Nya fats till nästa säsong?

Signelinho

Ny medlem
Hej

Skall inför nästa säsong uppdatera min quiver är det tänkt. Först ut är ett par nya fatskis.

I dagsläget ser min uppställning ut på följande sätt:

Pist/allround: Völkl Karma 185

Jibb/slit: Rossignol Pow air Pro 179

Pow: K2 Maden AK 189

Som ni märker är jibbing inget som prioriteras.

Vikt: 76 kg

Längd: 181 cm

Åkstil: Ofta snabbt på stora ytor. Inte mycket för hoppsväng men självklart uppskattas smidigheten i skogen. Tycker om att kunna stå så centrerat som möjligt på skidan, mkt därför jag letar efter ett par skidor med en riktig pudernos och rätt flex.

Erfarenhet: Har en gedigen skidbakgrund och en säsong i benen. Ingen tävling/racingbakrund dock. Hyffsat starka ben. Mkt duktig åkare både i pist, puder och uppkört. Bristande talang vad jibbing och puckel anbelangar.

Är ute efter ett par riktigt feta skidor. Skidor som jag har sneglat på är Völkl Sumo 190, Hendryx Purple Haze samt möjligtvis K2 Pontoon (lite osäker på designen dock).

Vill mkt gärna höra era synpunkter på dessa skidor samt gärna höra andra förslag.

Mvh Johan - B-crew

Men för i h-v killen.. lär dej åka skidor först.... hehe..

kolla hendryx , dom skidorna e rätt balla.
Pontoon e bra. du kan testa den på Okay shop i e-berg om du ska tillbaka dit i vinter.

Annars så kan du köpa mina Goliat, kan bli lite tungåkt för dej dock..

Sumon e gay.. det e en orsak till att ingen i Völkel teamet åker på den..

Atomic Big Daddy. 06/07 håller 145/125/129. Efter att demolerat mina äldre BD kom jag över nästa års i mars. Körde dem två dumpar. Rejält uppmjukad och lättare än tidigare modeller.

Allround: Hitta en klassiker. Skulle ju säga explosive i detta fall då dom verkar vara enormt poppis bland den lite äldre skaran här på freeride. Inte gratis att köpa beggad men fan billigare än ett par nya karma. behåll dom. Gratis är ju som sagt gott.

Jibb å slit: Håll fast vid dina gamla. Om inte annat ta ett säkert beggat kort likt teneighty för de är ju för guds skull bara slit kvar.

Pow: Vet du gott väl ungefär vad du vill ha för skida. ak maiden är mjuk. Vill du hålla stuket stanna kvar vid denna. Köp ny modell om du vill ha (MÖJLIGEN) ny karaktär men åt samma håll. Annars om du vill stå på mer med en lite styvare skida är ju B4:an nånting kanske. Men varför inte köra på samma så länge man uppskattar dom? Propagandan för att de alltid finns en bättre skida varje år är skit. Håll kvar av de du gillar och fortsätt tills de pajjar. De funkar nog banne mig bäst!

Offtopic: Men om du nu vill växla lite så byter jag jättegärna mina 171 långa 05' teneightys mot dina karma om dom e relativt ok. Dessutom ger jag dig 500kr för bytet. MÖJLIGEN.

Music non stop till slut. God natt! Hoppas jag skrivit mkt bra påhitt hittills med logiska förklaringar för jag är inte helt nykter om än klockan närmar sig rix morgonprograms slut där kl 10. Är de morgonsol eller morgonzoo? Vet fan inte. Radio!

En eloge till Wippeh som lyckades styra ett så pass trevlig inlägg så pass tidigt! ;-)

Vad skidorna anbelangar (kan man säga så? jag tror ordet passar in, men det är väl antagligen ingen som förstår den rätta förklaringen till det så vi kör på det...) så tror jag du är jäkligt rätt ute med ett par Hendryx, Sumo kanske inte är ultimat, jag har länge suktat efter Sanouk och där snackar vi rätt flex och pudernos! Det finns några kvar lite här och var, kolla med SC, de kan ha! Den som söker skola finna!

Men kommer du ha kvar Made'n som normal puderskida, och söker alltså en riktig feting uppåt 115-130mm i midja? För i sånnafall är det ju specialskidor som gäller, tänker speciellt på Lotus... Dom finns ju i 120 och 138 om jag inte missminner.

Nåde den som nämner T-ordet (tram__lin) så att tråden invaderas av 12-åringar, detta är en av de bästa trådarna på länge!

Over and Out, Carl

Rejäl puderskida?
174/146/159 kanske låter tillräckligt?

Nya Zeeland visar att dom kan. Kingswoods nya Mega Fat ska tydligen inte vara alltför mjuk, man kan ta sig ner i pisten och den har ju minst sagt en väl tilltagen nos?

Har inte hört något om kvalité på dessa lagg, någon annan?
Är själv jävligt sugen på de här skidorna, hur löser man problemet med stoppers om man inte vill ha fångrem? Är det till att fixa en hos någon som kan svetsa eller finns andra alternativ?

Fredrik - B-Crew

herring, kolla på epicski eller TGR, det är säkert någon där som har kört på dom. Sök på Kingswood och se om du hittar något.

Tro det eller ej men en 146mm bred skida går inte loss på mer än 7500:- mer frakt! NZ-dollarn är grymt billig (1NZ$ = 4,8SEK)! Mega Fat går loss på 1200NZ$ och frakten ytterligare 310. Den vanliga Fat är ju bara 116, det duger ju också, och den är en tusen kronor billigare...

Din quiver ser bra ut förutom på en punkt: puderskidan. Made'n AK är i mitt tycke för smal och har för mycket skärning bakom foten för att funka riktigt bra i puder. Om du är ute efter en renodlad puderskida skulle jag istället satsa på någonting 120+ i midjan med en ordentlig pintail (rakare tail med mindre skärning), litet spann och faktiskt ganska styv flex. För mycket skärning kommer bara att "låsa in" dig i svängen vilket gör att du inte kan styra svängradien på samma sätt som med en rakare bakända, dessutom är det ett helsike i skare och annan brötig snö.

Lagg att kolla in: Kingswood, Birdos, DPS Lotus 120 och 138, Volant Spatula (om du kan hitta ett par), Völk Sumo (i 190 och om dom har styvat upp den tills i år), Elan 1111, K2 Pontoon (fast väldigt mjuk...). Kolla på TGR:s forum och http://www.exoticskis.com/ för mer tips om okända märken och modeller. Nya Atomic BD tror jag däremot inte så mycket på; för lite rocker, för mycket spann och märklig flex. Men det är ju bara min åsikt...

Patrik_L sa:
Men för i h-v killen.. lär dej åka skidor först.... hehe..

kolla hendryx , dom skidorna e rätt balla.
Pontoon e bra. du kan testa den på Okay shop i e-berg om du ska tillbaka dit i vinter.

Annars så kan du köpa mina Goliat, kan bli lite tungåkt för dej dock..

Sumon e gay.. det e en orsak till att ingen i Völkel teamet åker på den..
Bara för att man gör säsong behöver man väl inte kunna åka? Det är ingen som klankar ner på att du inte kan rappa bara för att du är från salem;)

Gällande pontoonen så är jag lite tveksam när det gäller designen. En skida som är byggd för att sladda på snön tror jag nog inte är ngt för mig.

Goliaten är jag nog lite för vek för mannen.

Jacob Wester och Jon Olsson säger faktiskt att man inte får säga att saker är gay!

easyD sa:
Atomic Big Daddy. 06/07 håller 145/125/129. Efter att demolerat mina äldre BD kom jag över nästa års i mars. Körde dem två dumpar. Rejält uppmjukad och lättare än tidigare modeller.
Talade på fyllan med en ung man vid namn Tom Wayes i Engelberg (bekant till dig Patrik, inte sant?). Som en av dem som utvecklat skidan så påstod han tvärtom mot vad du gör. Han sade att dom var hårda och bla bla bla samt att man var f*****g p***y om man inte fick upp nosen över snön. Dessutom har jag lite emot Atomiclaggen då de iaf under tidigare säsonger varit lite plankiga i känslan.

Wippeh: Du verkar inte riktigt ha fattat det hela. Ska nu köpa nya fatskis och inget annat. Och nej, jag tänker nog inte behålla mina Maden. Som stockholmare så måste man ju upprätthålla ryktet om oss inte sant?

Hasse sa:
Hendryx så klart...
Sorry grabben men jag litar inte på ngn som rekommenderar samma skidor oavsett ämne. Känns lite fjorton år 2003.

Skämt åsido... Purple Haze har väl ungefär de mått som jag är ute efter. Lite orolig över 15 m radien dock. Som sagt så är hoppsvängar inget för mig, speciellt inte i pudret. Otrevligt med översvängande skidor.

Carled sa:
Vad skidorna anbelangar (kan man säga så? jag tror ordet passar in, men det är väl antagligen ingen som förstår den rätta förklaringen till det så vi kör på det...) så tror jag du är jäkligt rätt ute med ett par Hendryx, Sumo kanske inte är ultimat, jag har länge suktat efter Sanouk och där snackar vi rätt flex och pudernos! Det finns några kvar lite här och var, kolla med SC, de kan ha! Den som söker skola finna!

Men kommer du ha kvar Made'n som normal puderskida, och söker alltså en riktig feting uppåt 115-130mm i midja? För i sånnafall är det ju specialskidor som gäller, tänker speciellt på Lotus... Dom finns ju i 120 och 138 om jag inte missminner.

Nåde den som nämner T-ordet (tram__lin) så att tråden invaderas av 12-åringar, detta är en av de bästa trådarna på länge!
Ja så kan man säga. Tro mig, jag är bäst.

Varför tror du inte på sumon? Sanouken verkar trevlig men faktum är att jag faktiskt valde mellan den och min Maden förra året. Vill gå lite extremare inför nästa år. Måste kunna hålla mig upp i det amerikanska pudret.

Lotus, Kingswood och alla dessa specialmärken verkar jävligt grymma på pappret. Frågan är dock vad som händer ifall man bryter av skidorna. Kanske bättre med hendryx eller ngn av de större skidtillverkarna. Sen kostar ju allt en hiskeligt massa pengar. Spons någon?

Tack för berömmet. Dags för en lite seriösare tråd tyckte jag.

Johan - B-Crew

Om du ska sälja dina Maden så vet jag en som är väldigt intresserad av ett par 189, om han inte redan har köpt ett par dvs... Hur mycket önskar du för dom, och vad för bindningar hänger med?

NU har jag inte en aning om hur Sumon är att åka på, har väl klämt på 175:an några gånger på Garaget men enligt jänkarna så är den tydligen inte så jäkla kul att åka på, dock kan ju 190:an vara en helt annan historia. Strunta i vad jag har sagt och kolla upp den, den är ju åtminstone fet så det räcker!

*edit* Jag kollade lite på Sumon på TGR och den verkar faktiskt ganska bra, ev. kanske jag själv köper en 175:a nästa år, jag är nog tillräckligt liten och lätt för att nöja mig med den... Läs själv: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=50814&highlight=Sumo

Senast ändrad:
Dom som har provat mina Purple Haze (som övrigt jag är ensam om i världen med just nu) tycker att dom funkar grymt bra. Svängradien är ju alltid en parameter bara ju! Är 17 meter på mina skidor. Sen kan du ju få vilket mått som du vill ha på dina skidor om du beställer av Hendryx.. Har själv skissat på ett par som hendryx ska få göra till mig i höst.

Sen att jag säger att dom alltid är bäst så är det för att jag tycker det. Har gjort mig till en bättre åkare helt enkelt. Eller som Patrik L sa: Hasse detta är en bra skida för dig. Har aldrig sett dig åka bättre. Nåt sånt sa han typ. (var bara en parantes så)

Spatula är överjävlig i puder tycker jag. Alltså om du vill ha en komplement skida till Maiden. Annars så kan det kanske vara läge att kolla på denna skida: http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2007/duret/legende-series.html Bredare än så är nog svårt just nu tror jag....

Hasse Mute

Carled sa:
Om du ska sälja dina Maden så vet jag en som är väldigt intresserad av ett par 189, om han inte redan har köpt ett par dvs... Hur mycket önskar du för dom, och vad för bindningar hänger med?

NU har jag inte en aning om hur Sumon är att åka på, har väl klämt på 175:an några gånger på Garaget men enligt jänkarna så är den tydligen inte så jäkla kul att åka på, dock kan ju 190:an vara en helt annan historia. Strunta i vad jag har sagt och kolla upp den, den är ju åtminstone fet så det räcker!

*edit* Jag kollade lite på Sumon på TGR och den verkar faktiskt ganska bra, ev. kanske jag själv köper en 175:a nästa år, jag är nog tillräckligt liten och lätt för att nöja mig med den... Läs själv: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=50814&highlight=Sumo
Det sitter ett par Marker comp 18 på dem för tillfället. Vet dock ej ifall jag skall behålla dessa bindningar. Säg åt honom att ge mig ett bra bud. Dom är i mkt fint skick.

Grundregel för mig som skidåkande stockholmare är att aldrig ha ngnting med alpingaraget att göra. Klåpare. Alpint på Torsgatan 27 är det enda som gäller.

Fick inte ut särskilt mkt av tråden från tgr om jag skall vara helt ärlig. Inte riktigt i klass med MnO:s uppsatser.

Glisseur sa:
Din quiver ser bra ut förutom på en punkt: puderskidan. Made'n AK är i mitt tycke för smal och har för mycket skärning bakom foten för att funka riktigt bra i puder. Om du är ute efter en renodlad puderskida skulle jag istället satsa på någonting 120+ i midjan med en ordentlig pintail (rakare tail med mindre skärning), litet spann och faktiskt ganska styv flex. För mycket skärning kommer bara att "låsa in" dig i svängen vilket gör att du inte kan styra svängradien på samma sätt som med en rakare bakända, dessutom är det ett helsike i skare och annan brötig snö.

Lagg att kolla in: Kingswood, Birdos, DPS Lotus 120 och 138, Volant Spatula (om du kan hitta ett par), Völk Sumo (i 190 och om dom har styvat upp den tills i år), Elan 1111, K2 Pontoon (fast väldigt mjuk...). Kolla på TGR:s forum och http://www.exoticskis.com/ för mer tips om okända märken och modeller. Nya Atomic BD tror jag däremot inte så mycket på; för lite rocker, för mycket spann och märklig flex. Men det är ju bara min åsikt...
Håller helt med dig när det gäller Madenskidan. Det jag är ute efter är ett par lagg med ca: 115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann. Att gå hela vägen till omvänt spann tror jag faktiskt inte är ngt för mig. Vill kunna ta mig ner i pisterna också. Pintail, Swallowtail etc. är absolut inte krav utan snarare ett plus i kanten (tror jag, man måste ju lära sig att stompa switch tiorna i puder också). Varför tycker du att jag borde ha styvare flex i skidan? Intressant.

Återigen, alla dessa skidor verkar mkt intressanta på pappret. Sen handlar det ju om kvalité och pris. Mkt tveksam till DPS-laggen efter floppen med DB. Mkt intersserad av att höra vad folk som har åkt på alla dessa skidor har att säga!

Förklara gärna hur en rocker fungerar. Trodde det var sånt man hade på Kitebrädor och sådan shit.

Hasse sa:
Dom som har provat mina Purple Haze (som övrigt jag är ensam om i världen med just nu) tycker att dom funkar grymt bra. Svängradien är ju alltid en parameter bara ju! Är 17 meter på mina skidor. Sen kan du ju få vilket mått som du vill ha på dina skidor om du beställer av Hendryx.. Har själv skissat på ett par som hendryx ska få göra till mig i höst.

Sen att jag säger att dom alltid är bäst så är det för att jag tycker det. Har gjort mig till en bättre åkare helt enkelt. Eller som Patrik L sa: Hasse detta är en bra skida för dig. Har aldrig sett dig åka bättre. Nåt sånt sa han typ. (var bara en parantes så)

Spatula är överjävlig i puder tycker jag. Alltså om du vill ha en komplement skida till Maiden. Annars så kan det kanske vara läge att kolla på denna skida: http://www.skipass.com/guide-matos/ski/ … eries.html Bredare än så är nog svårt just nu tror jag....
Verkar sjukt smart att köpa ett par lagg som en person har kört på... Är dessutom beredd att hålla med Glisseur i resonemanget kring svängradien. Absolut inte bara en parameter.

Tro mig Hasse, om jag skulle designa mina enga skidor skulle dom bli perfekta. Frågan är dock om man har råd att lägga ut 15 lax på ett par skidor när man är ung och dum. Lite skillnad för dig som får skiten gratis!

Den sista skidan måste jag säga var lite extrem. T.o.m för mig.

MvH

Johan Signell - B-crew

Menar man med rocker att mycket nos och tail ligger över marken? Dvs att kontaktytan på skidan mot marken/snön blir mindre?

Fredrik - B-crew

Senast ändrad:
Signelinho sa:
Håller helt med dig när det gäller Madenskidan. Det jag är ute efter är ett par
lagg med ca: 115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann.
Att gå hela vägen till omvänt spann tror jag faktiskt inte är ngt för mig. Vill kunna ta mig ner i
pisterna också. Pintail, Swallowtail etc. är absolut inte krav utan snarare ett plus i kanten (tror
jag, man måste ju lära sig att stompa switch tiorna i puder också). Varför tycker du att jag borde
ha styvare flex i skidan? Intressant.

Återigen, alla dessa skidor verkar mkt intressanta på pappret. Sen handlar det ju om kvalité och
pris. Mkt tveksam till DPS-laggen efter floppen med DB. Mkt intersserad av att höra vad folk som
har åkt på alla dessa skidor har att säga!

Förklara gärna hur en rocker fungerar. Trodde det var sånt man hade på Kitebrädor och sådan shit.

...Är dessutom beredd att hålla med Glisseur i resonemanget kring svängradien. Absolut inte bara
en parameter.
Kvalitet och pris på små skidmärken? Ja det är en intressant fråga. Man kan säga att DB floppade
kvalitetsmässigt men anledningen till att dom splittade berodde på helt andra, mer personliga,
orsaker. Å andra sidan var dom med och satte igång en ganska kul utveckling på puderskidor och
laggen var grymma att åka på, inget snack. men det är klart att det alltid är en liten chansning
att beställa lagg från mindre företag. Men, med tanke på hur sketen Salomons kvalitet är och hur
jag blivit bemött hos K2 med reklamationer så vette fasen om skillnaden är så värst stor. Grejen
är den att väldigt få av dom större skidmärkena tillverkar skidor som det du letar efter; \"ca:
115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann\"
Om du vill
ha lite att välja på så får du nog börja se åt dom mer suspekta märkena.

Ett litet roande sidospår; K2 Made \'N\' AK kommer att heta bara AK till vintern som kommer,
Iron Maidens advokater uppskattade inte den lilla ordleken och \"lånet\" av Maidens klassiska
typsnitt och satte ner den stora foten. Heavy metal är big business och då kan man ju inte låta ett
osnutet skidmärke profitera på ens varumärke...

Nej Hasse, svängradie är INTE bara en parameter utan en högst påtaglig faktor för hur en skida
uppför sig i mjuk snö. 17 m jämfört med 40 gör en enorm skillnad för åkegenskaperna, även i
puder. Jag vet att Henrik på Hendryx inte håller med mig men dom allra, allra flesta jag pratat
med föredrar en rakare tail på puderskidor av dom anledningar som jag skriver ovanför.

Rocker ja. Förenklat så är en rocker när nosen, eller tailen, på (i det här fallet) skidan är \"böjd\"
uppåt. Målet med en tip rocker är att skapa flyt i skidan, dvs att nosen lyfter ypp över ytan. Det
vanligaste sättet att skapa flyt har tidigare varit att göra nosen väldigt mjuk med följd att skidan
blir väldigt instabil i höga farter och i hårdare eller uppkörd snö. Med en tip rocker kan du göra
skidan med ett mer styvare flex och nå en avvägd balans mellan flyt och stabilitet. En tail rocker
förstärker denna effekt eftersom den får hela paketet att luta bakåt (hmm, svårt att förklara) och
få upp nosen ur snön. En skida som Lotus 138 har faktiskt inte omvänt spann utan stor tip och tail
rocker. K2 experimenterar med samma sak på prototyper för Pontoonen och nästa version av AK
(Maden), enligt uppgift så funkar dom bra mycket bättre än samma skida med enbart tip rocker.
Huh, fattar någon någonting??

herring sa:
Menar man med rocker att mycket nos och tail ligger över marken? Dvs att
kontaktytan på skidan mot marken/snön blir mindre?
Ja, men eftersom du förhoppningsvis
åker med dom i mjuk snö eller puder så har dom mer snökontakt än vad man först kan tänka sig.

Senast ändrad:
Tycker att ännu mer info bara blir överflödigt och jag har inte mycket att tillägga...

Däremot vill jag bara ge er alla i denna tråd ett stort tack för ett mycket (numera) ovanligt fenomen ,på denna en gång så bra sida, nämligen ett bra skrivet, informativt och konstruktivt inlägg. Tack för att ni bevisat att vi storbergsåkare fortfarande existerar på denna sida, mitt i djungeln bland små blöjjibbers och studsmatteskuttande mindreåriga.

Glisseur sa:
[Kvalitet och pris på små skidmärken? Ja det är en intressant fråga. Man kan säga att DB floppade
kvalitetsmässigt men anledningen till att dom splittade berodde på helt andra, mer personliga,
orsaker. Å andra sidan var dom med och satte igång en ganska kul utveckling på puderskidor och
laggen var grymma att åka på, inget snack. men det är klart att det alltid är en liten chansning
att beställa lagg från mindre företag. Men, med tanke på hur sketen Salomons kvalitet är och hur
jag blivit bemött hos K2 med reklamationer så vette fasen om skillnaden är så värst stor. Grejen
är den att väldigt få av dom större skidmärkena tillverkar skidor som det du letar efter; \\\"ca:
115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann\\\"
Om du vill
ha lite att välja på så får du nog börja se åt dom mer suspekta märkena.

Ett litet roande sidospår; K2 Made \\\'N\\\' AK kommer att heta bara AK till vintern som kommer,
Iron Maidens advokater uppskattade inte den lilla ordleken och \\\"lånet\\\" av Maidens klassiska
typsnitt och satte ner den stora foten. Heavy metal är big business och då kan man ju inte låta ett
osnutet skidmärke profitera på ens varumärke...

Nej Hasse, svängradie är INTE bara en parameter utan en högst påtaglig faktor för hur en skida
uppför sig i mjuk snö. 17 m jämfört med 40 gör en enorm skillnad för åkegenskaperna, även i
puder. Jag vet att Henrik på Hendryx inte håller med mig men dom allra, allra flesta jag pratat
med föredrar en rakare tail på puderskidor av dom anledningar som jag skriver ovanför.

Rocker ja. Förenklat så är en rocker när nosen, eller tailen, på (i det här fallet) skidan är \\\"böjd\\\"
uppåt. Målet med en tip rocker är att skapa flyt i skidan, dvs att nosen lyfter ypp över ytan. Det
vanligaste sättet att skapa flyt har tidigare varit att göra nosen väldigt mjuk med följd att skidan
blir väldigt instabil i höga farter och i hårdare eller uppkörd snö. Med en tip rocker kan du göra
skidan med ett mer styvare flex och nå en avvägd balans mellan flyt och stabilitet. En tail rocker
förstärker denna effekt eftersom den får hela paketet att luta bakåt (hmm, svårt att förklara) och
få upp nosen ur snön. En skida som Lotus 138 har faktiskt inte omvänt spann utan stor tip och tail
rocker. K2 experimenterar med samma sak på prototyper för Pontoonen och nästa version av AK
(Maden), enligt uppgift så funkar dom bra mycket bättre än samma skida med enbart tip rocker.
Huh, fattar någon någonting??
Fattar faktiskt vad du menar. Tog ett bra tag dock;)

Har efter en dags haxxande här på jobbet så har jag blivit lite förälskad i DP laggen. Bara kvalitén på DB skidorna som häckar mig lite. Träffade dock herr Drake i Engelberg och han verkar vara en mkt sympatisk ung man som brinner för det han gör. Alltid bra.

Som det verkar så lutar det nu mot ett par Lotus 120 eller möjligtvis 138. Tror dock att 120 skulle passa mig bättre. Åker ju inte till Alaska varje dag. Frågan är vad du har för relation till DP, Glisseur? Är du sales rep för dem? Vore skönt att ha ngn på hemmaplan som man kan snacka lite skit med kring grejerna.

Kollade även in Birdoslaggen samt de andra märkena. Blev dock inte jätteimponerad. Kinsgwood Megafat t.e.x. Mkt konstigt att ha en sådan megafet skida med traditonell konstruktion. 174/146/159 ger en radie på 31 m. Siktar då hellre mot en skida med lite mer puderinriktad design och en smalare midja. Sparar vikt samt ökar smidigheten.

Jarle sa:
Däremot vill jag bara ge er alla i denna tråd ett stort tack för ett mycket (numera) ovanligt fenomen ,på denna en gång så bra sida, nämligen ett bra skrivet, informativt och konstruktivt inlägg. Tack för att ni bevisat att vi storbergsåkare fortfarande existerar på denna sida, mitt i djungeln bland små blöjjibbers och studsmatteskuttande mindreåriga.
Tackar och instämmer.

Johan - B-Crew

Signelinho sa:
Träffade dock herr Drake i Engelberg och han verkar vara en mkt sympatisk ung man som brinner för det han gör.
Läs nörd, annars stämmer det till fullo... ;)

Jo jag är väl lite länkad till DP. MEN jag menar inte att dom är dom enda laggen som går att åka på i puder för det... Andra åkare har andra värderingar när det gäller puderskidor, jag luftade mina. I en optimal skidvärld så hade vi haft ett lika brett utbud som snowboardåkarna att välja och vraka. Om man vill ha nånting fett i skidväg så finns det ju inte så mycket att välja på över 115 mm. Tyvärr.

Efter lite mailkontakt med nån glad männsika på Line så sade han att Line med största sannolikhet kommer till Sverige mycket snart nu efter att de har slagits samman med K2.
Prophet 130 eller The Elizabeth kan ju vara något att spana in. Troligtvis är Prophet 130 intressantare eftersom den inte svänger lika fort och The Elizabeth är lite mer freestyle-orienterad.

Lycka till!

Till att börja med är Elizabeth skit att åka puder med om man inte vill dra 180's och lattja runt hela tiden, dvs. jibba istället för att åka... Visst verkar P 130 på pappret vara en ganska nice feting men den skall tydligen inte klara av lite stökigare och aggressivare åkning, utan mer lugn och fint pumpande i böljande sluttningar i Colorado... Det är alltså ingen riktig puderskida som Lotus, utan som många säger, bara en pistskida som käkat för många snowboardar...

Snödjup

Tillbaka
Topp