Momsen är olika på olika saker i de flesta länderna, nu vet jag inte hur det är med skidor i tyskland men vattensportartiklar är det bara 11,7 % på.
På de stora fabrikanterna så som Völkl, K2, Salomon, Line, Atomic och Head med flera så kan du plocka bort ett led i din uppställning så har vi samma antal. Och de då har egna fabriker så räknas knappast det som ett led? Alla dessa har Europa agenturer eller kommer från Europa.
Andra märken så som Hendryx tex måste däremot räkna in det ledet då de inte har en egen fabrik.
Så vilken butik kan gå förbi dessa led? Stora mängder? Tror knappast S-C köper så stora mängder skidor då knappast någon utanför städerna där de har butiker känner igen namnet eller butiken då man har frågat de i Tyskland. Vet inte exakt hur många par skdior de säljer men kan inte vara så stora mängder så de får sådan rabatt så det motsvarar deras priser.
Så du köper skidor utan att känna på de eller testa de? Intressant det. Man brukar vilja veta vad man köper om man åker så mycket skidor som du gör. Och om det inte finns pengar att tjäna på skidor så varför ha en skidbutik för? Så vart skall du prova pjäxor då?
Det där med skidtesten var
ironi om du missade det...
För övrigt så varför blev det dyrare att montera skidor i vissa butiker efter S-C kom in i bilden? Jo för att folk tog upp deras tid med att kolla på skidor och sedan gå hem och beställa via internet.
Ja jag är partisk i denna fråga då jag jobbar inom branschen men vill fortfarande bevara svenska butiker. Och att vi får se Moment på en billig webshop verkar bli en omöjlighet som tur är