somebody sa:
Om det inte framgick så åker även jag telemark och tillhör idioterna och är kanske bland dom värre. Dryg på internet gillar jag att vara också och jag kan inte på något sätt backa upp mina ord med konkret fakta och kan gärna medge att jag har jävligt fel och faktiskt ingen som helst koll.
Löser den ut som tänkt så kan jag inte se att skadorna skulle skilja så otroligt mycket från vanlig alpinåkning, upplys mig gärna så jag nästa gång kan backa min dryghet med fakta.
Ok, ja då är du väl kanske van vid att bli hackad på. Både som provokatör och som telisåkare

Hur som helst trevligt att du blandar dryghet med ödmjukhet. Jag har inga problem med folk som både kan ge och ta!
On topic vill jag påstå att trådskaparen gör helt rätt i att efterfråga erfarenheter av en specifik bindning. Olika bindningar har olika karaktär, kanske till och med olika principer för utlösningsmekanismen. Inte minst bland telisbindningar skiljer det mycket mellan olika modeller med utlösningsfunktion. NTN-bindningen har enligt Rottefellas hemsida "lateral release", dvs löser ut i sidled. Ska man skaffa utlösningbart så bör man ta reda på vad man kan förvänta sig för skydd. Dels i teorin, vad bindningen är designad för att klara, men helst det faktiska utfallet dvs erfarenheter efter några år på marknaden. Trots allt sker ju en hel del skador trots att \"alla\" åtminstone alpinbindningar har utlösningsfunktion, så det kanske är bättre att tänka på det som \"bättre odds\" än \"skydd\".
Angående främre korsbandsskador så har jag inga data på skaderisk med alpinskidor kontra telisskidor, men jag vet det här:
- Det är en allvarlig knäskada som hos många ger framtida problem.
- En stor andel främre korsbandsskador sker vid fall i bakvikt när åkaren blir hängande på dalskidans tail/innerskär, kallas \"Phantom foot\"-mekanismen. Mekanismen är exakt densamma vare sig man åker telis eller alpinskida. Det krävs ingen brutal åkning, snarare är det lätt hänt även för en nybörjare i låg fart i en flack backe. Det är kroppstyngden som \"gör jobbet\".
- Eftersom många (de flesta?) bindningar inte släpper i tådelen annat än vid sidokrafter så löser bindningen inte ut och då kan främre korsbandet slitas av.
- Ett fåtal alpinbindningar och ett fåtal telemarksbindningar har utlösningsfunktion även uppåt/bakåt i tådelen. Möjligen är det bara ett fåtal för att det är svårt att undvika \"tjuvsläpp\", jag har ingen annan teori om varför. Poängen är att det är fel att påstå att \"alla alpinbindningar är säkrare än alla telemarksbindningar\".
EDIT: Iller: Jag hann börja skriva mitt svar innan ditt kom upp. Om du läser mitt svar här så framgår en vanlig mekanism för främre korsbandsskador. Du kan läsa mer genom att googla på phantom foot. Jag skulle inte tro att NTN-bindningen varit någon revolution för ACL-skador i och med att den är
lateral release. Voilés releaseplattor och CRB-bindningar har funnit länge och de ska kunna lösa ut bakåt, men mig veterligt har det inte orsakat någon hype. Principen för deras funktion (kula och fjäder) fanns på alpinbindningar under stenåldern men inte nu längre.
Mvh
Jonas