Nomad eller Extreme

Gravelman

Ny medlem
Nomad eller Extreme
Tjenare

Står i valet o kvalet att köpa ett par skidor vill ha ett par lätta skidor.

Jag kommer åka mycket allround dvs lite park, lite pistnära puder, lite pist, Typ 30/30/30. I svenskt klimat.

Skidorna jag funderar på är:
Icelantic Nomad 105 Lite
EXTREM OPINION 108 CARBON2

Någon som har några Erfarenheter runt dessa skidor?

/Gravelman

Nomad eller Extreme
Nomad eller Extreme
Movement FLY 105, såg ju onekligen intressant ut....
Var hittar man en sådan?

Om vi jämför Movement FLY 105, nomad 105 och nomad 105 lite?

Har du några Erfarenheter?

/Gravelman

Nomad eller Extreme
Kört Opion 108 en del. Har kommit fram att det är dem ultimata one quiverskidam för mig. Försöker få ned skidparken lite och där tager den en stor plats. Sjukt allround är mitt intryck.

Inte kört Movement på många år så svårt att säga något om de men det jag vet är att det finns sjukt många kompetenta utmanar i klassen 105-110 mm. Från de flesta tillverkarna...

Nomad eller Extreme
Nu är jag kanske inte rätt person att peka på park-alternativ men tycker väl spontant att du som frågar kan lägga till lite info om längd och vikt samt om du heller gillar att fixa å trixa eller stå på ordentligt. Och gärna en hint om varför laggen du söker skall vara lätta? Men park, då är det väl iaf twintips som gäller? Opinions tail är väl nog så låg för att klassas som twin?

Har som sagt ingen egen erfarenhet alls av allround parklagg (eller vilken size du behöver) men kanske ett parDown TD 105? Down gör väl generellt hyfsat lätta lagg. Eller om rescensioner duger nåt till så borde väl ett par beg Moment PB&J sitta som en smäck?

Nomad eller Extreme
Min grabb körde Nomad 95:an ifjol och den älskade den, uppskattar att han använde den till 60% park 30% offpist/skog 10% pist .........har tyvärr ingen erfarenhet av Nomad 105 mer än att det generellt är (bör vara) en bra skida..........
I år kör han på FLY105 och tycker att det är den bästa skida han åkt på.
Movement hittar du Fjällsport i Funäs (Fråga efter Peter)

Nomad eller Extreme
Tjenare

Längd: 182
Vikt: 80 +-

Skulle vilja hålla en låg vikt för att jag vill ha en lite kvickare skida, o lite lättare att hantera i luften/ på marken.

Anledningen att jag vill ha en bredare skida är för att jag vill ha något som bär i puder, när det väl beger sig, men lätta för att kunna trixa med i parken, svänga med i backen, raila, gubbjibb, (hoppa i inte allt för stora hopp), givetvis gillar jag att stå på men det är inget måste att vara snabbast ner för backen, hellre att köra med lite trixande nerför backen än att stå på för vad alltför vad tyglarna håller för...

Vad jag förstått så finns det inte alltför många skidor som är lätta i 10,5 -11 cm klasserna.

Går man på 95 så kommer man på en nivå jag skulle vilja ligga på men på bekostnad av bärigheten typ ....

Följande alternativ har jag fått:
Opinion 108 Vanlig och Carbon2
Movement FLY 105
Icelantic Nomad 105 Lite (och vanlig)
THROWDOWN 105 TEAM EDITION
MOMENT PB&J 182 (beggade)

Ja detta sätter mer griller i huvudet ;)

Mer förslag eller en vettig lösning ?

Nomad eller Extreme
Av de lagg du nämner så har jag åkt på båda opinion, fly 105 och vanliga nomaden. Alla är sjukt bra skidor. Men ja skulle stryka både opinion och fly 105. Opinion tror jag inte är så bra i parken(kör inte park frivilligt, bara när brorsan tvingar mig, så nån annan kan nog säga mer här) medans fly 105 är för mjuk och lekfull för så mycket pist(Den är i min mening en skida som passar bättre som en lekskida på sidan av en typ opinion)

En annan skida som du borde kolla på annars är CMD the it. Länge sen jag åkte på den men den värkar passa in bra på din beskrivning.

Nomad eller Extreme
Tjenare!

Jag har kört på vanliga Nomad 105 (181cm) sen 2013 och fullkomligt älskar den skidan! Det är min allt-i-allo skida som jag kan använda alla dagar i alla väder. Den flyter grymt bra i puder, är otroligt fin i pisten för sin bredd samt att den är allmänt lekfull. Jag väljer dock att komplettera med en Nomad 95 som parkskida för att få en smalare och lättare skida till detta ändamål.

I vintras fick jag chansen att prova Nomad 105 Lite, och den var helt suverän. Den är ännu kvickare än originalet och jag upplevde den som otroligt lekfull! Jag har tyvärr inte prövat att gå med den, men för all annan typ av åkning inbounds (puder, park, pist) var den outstanding!

Får du chansen att köra med en Nomad 105 Lite tror jag inte du kommer ångra dig en dag!

Ha de gott,

Erik

Nomad eller Extreme
Tack för svar alla

Nomad 105 lite 181 cm
Beställd

Har kollat lite till och blistergear review skrev att denna skida var det närmaste the holy grail som man kunde komma. ? kanske med en nypa salt men ändå detta är vad dom skrev:
Bottom Line

With the Nomad 105 Lite, Icelantic has created a very versatile ski that will appeal to a broad range of skiers. As a playful skier that’s been looking for a backcountry ski that feels similar to my daily inbounds ride — without the weight penalty — the Nomad 105 Lite is the closest thing I’ve found to the Holy Grail. And more traditional skiers who are looking for a slightly more playful ride will also appreciate the Nomad 105 thanks to its stiff flex, long length, and minimal taper.

Tack igen för alla åsikter och förslag

Tillbaka
Topp