Ny setup!

farout

Ny medlem
Ny setup!
Nu har det blivit dags att köpa en egen bräda! Har åkt i en säsong, har utvecklats rätt snabbt i mina ögon, och nu när man har dragit in lite pengar är det dags att köpa en bräda!:)

Problemet är att jag inte är helt hundra på vilken bräda, bindningar och boots jag ska köpa. Jag har kollat på TBT-brädor, vilket jag tycker låter riktigt grymt och det är det jag kommer att satsa på.
Jag åker All-mountain, framförallt puder och park. Har inte åkt så mycket park än, men tycker att det är riktigt roligt så ska åka mer i år! Jag letar efter en mid-soft bräda som man kan jibba på, men som ändå inte blir ostabil när man carvar, åker i pisten och i puder.

Dem jag har kollat på är Lobster Park Board 2013, Lobster Freestyle Board, Bataleon Evil Twin 2013 och Bataleon Airobic 2013. Tittade också på Bataleon GW, men den är ju dyrare och jag är osäker på om den är värd de extra pengarna?

Jag ska också köpa nya bindningar. Jag har inte pekat ut några specifika, men jag har hört mycket bra om Union, Flux och Switchback så det lär bli någon av dem. Bindingen ska vara i princip likadan som brädan, All-mountain och skön i både parken, pudret och i backen. Jag vet inte om jag ska ha mjuka eller styvare bindningar, eftersom jag inte har haft några innan:)

Blev rätt långt, ursäktar för det! Tack till alla i förväg som kan ge tips och råd ang. detta!

Ny setup!
Flux TT30 eller Union Force bindningar. Kan inte säga nåt om Switchback dock, är ju helt nytt. Evil twin låter väl som en bra bräda, den är rätt styv dock. Det går att pressa och köra butters men det är inte "effortless" så att säga.

Kör själv en airobic och gillar den som tusan, inte prövat den i puder dock. Den TBT-brädan som jag tycker låter perfekt för dig är ju "whatever". Om du inte har råd med två brädor dvs ;)
En GW för park och sedan en cameltoe för när det dumpar skulle ju vara grymt.

Ny setup!
Thomsson sa:
Flux TT30 eller Union Force bindningar. Kan inte säga nåt om Switchback dock, är ju helt nytt. Evil twin låter väl som en bra bräda, den är rätt styv dock. Det går att pressa och köra butters men det är inte "effortless" så att säga.

Kör själv en airobic och gillar den som tusan, inte prövat den i puder dock. Den TBT-brädan som jag tycker låter perfekt för dig är ju "whatever". Om du inte har råd med två brädor dvs ;)
En GW för park och sedan en cameltoe för när det dumpar skulle ju vara grymt.
Så det är i princip bara dem två bindningarna som är aktuella eller. Inte Flux SF45?
Nej du, vid en bräda tar budgeten slut!
Kollade på Whatever, den låter ju riktigt bra! Ligger högt på alla "rankningar" på Bataleons hemsida. Men funkar den bättre än Airobicen som allround med en bra del park?
Och vad tror du om Lobster?
Tack för hjälpen!

Ny setup!
Sf45 funkar definitivt :)
Som det låter är ju whatever lämpad bättre för allmtn.

Men Airobic kan man väl köra allmtn också, om man gillar mjukare brädor. Jag kör airobic överallt förutom i puder.
Whatever borde ju ha lite bättre flyt i puder än airobic. Men kan inte vara så stor skillnad.

Ny setup!
Vilken är att föredra av Union Force, SF45 och TT30 då?:)

Hur stor skillnad är det i flexet mellan Airobic och Whatever? Och hur påverkar detta åkningen?
Varför kör du inte Airobicen i puder om man får fråga?:)

"Whatever borde ju ha lite bättre flyt i puder än airobic."- Är inte helt insatt på det här med brädans uppbyggnad och hur den påverkar åkningen. Kan du förklara varför den flyter bättre?

Ingen verkar Lobster, är dessa brädor ute ur frågan eller?

Ny setup!
Lobster är väl samma som Bataleon ;)
Har ingen erfarenhet av sf45 men TT30 däremot, bästa bindningen jag haft hittills.
Whatever har en 1cm längre nos, den är alltså formad som en twin men har en lite längre nos. Sen är det ju även annan version av TBT också. Den är inte lika bred i "mittenbasen".

Har inte haft chans att pröva airobic i puder än och när det väl dumpade så åkte jag på min smokin superpark.

Lobster är ju samma fabrik som bataleon så det är bara välja märke. Lobster parkboard ska vara som evil twin och jib-brädan ska vara som disaster.
Freestyleboard är nog ny för säsongen så den vet jag inte riktigt, men kan tänka mig att den är som Bataleon Riot.

Ny setup!
Kommer förmodligen bli Union Force, TT30 eller SF45.
Brädorna jag kollar på är Airobic, Whatever och Parkboard. Jag trodde att Parkboard är i princip samma bräda som airobicen, inte evil twin. Är inte ET styvare?
Kan dock verkligen inte bestämma mig över vilken bindning eller bräda av de tre alternativen det blir!

Ny setup!
Förra året så jämförde dem ET med parkboard iaf, men de kanske har ändrat i år? Så freestyleboard är mer lik ET och park som du sa(?).

Airobic är bra iaf, riktigt kul. Evil twin 2009 var väldigt styv enligt mig och inte så rolig enligt mig.
Fun Kink är ju också ett bra alternativ btw ;)

Ny setup!
Whatever är helt klart mer allround, den har directional flex också och dess shape och TBT lämpar sig bättre allmountain. Den är något styvare än Airobic, men en helt annan karaktär av bräda. Men gillade den stort! Extremt rolig i backen men för endast park skulle jag ta Airobic.

Lobster vs Bataleon ser ut såhär iår:

Jibboard = Disaster
Parkboard = Airobic
Freestyleboard = Evil Twin ( fast något styvare då Halldor ville ha det)

Så förra årets Parkboard blev i år en Airobic. Bara att välja vilken grafik du föredrar. Parkboarden har ju en limiten edition också.

Fick hem ett par Switchback bindings och blev verkligen impat av kvalitén! Trodde jag inte så nu åker mina Union Force ut!

Senast ändrad:
Ny setup!
Idt sa:
Whatever är helt klart mer allround, den har directional flex också och dess shape och TBT lämpar sig bättre allmountain. Den är något styvare än Airobic, men en helt annan karaktär av bräda. Men gillade den stort! Extremt rolig i backen men för endast park skulle jag ta Airobic.

Jibboard = Disaster
Parkboard = Airobic

Så förra årets Parkboard blev i år en Airobic. Bara att välja vilken grafik du föredrar. Parkboarden har ju en limiten edition också.

Fick hem ett par Switchback bindings och blev verkligen impat av kvalitén! Trodde jag inte så nu åker mina Union Force ut!
Ok, tack för infon!
Vilken tror du skulle vara bäst allround, med mer park och puder, av Whatever och Airobicen? Tycker verkligen om Airobicens utseende så det är ett stort plus!

Ny setup!
Ska du köra rails o boxar så passar Airobicen klart bättre, bredare TBT, men Whatever är snabbare från kant till kant och mera stabil i pisten. Du ska iaf stryka Evil Twin/Freestyleboard från din lista. Tycker du ska rikta in dig på en Funkink istället. Verkar vara den bästa kompromissen, den har samma shape som Whatever men är mjukare, ungefär som Airobic, fast flexen känns annorlunda då den har en directional flex och inte twin flex. Den funkar riktigt bra överallt, även i parken och framförallt att utvecklas på. TBT'n på den är också mera förlåtande än på Airobic och det kan ju va skönt när du inte har åkt så mycket än. Riktig skön grafik också haha. Dessutom är den billigare än alla andra förslag, ligger väl på runt 3200:- ny ;)

Ny setup!
Capita defenders of awesome kan vara värt att kolla in om du inte nu är helt insnöad på TBT.

En ny bräda för i år i Capitas lineup som ska vara en grym allmtn-bräda, sjukt snygg också.

Fick dessutom good wood award av transworld.

"New to Capita's line, this is your all-mountain destroyer. You've got good ol' camber beneath your feet extending five centimeters past the outer inserts, flat camber out to the end of the effective edge, then a light rise of reverse camber into Capita's Flat Kick nose and tail. With the kinky twin tip shape and that black metal graphic, you'll be murdering it from the highest peaks to the lowliest of jibs." skriver transworld.

http://www.capitasnowboarding.com/snowboards/defenders-of-awesome

Ny setup!
Jag lånar den här tråden med en egen fråga. Blir även för mig en ny bräda i år. Sitter och velar mellan Capita Indoor Survival / Ultrafear FK. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Vilken är "roligast" att åka på. Rekommenderas den ena över den andra på några plan?

Ny setup!
Herrn över har åkt på båda vet jag, som jag fattar det så är ultrafear mjukare bara. Lite hårdare än horroscope som jag kört. Horrorscope är förövrigt riktigt rolig och capitas flatkick är bra som faen.

Ny setup!
Ingoo sa:

Jibboard = Disaster
Parkboard = Airobic

Detta kom jag också fram till igår när jag jämförde specen på deras hemsidor men blev osäker på parkbaoerden när jag kollade på youtube-videon där haldor flexar med den ihop med att bluetomato har skrivit in flex 5 på parkbaorden. Vilket är närmare ET än Airobic .

Anledningen till att man kikar är att jag måste ha en ny bräda och åker på flux rk30 bindningar, provade en ET igår och tyckte den va sjukt tråkig sen provade jag en nitro swinddle som jag diggade fast skulle kunna tänka mig en lite styvare bräda :)

Ny setup!
Förra årets Parkboard var Evil twinen men i år så baserade de sin Parkboard på Airobic istället och Freestyleboarden på Evil twinen :)
Ah Evil twinen kan ju tyckas vara rätt styv framförallt får nog de en chock som tror att det är en "jib-park-bräda". Fast jämföra med Swindle blir ju svårt då den är mycket mjukare, beror väl på va man är ute efter helt enkelt :) Annars är ju Swindeln närmare Airobic eller Disaster, eller årets Park och Jibboard.

Ny setup!
Ingoo sa:
Förra årets Parkboard var Evil twinen men i år så baserade de sin Parkboard på Airobic istället och Freestyleboarden på Evil twinen :)
Ah Evil twinen kan ju tyckas vara rätt styv framförallt får nog de en chock som tror att det är en "jib-park-bräda". Fast jämföra med Swindle blir ju svårt då den är mycket mjukare, beror väl på va man är ute efter helt enkelt :) Annars är ju Swindeln närmare Airobic eller Disaster, eller årets Park och Jibboard.
Blir nog att panikköpa en Airobic imorgon (idag) , ska bara prova ett åk på polarens funkink innan för jibbbaorden va på tok för mjuk för min smak, mjukare än swindeln :D

Tillbaka
Topp