Nordica Patron, Extrem Opinion 108, 108-115 segmentet! (köpråd)

wenton

Medlem
Efter några års studier i Linköping har uppgradering av skidor skjutits upp tills jag nu är tillbaka i norrland igen. Har möjlighet att åka mycket i Hemavan under vintern och det är där jag mestadels kommer spendera mina skiddagar. Föredrar offpist men de svenska fjällen tillåter inte alltid champagnepuder så det blir tråkigt nog ganska mycket pist i slutändan. Kommer troligtvis att montera en Marker Duke EPF på skidorna(om ingen övertalar mig att köra på Kingpin 13) då det finns härliga turer att gå nära liftsystemen.

Jag är 190 cm lång, väger mellan 90 och 100 kg. Jag har åkt hela livet och gillar att trycka på rätt hårt när jag åker. Är en gammal parkråtta så det kan bli en omväg genom några stökiga små-jibb på väg hem från fjället.

Jag har tidigare testat Soul 7 och Head Collective. Jag tycker att Soul 7 kändes alldeles för fladdriga även om jag hade rätt roligt utanför pisten med dom. Var inget vidare före när jag åkte på Collective men jag fick härliga svängar i pisten under hög hastighet med dem.

De skidor jag har tittat på är Nordica Patron(193), Extrem Opinion 108(193) och även slängt ett getöga på Blizzard Cochise(192) men är orolig över att den är för svårmanövrerad.

Om någon har åkt på respektive skidor och kan ge lite för och nackdelar vore det super. Är givetvis öppen för andra förslag i djungeln av alla allmountain/offpist-skidor.

Följdfråga: Har det hänt nåt med Patronen på senare år, eller är det samma skida som tidigare? Jag har inte åkt den på ett tag.

Op 108 Charger eller Helldorado skulle jag inte utesluta med din kroppsvikt. Kan nog vara gött med lite metall under dojjorna när 100 pannor ställer sig på och dammar iväg. Jag väger in på 74kg nånstans och tycker att normal Op-108:an är riktigt go, men kanske mitt i på ladd-lek-skalan. Patron i 185 är definitivt mer mot lekfullhet, men oklart hur 193:an upplevs.

Charger/Helldorado drar åt andra hållet. De blir lite bastanta för mig, men med 25 kilo till bakom hade jag nog sneglat på dem.

Cochise gör ju definitivt inte bort sig den heller. Lite mer "traditionell" i känslan relativt ovan nämnda. Längre kant, mindre lowrise-stuk. Vet inte riktigt om jag gillar kolinslagen i den nya versionen, men det fick upp tempot i bygget en aning känns det som. Kanske på bekostnad av en aning trygghetskänsla.

Har inte hittat någon info om det faktiskt, men jag tror inte de har förändrat något annat än designen, då känslan säger att de fokuserat mer på Enforcern.

Har smygtittat lite på chargern, den verkar trevlig. Min storlek och vikt är en stor anledning till att jag gjorde tråden, har hittat rätt mycket info i andra trådar riktad mot mindre och lättare åkare än jag. Det för mig vidare i tankarna på om det kanske är lättare för mig att hantera en midja i 118mm, tänker främst på Op-118, då 108:an kanske är för liten? Kan det också vara så att Patronen blir för fladdrig och studsig för min vikt och längd? Stökiga tider, min hobbyliknande buyer's remorse blir inte bättre av det här :lol:

Helldoradon verkar tvär-svår att få tag på.(vet inte om den tillverkas fortfarande)

Känns spontant som att man tappar en del av lekfullheten med Cochisen, vore gött om någon ägare kunde komma med lite inputs om den.

wenton sa:
Har inte hittat någon info om det faktiskt, men jag tror inte de har förändrat något annat än designen, då känslan säger att de fokuserat mer på Enforcern.

Känns spontant som att man tappar en del av lekfullheten med Cochisen, vore gött om någon ägare kunde komma med lite inputs om den.
Cochise är inte för dig. Det är en riktigt trevlig skida att spätta på i stora svängar med på öppna ytor, och den bettar riktigt bra i hårt underlag också, men det är ungefär det den kan. De andra skidorna du pratar om är mycket mer anpassade efter åkningen du beskriver att du tänkte syssla med.

Patron är fortfarande samma skida som tidigare. Tror dock också mer på helldorado eller 108 charger för dig faktiskt.

Men är inte du en utmärkt kandidat för ett par 193 Gunsmoke?

Eller ett par nya Nordica Enforcer, far och nyp i dom, verkar vara en styvare version utav Patron som dom flesta älskar. Lite smalare i midjan dock, men 100mm kanske räcker.

blomman67 sa:
Eller ett par nya Nordica Enforcer, far och nyp i dom, verkar vara en styvare version utav Patron som dom flesta älskar. Lite smalare i midjan dock, men 100mm kanske räcker.
Enforcer är en sjukt grym skida men med tanke på bakgrunden som parkåkare så kan jag tycka att den har för lite lekfullhet i shapen. Gunsmoke 193 som också nämns skulle inte jag vilja rekommendera, makalöst tråkig och livlös skida. Skulle däremot vilja slå ett slag för Faction Chapter 116. Trevlig och lekfull shape men betydligt styvare och rejälare än CT-serien.

Tack för alla tips!

Börjar luta mer och mer mot en Extrem Opinion. Den känns mer allsidig och hörde rykten om bra grepp i pisten, är inte blyg att stå i liften tidigt för att åka nypackad manchester.

Vad tror ni om en 118mm med mina 90-100 pannor(sommar-vintervikt=D) och 190 cm? Någon som åkt på Op-118 i svenska fjäll eller är det att ta vatten över huvudet och för mycket hopp om nydumpad puder? I dagsläget står det mellan den och den vanliga 108:an alt. chargern.

Senast ändrad:
wenton sa:
Tack för alla tips!

Börjar luta mer och mer mot en Extrem Opinion. Den känns mer allsidig och hörde rykten om bra grepp i pisten, är inte blyg att stå i liften tidigt för att åka nypackad manchester.

Vad tror ni om en 118mm med mina 90-100 pannor(sommar-vintervikt=D) och 190 cm? Någon som åkt på Op-118 i svenska fjäll eller är det att ta vatten över huvudet och för mycket hopp om nydumpad puder? I dagsläget står det mellan den och den vanliga 108:an alt. chargern.
@Mountain_Man Åker ju de långa 118 skidorna och har kanske lite input i frågan :)

Inte testat Op 118 men jag skulle satsa på 108'an för din typ av blandad åkning, om du inte tänkt att komplettera med en smalare skida längre fram. Jag tycker iof många ca 120-lagg går förvånansvärt bra i pist och hårdare underlag men bra mycket roligare med något smalare då

@wenton
Jag har ett par Opinion (118) i 194 cm av första generationen. Det är en stor och förhållandevis styv skida som tål rejält med kraft och fart. Jag väger också in på +90 kg och det är absolut inga problem, tvärtom är det nog vad som krävs ... Bra och trygg på skär i pist men kräver en hel del fart för att komma till sin rätt, flyter som en kork i lössnön, men samma tendens där, behöver lite fart för att vakna. Sammanfattningsvis, en stabil och förutsägbar (på ett positivt sätt) skida som passar bäst i lite större åkning. Vilket det ju faktiskt finns även i de svenska fjällen ... ;-)

Om jag förstått det rätt är senare generationer av skidan lite omgjord och är mjukare i top & tail vilket borde göra den kvickare, smidigare och mer anpassad till lägre hastigheter.
/MM

Senast ändrad:
Kul med alla förslag!

Lutar allt mer åt att det blir Op-108 Charger. Någon rekommendation på bindning? Hade tänkt mig en Marker Duke men hört mycket gott om Kingpin också, har ett bar Lange XT 130 Free Tour, så båda bindningarna är kompatibla. Är lite orolig över tå-delen och om det går att trycka på med en techbindning.. Någon som har erfarenhet?

wenton sa:
Kul med alla förslag!

Lutar allt mer åt att det blir Op-108 Charger. Någon rekommendation på bindning? Hade tänkt mig en Marker Duke men hört mycket gott om Kingpin också, har ett bar Lange XT 130 Free Tour, så båda bindningarna är kompatibla. Är lite orolig över tå-delen och om det går att trycka på med en techbindning.. Någon som har erfarenhet?
Har du sett Sammy's senaste edit "to be"? Se den om du tvivlar på kingpins kompetens. Skall dock friskriva mig här och säga att jag själv inte testat bindningen, men duke och andra rambindningar är helt fruktansvärda att åka med.

108 charger lär passa dig som handen i handsken, monterar du fram den lite så har du en köttig jibskida för alla fören.

@MedlemJapaner

Jävlar också, kollade nu. Vore dock intressant att veta om han körde låst eller olåst haha, mest det jag är lite orolig över. Vill kunna lita på bindningen utan att köra låst :P

Alltså i puder funkar det ju att åka med allt så döm techbindningar efter att dumont eller hojis puderåkning. Men många klarar sig bra med kingpin some nya bindning. Kan du köpa med skidorna från Extrem dessutom :)
Själv har jag beast och atk raider 14. Har aldrig löst när de inte ska lösa tror jag.

Senast ändrad:
Inga techbindningar går att låsa.r bara svårare att komma ur. Det uttrycket borde inte användas, är lite väl missvisande.

@LawndartGustav Börjar luta mer åt en Kingpin faktiskt. Det här kommer att vara min primära skida(har endast ett par gamla parkskidor också), så jag kommer att vara överallt på berget, pist, slask, is och givtvis puder. Det jag är orolig över förutom pre-release är det jag eventuellt tappar i pist i förhållande till en marker duke t.ex, men det kanske endast oerhört erfarna åkare känner skillnad på.

@Corin Har du någon erfarenhet av tech-bindning som everyday-bindning? Pratar allt från hårdpackad pist till knähögt puder. Tänker på Kingpin i första hand.

Förstår inte varför inte fler kör med Vipec 12. Kört med dom en säsong nu, inga tjuvsläpp alls att raportera :)

Tror många blev lite rädda efter första generationens Vipec, där vingarna ibland bara löste. Dessutom var de rätt svåra att komma i. Jag har kört några dagar på nån senare generation och håller med dig, riktigt sköna att åka på och släpper inte i fel läge vad jag har märkt. Riktigt skönt att kunna gå från åk till turläge utan att ta loss pjäxan också :-)
Synd att den är så jäkla ful bara ;-)

Nu gillar jag iof Opinion 108, men slår ändå ett slag för en (mer?) annan indie tillverkare:
CD 114 i 189 cm då?
http://www.downskis.com/shop/countdown-114-189-2016

Tillbaka
Topp