NTN + 217 cm störtloppsskidor!?

Det enda jag förstår av DP (som är Schweizare) säger är att han nämner Bööb ...

Märkligt nog känns den här kombinationen "back to basic", telemarksåkningen med smala långa skidor. Ser trots NTN genuint ut och inte som merparten av dagens knäböj som bara är en alpin variant med lös häl. Faktum är att jag blir sugen på lite telemark igen, det längsta jag åkt på är mina 210 cm Fischer Expedition som tjänstgjorde 2 säsonger i slutet av åttiotalet. Undrar hur de skulle kännas med en modern bindning och plastpjäxor... (Då det begav sig var det låga skinnskor och tåbindning som gällde.)

Fantastisk bra film med en god portion självdistans och störtsköna kommentarer (de på engelska som jag förstår)!

/MM

Senast ändrad:
Klart coolt, men varför långa DH-lagg? Visst, de är långa, stabila och dämpade, men samtidigt sjukt smala. Vad är det som de fixar som inte en välbyggd freerideskida runt 100mm i längd uppåt 190-200cm inte kan göra lika bra? NTN är väl så pass bra att en bred freeridesida inte skall vara några problem?

Hur pass aktiv är NTN bindningen jämför med tex Linken som är väldigt inaktiv och Bomber/Rottefella som båda är väldigt aktiva?

Men det är ju de smala långa skidorna som är själva poängen ... telemarkstilen har ju sin grund i denna typ av skidor! Här kommer näböjet till sin rätt på ett helt annat sätt än den gör med dagens feta friåkningsskidor.

/MM

Kanske bara en interngrej men polarna fattar vad det är iaf.

Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva men en aktiv bindning är styv och har hårt flex och man får bra kontakt med skidan. Jag upplever Linken som väldigt inaktiv och det känns nästan som om man har tåbindning i förhållande till R8an. Man har liksom inget motstånd i bindningen och jag tycker man får dåligt tryck och kontroll på skidan.

Hoppas det hjälpte :)

Carled sa:
Klart coolt, men varför långa DH-lagg? Visst, de är långa, stabila och dämpade, men samtidigt sjukt smala. Vad är det som de fixar som inte en välbyggd freerideskida runt 100mm i längd uppåt 190-200cm inte kan göra lika bra? NTN är väl så pass bra att en bred freeridesida inte skall vara några problem?
Jag tror att den gubben nog alltid har åkt på långa lagg! Passar hans åkstil. Det intressanta är att NTN är så bra att det går att köra 217 DH skida.

Oskar_Nft sa:
Fattar inte heller riktigt grejen med skidorna, antar att jag är för ung för att förstå tjusningen med 217cm strötloppslagg.

Mer om aktiva bindningar kan läsas här: http://www.telemarktips.com/BindBench.html
Jag som trodde att det bara var oförstående amerikaner som gick på den där "artikeln".

Tänk igenom hur man sätter tryck på innerskidan när man åker telemark.
Läs igenom artikeln igen.

Att man alpint sätter tryck på skidan genom "plöstryck" är en direkt effekt av att hälen sitter fast.
Samma metod ("plöstryck") fungerar inte om man åker telisar.

På telisar "skapar man tryck"(balanserar krafterna) genom en synergi av spänd fot och höjd häl. Inte plöstryck.

Jag vet att jag simmar mot strömmen här eftersom den där, i mina ögon idiotiska, artikeln fått ett enormt genomslag via TTips popularitet.
Den är dock lika missriktad för det.

Den ganska vanliga kommentaren angående "passiva" bindningars;
dåligt tryck och kontroll
beror i de allra flesta fall på teknikbrister och bör åtgärdas med lektioner, inte "kryckor" i form av bindningar.

-peace
/r

Hmm ... helt klart är känslan i telemarksbindningar mycket olika. Tyvärr har utvecklingen av telemarksåkning lett till något som mer är att beteckna som alpin åkning med lös häl. Och det är klart om man eftersträvar att belasta en telemarksskida på samma sätt som man gör med en alpin skida kan en sådan mätning som den TT gjort vara intressant. Men helt klart är det enklaste och definitivt bästa sättet om man vill överföra maximalt tryck på främre delen av skidan att fästa hälen!

Jag tror ni har missat hela poängen! Det är inte NTN bindningen som är det intressant i filmen utan de långa smala skidorna. Observera att Bööb tidigare kört med störtloppskidor monterade med Rottefellas kabelbindingar.

Jag håller med Rabbits resonemang ... om man måste ha en "aktiv" bindning är det nog i första hand sin teknik man ska fokusera på!

/MM

PS! Gary Bigham är för övrigt ett störtskön snubbe med rätt inställning till knäböj! Haha! DS.

Senast ändrad:
Jag har testat NTN bindning och jag kunde inte åka med den eftersom den var aldeles för styv för min åkstil, liknar mer en alpinbindning än mina gamla Rottefellabindningar, Tillhörande pjäxor var visserligen väldigt obekväma för mig så det blev inte så många åk med NTN bindningar, pjäxorna höga/stela/hårda.

Mountain_Man sa:
... den här kombinationen "back to basic", telemarksåkningen med smala långa skidor. Ser trots NTN genuint ut och inte som merparten av dagens knäböj som bara är en alpin variant med lös häl. Faktum är att jag blir sugen på lite telemark igen, det längsta jag åkt på är mina 210 cm Fischer Expedition som tjänstgjorde 2 säsonger i slutet av åttiotalet. Undrar hur de skulle kännas med en modern bindning och plastpjäxor... (Då det begav sig var det låga skinnskor och tåbindning som gällde.)...
Snälla MM, kan du inte komma med ett riktigt argument varför man inte kan åka telemark på breda carvingskidor som är under två metrer.

/L

Vad är poängen med att ha 217 långa störtloppslagg när man åker bland slaskpucklar i slowmotion och sladdar?

Jag hade iofs. på allmän begäran slutat att hugga på känböj ... men eftersom du ber så snällt.

Vad jag med en dåres envishet försöker säga är inte att det inte går att köra knäböj med feta skidor av alpint snitt , det går alldeles utmärkt. Men det tillför inget, det är bara ett sätt att krångla till det! Vilket konstaterades redan någon gång omkring 1940 (eller däromkring).

Så om man då tycker det är för enkelt att köra med fast häl, varför då köra med "alpin" utrustning och teknik och lyfta lite på hälen? Varför inte löpa linan ut och göra det riktigt svårt genom att använda den typ av utrustning där telemarkssvängen verkligen är befogad?

Så jag vänder på frågan. Kan någon påvisa fördelarna med telemarkstekniken vs. alpin teknik (fast häl) ... förutom då att det är typ ... en utmaning, omväxlande, bra träning och roligt!

Och, jo, i grunden är ju i stort sett all alpin åkning fullkomligt meningslös ... men det är ju en annan sak.

;-) / MM

PS! Det är naturligtvis fullkomligt meningslöst att köra knäböj med störtloppskidor i slaskpucklar ... men det är definitivt en större utmaning än att göra det med 180 cm pistracers! DS!

josemaria_97 sa:
rabbit sa:
beror i de allra flesta fall på teknikbrister och bör åtgärdas med lektioner, inte "kryckor" i form av bindningar.

-peace
/r
Så du tycker det är skitlätt att åka i läderdojjer och tåbindning?
Ja.
Men, det är viktigt att bindningarna, pjäxorna och skidorna kompletterar varandra.
Låga snör-kängor i läder och moderna fetingskidor bryter nog fotleder och T1R+Linken på ett par gamla Åsnes Sondre skulle nog spräcka skidorna i andra svängen...

Sen är det givetvis lättare med moderna grejer men det gäller ju även alpint. Jmfr åka puder med 205cm storslalomspett och tex Armada JJ.

Mountain_Man sa:
... Men det tillför inget, det är bara ett sätt att krångla till det! ...
Jag skulle vilja dela in diskussionen angående telemarkssvängens/utrustningens existensvärde i två delar; prestanda och känsla.

1, Prestandamässigt har telisar enbart nackdelar jmfrt med Alpint.
2. Känslan av surf/glisse är såååå mycket bättre på telisar.

-peace
/r

Ungefär så tänkte jag också. Tänkte jämföra med att man har styvare pjäxor och vridstyva bindningar till stora, långa och styva alpina skidor, och så "måste" man även, tycker jag, ha till telemark.

Angående telemarkens existens så är har det ju inga som helst att komma med i jämförelse med alpint men det är, som du säger, känslan och surfet man får med telemark som inte går att skapa med alpint.

josemaria_97 sa:
Hur pass aktiv är NTN bindningen jämför med tex Linken som är väldigt inaktiv och Bomber/Rottefella som båda är väldigt aktiva?
Jag tycker att NTN ger grym kontroll och en helt annorlunda känsla gentemot allt annat jag åkt på tidigare, perfekt hårdhet och grym kantkänsla.

Attaboy sa:
http://www.telemarktips.com/video0708/SizeMatters.wmv
Coolt att Gary är med och fånar sig lite, och jag håller med honom, fattar inte vitsen med DH skidor, iof så åker han bara runt och sladdar och då spelar det mindre roll hur långa skidorna är med DH?? känns bara tungt och klumpigt, f-n tänk dig att tura med dem unter tassarna :-)
Jag håller mig nog till mina P3:or funkar perfekt.

Mountain_Man sa:
Så jag vänder på frågan. Kan någon påvisa fördelarna med telemarkstekniken vs. alpin teknik (fast häl) ... förutom då att det är typ ... en utmaning, omväxlande, bra träning och roligt!
För mig känns telemark både lättare, naturligare och skönare i lössnö. Klar fördel där alltså.

I get the picture.

Tror inte det skulle gå att åka så lätt och smidigt på de skidorna om det satt alpinbindning på.

Håller med Attaboy. Det är roligare med telemark. Måste det finnas nån annan fördel? Finns det tex nån fördel med snowboard jämfört med skidor?

Hehe ... för min egen säkerhet tror jag det är bäst att låta bli att berätta hur jag ser på Snowboard som alpint åkdon ... :-D

/MM

Känns som den här diskussionen varit på ganska många sidospår, men egentligen går det ju att åka på nästan vad som helst så länge man har roligt - och det enda vi kan enas om är väl att smaken varierar....

Jag mins när jag testade att åka telis på farsans gamla träskidor med skruvad stålkant & kabelbindning (troligen från 50- eller 60-tal), de är ca 215 cm och ganska breda och jag körde med mina (för dåtiden styva) Asolo extrem racer (=läderpjäxa med spännen). Jag tog några åk i tväråvalvet och sedan nedför baksidan på Åreskutan och de var ju tungstyrda (ingen som helst midja) men visst gick de att åka på och kul hade jag :-)

Däremot var det ju inte lättsvängt och när man tittar på Bob så åker han ju inte direkt med skärande sväng heller utan sladdar mest runt mad relativt plana skidor - inte konstigt med tanke på att skidorna är byggda för att gå 120km/h nästan rakt fram... Hursomhelt jättekul att se filmen för det är ett skönt gäng där nere i Verbier och Guido som gjort filmen och de andra är härliga killar!

En sak till bara... ni som hackar på telemark och tycker det är en kass åkform kan väl bara låta bli att läsa detta forumet - jag håller mig borta från brädforument och låter dem gilla sin sak ;-)

PS: jag skulle gärna höra fler åsikter från er som testat eller köpt NTN och då helst årets modell då den tydligen förbättrats sedan förra året.

- Håller den?
- Hur bra fungerar mekaniken som insteg, skistopper, utlösning mm?
- Hur är åkkänslan...?
- Vad åker ni på för pjäxor - och hur bra är de?

Ok, kanske borde öppna en egen tråd för detta... men provar här eftersom NTN var med i rubriken...

Coolt, men snubben sladdar. Även om de rent terminologiskt på sina ställen är lite daterade så gäller ju fortfarande mina nedskrivna observationer i ämnet: http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

Observera att det där faktiskt argumenteras för varför skidlängd i någon mening att större (positiv) betydelse vid telemarksåkning.

När det gäller passiv/aktiv tror jag att jag för länge sedan förklarat även detta. Som vanligt måste det till en kompromiss som passar åkaren. Det är två aspekter som spelar roll. Dels trycket på innerskidan i sig, vilket oavsett bindning kan fixas med teknik (även om kanttrycket sedan beror en del på bindning/pjäx-enhetens vridstyvhet). Men den andra aspekten handlar om att kunna fördela trycket över skidan i längsled. Men en helt "passiv" bindnign finns bara ett sätt att göra detta och det är genom att lägga ett stabilt tryck på innerskidan (mha tån) böja ingeom den och därmed fördela trycken. Men med en "styvare" (=aktiv) bindning som utöver viss motstånd när man böjer tån så får man automatiskt ett visst tryck på skidans framdel. I många situaitoner stabiliserar detta åkningen. Givetvis kan utrustning av denna typ missbrukasi meningen att åkeren inte längre behöver använda genuin telemarksteknik för att få belastning (och därmed stabilitet) på innerskidan, men även om man åker med bra teknik kan en viss "böjstyvhet" vara en fördel eftersom man helt enkelt otvetydigt får en mer stabiiserad övergång mellan svängarna. Men igen, man ligger farligt nära att börja fuska med tekniken. Det gäller inte bara att fuska med knäböjen utan också att man förleds att flytta allt mer vikt på ytterskidan ch bara låter innerskidan glida med. Med en passiv bindning måste man (speciellt i hög fart och i stökig terräng) vara sjukt snabb med att få rejält tryck på innerskidan och dessutom gå ut ur svängen genom att mer eller mindre trycka sig upp med innerbenet. Det här blir sjukt surfigt. Ju mer innerskidstryck desto kan du luta dig in i svängen och liksom surfa, skulle jag säga.

Hmm, blir lite sugen på att köra lite telis igen. I brist på DH-skidor kanske mina 197 G4 med derbyflex på kan funka (faktiskt den senaste setup:en jag körde telis på. Se tv i denna gamla quiverbild:
attachment.php

telehawk sa:
PS: jag skulle gärna höra fler åsikter från er som testat eller köpt NTN och då helst årets modell då den tydligen förbättrats sedan förra året.

- Håller den?
- Hur bra fungerar mekaniken som insteg, skistopper, utlösning mm?
- Hur är åkkänslan...?
- Vad åker ni på för pjäxor - och hur bra är de?

Ok, kanske borde öppna en egen tråd för detta... men provar här eftersom NTN var med i rubriken...
Hejsan!

Jag håller på att testa årets mod av Garmont (prophet)
Bindningen är av samma årsmodell
Skidor, Stöckli Scott Schmit. Dessa har jag kört rätt mycke på och får därför bättre känna om och hur ntn skor och bindning skiljer sig mot 75mm som jag tidigare kört

Mina upplevelser kortfattat:

Stabila men känns klumpiga i nuläget. Hoppas öva bort det.

Har gillat G3 targa etc. dvs inte så mycke böjmotstånd. På dessa skidor har jag dock kört R8 som är lite mera motstånd i. Här har vi en i mitt tycke stor skillnad. NTN är som jag ser det \"lite tröga att böja på\" :). Inte för en person med hög körstil kanske, men jag går ner långt och med ganska bred stance. Rent tekniskt för min del så får jag helt lägga om stil för att det ska fungera.
Tur-läget känns riktigt bra men med bara ett läge på "stegjärnet". (man släpper flexet helt genom att öppna ett spänne och häldelen på bindningen går att vicka upp)

Hårdvaran verkar dock OK. Skorna sitter bra och bindningen funkar också helt OK. Men här undrar jag om det inte kommer att bli problem om man vill åka på smala skidor, då misstänker jag att stoppern kommer att skrapa i backen.... :) spontant tror jag dennna bindning vill ha stabila skidor för att komma till sin rätt.

Kvalitet osv... kan jag väl inte i nuläget utala mig så mycket om då jag med denna rigg har ca. 10-12 åk timmar (effektiv körtid)

Stora plusset i kanten går nog till skornas passform. :) Man får ju i allafall sitta eller stå bekvämt i liften..... :)

hare bra.....

Mountain_Man sa:
Det enda jag förstår av DP (som är Schweizare) säger är att han nämner Bööb ...

Märkligt nog känns den här kombinationen "back to basic", telemarksåkningen med smala långa skidor. Ser trots NTN genuint ut och inte som merparten av dagens knäböj som bara är en alpin variant med lös häl. Faktum är att jag blir sugen på lite telemark igen, det längsta jag åkt på är mina 210 cm Fischer Expedition som tjänstgjorde 2 säsonger i slutet av åttiotalet. Undrar hur de skulle kännas med en modern bindning och plastpjäxor... (Då det begav sig var det låga skinnskor och tåbindning som gällde.)

Fantastisk bra film med en god portion självdistans och störtsköna kommentarer (de på engelska som jag förstår)!

/MM
Det funkar klockrent. Jag monterade just Riva 3 på mina Salomon 9000 Equipe 2S. Jag lärde mig aldrig åka vettig slalom på dom. Offpist var helt otänkbart. Med Scarpa T2 kör jag dom över allt. :O)

Tillbaka
Topp