Nordica Enforcer Pro eller 110?

talgdank

Medlem
Hej.
Jag behöver hjälp med skidval.
180 cm/101 kg.Åker mest iValdisere eller Chamonix.
Jag har åkt i två säsonger på BC Anima 188.
Efter att ha lärt in ny åkteknik så åker jag med stabilt tryck på ytterskidan och skidan på kant nu.Tidigare blev det mycket sladd.
Jag upplever att det är svårt att få fast Anima i pist eller hårdare/vindpackad offpist.Baken släpper väldigt lätt och det blir sladd.Skidan känns mjuk.Det känns som jag har väldigt lite skida under foten.Jag måste stå väldigt exakt med trycket på framfoten för att få skäret och åka med skidan.
Lägger jag kroppsvikt på ytterskidan så ställer den upp.Jag tror inte att twintip är min grej.
Är det brant och lite hårt blir det driftande stoppsladd trots att jag försöker få till en vettig sväng.

Skulle Nordica Enforcer Pro kunna vara ett vettigt alternativ eller är den enbart för proffsåkare som tävlar?
Jag uppskattade Nordica Helldorado och Salomon El dictator för ett par år sedan och de gick att sladda ut fart med när det blev lite trångt .
Det mest vettiga vore säkert att ta en Enforcer 110 men Pro påminner om Blizzard Rustler 11 som jag också sneglat på.

Tacksam för hjälp
mvh Fredrik.

Jag har åkt på Pro och 110:an, det är inga svår åkta skapelser någon av dem. Jag har inte åkt B C Anima så jag kan inte jämföra den med dem.
110:an är lite roligare i pisten än Pro, den är rappare kant till kant. Du nämnde Salomon El Dictator, den är en mer bastant skida än de båda Nordica
Tror att du blir nöjd med vilken du än väljer av dem, Pro ska vara den hårdare av de två men jag tyckte inte att de var jätte stor skillnad som jag kommer ihåg.

Blizzard Rustler 11 kan var ett trevligt alternativ om du vill ha en mer lekfull skida, har inte träffat någon som inte har gillat den.
Det var i 191cm längd jag testade Nordica skidorna.

Har ett par Rustler 11, grymt kompetenta som de flesta Blizzard-skidor. Trots det inte skidorna jag väljer om jag vet att det är hårdare före.
Aldrig testat Enforcer-skidorna, men om du söker något för pist och hård offpist kanske det är smartare att behålla dina Anima för mjuka dagar och komplettera med några skidor runt 100 mm istället? Blizzard Bonafide tex, eller Enforcer 100? Inte direkt lätt att köra 110+ mm breda skidor på skär om det är hårt...

supercross sa:
Jag har åkt på Pro och 110:an, det är inga svår åkta skapelser någon av dem. Jag har inte åkt B C Anima så jag kan inte jämföra den med dem.
110:an är lite roligare i pisten än Pro, den är rappare kant till kant. Du nämnde Salomon El Dictator, den är en mer bastant skida än de båda Nordica
Tror att du blir nöjd med vilken du än väljer av dem, Pro ska vara den hårdare av de två men jag tyckte inte att de var jätte stor skillnad som jag kommer ihåg.

Blizzard Rustler 11 kan var ett trevligt alternativ om du vill ha en mer lekfull skida, har inte träffat någon som inte har gillat den.
Det var i 191cm längd jag testade Nordica skidorna.
Hej och tack för infon.
mvh Fredrik

Kalle_Luzern sa:
Har ett par Rustler 11, grymt kompetenta som de flesta Blizzard-skidor. Trots det inte skidorna jag väljer om jag vet att det är hårdare före.
Aldrig testat Enforcer-skidorna, men om du söker något för pist och hård offpist kanske det är smartare att behålla dina Anima för mjuka dagar och komplettera med några skidor runt 100 mm istället? Blizzard Bonafide tex, eller Enforcer 100? Inte direkt lätt att köra 110+ mm breda skidor på skär om det är hårt...
Tack för infon.
mvh Fredrik.

Tillbaka
Topp