Nya allmountain skidor

hillan68

Ny medlem
Nya allmountain skidor
40+ gubbe som önskar tips på lite mer allrounda skidor. Skidåkningen består av någon vecka i alperna och nån helg i Sälen mestadels i pisten men bjuds det på lössnö så kan det bli lite av den varan också dock inget extremt.
Har idag ett par Head XRC 800 som nog har gjort sitt, härlig skida i både korta och långa svängar men inget vidare i puder så något bredare som ändå funkar fint i pisten skulle sitta fint.

Nya allmountain skidor
Hello there!

Svårt att rekommendera en skida när du inte berätta något om din vikt/åkstil/erfarenhet osv... Men av det lilla du skrev i presentationen skulle jag vilja rekommendera dig att testa ett par Hendryx 917. Litar du på skidan och ger den ditt allt kommer den inte vika ner sig, helt fantastisk grepp oavsett före! Har man tidigare varit rädd för isfläckarna i Lundsrappet klockan 1445 så är det numera något man längtar efter.

Ifall du har god teknik samt är en person som tycker om när det går fort så är Hendryx - Funkalistic en skida för dig. Det är den skidan jag själv kör på, den kräver väldigt mycket av en men......oohhh´BOY...... ger den tillbaka. Våga du pressa skidan finns det inget den inte klara av. Jag personligen bruka anse att jag har god åkteknik samt ha vältränade ben, men inte ens tillsammans med min vikt på närmare 92 kilo klara jag av att pressa denna skida till sina gränser, vilket jag tycker är förvånansvärd med tanke på att jag verkligen ha försökt att få den till att bli instabil.

Har du chansen att testa ett par Hendryx, GÖR DET! Det går inte att beskriva den säkra känslan man får på dessa skidor!

Lycka till med letandet, hoppas du hittar något som passar!

Peace out!

Nya allmountain skidor
Salomon BBR utan tvekan, OM du vill ta dem utanför pisten när möjligheterna finns men ändå inte tappa pistegenskaperna.

Nya allmountain skidor
Tack för svaren, jag är 183 cm lång och 69 kg tung. Trots låg vikt hyfsat starka ben (cyklist). Skidor har jag åkt sedan jag var 10, dvs 35 år. Gillar variation, det får gärna svänga en del när backarna är kortare. Även om man alltid försöker vara ute tidigt på morgonen så man får de där åken när manchestern ligger orörd vill jag har ett par skidor som fungerar fint när det blivit uppkört och sönderkasat i branterna och som sagt även funkar jämte pisten när man hittar lite orörd snö.

Nya allmountain skidor
Extrem PT, Extrem Project 100 eller någon Hendryx modell verkar vara den stående rekommendationen på denna typ av frågor. Bara i år tror jag att jag har sett 10 trådar med samma frågeställning. Så sök runt lite på forumet så ska du se att du hittar info.

Nya allmountain skidor
Extrem skidorna ser ut att vara intressanta. Upplevd skillnad för PT och Project 100? Kollat runt och hittat Völkl RTM 84 och Kendo. Några åsikter om dessa?

Nya allmountain skidor
hillan68 sa:
Extrem skidorna ser ut att vara intressanta. Upplevd skillnad för PT och Project 100? Kollat runt och hittat Völkl RTM 84 och Kendo. Några åsikter om dessa?
Hade det inte varit för att jag åker telemark och det inte går att montera telisbindning på RTM 84 så hade jag inhandlat ett par direkt. Det verkar vara en fantastiskt bra skida som funkar överallt, inte minst i pist.

Jag kan även rekommendera Rossignol Experience 88 eller storebror Experience 98.

Nya allmountain skidor
Enkelt uttryckt kan man väl säga att PT är mer inriktad på pist än P100 men fungerar fint även för lite svängar utanför pisten, medans P100 är mer inriktade på offpisten men fungerar fint för lite svängar i pisten.

Hmm undrar om det där blev förståeligt alls :D

Så om du ska åka 75% i pist och 25% utanför skulle jag välja PT medans 75% offpist och 25% pist så skulle jag välja P100.

Någon av en annan åsikt ?

Nya allmountain skidor
Jag letade efter en skida för ungefär samma ändamål och valde at köpa RTM84.
Efter en vecka med dom i Norge är jag mycket nöjd med mitt val.

Går som på räls i i pisten med stora svängar och funkar super i kortsväng. Körde en del offpist och jag tycker den fungerade fint där också. Helt klart en skida jag kan rekomendera.

Tillbaka
Topp