[Nya lagg] Går det att få bra allroundskidor?

Totte82

Ny medlem
Sorry för ännu en skidfrågetråd...

Har åkt 1-2v skidor varje år sen jag var liten, men bara blivit ett par veckor totalt dom senaste 5 åren.

Ska nu ner till alperna (St Anton) i vinter och funderar på nya skidor. Framförallt då jag planerar att åka mer utomlands framöver (och därmed har enklare offpist möjligheter). Kommer inte hålla på o traska nämnvärt för att komma till bra ställen dock.

Då jag mest åkt i Sverige har det blivit mkt piståkning, gärna med hög fart! Anser mig väl ändå vara en rätt hygglig skidåkare om jag jämför med polarna.

Är egentligen hyfsat nöjd med mina nuvarande skidor (Fischer S400) men det är väl för att jag inte testat nåt annat, antar att utvecklingen går framåt även på skidfronten? :P
Undrar nu om tips på nån mer "all-mountain" skida som funkar kanske 20-30% offpist och även på hårt preppad pist i hög fart. Har utvecklingen gjort att de flesta nya skidor åker åttor runt mina gamla? Eller blir det bara skrutt när man försöker trycka in allt på en skida?

Slutkläm; är det värt att plöja ner deg för nya lagg med tanke på min åkning eller lägger ja pengarna bättre på nåt nytt objektiv för att dokumentera resan bättre? :D

Har sneglat lite på Blizzard Bonafide?

Jag är 193cm vikt ca 85kg.

Utan att veta så mycket om din åkteknik så skulle jag vilja rekommendera Salomon Quest 115. Funkar riktigt bra offpist men funkar även bra i pist. Jag tycker det är en riktigt bra skida för alperna om man bara ska ha ett par. Det bästa är väl om du har möjlighet att prova lite.

För 20-30% offpist tycker jag det är åt hvete att skaffa skidor med 115 midja, sikta på 90-100 istället.

Jag håller med ovanstående och vill nog tillägga att det kan vara värt att kolla på skidor som har skärning hela vägen (som bonafide eller rossignols experience-serie och inte dynastars cham-serie)

En intressant fråga är, hur ska du åka till alperna? Om du ska flyga kan det nog nästan vara värt att köpa ett par pjäxor och sen hyra skidor på plats och testa runt lite bland olika typer tills du hittar något som känns bra. Då ser du också vad som passar dig bäst vad gäller bredd, styvhet osv. Ska du istället åka buss ner och därmed inte har några kostnader för att frakta skidorna (kan många ggr motsvara ett gäng dagars hyrkostnad) kan en idé vara att köpa något runt 100-110mm brett på köp och sälj för en billig peng och sen om de inte passade dig så bra kan du säkert sälja dem vidare för ungefär vad du gett för dem (förutsätter iof att du inte behöver borra nya hål) Med tanke på hur priserna ofta ser ut på köp och sälj är det ofta även helt ok att köpa nåt gammal där och i värsta fall slänga dem, jämfört med att köpa nytt oprovat

Har man bredare skidor uppskattar man offpisten mer och åker mer offpist (tror jag iaf).
Så det bästa är väl att hyra ett par breda skidor i alperna och prova en dag - typ Q115. Har själv köpt mig ett par sådana och har ruskigt uppskruvade förväntningar. Har tidigare kört på ett par 120 breda skidor så jag tror inte att jag blir besviken på pistprestandan.

Att rekommendera honom att gå från ett par lättåkta pistskidor till Q115 låter som ett av dom mindre bra råden jag hört här.
Nej ett par vettiga moderna allmountain skidor i avancerad kategorin 80-90mm breda är nog mer lämpligt som ett snäpp bättre skida att utveckla sig på.
Å där finns det en uppsjö med skidor att välja på. Se till att köpa dom längsta bråtars med tanke på din vikt å längd.

/GC

@GoranC : men att hyra ett par feta skidor om det har ramlat ner lite snö är ju ett lysande råd - kanske ett av de bästa råden jag har hört... skämt åsido... varför inte prova lite olika lagg?

Vill bara förtydliga en sak. När jag skrev rekommendera menade jag ungefär så här, "Jag har Q115 och tycker de är grymma som allroundskidor, prova gärna dom". Jag antar att han kommer skaffa sig en egen uppfattning. Jag menade inte "Spring och köpa Q115 jag lovar att de passar dig". Om man tycker att det är ett stort steg kan man ju prova Q98 eller Q105, har dock inte provat dom jag skulle tro att det är riktigt trevliga skidor eftersom de är i samma serie som Q115

Jo då feta lagg är kul, men med Q115 finns en risk att han blir avskräckt i stället. Det är inte dom mest lättåkta förlåtande allround feta skidorna som man bör kasta sig över efter att ha åkt på ett par Fisher S400 och trivts bra med dom och åkförmågan är bättre än polarna. R2 108 är i så fall betydligt mer passande att övningsköra fetare skidor på.
Men utifrån att åka fort och hårt i preppad pist, med 20 % offpist, skulle jag säga Völkl RTM 84 eller V-werks eller varför inte ett par Armada TST eller ett par Hendryx Voodoo

/GC

Senast ändrad:
Med tanke på inriktningen med ""all-mountain" skida som funkar kanske 20-30% offpist och även på hårt preppad pist i hög fart." så tycker jag TS själv är inne på rätt spår, likaså kommentarer att kika närmare på segmentet 90-100mm midja.

Nu är ju bara midjan förvisso bara ett mått, som inte innehåller skidans hela karaktär. Men för att fylla på listan med liknande lagg att kika efter som uppfyller önskemålen lägger jag till:

Völkl Mantra, särskilt årets modell med förbättrade offpistegenskaper.
Line Supernatural 100, skulle vara den första jag skulle kikat på för ändamålet.
Extrem Project 100, kommentarer överflödiga.
Black Crows Camox, särskilt om TS kommer på att han föredrar ickerockade, lite mer traditionella tailar.

En fullvuxen man som vill kunna köra fort i hård pist tarvar enligt mig lagg med stuns i. Alla av de ovanstående utom Camox är titanalförsedda sandwichbyggen som har just det, stuns alltså. Camox har ingen metall men en sund och (särskilt under foten) bitig flexkurva. Den lägre tailen gör dessutom sitt för rejäl carving.

Trion Bonafide, Supernatural 100 och årets Mantra är (inte helt bara av slumpen så klart) näst intill identiska i dimensioner och konfiguration. Det verkar som om Bonafides framgångar har smittat av sig...

Fler alternativ finns så klart... Tips nr ett är som alltid: testa, testa, testa! :D

Senast ändrad:
Kan inte heller låta bli när det blir så uppenbart, och innan
@Jibberisch hinner hit; Katana....

För den som är van vid pistskidor sen tidigare så är iaf äldre Katanor en väldigt bra övergång. Man får extra bredd och flyt men i en skida som uppträder mycket som en pistskida.

Pillard sa:
Kan inte heller låta bli när det blir så uppenbart, och innan
@Jibberisch hinner hit; Katana....

För den som är van vid pistskidor sen tidigare så är iaf äldre Katanor en väldigt bra övergång. Man får extra bredd och flyt men i en skida som uppträder mycket som en pistskida.
<3

Snödjup

Tillbaka
Topp