Nya Freeride-skidor (chargers) - vad åker du på?!

herrgard

Aktiv medlem
Skulle tro att Stadium vid torget också har möjlighet till test, samt Head vid Olympia. Extrem brukar ha test-tält i backen vissa dagar också, vet inte hur de gör nu för tiden. Sen finns ju Skidad utanför Åre som säkert har Icelantic och annat för test. Nomad 105 kanske kan vara något för dig därifrån.

herrgard

Aktiv medlem
"Minst fel"? Har DukePT några egentliga fel? Och jag misstänker att om man hade tryckt upp mängden CAST-system till samma nivåer som t.ex. Shift så skulle det dyka upp problem också. Men visst, vill man ha DIN på betydligt mer än 13 så förstår jag att Shift inte räcker. Men där borde ju just DukePT räcka istället.
Den har väl nån plastflärp som kan gå sönder och inte så många som åkt den än. Vet inte hur ståhöjden är heller, kanske något lägre på Pivot. Det är nog framförallt Pivot-frälsta som går på cast, rätt vettigt om man gillar den mycket och redan har bindningen. Viktmässigt typ lika.

Själv tycker jag pris är viktigt på bindingar också och där har nog Duke största möjligheter för bra rabatt. Alpingaraget har tex pt12 för 4,5k och pt16 för 5k just nu.

TopiNieminen

Aktiv medlem
"Minst fel"? Har DukePT några egentliga fel? Och jag misstänker att om man hade tryckt upp mängden CAST-system till samma nivåer som t.ex. Shift så skulle det dyka upp problem också. Men visst, vill man ha DIN på betydligt mer än 13 så förstår jag att Shift inte räcker. Men där borde ju just DukePT räcka istället.
Har bara läst att PT's plastiga vippen i tådelen brukar gå av. Detta är min åsikt och har inga svar för - eller mot allmänna åsikter av dessa bindningar. Vet inte vad Cast + bindning kostar och om det är prisvärt jämfört PT/Shift.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Verkar funka toppen förutom att spaken för gå/åka går av då :)
2'a på bollen...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Bindningen kostar 2500:- som billigast. Så lägg på systemet för 4000 så landar vi på 6.500:-
Billigaste PT 16 på nätet går på ca. 4500:- innebär dess fel att man behöver lämna in skidor + bindningar mitt i säsongen för åtgärd av fel på bindning, så betalar jag gärna mer för att ha en hel säsong.

waxoff

Aktiv medlem
CAST generation 1 hade väl några åkommor som man (trots relativt liten serie) arbetat bort i den nu aktuella gen 2 varianten . Tänk om ändå Marker och ffa Amer (Salomon/Atomic) hade varit så förbättringsvilliga!

mattiaslun

Medlem
CAST gen två har väl också några svagheter som bör nämnas. De har en tendens att frysa lite snö i fästet, vilket kan göra att det blir lite meck att få den att låsa tec-tån, då den måste hela vägen fram för att blecken (som låser fast den) ska gå fria. Grepen som håller uppe ski stoppern är inte den stadigaste och går man på skrå där det är hårt är det inte ovanligt att den släpper, inte värre än att trycka fast den igen, men det är irriterande. Hälhöjarna är svåra att resa med staven men det går ju utmärkt att böja sig ned och göra det med handen. Med det sagt, behöver man CAST/pivot? Jag menar att man vet nog rätt väl om man behöver dem, pivot är en galet stadig bindning med enormt förtroende kapital när det är stökigt eller om du måste lita på att inte få några tjuvutlösningar (jag litar helt och fullt på den och känner aldrig att jag vill dra åt den hårdare än jag behöver). Den har massvis med elasticitet både i tå och häl, och den känns som vilken annan modern race bindning som helst på marknaden. Vidare bygger den inte mycket på höjden heller (det går ju att diskutera om det är en fördel eller ej i pisten) men i lössnö tycker jag det är en fördel. Baksidan då? Bindningen har en ski stopper från stenåldern, som inte lyfter in stoppern över skidan helt, pivot hälen är också lite kinkig (och tidskrävande) när man justerar in den till pjäxan, så det är något av en ”en pjäxa” bindning. Dessutom har den en relativt kort justeringsmån så att låna ut till en kompis som vill testa är ett intressant projekt.. Vidare kan nämnas att det trots att det är en metall bindning så har man valt en rätt klen plast över fjädern i häldelen, som gör att den ganska fort ser lite tråkig ut, absolut ingen fara men jag nämner det ändå.

Itzak

Aktiv medlem
I helgen testade jag 2 par skidor i ett slushy Tandå!
DPS Vailer 108 midja, 187 längd
Extrem Opinion Charger 108 midja, 193 längd

Dpsen hade lite kortare svängradie och Extremen större.
Gillade DPSen absolut, lite mer styv rakt igenom och man kunde ladda på fort men ändå svänga kort.
Extremen var GRYM! I början tänkte jag "shit vad mycket skida med 193cm..". Lite mjukare i nos/tail än DPSen vilket gav en najs pop också.
Jävlar vad jag kunde dundra ned och bara åka över/igenom alla moguls etc! Riktigt kul! :D
Hörde dock att Extrem inte säljer just den skidan längre, men de verkar ha en annan nyare modell istället - Fusion Reload.

Ska försöka prova Rossi Sender TI 187 i Åre (hade velat prova 192an också..), samt kommer prova Faction Dictator 3.0 188 i Gränsen.
Hade velat prova Dynastars M-Free 192 också..

TopiNieminen

Aktiv medlem
I helgen testade jag 2 par skidor i ett slushy Tandå!
DPS Vailer 108 midja, 187 längd
Extrem Opinion Charger 108 midja, 193 längd

Dpsen hade lite kortare svängradie och Extremen större.
Gillade DPSen absolut, lite mer styv rakt igenom och man kunde ladda på fort men ändå svänga kort.
Extremen var GRYM! I början tänkte jag "shit vad mycket skida med 193cm..". Lite mjukare i nos/tail än DPSen vilket gav en najs pop också.
Jävlar vad jag kunde dundra ned och bara åka över/igenom alla moguls etc! Riktigt kul! :D
Hörde dock att Extrem inte säljer just den skidan längre, men de verkar ha en annan nyare modell istället - Fusion Reload.

Ska försöka prova Rossi Sender TI 187 i Åre (hade velat prova 192an också..), samt kommer prova Faction Dictator 3.0 188 i Gränsen.
Hade velat prova Dynastars M-Free 192 också..
Är på Riksgränsen 2/5-5/5, och då har jag med mig Dynastar LP 105 (gamla M-pro)på 192cm och eventuellt Fusion Reload 193. Om du råkar vara där då, så får du prova dem om bindningar passar för dina pjäxor.

Itzak

Aktiv medlem
Är på Riksgränsen 2/5-5/5, och då har jag med mig Dynastar LP 105 (gamla M-pro)på 192cm och eventuellt Fusion Reload 193. Om du råkar vara där då, så får du prova dem om bindningar passar för dina pjäxor.
Damn.. Jag kommer upp den 8e först.. Tack som tusan ändå!! 🙏

JKampe

Medlem
Down showdown 105?
- finns tyvärr bara 187cm långa, 202 slut.

Annars

Inte testat någon av skidorna, för gammal. Har dock ett par Dynastar Aurelien Ducroz som är alldeles för mycket skida för mig. Men fort går det.

/drH
Ducroz'n (fö baserad på Pro Rider 105 för att addera till den diskussionen). Älskar den modellen. Hårda snabba och med inbyggt auto-stomp! Dessutom är de ju jävligt flashiga ;)

Jag hade den som första turskida tillsammans med ett par Marker Dukes. Dummaste setupen jag sett, möjligen efter ett par Hendryx PH med duckade Marker Tour

Senast ändrad:

SaintX

Medlem
Kommer in lite sent men ser ingen nämner Enforcer 100 eller större. Matar stabilt genom alla underlag förutom ev stenhård is

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ducroz'n (fö baserad på Pro Rider 105 för att addera till den diskussionen). Älskar den modellen. Hårda snabba och med inbyggt auto-stomp! Dessutom är de ju jävligt flashiga ;)

Jag hade den som första turskida tillsammans med ett par Marker Dukes. Dummaste setupen jag sett, möjligen efter ett par Hendryx PH med duckade Marker Tour
Kallar mina Ducroz för LP 105 = Legend Pro 105.😍

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp