Nya lagg för hela berget samt kortare toppturer förslag?

Hej,

Letar efter nya grejer för off-pist, och kortare toppturer samt ska funka i pisten.
Åker på Völkl RTM 84 EVO idag.
Är en duktig piståkare som åkt hela mitt liv i Sverige, Norge och övriga Europa men är relativt oerfaren utanför pisten. Har provat och hyrt utrustning vid ca 10 tillfällen tidigare och blivit biten.

Funderar på Kantana, BMT 109 (båda Völkl), Salomon QST 106 eller någon av Extrem Opinion eller Project 100.
Bindningen är nästan given till Marker King Pin 13 då den är tillräckligt lätt och ger stabilitet nedför.
Nya förslag eller rekommendationer på ovan tas tacksamt emot.

Tack!

Kolla in ZAG, kör själv på UBAC 105 med ett par G3 ion 12 och är supernöjd, lätt och tillräckligt mycket skida för att funka på hela berget. Blir kanon med ett par King Pin. Gör inte bort sig i pisten men trivs bättre utanför.

Alla du nämner skulle funka bra förutom projecten, den känns onödigt tung.

Hej!

Jag slår ett slag för BMT 109. Riktigt trevlig skida som är både lättåkt och stabil. (jag åker själv denna med ett par Kingpin) Funkar även i pisten. Enda nackdelen med dessa skidor är att de är ganska kostnadsdrivande.

Bud66 sa:
Hej!

Jag slår ett slag för BMT 109. Riktigt trevlig skida som är både lättåkt och stabil. (jag åker själv denna med ett par Kingpin) Funkar även i pisten. Enda nackdelen med dessa skidor är att de är ganska kostnadsdrivande.
Tack för svar... Du upplever inte att den är lite "nervös" i vanlig isig pist eller på isig/packad fjällsida?? Hur funkar den när det är uppkört i pisten med bulor alt vårslask?
Det verkar otroligt lätt och fin och flyter säkert kanon i lössnö men är lite orolig för kantgreppet.
Det är därför jag bla har med katana på listan av kandidater så den upplevs väldigt fin på isigt underlag.

Senast ändrad:
Själv åker jag på K2 Annex 108 med Dynafit Beast 14 som en kanonkombo för offpist och enklare turer. Super för offpist och turerna (ej för tunga),, men ingen direkt för pist.
Däremot har K2 kommit med sina Pinnacle 105 (som används flitigt på sina håll av vissa guider). Ett annat alternativ som jag skulle tänka mig är Dynastars X106 (en allätare som nog har bra grepp också).
Bindningar idag skulle jag lätt se bort från Beast 14 och Kingping pga den tådelen känns inte lika genomtänkt som Fritches Tecton eller Viper.... DVS tådelen löser ut på ett bättre sätt än vad t.ex. både Beast 14 eller Kingpin och är då också ställbar.
Om du väntar så kommer salomons shift som ser smaskig ut och har också en bättre lösning på tådelen....
Lycka till....

kolla in Eviski från Oppdal
Mitt tips är Evi 756PARLAMENTARISME
L:183cmW:103mmSR:21mR:49%
SFI:565550.77g/cm21550g

Senast ändrad:
Det finns en uppsjö av bra skidor att välja mellan. Där handlar det egentligen bara om tycke och smak. När det gäller bindning skulle jag skarpt avråda från Kingpin. Dels har du säkerhetsaspekten som nämns i inlägget ovan sen har du problemet med att tådelen ständigt fryser ihop samt tjuvsläpp i tid och otid.
Satsa på Tecton eller EVO om du vill ha en mer turorienteradbindning.

Senast ändrad:
Tjena!
Har du spanat in/ testat Rossignol Soul 7? Det är den absolut första skidan som ploppar upp i mitt huvud när jag läser vad du är ute efter. Den säljer ju som smör av en anledning.
Väldigt lättåkt och lekfull skida som är rejält kul både i och utanför pist. Åkte ett par dagar på skidan och tyckte den var superkul.
Det enda negativa jag upplevde med Soul 7an var väl att den kanske blev lite "fladdrig" när man laddar på rejält (åker idag på Black Crows Corvus som är väldigt hård och "chargig"). Men som med allt annat måste man ju kompromissa någonstans. Hade jag behövt välja en skida idag så hade jag nog valt Soul 7an!

Instämmer, mycket rolig och lekfull, körde Soul 7HD förra vintern. Den enda nackdelen jag upplevde var att stålkanterna blev slöa snabbare än på andra skidor jag har haft.
Kan även rekommendera Line SD som är ganska lik, men Soul 7 känns mer som en skida för toppturer.
.

IPJT sa:
Tjena!
Har du spanat in/ testat Rossignol Soul 7? Det är den absolut första skidan som ploppar upp i mitt huvud när jag läser vad du är ute efter. Den säljer ju som smör av en anledning.
Väldigt lättåkt och lekfull skida som är rejält kul både i och utanför pist. Åkte ett par dagar på skidan och tyckte den var superkul.
Det enda negativa jag upplevde med Soul 7an var väl att den kanske blev lite "fladdrig" när man laddar på rejält (åker idag på Black Crows Corvus som är väldigt hård och "chargig"). Men som med allt annat måste man ju kompromissa någonstans. Hade jag behövt välja en skida idag så hade jag nog valt Soul 7an!

Senast ändrad:
Kan varmt rekommendera Movements skidor för offpist och allround. Testat runt en del och återkommer alltid till dem. Kör idag på ett par Movement Trust 2014, 186 lång, 108 midja. Jag upplever Movements skidor generellt som jäkligt högfartsstabila trots hyfsat låg vikt. Testa! Dem fanns förut hos Skidboden i Åre.

Snödjup

Tillbaka
Topp