Jag anser att det i princip är en myt att belag kräver sommarvallning för att inte torka ut. Visst, det är plast vi pratar om och all plast blir torr och spröd med åren. Men det som framförallt påverkar är UV-strålning då och inte förvaring i ett mörkt förråd eller källare, om vi pratar generellt om plastprodukter. Jag har inte sommarvallat några skidor alls de senaste tio åren och jag har inte ens kunnat påvisa någon skillnad med längdskidor som jag använder på långlopp. Att det skulle spela någon som helst roll med snowboard eller friåkningsskidor stämmer helt enkelt inte som jag ser det. Möjligen om man åker på hög tävlingsnivå så att någon hundradel verkligen spelar roll. Vill man ha bästa möjliga glid som vanlig friåkare är det viktigaste att brädan/skidorna planslipas någon gång per säsong med en bra struktur. Strukturen betyder enormt mycket mer än vallningen.
Dock ska man inte förringa värdet i att titta över utrustningen efter säsongen, åtgärda eventuella skador på kanter och belag och valla över belaget. Då är brädan i gott skick när man tar fram den sen i höst och det är ju alltid trevligt.