Ny utrustning

ellike

Ny medlem
Ny utrustning
Hej, jag tänkte fixa ny utrustning, är nyböjare så jag är inte så inne på utrustning.
Behöver hjälp med märken, och var man kan köpa det.
Har redan nyköpt bräda och bindning.
Och tänkte köpa: Jacka, hjälm, glajor, boots och byxor.

Ny utrustning
Hur mkt har du tänkt att lägga på det?
Några krav på hur det ska vara?
Vad har du köpt för nåt?
Har du obegränsat med stålar är det ju bara att gå till en bra skidbutik och säga "ge mig en utrustning, pengar är inget beskymmer".
Men jag antar att det är ett beskymmer.. ;)

Ny utrustning
Ok, jag är nybörjare kan jag ju börja med att säga.
Köpte en extrem e-line från stadium med medföljande bindning.

Krav: på byxor vill jag att de ska vara extra slitstarka på knäna, ev. rumpan :P men det är inte lika viktigt. Och även vattentäta och slitstarka i övrigt.

Hjälm: En bra skön och varm hjälm som håller bra o.s.v. Gärna med fäste för googles.

Googles: Nja, inga störra krav snygga är ju alltid bra och inte så dyra.

Boots: Bekväma,varma, dämpade, tjejskor/unisex skor. Med helst ganska vanlig snörning. Till pris max 2500

Jacka: Slitstark, snygg, varm och vattentät

Ny utrustning
Jacka och byxor: Kolla in Special Blends kläder, bra kvalitet, snygga och inte så galet dyra..

Boots: Vans har grymt mycket bra boots i 2000kr´s klassen, annars har Junkyard rea på ett par schyssta Burton boots (emerland)...

Hjälm: Protect (stavning?) är bra och billiga. Annars finns alltid Giro som gör otroligt bra hjälmar.

Vad gäller googles så tycker jag du ska satsa på ett par Spy. Targa är billiga och snygga, aldrig vart med om att dom immat igen heller.. Annars finns det ju tjejmodellen som heter comet... Grymt snygga och bra, lite dyrare än targa dock.. Men jag har ett par liggandes här hemma som är använda en long weekend av mitt ex och är armygröna (inte slitna alltså)... Kan säkert skicka iväg dom för ett bra pris..

Lycka till med alla köpen nu och hoppas du får en trevlig vinter... Peace

Ny utrustning
håller med..protec hjälmarna är bra o billiga och smidiga. köp inte Scott goggles heller...dom immar och är jätte vanliga. kolla på ripcurl och billabong jackor/byxor.... :P vans skor är bra

Ny utrustning
Kollade in junkyard de hade grymt snygga kläder!
Lite lite tjejkläder bara, men antar att de fyller på ju närmare vintern man kommer :)

Ny utrustning
Jag skulle vilja säga att det kan vara bra att tänka på att inte köpa för tjocka (varma) kläder, utan inrikta sig på skalplagg för att kunna reglera kropppsvärmen på ett bra sätt. Lager på lager princip dvs. Vad gäller byxorna så är det inte heller helt fel att ha öppningsbara sidor för att slippa transpiration vid eventuell vistelse inomhus.

Vad gäller skorna så anser jag nog att det ska vara en sko med bra stabilitet för att inte förlora någon "kraftöverföring" mellan sko och fot, resultatet brukar bli att man får spänna bindningen extremt hårt om skorna inte är bra med blodstopp och kalla/ömma fötter som följd.

Å andra sidan skriver du att du vill ha dämpande skor vilket säger mig att du kanske vill hoppa en del så småningom. Då bör skorna inte vara allför styva då tweakning blir aningen svårare.

Hoppas det var till någon hjälp.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp