Nya (begagnade) Skidor AC30 vs Z5

Tobias_2010

Ny medlem
Hejsan,

Tänkte höra om man kunde få lite input på val av skidor. Jag är 183cm/83kg, har inga större problem men svarta backar pistat/opistat, både i alperna och "hemma". Är ingen "expert" men klarar att stå på bra när det inte är allt för brant och det händer att man kör utanför pisten när det finns snö.

Jag försökt läsa på en del på forumen och har hittat par begagnade völkl AC30 antingen 170 el 184 cm långa, då är frågan hur den längre skidan vs. kortare beter sig? blir den längre skidan "mjukare" i pisten, eller måste man pressa den mer?

Det finns även ett par Rossignol Z5 170cm på samma ställe, denna modell verkar också intressent. Ligger som sagt inte å kör 100% hela tiden men vill ha skidor som svarar när man trycker på och som klarar sig hyfsat utanför pisten! Någon som kan rekommendera någon av skidorna ovan till min "profil" eller skall man titta efter annat?

/Tobias

Jag har åkt på mina Rossignol Z9 Oversize 170cm ett par år nu & när de har bra slipade kanter så kan jag inte komma på några andra skidor som jag hellre åker på (i pist).
I djupare snö går det väl att åka, men det blir inte kul..
För smal midja & kort radie gör att det blir svårt att få till någon vidare surf-känsla. Här finns många andra skidor som är bättre.

Jag är 180cm lång & väger ca 70-74kg, så jag kan tänka mig att Z5 är på gränsen till mjuka för dig. Men har du tur så kommer det väl kanske bara märkas när du står på ordentligt..

Nu är det ju ett par år sen Z5 & Z9 slutade säljas, så se till att inte betala något överpris!. 2000:- kanske är rimligt, men inte mer än så.

AC30 har jag inte ens sett på bild, så dem får någon annan uttala sig om.

//Gerry

Hej Gerry och tackar för svaret, Z9:an har jag också tittat lite på och den verkar mycket trevlig.

Tillbaka till första frågan om någon vet =) Hur upplevs ett par längre skidor av samma märke av samma åkare, i mitt fall då det skiljer 14 cm på, måste man köra de längre skidorna aggressivare eller är de "mjukare" och tillåter mer slökörning iom längden?

Mvh

Völkl gör av tradition ganska hårda skidor. AC30 är än väldigt styv skida och 100% pist. Jag har åkt den skidan i Åre under en vecka och tyckte inte alls om den. Jag föredrar lite lekfullare skidor.

Vad jag kunde läsa ut av din beskrivning av din åkning tror jag inte att du kommer uppskatta AC30. Den är en ren storslalom skida som inte alls kommer bjuda till något annat om du inte pressar den absolut hela tiden. Denna skida går inte att slö åka på alls för att då får du inte ut något av den. Det kan vara en av anledningarna till att Völkl tog bort ett lager stål i dem för att de ska mjukna till och fler ska uppskatta dem. Detta är dock på 09/10 modellerna och dessa har inte jag åkt på.

Ett förslag är att titta på Head Peak 78 som är en mycket snällare skida som är främst en pist skida men du kan ha den i offpisten också men det är inte där den är tänkt att åkas på framför allt. Den svarar jätte bra i pisten och tål att tryckas till. Även Scott Aztec (80 midja) är en skida värd att tänka över. Den är gammal och har inte gått igenom några förändringar de senaste tre åren i alla fall men det är för att den funkar och folk uppskattar den. Jag gillade både den och Peaken när jag testade dem i några dagar varför jag inte tror att du kommer gå fel med någon av dem.

Hoppas detta hjälpte något.

Tillbaka
Topp