettlinger and colleagues in Vermont in the mid 1990's before the advent of modern carving skis and has been reported to account for up to 70% of all ACL ruptures from alpine skiing on traditional (i.e. non-carving skis).
//

Har försvaret något att tillägga?

NNN- skador?
Iller sa:
Då är bara frågan: är din teori bättre än min?
Iller sa:
Har försvaret något att tillägga?
Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något. Du har helt rätt i att snedskär kan orsaka en mängd olika skador. Det är utomordentligt väl dokumenterat. Det är därför alla utlösningsbindningar utlöser åtminstone lateralt. Jag har beskrivit den andra skademekanismen för att belysa vilken skillnad det är mellan olika bindningar med olika funktionsprincip, enligt mina tidigare inlägg ovan.

Ja, phantom foot är en väl dokumenterad skademekanism. Jag har för mindre än 10 år sedan suttit på en föreläsning av Ejnar Eriksson och bl.a. förevisats en film hopklippt av amatörvideo där olika människor sliter av ACL på detta sätt (påfallande många "mammor i rosa overall"). Baklängesfallet orsakar fortfarande en stor mängd korsbandsskador och du ska inte läsa dina inklippta källhänvisningar som att det är en skademekanism som förknippas med raka skidor.

Senast ändrad:
NNN- skador?
gu va fint me så mycke svar och tankar! d va det ja ville.gött.och lite dryghet skadar ju int.inte när det också kommer annat nörderi.

ja åker på just voilé CRB-bindningar och den löser ju ut vid fall bakåt.är mycket nöjd med utlösningsfunktionen men bindningen börjar glappa och gå sönder lite nu efter 2 år. så jag är sugen på NTN.
har en gång känt att just utlösning vid fall bakåt(landade i en grop med mycket bakåtvikt efter ett drop) har räddat mina knän, och smalben som ömmade nåjävulst, hade jag haft NTN då tror jag endå att jag hade skadat mig ordentligt för att dom inte hade löst ut. så därför domhär frågorna.

hoppas ni också åker nå skidor och int bara sitter vid dator.
ha d fint!

(vore ju också intressandt att höra lite tankar om dynafitbindninars för och nackdelar(löser ut uppåt/backåt),men d hör kanske int t telemarksforumet)

Senast ändrad:
NNN- skador?
Yatzy sa:
Ledsen om du tog mitt tidigare tillägg som personlig kritik eller något.
Baklängesfallet orsakar fortfarande en stor mängd korsbandsskador och du ska inte läsa dina inklippta källhänvisningar som att det är en skademekanism som förknippas med raka skidor.
Absolut inga hard feelings - det här är ju kul!

Avseende mammorna i rosa overall och amatörfilmerna så vidmakthåller jag att frågan kvarstår - är det phantom foot eller snedskär som ger mest ACL-rupturer nuförtiden? För mindre än 10 år sedan åkte fortfarande majoriteten av skidåkarna på sina gamla skidor! (och de nya var knappt timglasformade). Mig veterligt finns ingen studie av orsaksfrågan och det går ju inte att göra någon riktigt snygg heller (pax för att inte delta).

För att driva diskussionen ytterliggare så påstår jag också att phantom foot ffa är en nybörjarskada. När vi på detta forum då jämför risken för ACL-ruptur så kan man hävda att det bör vara mellan erfaren slalomåkare och dito telisåkare. Då kvarstår min tes att telis (utan utlösningsbara bindningar) är farligare för ACL.

Tänk om man skulle sätta ihop en prospektiv icke-randomiserad studie trots allt? (man kanske kan fixa in sig i något julnummer...).

NNN- skador?
czklvgn sa:
vet nån om skador med NNN bindningen ser anorlunda ut än med andra telisbindningar? måst ju va mindre skador, men nån som vet elr läst nått?
Vad jag fattat så finns det olika typer av NNN-bindningar, några som är speciellt riktade till turskidåkning på plan mark samt några som är riktade till turskidåkning kombinerat med telemarkssvängar utför. Verkar inte vara många här i tråden som diskuterar skador just med bindningen NNN heller. Mer angående NTN och diverse skador.

Tänker att skaderisken beror lite på hur vältränad telisåkaren är innan om man använder NNN, NTN eller annan tur/telisbindning samt vilken nivå av skidteknik man som åkare har sen innan. Mer avancerade åkare har en mer aggressivare åkteknik med mer fart och kraft och därmed större riskfaktor. Så detta bör ju nämnas innan någon svarar. Blir ju olika utfall på skador för en nybörjare resp. avancerad åkare. Sen angående knäskador för telemarksåkning så gäller ju detta främst med låg postion då vinkeln på benen är extra utsatt för skador.

För mig som är medelåkare och som lärde mig telemark på kabelbindningar speciellt inriktad för backcountry årgång 1980-talet med låga läderpjäxor o raka skidor till:) men även åkt med mer anpassad alpin telemarksutrustning Rottefellas Super Telemark, Chilli) kan nämna att skaderisken med en ny bindning är som störst de första gångerna man använder den innan man har lärt sig att hantera de nya funktionerna och hur bindningen fungerar i samspel med pjäxan och skidan och dess nya åkstil. Den nämnda skadan fantomfoten :) då man tveklöst faller bakåt brukar jag undvika genom att luta mig mer framåt på skidorna samt med ny utrustning gör den mindre hal/glidfull genom att valla den med fäste :) så att min balans inte äventyrar några onödiga fantomfötter.:) Har gått bra hittils i alla fall.

Skillnaderna med bindningar som t,ex Rottefellas Chilli som är en kabelbindning så blir ju åktekniken en annan med NTN och därmed även skadorna annorlunda förutsatt att man åker på det sättet som är korrekt teknik som NTN är anpassat för. Med NTN bör högre position av kroppen med mer framåtlutad kropp användas alltså mer likt alpin skidteknik med 50/50 viktfördelning mellan skidorna, det är så skidskolan Friluftsfrämjandet lär ut i alla fall när NTN-bindning används har jag fått reda på. Detta diskuteras även i tekniktråd.

Läste lite vad alla andra diskuterat om diverse skador här i denna tråd. För att fatta olika begrepp så sökte jag lite på internet och hittade envisuell beskrivning av diverse skador som ni insatta diskuterat. Då fattade jag mer tror jag.

OT:Har hittat info om artikel som berör allmänna skador i telemarksåkning se källa som jag läst lite lätt.

Artikeln tar dock inte upp skillnader mellan olika nyare bindningar och tidigare bindningar.

OT:En annan artikel som publiceras tidigare i en freeridetråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60943
med dess källa här
Alpine Ski Sport Injuries in Swedish Lapland av Curt Made, 20091211.
ISBN 978-91-7264-860-9
Telemark-resultatet uttryckt kortast möjligt; ankle,knee, head
.

Iller sa:
Tänk om man skulle sätta ihop en prospektiv icke-randomiserad studie trots allt? (man kanske kan fixa in sig i något julnummer...).
Ser framemot en statistisk undersökning som kan vara grunden för en läsvärd artikel av de mest insatta inläggsskrivarna här i denna forumtråd.:cool: För inspiration av upplägg kan ni kolla in ovanstående vetenskapliga artiklar under OT.:)

Senast ändrad:
NNN- skador?
Det känns som att ni glömmer bort att "utlösningsfunktionen" på NTN inte uppfyller varken DIN eller ISO-standard och att de är väldigt försiktiga med att inte ens marknadsföra det som en "funktion" utan väljer att säga att de har ett "release-system" just pga detta.

Ursprungligen var det inte ens tänkt att de skulle marknadsföras som en "utlösningsbindning" men pr-avdelningen tog beslutet. (eller Torbjörn Ragg som var speciellt inhyrd för att "göra klart" NTN ur ett näringslivsperspektiv och direkt efter gick vidare till ett annat företag i sin roll som "marketing manager")

Så här stod det vid lanseringen: "Possibility for an advanced and dependable release function" :)
Tanken var att det skulle komma senare versioner med en "utlösningsfunktion".

Dvs NTN bindningarnas "utlösningsfunktion" är mer att jämställa med "skrotar man ordentligt brukar man kliva ur en vanlig 75mm bindning också" än en ordentligt kalibrerad alpin utlösningsbindning.

Bara en tanke...

/r

ps/ sen hoppas jag att ni läst Curt Made's dissertation "Alpine ski sport injuries in Swedish lapland" (ISSN: 0346-6612, ISBN:978-91-7264-860-9) /ds

NNN- skador?
rabbit sa:
ps/ sen hoppas jag att ni läst Curt Made's dissertation "Alpine ski sport injuries in Swedish lapland" (ISSN: 0346-6612, ISBN:978-91-7264-860-9) /ds
Dissertation - det hör man inte så ofta... (det betyder avhandling för er som inte orkar googla)
Jag har läst avhandlingen tidigare men kikade lite igen, jag har läst några av artiklarna som ligger bakom men inte alla fyra så jag kan kanske ha missat något.

Hursomhelst så är detta inte en avhandling som visar på orsaken till ACL-skador och med tanke på upplägget och bristen på uppföljning så hävdar jag att det inte alls är en bra studie avseende detta (högst tveksamt om den ens duger för att jämföra ACL-risken mellan telis och slalom). Studien besvarar faktiskt inte hur-frågan om man tolkar det som "hur gick det till när du skadade dig" utan snarast "hur" som i "vad skadade du". Lite semantik men jag tror att ni förstår vad jag menar. Den enda distinktionen mellan skadeorsaker jag hittat gäller "falls" respektive hopp. I och med att telis-studien dessutom innehåller såpass många med låga läderkängor så blir den delen av jämförelsen kraftigt haltande. Det känns lika relevant att jämföra skiblades (skiboards) med slalom som lädertelis med telis med hög plastsko.

Alltså kvarstår frågan om phantom-foot vs snedskär samt även frågan om telis-knä vs slalom-knä.

Vad gäller NTN:s utlösningsteknik så kan jag tyvärr inte bidra med något men de jag känner som kör 7tm har nog sparat sina knän en och annan gång, men också tjuvlöst fult några gånger.

För övrigt kanske vi kan enas om att TS nog menade NTN och inte NNN...

NNN- skador?
rabbit sa:
Dvs NTN bindningarnas "utlösningsfunktion" är mer att jämställa med "skrotar man ordentligt brukar man kliva ur en vanlig 75mm bindning också" än en ordentligt kalibrerad alpin utlösningsbindning.
Det där sammanfattar nog utlösningsfunktionen på en NTN-bindning ganska bra. Det är lätt till att fjädrarna vrids in tills bindningen sitter "ordentligt" :rolleyes: och det uppstår väl inget distinkt plopp precis när man lyckas bända ur skon.

Hur mycke skrotning som behövs beror till stor del på vilka fjädrar man kör på och hur mycke man vridit in dessa. Det går som jag ser det inte att jämföra en NTN-bindnings "utlösningsfunktion" med en fungerande alpinbindning.

Min uppfattning om skadebilden är inte det minsta vetenskapligt uppbyggd och ska därför inte läggas allt för stor vikt vid, men baserat på ovanstående så tror jag inte NTN ändrar skadeutfallet så mycket.

Snödjup

Tillbaka
Topp