Nya allmountainskidor

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Hej! Jag är 18 år och söker nya allmountainskidor. Har ni några tips? Har funderat på head kore 93 eller nordica enforcer 93. Vad tror ni om det? Är 188 cm lång och väger 72 kg. Öppen för alla hjälp jag kan få.

nostar

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
De båda du nämner är populära skidor som många verkar gilla, fått bra betyg i tester :)

Men vad vill du ha ut av din skida, vad gillar du att göra när du åker ? Vad har du för nuvarande skidor och vad söker du i de nya ?

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
De båda du nämner är populära skidor som många verkar gilla, fått bra betyg i tester :)

Men vad vill du ha ut av din skida, vad gillar du att göra när du åker ? Vad har du för nuvarande skidor och vad söker du i de nya ?
Har faktiskt inga skidor i nuläget... Men jag tycker om att carva i pisten och trycka på rejält. Sen kör jag lite skog och off-pist ibland också. Så vill ha en skida som funkar till allt men framförallt som man kan carva med och som man kan åka off-pist och skog.

LincolnLoop

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Har faktiskt inga skidor i nuläget... Men jag tycker om att carva i pisten och trycka på rejält. Sen kör jag lite skog och off-pist ibland också. Så vill ha en skida som funkar till allt men framförallt som man kan carva med och som man kan åka off-pist och skog.

Båda är bra skidor du nämner. Jag skulle personligen gå för lite bredare skidor. Åker just nu på ett par Atomic Bent Chetler 100 21/22 188 som jag gillar skarpt. Skön lekfull skida som verkligen passar överallt på berget oavsett underlag. :)

nostar

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor

Hej igen,

Jag skulle kollat på recessionerna som folk har skrivet om dessa skidor här på sidan:

Head KORE 93 och Nordica Enforcer 93

Av det jag utläser så skulle jag säga att det är Enforcern som kanske är den som borde tilltala dig mer.

Likt @LincolnLoop har även jag Ben Chetler 100 dock i 180 då jag(184cm över havet) ville ha en kortare/lättare skida för barnbacken med pojken och en skida som var lätt att åka och leka med i kanterna på backen och gubb-jibba lite här och där.

Funkar kanon i lössnö även om det finns bättre, men det är i mina ögon ingen "carver" finns många bättre skidor då, upplever att Opinion 108 är roligare att carva med än Ben 100 t.ex. Dock är det en lätt skida att åka och ha roligt på :)

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Hej igen,

Jag skulle kollat på recessionerna som folk har skrivet om dessa skidor här på sidan:

Head KORE 93 och Nordica Enforcer 93

Av det jag utläser så skulle jag säga att det är Enforcern som kanske är den som borde tilltala dig mer.

Likt @LincolnLoop har även jag Ben Chetler 100 dock i 180 då jag(184cm över havet) ville ha en kortare/lättare skida för barnbacken med pojken och en skida som var lätt att åka och leka med i kanterna på backen och gubb-jibba lite här och där.

Funkar kanon i lössnö även om det finns bättre, men det är i mina ögon ingen "carver" finns många bättre skidor då, upplever att Opinion 108 är roligare att carva med än Ben 100 t.ex. Dock är det en lätt skida att åka och ha roligt på :)
Tack för hjälpen! Tror du att Bent Chetler 100 i 180 cm blir för kort?

fredw

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Vill du verkligen prioritera carving i normal pist? Då ska du kanske gå ner i midjebredd till högst 80 mm.
Om du har en skida med över 90 mm midja så har du inte prioriterat carving. Visst går det att carva med det mesta men man kan inte prioritera allt!
Man kan dock ha extremt kul utanför pisten med pistcarvers och vice versa fast en del föredrar att prioritera en av dessa egenskaper, även om man bara äger ett par skidor. Men smaken är som baken.

Senast ändrad:

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Vill du verkligen prioritera carving i normal pist? Då ska du kanske gå ner i midjebredd till högst 80 mm.
Om du har en skida med över 90 mm midja så har du inte prioriterat carving. Visst går det att carva med det mesta men man kan inte inte prioritera allt!
Man kan dock ha extremt kul utanför pisten med pistcarvers och vice versa fast en del föredrar att prioritera en av dessa egenskaper, även om man bara äger ett par skidor. Men smaken är som baken.
Okej! Känner att jag vill ha en skida som man kan göra lite vad som helst med. Tänkte ju först gå på 93 mm midja men funderar nu på 100. Är det för brett?

fredw

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Jag tycker också den låter fin när jag läser om den men (som med bilar..) är det en viss risk med att välja en relativt ny skidmodell. En del nya skidor får bra betyg första säsongen men när fler har testat under längre tid så kommer svagheterna fram. Ofta med en modifiering som följd i nästa version. Eller att den fasas ut.

Enforcer 93 t ex som du utgick från har ju finslipats och testats av tiotusentals och i princip alla verkar gilla hela den serien.

slasksno

Medlem
Nya allmountainskidor
Okej! Känner att jag vill ha en skida som man kan göra lite vad som helst med. Tänkte ju först gå på 93 mm midja men funderar nu på 100. Är det för brett?
Tar du 100 har du definitivt inte prioriterat carving, det kommer gå fint i mjuk pist men betydligt sämre på hårt underlag än en smalare skida. 93 tycker jag funkar lite överallt om fokus är 50/50 pist/offpist, gillar du att carva hårt skulle jag kolla på typ Frontier 85 som är grymma i pisten och funkar bra i offpisten sålänge det inte är midjedjupt.

nostar

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Tack för hjälpen! Tror du att Bent Chetler 100 i 180 cm blir för kort?
Hej,
Du väger ca 15 kg mindre än mig och jag åker på 180 vilket fungerade utmärkt att åka 20cm nyfallet i pudret så du kommer klara dig galant på den längden.

Men känner du dig trygg med en längre skidor så ser jag inget fel att isf gå för 188, de blir ju bara jämnlånga med dig så ingen fara. Många här på Freeride förespråkar längre skidor medans jag nog har kommit underfund med att jag gillar lite kortare!

Dock verkar att just carva vara något du prioriterar så skulle jag nog fortsatt kika på Enforcer över Ben 100.

Maverick 95TI verkar som du skriver väldigt intressant, skulle gissa att den och Enforcern påminner om varandra men det är en gissning från magtrakten.

Har du åkt mycket förut? Du verkar väldigt intresserad av skidor med "metall" i, vilket kommer göra skidan stabil och ger mycket respons tillbaka när du trycker på med dem men samtidigt så är det skidor som kommer vilja drivas på och åkas aktivt.

En skida som annars verkar fin är Extrem Fusion 95 alt Project 90,kikat på dem?

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Jag tror att alla alternativen som kommit upp i tråden är för styva för dig. 72kg är ju flugvikt och dina första skidor. Och till råga på allt snackas det om 188cm skidor och närmare 100mm
Jag tror bara allt blir helt fel. Jag som är gammal och fet väljer bort dessa skidor.
Du bör absolut inte välja en skida med dubbla lager Titanal. Dom blir för styva.
Ett par sådana här K2 Mindbender 90C i en kort 170cm längd däremot tror jag du kommer få skitroligt på och kan utveckla din åkning på för att senare växla upp i skidorestanda.

Senast ändrad:

SimonRutstrom

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Kör enforcer 93 sen några år tillbaka! Väldigt lekfulla och ger mycket i pisten då jag också trycker på och kör hårt. Har även kört med dem en del utanför pisten och djupare snö och de går superfint. Väldigt lämpbara för nordiska fjäll. Är en 175cm och kör på 177.

nostar

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Jag tror att alla alternativen som kommit upp i tråden är fel styva för dig. 72kg är ju flugvikt och dina första skidor. Och till råga på allt snackas det om 188cm skidor och närmare 100mm
Jag tror bara allt blir helt fel. Jag som är gammal och fet väljer bort dessa skidor.
Du bör absolut inte välja en skida med dubbla lager Titanal. Dom blir för styva.
Ett par sådana här K2 Mindbender 90C i en kort 170cm längd däremot tror jag du kommer få skitroligt på och kan utveckla din åkning på för att senare växla upp i skidorestanda.

Jag håller med @GoranC i mycket av det han skriver, se även mitt inlägg där jag är inne på "metall" i skidan.

Men att du ska gå ner mer än 15 cm från din kroppslängd känns extremt mycket.

Det du bör tänka på när Freeride-medlemmar rekommenderar skidor är att de flesta här inne ligger över medelåkaren och är dedikerade åkare vilket gör att de kräver mycket av sina skidor.

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Jag tror att alla alternativen som kommit upp i tråden är fel styva för dig. 72kg är ju flugvikt och dina första skidor. Och till råga på allt snackas det om 188cm skidor och närmare 100mm
Hej! Tack för hjälpen, vad tror du om Head Kore 93 som är lite mjukare än de andra.

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Hej,
Du väger ca 15 kg mindre än mig och jag åker på 180 vilket fungerade utmärkt att åka 20cm nyfallet i pudret så du kommer klara dig galant på den längden.

Men känner du dig trygg med en längre skidor så ser jag inget fel att isf gå för 188, de blir ju bara jämnlånga med dig så ingen fara. Många här på Freeride förespråkar längre skidor medans jag nog har kommit underfund med att jag gillar lite kortare!

Dock verkar att just carva vara något du prioriterar så skulle jag nog fortsatt kika på Enforcer över Ben 100.

Maverick 95TI verkar som du skriver väldigt intressant, skulle gissa att den och Enforcern påminner om varandra men det är en gissning från magtrakten.

Har du åkt mycket förut? Du verkar väldigt intresserad av skidor med "metall" i, vilket kommer göra skidan stabil och ger mycket respons tillbaka när du trycker på med dem men samtidigt så är det skidor som kommer vilja drivas på och åkas aktivt.

En skida som annars verkar fin är Extrem Fusion 95 alt Project 90,kikat på dem?
Hej! Stort tack för hjälpen! Har åkt skidor sedan jag var 2 år gammal så skulle klassa mig som en avanverad åkare även fast jag inte har ägt ett par skidor tidigare.

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Jag håller med @GoranC i mycket av det han skriver, se även mitt inlägg där jag är inne på "metall" i skidan.

Men att du ska gå ner mer än 15 cm från din kroppslängd känns extremt mycket.

Det du bör tänka på när Freeride-medlemmar rekommenderar skidor är att de flesta här inne ligger över medelåkaren och är dedikerade åkare vilket gör att de kräver mycket av sina skidor.
Exakt och därför jag rekommenderar att inte gå bananas och köpa för styva och långa skidor. Längden är egentligen oväsentlig då vikten är det viktiga.
Jag själv är drygt 190cm och klasar mig som en avancerad åkare skulle jag basera mina skidval på kroppslängd så skulle jag knappt kunna köpa några skidor.
Mina ”dayli driver” AM pist skidor är 175 cm (17cm kortare än jag)
Friåkningslaggen jag trivs bäst med är 115cm och 181 cm långa. GS laggen däremot 187cm.
Allt inde längder jag gillar för ändamålet.
En för lång skida anpassad för pist för en lätt åkare blir trögåkta och man får inte ut prestandan från skidorna.
Den korta kolfiberförstärkta mindbender 90C tror jag är ett betydligt bättre val. Bättre att man lär sig och blir så bra att man når skidans prestandagräns än att stångas med en allt för styv skida som man inte kan uppleva det som alla, de oftast mycket duktiga åkare, anger som dess fördelar.

nostar

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Hej! Stort tack för hjälpen! Har åkt skidor sedan jag var 2 år gammal så skulle klassa mig som en avanverad åkare även fast jag inte har ägt ett par skidor tidigare.

Då har du ju verkligen åkt en hel del, men det jag läst om just KORE 93 gör mig lite skeptisk även om jag aldrig åkt på dem.

Kikat något på Salomon QST 92? En skida jag bara läst bra om här på forumet och i recensioner. Finns i 177 cm till bra pris på nätet!

Lycka till i jakten på dina skidor! =)

Berra

Medlem
Nya allmountainskidor
Att tänka på! Enforcer 93 har ju ersatts av Enforcer 94. Enforcer 94 är mer "carver än 93'an, men fortfarande en skida du kan ha utanför också. Båda är toppenskidor!

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Då har du ju verkligen åkt en hel del, men det jag läst om just KORE 93 gör mig lite skeptisk även om jag aldrig åkt på dem.

Kikat något på Salomon QST 92? En skida jag bara läst bra om här på forumet och i recensioner. Finns i 177 cm till bra pris på nätet!

Lycka till i jakten på dina skidor! =)
Tack så mycket för hjälpen! Får leta viader och kolla på ännu fler recensioner haha. Men ska kolla på salomon QST 92.

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Hej! Tack för hjälpen, vad tror du om Head Kore 93 som är lite mjukare än de andra.
Den tror jag inget alls om då jag aldrig provåkt någon. Men spontant tror jag dom blir fel för ditt behov
”Till skillnad från 105mm-versionen hade den smala varianten en antydan till kantgrepp”
Jag skulle inte valt dom.
Jag hade tidigare ett par K2 Pinnacle 88 av första modellen med tunna titanalsträngar. Dom var riktigt roliga, saknade dock lite kantgrepp på isigt underlag.
Därav min rekommendation av arvtagaren Mindbender. Och jag skulle sikta på ett par skidor 90 Max 90mm.

HugoJohansson03

Ny medlem
Nya allmountainskidor
Den tror jag inget alls om då jag aldrig provåkt någon. Men spontant tror jag dom blir fel för ditt behov
”Till skillnad från 105mm-versionen hade den smala varianten en antydan till kantgrepp”
Jag skulle inte valt dom.
Jag hade tidigare ett par K2 Pinnacle 88 av första modellen med tunna titanalsträngar. Dom var riktigt roliga, saknade dock lite kantgrepp på isigt underlag.
Därav min rekommendation av arvtagaren Mindbender. Och jag skulle sikta på ett par skidor 90 Max 90mm.
Okej tack så mycket! Var nära på att köpa head kore 93 innan, men tur att jag inte köpte dem då. Ska kika på k2 Mindbender.

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Låter ju som en perfekt skida för mig då! Vet du om den är styv eller mjuk?
Enforcer är en styv skida med dubbla Titanallager.
Jag är helt säker på att du inte bör köpa en skida med så mycket metall i, om du inte är en riktigt duktig åkare och har teknik och kraft att orka böja skidan så att den biter i underlaget.
Köper man ett par Enforcer så måste man ha åkt diverse olika skidor och ha koll på sin förmåga och vad man gillar.
Jag ser allt för ofta hur många åker på både värdelösa hyrskidor som är livsfarliga lika väl som skidor som blir för mycket för åkaren.
Enforcer är en stabil skida för den duktiga åkaren.
Du bör titta efter skidor med ett metallager eller kolfiber.
Annars vore du såpass driven och påläst åkare så du vetat att det vore det troligen perfekta valet.

RichardH

Medlem
Nya allmountainskidor
Jag har haft K2 Pinnacle 88 i 170 cm, Pinnacle 95 i 177 cm och kör nu Pinnacle 105Ti 184 cm. Jag gick på freerides längdguide på det sista köpet och skulle säga att jag är nöjd. Pinnacle är föregångaren till Mindbender, om du är en avancerad åkare tro jag absolut du kan ha en skida som Mindbender med titanal. Jag väger 69 kg-70 kg. Skulle inte kalla mig avancerad men gillar att köra fort i pist och Pinnacle 105 går ju så klart fint att carva, men stor skillnad mot mina Racetiger GS. Jag skulle nog satsat på ett par Mindbender 90Ti om jag vore dig, i den längd som guiden rekommenderar:

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Jag har haft K2 Pinnacle 88 i 170 cm, Pinnacle 95 i 177 cm och kör nu Pinnacle 105Ti 184 cm. Jag gick på freerides längdguide på det sista köpet och skulle säga att jag är nöjd. Pinnacle är föregångaren till Mindbender, om du är en avancerad åkare tro jag absolut du kan ha en skida som Mindbender med titanal. Jag väger 69 kg-70 kg. Skulle inte kalla mig avancerad men gillar att köra fort i pist och Pinnacle 105 går ju så klart fint att carva, men stor skillnad mot mina Racetiger GS. Jag skulle nog satsat på ett par Mindbender 90Ti om jag vore dig, i den längd som guiden rekommenderar:
Jag sålde mina Pinnacle 105 192 för att dom, visserligen carvade väldigt bra, men blev så sävliga med för stor radie. 88:an för bristande kantgrepp. 95:an var väl den ultimata och roligaste,men de blev det aldrig ett köp av bara peovåkning. Pinnacle serien var synnerligen lyckade och roliga att åka på. Så håller med om Mindbender 90 C eller Ti. 177cm är nog den ultimata längden

RichardH

Medlem
Nya allmountainskidor
Jag sålde mina Pinnacle 105 192 för att dom, visserligen carvade väldigt bra, men blev så sävliga med för stor radie. 88:an för bristande kantgrepp. 95:an var väl den ultimata och roligaste,men de blev det aldrig ett köp av bara peovåkning. Pinnacle serien var synnerligen lyckade och roliga att åka på. Så håller med om Mindbender 90 C eller Ti. 177cm är nog den ultimata längden
Ja de är roliga skidor! 88 och 95 hade jag som enda par, men nu har jag 105:orna för off pist och riktigt uppkörd pist, annars kör jag Racetiger GS. Men skulle jag gå tillbaka till endast ett par hade jag valt något kring 90 i midjan om pist var viktigt. 177 blir nog bra, speciellt med tanke på pistfokus.

jaksu

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Enforcer är en styv skida med dubbla Titanallager.
Jag är helt säker på att du inte bör köpa en skida med så mycket metall i, om du inte är en riktigt duktig åkare och har teknik och kraft att orka böja skidan så att den biter i underlaget.
Köper man ett par Enforcer så måste man ha åkt diverse olika skidor och ha koll på sin förmåga och vad man gillar.
Enforcer är ingen styv skida. Tippen är faktiskt relativt mjuk och tex Blister killarnas handflexing ger högre siffror för Kore 93 än Enforcer 93/100. Dock är skidan tung, vilket kan göra den lite trög.

GoranC

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Enforcer är ingen styv skida. Tippen är faktiskt relativt mjuk och tex Blister killarnas handflexing ger högre siffror för Kore 93 än Enforcer 93/100. Dock är skidan tung, vilket kan göra den lite trög.
Tippen ja, är ju även en rejäl tiprocker. Men att ta in Blisters recensenter som ett rättesnöre blir bara så fel. Det är extremt duktiga åkare, så deras tankar om en skida får man väl som normal dödlig dela med två. Dom graderar t.ex de Bonafide, jag har ett par, som medium i flex i tip. Och jag kan garantera att det är inga mjukingar, snarare de näst styvaste skidorna jag äger, inget jag skulle rekommendera eller klassa som medimflexskidor för den normala Svenska åkaren. Utan snarare något som kräver både teknik och kraft i åkningen. Inget lättsamma på något vis. Enforcer är visserligen snäppet lättsammare, men långt ifrån en mjuk lättsam skida att som lättviktare carva runt med eller ta ut på en lattjo skogstur.
Men jag kanske har fel då jag inte provåkt nya Enforcer.

jaksu

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Men att ta in Blisters recensenter som ett rättesnöre blir bara så fel. Det är extremt duktiga åkare, så deras tankar om en skida får man väl som normal dödlig dela med två.

Nej, nu håller jag inte med. Hur duktiga skidåkare deras recensenter är påverkar inte skidans styvhet. Jag tycker inte att Enforcer 93/100 är en utmanande skida, nästan tvärtom. Den har brett sweetspot vilket har gjort den populär. Bonafide är helt annan grej :)

fredw

Aktiv medlem
Nya allmountainskidor
Sammanfattningsvis efter alla dessa råd: Smaken är som rôven - klôven! 😂
Jag tror att de flesta av ovanstående råd skulle funka, särskilt de som inte går över 100 mm midjemått. Fina moderna skidor allihop. Ännu en visdom är ju att man lär sig åka på de skidor man till sist skaffar.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp