Norefjell vs Kvitfjell

TexMurphy

Ny medlem
Norefjell vs Kvitfjell
Tjena,

Tänkte kolla om någon vart på båda och känner till dom.

Det jag är ute efter är en ort för resa över nyår. Då det är nyår så vill vi åka till en ort med inte allt för mycke folk. Det skall finnas lite offpist och pister så att medel åkarna har något att leka i och längdspår.

Så jag undrar vilken av dom två orterna har bäst offpist samt vilken har minst folk på storhelger.

Tack på förhand
Tomas

Norefjell vs Kvitfjell
Jepps så långt hade jag också kommit och därför jag ställde frågan om någon som vart på båda orterna kunde jämnföra dom med utgångspunkt för mina frågor eller åtminstånne om någon av orterna.

Tomas

Norefjell vs Kvitfjell
jag har varit i norefjell förrförra vintern och det var inte mycket att hänga i granen !

har också varit i hafjell för kankse 10 år sen, då var det dock bra !

norefjell i sig var väl rätt enkelt inte så mycket igentligen du åker igenom hela på en dag om du vill mer var det inte ! någon offpist vet jag inte om jag kan tycka att det var, lite här och där vid sidan av pisten !

dock har jag för mig att man skulle kunna hajka en bit till en topp från högsta liften ! inte så brant dock men om det kommer snö och det inte blåser så kan det bli fint att cruisa !

en sak som var god iallfall var att det inte var mycket folk !

dock ingen som helst park, elr a rail hade dom från röd nivå och uppåt ! och ett dåligt oshapat hopp med för liten kick !

/mattias

Norefjell vs Kvitfjell
Jag är lite osäker vad gäller folkmängd runt Nyår, men ska fråga lite folk på jobbet i morgon. Rent spontant ligger Norefjell bara 1 timme från Oslo, så kan tänka mig att det kan komma en hel del fler dagsresenärer dit än till Kvitfjäll om det skulle vara bra väder.

Med tanken på storleken på de anläggningar du kollar på skulle jag även ta en titt på Skeikampen om jag vore dig. Ligger ca 2 mil från Kvitfjäll och ska ha en hel del bra off-pist och massor med längdspår.

Återkommer med mer info i morgon...

Norefjell vs Kvitfjell
Park är helt ointressant för vår del då vi inte har några parkråttor med oss.

Som sagt längdspåren är ju verkligen aldrig några problem i norge.

Intressant hade aldrig hört talas om Skeikampen. Boende i närheten av lillehammer och åkande i Kvitfjell, Hafjell och Skeikampen kanske kan vara något.

Tomas

Norefjell vs Kvitfjell
Har fått lite input från några av mina Norska friåkningskollegor nu

När det gäller off-pist åkning så är Skeikampen bäst av de Lillehammer-nära orterna följt av Hafjell och sist Kvitfjell. När det gäller den pistade backarna så är Hafjell och Kvitfjell bättre än Skeikampen. Att bo i Lillehammer eller i Skeikampen kan absolut vara en bra lösning. Kvitfjell och Hafjell kommer vara smäckfullt under nyår. Såg att de ca 1000kr rabatt på Skeikampen nu om man bokade före 1e November.

Utan att veta hur sällskapet ser ut, hur länge ni ska vara borta och vart ni kommer köra ifrån så har jag två ytterligare alternativ som kan vara värt att kolla på:
-Oppdal ska vara riktigt bra både vad gäller pist och off-pist. Det är också långt nog bort från Oslo att de flesta inte "orkar" åka dit. Så när det gäller folkmängden borde det vara helt Ok.
-Om alla som åker utför är ute efter Off-piståkning så kan det också vara värt att kolla på Røldal. En mycket "liten" skidanläggning med tillgång till något av Norges bästa friåkning. Det ska tydligen snöa nått helt snuskigt och ligga tillräckligt långt från havet för att inte vara så väderkänsligt. Här slipper ni absolut folkmassorna. Båda ställena ligger ca 5 timmar från Oslo.

Hoppas det hjälper till lite i Nyårsplanerandet :)

Norefjell vs Kvitfjell
Tack för infon.

Vi var i Röldal för två årsen. Grymt bra. Men tyvärr för lång körning. Dessutom så är det jäkla jobbig körning dit. Men visst vi var själva i backarna där och åkningen var "tillräcklig" för dom som var lite mer medel åkare och bara ville åka pist.

Så i princip så är det ett "Röldal närmare GBG" jag letar efter.

Om Kvitfjell och Hafjell är så fullt så kan det nog vara bra ide med Skeikampen. Skall kolla närmare på det.

Vad har dina kollegor att säga om Norefjell???

Tack för att du tar dig tiden, verkligen uppskattat.
Tomas

Norefjell vs Kvitfjell
Norefjell är för nära Oslo. Där kommer det inte bara vara fullt i hytterna på fjället, men du får massa dagsresenärer från Oslo också.

Enligt mina kontakter så kommer allt inom 3-4 timmars åkning från Oslo och är värt att kallas för anläggning vara fullt över nyår. Så tror att folkmassorna blir svårt att komma undan.

Ser ut som de bästa alternativen är Hemsedal eller Skeikampen sett till era önskemål utan att åka ett par timmar längre. Alternativt om man vill försöka komma undan massorna är att åka till en av de mindre anläggningarna nära Hemsedal eller Geilo. http://www.tyinaktiv.no/ eller http://www.hallingskarvet-skisenter.no/ (Boende: http://www.sudndalen.net/) ska vara riktigt bra för friåkning och lagom stora annars med fina turmöjligheter för längdåkare. Har dock inte så mycket referanser där. Kanske någon annan har varit där, annars blir det google :)

Tillbaka
Topp