Ny utrustning - Völkl Mantra

horte

Ny medlem
Tjosan,

Har åkt Telemark ett par år/veckor nu (räknat till 1-2 veckor per år) och känner nu att jag är redo att ta klivet och köpa egen utrustning. Jag åker primärt i pisten, men vill gärna ta mig utanför pisten allt mer. ~180cm, <70kg och tycker mig vara ganska duktig åkare (svarta pister och baklängesåkning gillar jag mest).

Jag har sneglat på Völkl Mantra 170cm med NTN bindning men tvekar på om
1) Mantra kräver mer tyngd än mina blygsamma 70kg.
2) NTN är rätta valet.

Vilka tips kan ni ge? Har någon kört på Mantra+NTN som har samma spec. (längd/vikt/åkstil) som jag?

Tja,

Jag kör på ett par mantra med ntn. Är inne på andra säsongen med telemark, åker inte baklänges ännu (kommer nog aldrig göra det heller). Men kör en blanding av röda/svart pister beroende på underlag.

Har mest kört pist med dem, tycker de fungerar utmärkt för detta. De har inte superaggressiv top rocker, utan lagom så det fungerar att ligga på skär med hela skidan. De fungerar bra offpist med, fast de slår ju så klart inte ett par rena offpist skidor.

jag är supernöjd med dem!

EDIT:

Dem går inte att åka baklänges med då de inte är twintip.

Johan

Senast ändrad:
Ok, allt jag läst så verkar de bra och det verkar vara många här på freeride som åker telemark på Mantra.

Tror inte att det spelar så stor roll med att det inte är twintip. Man kan iaf åka lite reversed när man känner för det.

Nu funderar jag på om jag kan köra på ett par vanliga TX pjäxor (inte Pro) eller om det är heltokigt.

Hej!

Jag har också ett par Mantra som jag åker telemark på. Har dem som komplement till ett par bredare och längre Katana. Jag skulle säga att Mantran är bra på allt, men inte helt perfekt för nåt.

Alltså, den funkar jättebra i pist och klarar de flesta underlag och farter med bra stabilitet och fint skär. Kan dock vara lite knepiga att få tryck på om bindningarna är lite bakmonterade - som jag vill ha för att det ska funka utanför pisten - men det går ju till viss del att kompensera med positionen över skidorna när man åker.

I off pist funkar den också riktigt bra och sväljer de flesta underlag och klarar i alla fall svensk djupsnö utan problem. Sedan har den givetvis inte samma flyt och bärförmåga som de bredare skidorna, men det kan du kanske leva med.

Enda egentliga problemet jag upplever är att Mantran inte är jättesnabb att få runt i svängen i tätare skog, men det kan ju å andra sidan bero på bristande åkteknik.

Hur som, hoppas du hittar en bra skida!

/Petter

Och, i min värld så är NTN otroligt onödigt. Har aldrig fattat vad som är poängen. Men, här vet jag att många tycker annorlunda... :)

Tack bykan76 för input, men det blev en line prophet 98, dom skulle vara lite snabbare i svängen också.

Tillbaka
Topp