telehawk sa:
PS: jag skulle gärna höra fler åsikter från er som testat eller köpt NTN och då helst årets modell då den tydligen förbättrats sedan förra året.
- Håller den?
- Hur bra fungerar mekaniken som insteg, skistopper, utlösning mm?
- Hur är åkkänslan...?
- Vad åker ni på för pjäxor - och hur bra är de?
Ok, kanske borde öppna en egen tråd för detta... men provar här eftersom NTN var med i rubriken...
Hejsan!
Jag håller på att testa årets mod av Garmont (prophet)
Bindningen är av samma årsmodell
Skidor, Stöckli Scott Schmit. Dessa har jag kört rätt mycke på och får därför bättre känna om och hur ntn skor och bindning skiljer sig mot 75mm som jag tidigare kört
Mina upplevelser kortfattat:
Stabila men känns klumpiga i nuläget. Hoppas öva bort det.
Har gillat G3 targa etc. dvs inte så mycke böjmotstånd. På dessa skidor har jag dock kört R8 som är lite mera motstånd i. Här har vi en i mitt tycke stor skillnad. NTN är som jag ser det \"lite tröga att böja på\"

. Inte för en person med hög körstil kanske, men jag går ner långt och med ganska bred stance. Rent tekniskt för min del så får jag helt lägga om stil för att det ska fungera.
Tur-läget känns riktigt bra men med bara ett läge på "stegjärnet". (man släpper flexet helt genom att öppna ett spänne och häldelen på bindningen går att vicka upp)
Hårdvaran verkar dock OK. Skorna sitter bra och bindningen funkar också helt OK. Men här undrar jag om det inte kommer att bli problem om man vill åka på smala skidor, då misstänker jag att stoppern kommer att skrapa i backen....

spontant tror jag dennna bindning vill ha stabila skidor för att komma till sin rätt.
Kvalitet osv... kan jag väl inte i nuläget utala mig så mycket om då jag med denna rigg har ca. 10-12 åk timmar (effektiv körtid)
Stora plusset i kanten går nog till skornas passform.

Man får ju i allafall sitta eller stå bekvämt i liften.....
hare bra.....