Normalt slitage för två år gamla skidor?

Boobnoob

Medlem
Lånade ut mina skidor till en kompis för fyra dagar skidåkning i alperna. Tidigare har skidorna endast varit i backen i tio dagar. Har tyvärr inga bilder på skidorna från tidigare men med tanke på att de köptes nya för två år sedan och endast totalt varit i backen i 14 dagar, så vill jag ha er input. Jag vet att personen som fick låna skidorna åkt park med skidorna.

Se nedan bilder där ni ser att skidorna kantstötts ett flertalet gången. På tippen har det dessutom spruckit.

Hur tror ni dessa skador påverkar andrahandsvärdet och vad tror ni har hänt?

IMG_5714.webp
IMG_5713.webp
IMG_5712.webp
IMG_5711.webp
IMG_5710.webp
IMG_5709.webp

Lånade ut mina skidor till en kompis för fyra dagar skidåkning i alperna. Tidigare har skidorna endast varit i backen i tio dagar. Har tyvärr inga bilder på skidorna från tidigare men med tanke på att de köptes nya för två år sedan och endast totalt varit i backen i 14 dagar, så vill jag ha er input. Jag vet att personen som fick låna skidorna åkt park med skidorna.

Hur tror ni dessa skador påverkar andrahandsvärdet
Neråt.
och vad tror ni har hänt?
Fråga din kompis.

Andra skidans stålkant har väl antagligen slagit i topsheet och gjort märken. Sen om det är från parken eller carving är väl svårt att gissa. Kan ju till och med vara från transporten i väskan.

Klart andrahandsvärdet sjunker, men det gör det ju även på skidor som blir äldre fast de är i toppskick. Ser inte ut som skadorna är nån fara för skidorna, men går ju alltid att fylla igen om man har ork.

Som farsan brukade säga "Man ska aldrig låna ut nått man vill ha tillbaka"

Att man har använt skidorna i parken är ju svar på frågan om vad har hänt med skidorna...
Det klart att andrahandsvärdet sjunker om skidorna är från iår men annars är dem förbrukningsmaterial och har exakt det värdet som eventuella köpare vill betala för dem. Andrahandsvärdet sjunker fortare än en bojsten pga. nya skidor tillverkas så fort och gamla lager måste tömmas lika fort.

Men tycker ni de ser ut att ha blivit vårdslöst använda med tanke på att de varit i backen i 14 dagar?

En del skidor har topsheet som lätt ”flagar” på det sättet. Så det behöver inte betyda att din polare varit vårdslös eller att det är fel på skidorna. Ganska stora skillnader i åkstil inom det normala kan göra att det blir såhär när han åker på sitt sätt.

Visst sänker det andrahandsvärdet men det är ju mest en utseendegrej. En del går nog att fylla i med svart märkpenna så tänker ingen på det. Djupa skador undertill hade varit värre och kostat att laga.

Tillbaka
Topp