Nug

Nug
De finns som pre-order i ett antal shoppar i Europa, men som Jiv skriver så verkar det ha blivit lite "late late release" på dem. Vet dock ej säkert hur det är med releasen. Kanske nån här som har bättre koll på det? :)

Nug
Hei!

Var har det varit möjligt att testa Nug? Vem som har test-brädan? Pojkenmedtur hörs ha testat den, men var? Var kan jag testa en?

Nug
KaitsuH sa:
Hei!

Var har det varit möjligt att testa Nug? Vem som har test-brädan? Pojkenmedtur hörs ha testat den, men var? Var kan jag testa en?
han skrev i någon tråd att han hade testat den i sälen hade jag för mig.

vilka andra märken kunde man testa där förövrigt?

Nug
Jag testade en i sälen och köpte en 146 häromdan på Ebay för drygt 3000kr. Burton har (tydligen) slut på dem för säsongen så det kan bli svårt. 150 finns på porterstaho.com i varje fall.

Nug
Jag var i sälen den gångna helgen och testade bland annat nug. Sjukt rolig bräda. Jag körde en 142, kör 148-153 i vanliga fall och den var riktigt stabil, rolig, snärtig och lätt. Stabil i fart, bra pop, rolig att pressa, allt som den var gjord för att göra helt enkelt.

Till arborlover -> Man kunde testa (kan missa någon)

k2
ride
nitro
dc
forum
capita
lib tech
gnu
technine
stepchild
yes
rome
smokin
burton

Det är testhelg varje år den sista helgen i november där man kan testa de flesta märken.

Nug
Tack, vill absolut testa Nug också nånstans! Köpte Ride Machete, men den är verkligen ingen jibbräda! Styv, styv, styv. Kanten håller på isen som jävel, kan vara jättebra som pipebräda (har inte kört pipe med den hittills) och stora hoppar (jag vågar inte köra så stort...) För mig: en bra freeridebräda, men ingen jibbräda.

Nug
Ska försöka få tag på en från USA på något sätt, har riktigt svårt att bestämma mig mellan 146 o 150 dock. Har tidigare åkt Custom 156 och fick testa Nug 146 ett par timmar. Var mkt roligt men tycker det är väldigt skoj att åka fort så kanske skulle bli aningen ännu bättre på det med 150:an. Så mkt sämre borde inte 150an vara på lite långsammare lekåkning väl?

mvh 174cm/68kg

Senast ändrad:
Nug
Thomsson sa:
Coldis: Vilken av brädorna som du testade tyckte DU var bäst?
Efter att ha kört massvis av brädor med olika camberprofiler i olika längder hade jag ändå roligast på en technine bradshaw 149, skumt va?

Den skarpa precisionen och popen med camber går inte att slå med min åkstil, det enda jag gör är att åka runt och olla över saker och leka omkring i pisten fram tills parken kommer, sen kör lite boxar. Visst är det roligare med rocker när man ska pressa, men det är ändå skönt med lite motstånd, därför kör jag heller inte jättemjuka brädor. Rocker känns klart lite skönare i powpow dock.

Jag gillade även Capita Ultrafearen, den har ju rocker utanför bindningarna och platt mellan, den var lätt, lagom snabb edge-to-edge och lagom hård. (Det säger jag inte bara för att jag sålde en, den är som sagt såld.)

Burton Nug var också sjukt rolig, liten och ändå rätt snärtig och lätt att pressa och även charga lite med.

PojkenMedTur sa:
Ska försöka få tag på en från USA på något sätt, har riktigt svårt att bestämma mig mellan 146 o 150 dock. Har tidigare åkt Custom 156 och fick testa Nug 146 ett par timmar. Var mkt roligt men tycker det är väldigt skoj att åka fort så kanske skulle bli aningen ännu bättre på det med 150:an. Så mkt sämre borde inte 150an vara på lite långsammare lekåkning väl?

mvh 174cm/68kg
Om jag var du skulle jag köra 146an, annars droppar du ju hela principen med Nug. En 150 är inte speciellt litet alls (läs: inte galet litet) för någon i din storlek om man ska ha en board att leka runt på...

Dock är ju Nugen faktiskt inte gjord för att vara en lekbräda, pionjären Dave Downing har bland annat kört Nugen i pow på en vardaglig basis, den är ju faktiskt gjord för att vara en vardagsbräda i en liten förpackning. Jag skulle ändå kört 146 som sagt, med din vikt blir det perfekt. Jag väger 60 kg och jag körde 42an, det kändes skitbra.

Senast ändrad:
Nug
Coldis sa:
Thomsson sa:
Coldis: Vilken av brädorna som du testade tyckte DU var bäst?
Efter att ha kört massvis av brädor med olika camberprofiler i olika längder hade jag ändå roligast på en technine bradshaw 149, skumt va?

Den skarpa precisionen och popen med camber går inte att slå med min åkstil, det enda jag gör är att åka runt och olla över saker och leka omkring i pisten fram tills parken kommer, sen kör lite boxar. Visst är det roligare med rocker när man ska pressa, men det är ändå skönt med lite motstånd, därför kör jag heller inte jättemjuka brädor. Rocker känns klart lite skönare i powpow dock.

Jag gillade även Capita Ultrafearen, den har ju rocker utanför bindningarna och platt mellan, den var lätt, lagom snabb edge-to-edge och lagom hård. (Det säger jag inte bara för att jag sålde en, den är som sagt såld.)

Burton Nug var också sjukt rolig, liten och ändå rätt snärtig och lätt att pressa och även charga lite med.

PojkenMedTur sa:

mvh 174cm/68kg
Om jag var du skulle jag köra 146an, annars droppar du ju hela principen med Nug. En 150 är inte speciellt litet alls (läs: inte galet litet) för någon i din storlek om man ska ha en board att leka runt på...

Dock är ju Nugen faktiskt inte gjord för att vara en lekbräda, pionjären Dave Downing har bland annat kört Nugen i pow på en vardaglig basis, den är ju faktiskt gjord för att vara en vardagsbräda i en liten förpackning. Jag skulle ändå kört 146 som sagt, med din vikt blir det perfekt. Jag väger 60 kg och jag körde 42an, det kändes skitbra.
Klurigt val iaf, har ju inte letat efter en "extra liten bräda" utan efter en skön vardagsbräda för det mesta och nugen råkade vara den som satt bäst under fötterna. Mtp hur otroligt lätt-lekt 146-an var borde ju inte 150an kunna vara såå mkt mindre lättlekt eller spontan. Men samtidigt borde den vara aningen ännu mer stabil när det går fort i pisten eller när man sätter landningar på stora hopp vilket jag är väldigt sugen på att göra (mer sugen än på att raila).

Eller? <--- argumentera gärna

Oavsätt så verkligen det helt omöjligt att få tag på brädan, om någon har sätt någon återförsäljare inom EU som har brädan till salu blir jag jättetacksam för tipset. De som har den i USA vill ha 100 dollar för frakten + moms + tullavgifter = totalsumma på ca 5000kr.

Ingen som är i USA just nu o vill bära hem en nug till mig för 4000? Kostar ju bara 2800 att köpa i USA.

Nug
Du har rätt i det du säger, och visst klarar en 150 av större saker. Nu ska vi dock inte bli carried away, bara för att den är bredare och stiffare och kan hantera puder osv så är det ingen idé att börja köra svarta linjen med den, den är fortfarande bara 150 cm i stabilitet vid landningar osv, hur den än beter sig i pisten ;)

Dock är det som sagt fortfarande en 150, så den blir helt klart lekfullare än din 156 som du har kört innan. Jag skulle bara tänkt så att när man väl köper en så pass liten bräda så vill man få ut det mesta av den som den är till för, men det är bara jag (: T.ex. Dave Downing kör oftast runt 160 och han kör allt på sin 146 som jag nämnde innan.

Hur som helst känns det som en omöjlighet att du skulle bli missnöjd på något sätt, fast om du vill köra stora booters så tror jag inte att det är någon bra idé med varken 146an eller 150, hehe. Du får tänka över det lite mer, jag tror som sagt att det är omöjligt att du blir missnöjd liksom...

Angående dedär med att köpa en, adda mig på coldis_muska@hotmail.com så snackar vi om det (:

Nug
Sådär, nu är en NUG 150 betalad o klar. 146 hade säkert varit bra med hela min outfit är blå så pallar inte en helblå bräda också :rolleyes:

Dessutom var den enda storleken som fanns inne 150 hos stableoutdoors.com, de skickar med USPS express och de kryssar i "gift" och utan värde. Ibland har man tur =)

Nug
PojkenMedTur sa:
Sådär, nu är en NUG 150 betalad o klar. 146 hade säkert varit bra med hela min outfit är blå så pallar inte en helblå bräda också :rolleyes:

Dessutom var den enda storleken som fanns inne 150 hos stableoutdoors.com, de skickar med USPS express och de kryssar i "gift" och utan värde. Ibland har man tur =)
Bara för att de kryssar gift så är det ju inte säkert att du smiter förbi bara så du vet=)

Nug
PojkenMedTur sa:
snow_flake sa:
PojkenMedTur sa:

Bara för att de kryssar gift så är det ju inte säkert att du smiter förbi bara så du vet=)
Jag vet, har importerat dussintals saker, men om det är som gift och de skriver ett tillräckligt lågt värde på den så går den igenom. Var berädd att betala klart över 4k för den så vore nice om den bara sluta på 3.

Ingen som vill köpa min inplastade Easy livin 155 2011? =)
Kolla annonzer ist

Nug
PojkenMedTur sa:

Skriv gärna här när du fått hem den. Tänkte beställa en där själv alternativt. Så vill veta leveranstid osv. Cheers.

Nug
Blev också hooked på denna efter att ha läst lite reviews och googlart runt. Skall köra en säsong i Whistler till vintern vilket betyder mycket bc kickers och mycket park. Kör på en blunt 155 nu med force bindningar och var sugen på att köpa mig en till bräda i staterna. Var inne på att köpa burton hate, vilket också verkar vara en sjukt go bräda, men nuggen är nog precis det jag är ute efter egentligen och verkar vara otroligt rolig att köra småjibbs osv med.
Är också osäker på längden, är ganska lång 187 men väger bara 73 vilket gör att jag vanligtvis föredrar 155.
Men 146 eller 150? Känns som 146 kanske blir lite ostabil på större kickar?
Försökt hitta vad det är för flex på den, någon som har koll på det?

Känns sjukt kul att Burton släpper något så banbrytande och pushar utvecklingen. Big ups!

Senast ändrad:
Nug
OOi sa:
Blev också hooked på denna efter att ha läst lite reviews och googlart runt. Skall köra en säsong i Whistler till vintern vilket betyder mycket bc kickers och mycket park. Kör på en blunt 155 nu med force bindningar och var sugen på att köpa mig en till bräda i staterna. Var inne på att köpa burton hate, vilket också verkar vara en sjukt go bräda, men nuggen är nog precis det jag är ute efter egentligen och verkar vara otroligt rolig att köra småjibbs osv med.
Är också osäker på längden, är ganska lång 187 men väger bara 73 vilket gör att jag vanligtvis föredrar 155.
Men 146 eller 150? Känns som 146 kanske blir lite ostabil på större kickar?
Försökt hitta vad det är för flex på den, någon som har koll på det?

Känns sjukt kul att Burton släpper något så banbrytande och pushar utvecklingen. Big ups!
Som vi sa innan, bara för att den kan svänga som en större board betyder det inte att man kör stora kickars på en 150 utan problem, den är lite hårdare än en vanlig 150 bara liksom...

Nug
Tråkigt att känna så, försök sälja den. Beställde en från Porterstaoe.com idag med hjälp av viadess.com.
Får hoppas allt går bra.

Nug
Mclean sa:
Tråkigt att känna så, försök sälja den. Beställde en från Porterstaoe.com idag med hjälp av viadess.com.
Får hoppas allt går bra.
Läste på en del om amerikanska "mail forwarding" företag innan jag använde mig av tjänsten.
Har hört att viadress.com ska vara ett bluff företag i världsklass och att det är väldigt många som inte får sina produkter och inte får nån respons från kundtjänst. Andra åker på att betala en skyhög summa i fraktkostnader då företaget plussat på många kilo i vikt på paketet. Hoppas du har researchat lite innan du gjorde din beställning.
Varning utfärdad.
Använde mig själv av myus.com som var pålitliga och gjorde det dem utlovade.

Det man ska ha i baktanke när man använder sånna här företag är att de ofta tar en betydligt högre fraktkostnad än online affärerna, de avrundar alltid uppåt, kan ta ganska lång tid innan du får dina grejer och du åker alltid på tull och moms. Mitt tips är att alltid försöka använda sig av affärer som skickar internationellt eller använda sig av ebay som i mitt tycke alltid funkar bäst

Nug
lyckades omredigera brädan. Affären hade inte skickat den än. Så det blev myus istället.

sen tror jag inte de skriver på svenska, men vem vet.

Nug
66kg 170cm. Kör vanligtvis brädor 150-155. 146 funkar förvisso riktigt bra, men då jag även har en lite längre bräda så kan det vara nice att utnyttja NUG:ens möjligheter att kunna köra riktigt kort.

Nug
Som många poängterat tidigare så kommer brädan endast som latemodel och är fullspäckad med massa gosaker.
Burton släpper alltid den senaste teknologin som latemodel för att bygga en hype och för att ge en fingervisning om vad som komma skall till nästa år. Det är endast en återförsäljare som kommer ha den i Sverige i år, och den levereras ut inom en relativt snar framtid så håll utkik.

Vill ni inte vänta ihjäll er så bli fan av Burton Snowboard Sverige på Facebook så har ni chansen att vinna en NUG lagom tills vintern drar igång på riktigt.

Tillbaka
Topp