Nordica Olympia Victory - funkar även för kille?

saitek

Ny medlem
Hej!

Jag har sökt lite men inte funnit tillräckligt med info för att vara säker på mitt inköp.

Av en händelse hittade jag ett par Nordica Olympia Victory, 170 cm på en sportaffär idag för 2499:- inkl bindning. Jag tyckte måtten stämde överens med det som jag letade efter och av den ordinarie prislappen att döma (5999:-) så föreföll skidpaketet att vara ett fynd. Jag frågade om vad det var för skida och fick svaret att den liknade t.ex. Head Supershape magnum - en skida jag provade förra året och gillade skarpt. Sagt och gjort, jag slog till med 14 dagars öppet köp och nu står skidorna omonterade här hemma.

Väl hemma insåg jag att jag just köpt en damskida. Jaha, vad innebär då detta för mig? Har någon dels erfarenhet av vad begreppet damskida innebär, dels om den kan tänkas funka för mig som trivs med skidor som t.ex. Head Supershape magnum? Jag åker numera väldigt sällan, ett tiotal dagar per år men har tidigare avverkat en säsong i åre och anser mig åka både fort och med bra teknik. 70% i pisten. Är 177 cm lång och väger ca 75 kg.

Av vad jag läst är damskidorna något frammonterade i regel, detta går dock att lösa till viss del genom att montera bindningen ca 3 cm längre bak på railen/plattan. Vad tror ni? Ska jag chansa och kanske kunna åka bra skidor billigt eller finns det inga genvägar till ett prisvärt skidval?

Jag har tidigare åkt Völkl Karma, Völkl supersport five star och Dynastar speed course pro utan att ha tyckt någon av dessa varit svåråkt. Jag är dock ute efter en skida som är allround med inriktning mot pist men som också ska orkas med hela dagen. Exempelvis tycker jag Völkl Racetiger RC och SL är suveräna skidor men inget vidare val när det väl har snöat lite eller blivit uppkört och då ska åkas en hel dag.

Tacksam för svar och synpunkter!

Det enda jag vet är att damskidor är mjukare och lättare. Så ska du inte blåsa på järnet borde de funka beroende på hur stark du är. Men med tanke på priset är det bara att prova skidorna, du får ju lätt tillbaka samma pengar om du ska sälja.

ski review säger bl.a: A women's ski with all the guts of the high end Men's gear, but with the appropriate forward binding position for women. Fast and fun.

Tillbaka
Topp