Nya Freeride-skidor (chargers) - vad åker du på?!

tmlarsson

Aktiv medlem
Nu är dessa sjukt svåra att få tag i då det är en gammal skida som inte tillverkades i så värst många exemplar, men Salomon el dictator med sina 194cm, 114mm midja och 43 meter svängradie är bland det mest brutala skida jag åkt på.

Den, med en P18 och ett par racepjux och det är inte grejerna som kommer vika sig 😂Helt magiskt setup om man vill åka fort. Lyckats få dem på skär i störtloppet i åre när jag var där helt ensam, annars är det fan omöljligt då man åker för långsamt..

tmlarsson

Aktiv medlem
Såg dessa komma upp i köp och sälj, också riktigt trevlig skida.

fransosen

Aktiv medlem
Man får ju inte glømma gamla fina Whitedot Ragnarok innan de børjade med kolfiber. Fanns massor billigt i Norge før några år sedan, efter att de vann skidtest i FriFlyt. Massor som køpte och ingen som klarade av att åka :)

fransosen

Aktiv medlem

Som de hær.

miol11

Aktiv medlem
Nu är dessa sjukt svåra att få tag i då det är en gammal skida som inte tillverkades i så värst många exemplar, men Salomon el dictator med sina 194cm, 114mm midja och 43 meter svängradie är bland det mest brutala skida jag åkt på.

Den, med en P18 och ett par racepjux och det är inte grejerna som kommer vika sig 😂Helt magiskt setup om man vill åka fort. Lyckats få dem på skär i störtloppet i åre när jag var där helt ensam, annars är det fan omöljligt då man åker för långsamt..

Dök upp ett par El dictator här

fredw

Aktiv medlem
Dessa är väl inga klassiker precis men kan vara intressanta i sammanhanget.

Bör gå att pruta på, för det priset har man många nya skidpaket att välja på dessa dagar.

Senast ändrad:

dr_cosmo

Medlem
Du skulle behöva testa ett par Völkl Three, stora och tunga men stabilare chargers får du leta efter.

//R

Itzak

Aktiv medlem
Tack för alla grymma tips!

Vart fasen provar jag alla dessa lagg nu då?!... (inte i Sälen eller någon annan kulle..)

herrgard

Aktiv medlem
Flera tillverkare har ju turneer där de åker runt till olika skidorter och bjuder på tester, men lite oklart hur det blir med sånt i alperna i år.

Sen brukar väl typ skistore och åkaskidor ha något slags vårtest för nästa säsongs skidor?

Itzak

Aktiv medlem
Följdfråga - bindningar?!

Hur är ni som åker på flera olika offpist-lagg kitade?

När jag hittar mig en fin charger-skida, funderar jag på att köra ett par rejäla alpina bindningar på den. Mest för att den ska gå att kötta på och kanske enbart behöver bootpacka/klättra med de skidorna. Dock hade det vart fint att kunna ha hudar till också, ska man isåfall våga köra typ en en Daymaker eller något till dessa?
Mina JJs jag har sitter det RAM-bindning på och har inte tech-insert på alpin-pjäxorna jag har idag..

termons

Aktiv medlem
Marker Duke går ju att få billigt nu så fundera inte ens på daymaker. Många klarar sig också med Baron. Om du vill tura och inte tycker att rambindningen påverkar åkkänslan negativt..

Om du byter pjäxorna så är det väl cast som är mest charger.

TopiNieminen

Aktiv medlem

När jag hittar mig en fin charger-skida, funderar jag på att köra ett par rejäla alpina bindningar på den. Mest för att den ska gå att kötta på och kanske enbart behöver bootpacka/klättra med de skidorna. Dock hade det vart fint att kunna ha hudar till också, ska man isåfall våga köra typ en en Daymaker eller något till dessa?
Mina JJs jag har sitter det RAM-bindning på och har inte tech-insert på alpin-pjäxorna jag har idag..
Jag kör med Jester 16 på mina Hendryx Funkalistic och STH 2 16 på Dynastar LP 105, sen har jag ett par Duke i mina Extrem Fusion 105 Reload som jag tycker förövrigt är lite semichargiga skidor, men väldigt roliga och mångsidiga.

miol11

Aktiv medlem

Jag turar lite så hade jag bara en skida så skulle jag behålla mina pivot 14 och testa köpa ett par daymaker, men nu har jag ett par exakt likadana skidor som jag monterat ett par baron på, tungt att gå med så klart men funkar kanon
......Visst åkkänskan är trevligare, med pivoten för inte saknar jag ståhöjden eller vikten, men det jag uppskattar mest är elasticiteten i pivoten

Itzak

Aktiv medlem
Marker Duke går ju att få billigt nu så fundera inte ens på daymaker. Många klarar sig också med Baron. Om du vill tura och inte tycker att rambindningen påverkar åkkänslan negativt..

Om du byter pjäxorna så är det väl cast som är mest charger.
Cast såg spännande ut! Har sett att Sam, Tof samt Jeremie kört med dessa så ja ^^ Blir nog ett par sådana isåfall!

miol11

Aktiv medlem
bra nu att look pivot 15 fungerar med cast, iallafall för mej så är en pivot 18 för köttig

fredw

Aktiv medlem
Någon som vet om gossarna bakom Cast i Idaho, Lars och Silas Chickering-Ayers från Vermont, har svensk anknytning?

tmlarsson

Aktiv medlem
Grymt! Kan du inte be han att skicka en kort recension till mig vad han kör med för setup samt vad för typ av åkning han gör! :)
Tror inte han använt de då han åker i hoji pjäxan utan glidplatta under.
Men ska du ha en setup där du inte litar på shift, men vill tura så är den eller duke pt ditt enda alternativ. Det kräver ju dock att du har en glidplatta under pjäxan då full gummisula inte är ett alternativ.

Jag limmade dit ett par plastbitar på mina mtn lab när jag körde med dem.

Att tura med den fungerar smärtfritt, inga problem att byta tådelen och bromshållaren är den absolut bästa jag använt. Är såklart inte den lättaste bindningen att gå med men absolut inga konstigheter. Är ju milsvid enklare än att gå med rambindning.

Så egentligen alla setups där du vill ha en bindning du kan lita på i alla lägen, en riktig skida och kunna åka med såväl alpinboots som turboots är casten det bästa som finns idag. Du kan självklart åka allt på techbindningar eller på en shift, men för mig personligen skulle jag inte åka på i lite stökigare terräng med shiften då den tjuvlöst lite för många gånger för mig.

Samma med techbindningar. Så länge jag inte ska stå på hårt i varierande underlag kan jag åka tech. Men skulle inte få för mig att stå på hårt på åk där skidan inte får lösa ut utan att först låsa tådelen då :)

Rätt smidigt att ha flera par skidor också då cast säljer tåplattor separat och sedan kan man komplettera med skistoppers från look. Då kan du flytta över bindningen, alltså bakdelen som inte är skistopper, till det andra paret skidor och sedan bara flytta tådelen.

Itzak

Aktiv medlem
Tror inte han använt de då han åker i hoji pjäxan utan glidplatta under.
Men ska du ha en setup där du inte litar på shift, men vill tura så är den eller duke pt ditt enda alternativ. Det kräver ju dock att du har en glidplatta under pjäxan då full gummisula inte är ett alternativ.

Jag limmade dit ett par plastbitar på mina mtn lab när jag körde med dem.

Att tura med den fungerar smärtfritt, inga problem att byta tådelen och bromshållaren är den absolut bästa jag använt. Är såklart inte den lättaste bindningen att gå med men absolut inga konstigheter. Är ju milsvid enklare än att gå med rambindning.

Så egentligen alla setups där du vill ha en bindning du kan lita på i alla lägen, en riktig skida och kunna åka med såväl alpinboots som turboots är casten det bästa som finns idag. Du kan självklart åka allt på techbindningar eller på en shift, men för mig personligen skulle jag inte åka på i lite stökigare terräng med shiften då den tjuvlöst lite för många gånger för mig.

Samma med techbindningar. Så länge jag inte ska stå på hårt i varierande underlag kan jag åka tech. Men skulle inte få för mig att stå på hårt på åk där skidan inte får lösa ut utan att först låsa tådelen då :)

Rätt smidigt att ha flera par skidor också då cast säljer tåplattor separat och sedan kan man komplettera med skistoppers från look. Då kan du flytta över bindningen, alltså bakdelen som inte är skistopper, till det andra paret skidor och sedan bara flytta tådelen.
Tusen tack för utförligt svar! Uppskattas verkligen 🙏:giggle:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Exakt! Eftersom Reine gillar posts från dem ;)

Edit: Såg att de fixat detta åt David Kantermo också!

Kanske mer prisvärt än att köpa kitet från Cast för 220$?
Ja det tror jag, Casts är nog iof mer hållbar, men jag gillar Svempas hack och tänker att det är nog tillräckligt för turandet.
Tror att Alpingaraget moddar de också om man frågar

zzzchrille

Medlem
Ja det tror jag, Casts är nog iof mer hållbar, men jag gillar Svempas hack och tänker att det är nog tillräckligt för turandet.
Tror att Alpingaraget moddar de också om man frågar
Jag lät pjäxgaraget (https://pjaxgaraget.se/) modda mina Lange RX. Tror Reine kör med Cast’s egen tech insert, i alla fall har han gjort det tidigare. Även om man beställer Cast’s insert måste pjäxan fräsas och inserten säkras, jag hade nog inte gjort det själv. Men ingen omöjlighet om man törs joxa med pjäxorna.

Jag köpte mina Cast på nätet från Schweiz (https://www.sports-discount.net/en/) men fanns tidigare i vinter även hos Anton Sport i Norge (https://www.antonsport.no/). När jag letade fanns det ingen i Sverige som sålde, men förhoppningsvis får Svempa (pjäxgaraget) sälja dessa i Sverige inför kommande säsong.

Tycker att jag fått till en glimrande setup utifrån min åkning med få, korta turer och massor med liftburet. En pjäxa, en skida, en bindning - all åkning! Tidigare åkte jag på Duke, men detta är klart bättre.

Pillard

Aktiv medlem
Kikat med dem och de tar 3900kr för CAST-systemet (och då monterar de både alpinbindning + CASTsystemet på skidan). Billigare att beställa själv för 220$ och be någon annan montera? :P
Antar att man därutöver behöver en Pivot18-bindning? Kan nån då förklara för mig varför någon skulle välja det systemet framför t.ex. Duke PT?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Antar att man därutöver behöver en Pivot18-bindning? Kan nån då förklara för mig varför någon skulle välja det systemet framför t.ex. Duke PT?
Går säkert bra med Pivot 15 med. I dags läget verkar Cast + Pivot ha minst fel. Därav min röst på Cast. Hade dock Shift utan problem tidigare.

Pillard

Aktiv medlem
Går säkert bra med Pivot 15 med. I dags läget verkar Cast + Pivot ha minst fel. Därav min röst på Cast. Hade dock Shift utan problem tidigare.
"Minst fel"? Har DukePT några egentliga fel? Och jag misstänker att om man hade tryckt upp mängden CAST-system till samma nivåer som t.ex. Shift så skulle det dyka upp problem också. Men visst, vill man ha DIN på betydligt mer än 13 så förstår jag att Shift inte räcker. Men där borde ju just DukePT räcka istället.

Itzak

Aktiv medlem
På vilka ställen i Åre med omnejd kan man testa skidor?
Åre skidsport, Hanson Concept m.m??

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp