Nya goggles - bra?

• Trådstartare Trådstartare c-cino
  • Start datum Start datum
Nya goggles - bra?
Lins efter väder. Den svarta för sol och den orangea för sämre väder. Extralins kostar mer än ett par goggles till när priserna är så låga. Varför skulle de inte vara bra? Hur många fler frågor har du?

Nya goggles - bra?
Har egentligen inga fler frågor.

Har alltid kört på endast ett par goggles utan extralinser eller något, har inte direkt lidit eller känt att "fan, borde haft en annan lins idag".

Antar pga det att det är mest materialåkare/prylnördar som behöver flera linser?

För att förtydliga: Jag ska bara köpa ett par, vilka skulle rekommenderas?

Sorry, hade visst fler frågor :D

Nya goggles - bra?
c-cino sa:
Antar pga det att det är mest materialåkare/prylnördar som behöver flera linser?
Kort sagt, nej. Det beror helt på om du vill se någonting när det är dåligt ljus respektive slippa ha ont i ögonen när det är ljust. Däremot så finns det linser som är mer allround än andra. Den första du länkade är en persimmon, vilket är en helt ok allroundlins mer vinklad åt sämre väder. Den nedre är en dark grey som är men vinklad mot ljusare väder och har sämre kontrasthöjande egenskaper.

Nya goggles - bra?
Utter sa:
c-cino sa:
Kort sagt, nej. Det beror helt på om du vill se någonting när det är dåligt ljus respektive slippa ha ont i ögonen när det är ljust. Däremot så finns det linser som är mer allround än andra. Den första du länkade är en persimmon, vilket är en helt ok allroundlins mer vinklad åt sämre väder. Den nedre är en dark grey som är men vinklad mot ljusare väder och har sämre kontrasthöjande egenskaper.
Har aldrig haft det problemet, så antingen har jag en jävligt allround lins eller så har jag grymma allroundögon eller så är det mest en marginell skillnad. Eller en kombination av alla tre

Nya goggles - bra?
c-cino sa:
Utter sa:
c-cino sa:
Har aldrig haft det problemet, så antingen har jag en jävligt allround lins eller så har jag grymma allroundögon eller så är det mest en marginell skillnad. Eller en kombination av alla tre
Testa och du kommer märka en avsevärd skillnad, jag åker alltid med ett extra par i ryggan ifall vädret slår om snabbt som det gör ibland:)

Nya goggles - bra?
Okej, kanske får testa köpa till en lins någon gång :)

Men för tillfället, gillades Oakley splicen bättre än crowbaren, skulle det funka eller blir det åt helvete?

Nya goggles - bra?
Magngan sa:
Förstår att du tycker svaren är få, när du väljer att ignorera de du får.
Lugna ned dig ett par kilon!

Om du inte märkte det så skrev jag den citerade frasen i mitt första inlägg, alltså innan jag fått några svar vilket gör ditt inlägg onödigt och tämligen irrelevant.
Tycker inte heller jag har ignorerat några svar, jag har tagit till mig och ändrat mina frågeställningar efter det.

OT: Du verkar som en ganska humorlös person.

Nya goggles - bra?
om dina ögon nu klarar sig fantastiskt alla ljusförhållanden oavsett lins så är det väl bara köpa de du gillar mest eller som sitter skönast? förstår inte problemet.

Nya goggles - bra?
Haha, vad alla tar åt sig, inte rätt forum att påstå att folk är prylnördar/materialåkare :)

Problem och problem, det är väl mest att om det är så att jag har en allroundlins på mina goggles nu och köper Oakley Splicen om den hade en lins som verkligen inte fungerade när det är mulet så har jag ju gjort ett jävligt dåligt köp.

Har bara ganska svårt o tro att det kommer vara så illa så att man inte kan åka med de en mulen dag, som många här på freeride får det att framstå som.

Nya goggles - bra?
Går och går....
Visst kan man åka med alla linser överallt men har man en väldigt mörk lins t.ex när det är mulet så blir det helt enkelt ganska jobbigt att åka och då är det lättare att ta av goggleserna helt eftersom man då ser bättre.

Nya goggles - bra?
Ja, men så känns det ändå som det blir med nästan alla linser, eller?

Tror jag har en ganska mörk lins i dagsläget, och för min del känns det bättre att ha en mörk lins som är perfekt när det är mycket ljus och sen kanske lite mörkt när det är mulet än en som är perfekt när det är mulet och det gör ont i ögonen när det är soligt.

En allroundlins som är vinklad åt bättre väder kanske är det jag är ute efter? Om det finns någon sådan

Nya goggles - bra?
c-cino sa:
Ja, men så känns det ändå som det blir med nästan alla linser, eller?

Tror jag har en ganska mörk lins i dagsläget, och för min del känns det bättre att ha en mörk lins som är perfekt när det är mycket ljus och sen kanske lite mörkt när det är mulet än en som är perfekt när det är mulet och det gör ont i ögonen när det är soligt.

En allroundlins som är vinklad åt bättre väder kanske är det jag är ute efter? Om det finns någon sådan
du verkar ju vara extremt skeptiskt till det alla skriver, så med risken att bara bli sedd som luft så säger jag:

dark grey är en lins för soligt väder då solen står högt. Typ åre i mars/april, alperna på våren. Sommaråkning i soligt väder. Etc.

persimon: En allroundlins som är lite för mörk för att vara riktigt bra i riktigt dåligt ljus men som funkar till det allra mesta. Typ en Sälen-januari lins i mina ögon. En bra lins som inte är bäst på något men som kanske viker ned sig lite om du åker på glaciärer i alperna i april, if you get me.

jag skulle gått på utseendet och köpt splicen du länkare, fin frame på den. Sen kan du ju komplettera med t.ex. en H.i persimon eller en VR pink irid om du tycker den är för mörk.

mycket bra priser på båda gogglarna iaf.

Nya goggles - bra?
Jag är ganska skeptisk till det här med olika linser, men det är väl för att jag är (och har varit de senaste 10 åren) lyckligt ovetande om att det går att se bättre än jag redan gör. Det duger med en lins för de ej insatta antar jag ;)

Eftersom det är så bra priser får jag kanske välja ett par och sedan komplettera med en extra lins till hösten när säsongen ska börja igen.
Ska in till Stadium nu och se vilka som sitter bäst, så får det nog bli de som känns bäst på. Får sedan komplettera med en till lins, mörk eller allround beroende på vilken jag köper.

Men tack för alla svar, om någon bumpar den här tråden till vintern igen så kommer jag antagligen få äta upp mina ord när jag själv sitter på fem-sex linser.

Men ska till Stadium nu och klämma lite på dem i alla fall.

Nya goggles - bra?
c-cino sa:
Utter sa:
c-cino sa:
Eller så har du aldrig provat... Jag hade ett par Oakley A-Frame med firelins ... en av dom mörkaste, dom åkte jag med jämt, soligt, dimmigt, en stavlängd framförmig sikt , kvällsåkning ja ... ALLT! Sen köpte jag ett par H.I. Yellow och typ slutade använda min firelins. Sen skaffade jag en mer allroundlins och nu pendlar jag mellan H.I. Yellow och den. Det värsta är att man känner skillnad på dom båda JÄMT.

Nya goggles - bra?
Det är antagligen som du säger!

Köpte i alla fall oakley crowbar eftersom den satt bättre!
Märkte också att linsen var bra mkt ljusare än splicen, får se hur den ter sig i backen.

Får kanske köpa ngn mörkare lins också, vart köper man sånt egentligen? Finns det möjlighet att fynda sånt eller är de samma pris jämt?

Nya goggles - bra?
eftersom stadium nämns i tråden så kan jag säga att just stadium rear ut sina extra linser till samtliga modeller, fire ir linsen 350, clear linsen 200. Det är dom två modellerna som dom har tagit in. Om det är ramen som är intressant så kan brukar vi byta ut linsen i den framen om man vill ha en annan lins, priset justeras då lite så klart. Jo jag jobbar för stadium.

Nya goggles - bra?
Thomsson sa:
Rassmus: När jag fråga om man kunde byta lins så sa de nej på Stadium i Falun.
det klart att varje butik bestämmer vad som ska gälla och från person till person kan det variera, jag skulle ha sagt att vi gör så i barkarby sthlm. Tråkigt att inte alla vill göra det, men priserna på nya linser är de samma i alla butiker

Nya goggles - bra?
Du säger att du aldrig kännt att du skulle behöva en annan lins osv... men har du testat det?! ;)

Du kanske upptäcker en enorm skillnad och blir frälst?!

OT: Sjukt bra priser, funderar på att köpa splice:n! :D

Nya goggles - bra?
Adidas ID2 PRO MG DESIGN. Om du går efter kvalité, så finns det inga som har bättre än Adidas. Just på dessa så sitter det 2 linser på samtidigt, så ifall det är molnigt så tar det max 3 sekunder så har du tagit av den mörka linsen och även när du ska ta på den mörka linsen tar det inte mer än några sekunder. Kan rekommendera dem skarpt, kör med dem själv fast nästa års modell och har aldrig varit så nöjd med ett par googles som jag är nu. Även min polare kör med dem och säger det samma om dem. Kollar man pris så ligger dem ungefär på samma pris som ett par Oakley och Poc.

Du kan hitta dem på www.blue-tomato.com

Senast ändrad:
Nya goggles - bra?
Som sagt, köpte ändå Oakley Crowbar med Persimmon, riktigt bra ljus i dem när jag testat hemma/inne i butiken jämfört med Dark Grey som det var på Splicen.

Men vart får man tag på extralinser? Går det att få tag på linser som inte kostar mer än själva glasögonen?

Nya goggles - bra?
c-cino sa:
Men vart får man tag på extralinser? Går det att få tag på linser som inte kostar mer än själva glasögonen?
raassmus sa:
eftersom stadium nämns i tråden så kan jag säga att just stadium rear ut sina extra linser till samtliga modeller, fire ir linsen 350, clear linsen 200. Det är dom två modellerna som dom har tagit in. Om det är ramen som är intressant så kan brukar vi byta ut linsen i den framen om man vill ha en annan lins, priset justeras då lite så klart. Jo jag jobbar för stadium.
Läsa svaren du får kanske....

Senast ändrad:
Nya goggles - bra?
Den orangea är som tidigare nämnt ljusare och är bättre i lite dunklare ljus, dock tycker jag att det är oskönt med det orangea för att det ger fult ljus. Dem svarta är inte så mörka som man kan tro. Riktigt skönt med lite blåtonigt ljus i dem och jag har kört med dem även när det varit relativt mörkt ljus och det var inga problem.

Nya goggles - bra?
Magngan sa:
c-cino sa:
raassmus sa:
Läsa svaren du får kanske....
Läste, glömde svara bara. När jag läste på stadiums hemsida på en lins stod det att det bara var en butik som tagit in dom och det var Barkaby i Stockholm samt Sälen eller Åre.
Den var även sedan borttagen från hemsidan, men den är tillbaka nu verkar det som.

Fire Iridium för 400:-, något att ha kanske?

Tillbaka
Topp