NTN Freedom vs. Black Diamond O1

telemarkus

Aktiv medlem
Jag har idag ett par Black Diamond O1 (med de styvaste cylindrarna) som jag är väldigt nöjd med. Framförallt gillar jag styvheten, stabiliteten och det trevliga gångläget. Jag ska dock köpa mig nya pjäxor och sneglar därför åt NTN. I och med att jag kör en del toppturer är det i så fall Rottefella NTN Freedom som är aktuella på bindningsfronten. Kan någon uttala sig hur känslan, styvheten och stabiliteten är på dessa bindningar i jämförelse med O1:an?

Hej!

Jag kan inte jämföra med BD01 eftersom jag inte kört på dom men kan ge dig lite info om hur jag uppfattar Rottefella Freedom.

Jag har kört Telemark sedan ca 1990 och provat mycket utrustning. Freedom i kombo med Scarpa TX Pro den bästa utrustning jag haft :-) Jag var faktiskt relativt besviken på Rottefella Freeride när den kom. Ojämnt motstånd, först ingenting och sedan allt på en gång. För hög hälplatta osv

Freeride har ett helt annat flex/motstånd eller vad man ska kalla det. Känslan är med andra ord perfekt. Stabiliteten i sidled upplever jag som bättre än Freeride, speciellt om man inte drar åt fjädrarna hårt då Freeriden kan bli glappig.

Freeriden kan behöva lite loc-tite på vissa ställen...Jag muttrade lite i Italien när en skriv som dessutom var Torx började vibrera loss...

Funderar nästan på att modifiera en Freedom till pistbindning. Bort med gångläget så får man en lätt och bra pistbindning ;-)

Roligt att höra att du är så nöjd med Freedom. En av mina farhågor var att de inte skulle vara lika stabila som Freeride men från vad du beskriver mgbgt66 verkar det vara tvärtom. Kul också att du tycker den fungerar så bra i pist. Det är trots allt i pisten jag åker mest. Gillar att åka aggressivt på skär och det låter ju som att Freedom visar sig från sin bästa sida just där :-)
Lyckas jag hitta Scarpa TX Pro till ett någorlunda vettigt pris blir det nog exakt samma setup som du. Har redan tittat på den pjäxan och den verkar vara riktigt nice. Kör idag på Crispi CXP som har tre spännen. Tycker de är lite för sladdriga. Lägger man mycket tryck på plösen har den en tendens att vrida sig så att benet hamnar mellan plösen och pjäxans skal, trots booster straps. Gissar att det problemet inte uppstår med en pjäxa med fyra spännen.

Ingen tid att spilla. Slog just till på ett par begagnade Freedom. Ett riktigt kap dessutom, sjukt nöjd :-)
Nu återstår att se om de uppfyller de högt ställda förväntningarna...

Senast ändrad:
Nej, tyvärr. Det har strulat en massa. Tydligen är det extremt svårt att få loss plastkåpan som täcker häldelen, har även läst detta i tester av Freedom, så säljaren får inte loss dem från skidorna. Får dem förhoppningsvis på måndag med lite hjälp från techkillarna på Skistore. Har ett par helt nya pjäxor som står här och väntar :)

@telemarkus Helt knasig konstruktion det där. Men jag har sågat ut två metallbitar som passar in på sidan av metallen på häldelen. Med en tving så kan man då trycka ihop plasten och lätt snäppa upp den med en skruvmejsel från baksidan. Nu kör jag med inserts och har då borrat två hål i plasten på översidan för att lätt kunna komma åt skruvarna och flytta bindningen utan att snäppa loss plasten, funkar riktigt fint.

Senast ändrad:
Ja
@Anders_Wallander, man undrar onekligen hur de tänkte där. Intressant med din lösning, jag kanske får plagiera den. Jag visste för övrigt inte att det finns inserts till Freedom. Var har du fått tag på dem?

Insertens är inget specifikt för Freedom, utan jag kör med Binding Freedom (finns ju även Quiver Killers). Det rekommenderar jag verkligen, det gör det enkelt att byta bindning (jag växlar mellan Freedom och Freeride som har samma hålbild) men det funkar ju även att kombinera med alpinbindningar om du offsetar hålen lite. Samt inte behöver köpa nya bindningar till varje par skidor. Andra fördelar är att du lättare packar fler par skidor när du ska resa samt att du får en starkare montering i skidan då insertsen sitter bättre än normala skruvar.

Jag har monterat insertsen själv, men jag tror Skistore kan hjälpa dej (jag pratade med Simon där om det).

Här finns en tråd att börja att kika i!

Senast ändrad:
lmk30 sa:
Ursäkta en dum fråga men hur funkar insertsen?
Tänk dig att du får samma möjlighet att fästa bindningar som på snowboards, dvs inserts med gängor i skidan som du sen drar fast bindningen med M5 skruvar i. K2 hade ju detta förr från fabrik på sina gamla telisskidor. Men man installerar det rätt enkelt själv. Se länken ovan till en tråd här på freeride där det förklaras. Du kan även kika på dessa videos om hur man installerar.

Senast ändrad:
telemarkus sa:
Jag har idag ett par Black Diamond O1 (med de styvaste cylindrarna) som jag är väldigt nöjd med. Framförallt gillar jag styvheten, stabiliteten och det trevliga gångläget. Jag ska dock köpa mig nya pjäxor och sneglar därför åt NTN. I och med att jag kör en del toppturer är det i så fall Rottefella NTN Freedom som är aktuella på bindningsfronten. Kan någon uttala sig hur känslan, styvheten och stabiliteten är på dessa bindningar i jämförelse med O1:an?
Nu ser jag att du redan köpt freedom men kan ändå delge min erfarenhet.

Har kört just BDO1 (rid.stiff-fjädrar och BD Custom pjukk) i många år och har verkligen älskat känslan. Kvalitén har väl varit sådär, eller egentligen konstruktionen, men har stannat tack vare känslan och BD's grymma kundsupport. Har fått reklamera bindningen flertalet gånger pga glapp i tådelen som uppstår när bindningen körs med för styva grejer (Custom+rid.stiff). Detta fick jag även bekräftat av BD själva. Har dock alltid fått nya utan knussel så kudos till BD för det.

Men nu var det freedom som var ämnet och bag köpte för ett par år sen Rottefella Freedom och kör de med ett par Scarpa Terminator X för att få en lättare setup. Körs dock inte på samma skidor som BD-grejerna så jämförelsen haltar lite här.

Jag upplever NTN som ljusår stabilare i sidled och en allmänt tightare känsla mot skidan. Åkningen upplever jag tvingar fram en lite annan teknik, men detta ger sig snabbt. Lättare att bli stående på bakskidan med NTN än med 75 mm. Dock tycker jag fortfarande att det är en mer "mekanisk" rörelse i NTN mot en mer "levande" känsla i BDO1. Kan bero mycket på pjäxor och skidor också, dessutom är det väldigt personligt hur man upplever det.

Gångläget på Freedom är nästan lika bra som på O1orna, lite lättare att göra kickturns med O1orna men handlar mest om att hitta en "ny" teknik då Freedom inte har lika lång pivot.

Nöjd med Rottefella Freedom och kommer köra de på fler skidor. Sneglar dock med intresse på The M Equipment's Meidjo just nu...

Senast ändrad:
Anders_Wallander sa:
Insertens är inget specifikt för Freedom, utan jag kör med Binding Freedom (finns ju även Quiver Killers). Det rekommenderar jag verkligen, det gör det enkelt att byta bindning (jag växlar mellan Freedom och Freeride som har samma hålbild) men det funkar ju även att kombinera med alpinbindningar om du offsetar hålen lite. Samt inte behöver köpa nya bindningar till varje par skidor. Andra fördelar är att du lättare packar fler par skidor när du ska resa samt att du får en starkare montering i skidan då insertsen sitter bättre än normala skruvar.

Jag har monterat insertsen själv, men jag tror Skistore kan hjälpa dej (jag pratade med Simon där om det).

Här finns en tråd att börja att kika i!
Har precis beställt ett gäng Binding Freedom Inserts så känns bra att fler kör med dessa på NTN. Intressant att det är samma hålbild mellan Freedom och Freeride, mkt bra info. Tack för den! Bra idé det där med att borra upp för att få ut skruvarna, idiotisk konstruktion på en i övrigt bra designad bindning. Beställde du skruvar till bindningen på Binding Freedom också
@Anders_Wallander?

Vad trött man kan bli på pajassäljare. Killen som säljer Freedom-bindningarna får ju inte loss bindningarna från skidan. Det kan jag köpa, det ska ju vara erkänt besvärligt. Vad jag däremot inte kan köpa är att han aldrig hör av sig som han lovat. Istället är det hela tiden jag som får jaga honom. Efter att ha hållit på med den här cirkusen i nästan en månads tid har jag till slut tröttnat och avblåst affären. Jag köper nytt från XXL istället som säljer dem för 2799 kr, vilket ju är ett riktigt bra pris. Om det är någon som tänker köpa en begagnad Freedom, passa er för att köpa från någon som heter Sören från Ulricehamn.

Jag prutade på mina Freedom när jag köpte dom på XXL ;-) Gör ett försök! Jag pratde med killarna på skidverkstaden och fick ner priset ytterligare. Oavsett så är XXL billigast på NTN.

Jag beställde dem online eftersom de inte fanns i butik här i Göteborg så det var svårt att pruta. Imponerad dock att du lyckades pruta hos en stor kedja som XXL på ett redan lågt pris :) Hur som helst så har XXL varit grymma i det här fallet. Totalpris för Freedom + Scarpa TX Pro: 5798 kr. Bara pjäxorna kostar ju ofta nästan 5000 kr på andra ställen.

Pjäxorna verkar vara slut tyvärr. De var slutsålda på nätet även när jag köpte dem alldeles innan jul. Däremot hade jag turen att de fanns i en av butikerna i Göteborg.

kim_sv sa:
Intressant att det är samma hålbild mellan Freedom och Freeride, mkt bra info.
@kim_sv Jag måste förtydliga lite. Det är alltså 6 skruvar på tådelen som har samma hålbild. På Freedoms tådel finns ett extra hål. Häldelarna har olika hålbild, men de överlappar inte. Men det är alltså inga problem att ha inserts så att det passar för båda bindningarna!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp