Ny trend inom fatskis

Ny trend inom fatskis
vill inte va en messserschmit nu, men det där stod i åka skidor för sjukt länge sedan typ 2-3 år sedan då var det volant som hade någon modell på G

det lär knappast bli någon hit nu efter som det inte blev det då. det är ju så gott som omöjligt att åka om det inte är någon dec puder.

Ny trend inom fatskis
Jag tror hårt på den nya pintailtrenden, d.v.s. fetare tip och smalare tail vilket gör att tailen sjunker och gör att man ska få en mer surfliknande känsla.

Reversed sidecut / inverterad skärningsradie / whatever, är säkert jättekul i perfekt, superfluffig lössnö och är förmodligen som en tvålkopp i pisten/hårdare snöförhållanden. Roligt, men inte särskilt användbart. Då är dp lotus 120 säkert mer användbar...

Ny trend inom fatskis
Shane körde för volant förut och hade en pro-modell med denna skärning. Han har nu gått över till K2 och har tagit samma idéer med sig.

Tror det kommer slå lika mycket för K2 som för volant - dvs inte överhuvudtaget!

Ny trend inom fatskis
154-130-120 är väl inte inverterad skärningsradie? De måste väl fortfarande skära åt rätt håll även om det förmodligen är en annan känsla att åka när skidan är smalast bak.

Ny trend inom fatskis
Fick möjligheten att prova Volant Spatula en grym puderdag på Catskiing-destinationen Valhalla i Kanada.

Körde den med Linken telemarkbindning. 125 i midjan, GRYM känsla!! Man åkte omkring o surfade och den var grym i landningarna- STABIL.

Då skidan är lite uppböjd redan framför bindningen är det ingen risk att man dyker..

Kan vara så att Szamer sport har kvar nåt ex om man vill köpa.

Ny trend inom fatskis
Volant Spatula är det absolut bästa man kan köra på i lössnö, provade dom en dag i Andermatt och det var helt underbart. Dock är det en ganska smal marknad iom att dom är såpass dyra. Men för en säsong i en puderhåla vore dom perfekta.

Ny trend inom fatskis
Surfbrädor använder sig av samma skärning, lite annan form men fortfarande bredast på mitten, och det funkar ju bra på vatten. Djup pudersnö borde kunna liknas med vatten. i alla fall så länge man håller planingen ovanpå snön blir skillnaden inte så stor.
Funkar säkert inte alls i pisten men för puderdagar borde dom funka bra.

Ska man bara åka puder skulle kanske stålkanterna till och med kunna ersättas med en liten fena? Gör den uppfällbar så funkar det till hårade partier också.

Ny trend inom fatskis
SPATULA RULES........ Nä allvarligt... Blir en helt annan känsla på Spatula, Birdos med flera skidor som är uppbyggda på detta viset. . Har hört att LOTUS 138 är framtegen i samarbete med en av killarna som var med och gjorde Spatulan. Träffade Shane i vintras och han förklarade att den nya K2 skidan skulle byggas så det går att åka i "pisten" med.. Kan vara bra för att åka transportsträckor, travesera och dylikt med Spatula, Birdos är inte så kul just nu...

Men som sagt TRY IT AND YOU NEVER WILL LEAVE IT IN POWDER!!!

Hasse

Ps. HAr ett par Hendryxx liggande här bredvid mig som bara väntar på att få bevisa att dom är bättre än SPATULAN ds.

Ny trend inom fatskis
Har man åkt riktigt grym snö med ett par med omvänd skäring, i mitt fall Birdos (www.birdos.com) så glömmer du inte känslan. Det finns inga skidor du har roligare på. Ordet svängradie blir ovesäntligt då den går lika bra i kortsväng som rakt ner.

Sen att du flyter något otroligt på skidorna gör dem inte sämre. De är som grymmast när snön legat någon dag och du verkligen kan dra på och komma upp i fart! För mig är det otroligt konstigt att det utvecklas skidor med midjer 105+ med vanlig skärning. De har för mig bara ett syfte och det är att åka orörd snö, man kan inte snacka om pistegenskaper som gör att de går att ha som ditt ända par lagg. För det är argumentet mot ett par te.x. Spatula skidor. Att man inte kan ha dem annat i riktigt bra föhållanden.

Nee, ni får göra som ni vill men för mig blir det i vart fall ett par Birdos till våren!

Olle

Ny trend inom fatskis
Ni tänker bara halvägs grabbar, viserligen ändrar skidan karaktär vesäntligt om man ändrar "kantskärningen" och det är klart som korvspad att en skida som är bredare framtill och smalare bak lättare letar sig uppepå snön men det är inte allt.

Vi säger att en skida är flexstyv så in åt h*****e och den har ett spann på 3cm, hur kommer den skidan uppföra sig i lössnö?? För det första måste du köra med aldeles förmycket bakvikt för att det ska flyta och dom inte "ubåtar" då prässas bakdelen ned i snön.
Iomed att skidan är så hård kommer inte bakdelen ge vika utan bli som ett roder eller fenan på vattenskidor och hur lättmanövrerad blir en skida som jobbar som ett roder.

Nu kommer det säkert någon komentar "men man måste ju lägga skidan på kant för o svänga då funkar det du kan ju inte sladda runt skidorna" men det gör det inte jag har provat, skidan blir bongstyring och svåråkt också ser man ut som Per Huss när man åker "spettsarna mot himelen och bakvikt som man har skitit ner sig" Gamla monster 103an är ett bra exempel på en aldeles för flexstyv skida.

Spekulation:
Den ulimata puderskidan är bredast på mitten ca 110mm, den har ett omvänt spann på ca 20-30mm, den är väldigt mjuk. simple as that.

Volant har gjort et bra försök men jag tycker den är för hård.

Ny trend inom fatskis
Finns det ingen som tillverkar Snowboards som är bredast på mitten?
Jag har byggt min egen av två gamla uthyrnings brädor, använder den för kiting, MYCKET fart stabil.

Tillbaka
Topp