Nya Parkskidor till 15åring!

wille61

Ny medlem
Hej! Har kört skidor sen ja har varit 7-8år dock bara en vecka om året fast nu dom senaste två åren har det blivit lite mer, Har kört mestadels pist men började köra lite park förra året och känner att ja vill enbart köra park nu istället.

Har haft mina Rosignol Scratch Pro Nu i 3 år tror jag. Och när jag jämför dom med lite nyare skidor så ser det ut att vara ganska så stor skillnad. http://www.snowrental.net/images/equipment/skis/rossignol/05/med/05_ski_rossignol_scratch_pro.jpg

Så ja tänkte köpa ett par nya skidor nu till vintern, Dom behöver inte alls ha några krav på att köra pist med, Bara dom är dugliga för park rails etc, Har inte speciellt mycket pengar så hadde tänkt mig 3000-3500 ungefär ( Gjärna mindre om de är möjligt ) Sen så undrar jag om det är stor skillnad från bindning till bindning, Kan ja köra på dom ja har nu? Eller dom kanske inte ens passar? Mvh.

EDIT : Oj kanske ska tillägga att jag är cirka 175cm lång och väger cirka 50-55 kilo om ja inte minns fel, Så på ett ungefär hur långa skidor ska ja ha?

Senast ändrad:
Tack för svar! Ska kolla k2 press när jag har tid, Satt uppe o kollade lite på www.skistore.com igår kväll. Och jag hittade några skidor som såg rätt bra ut men jag har ingen anning, ( CoreUPT Colby West ), Sen kollade ja runt lite i forumet också och såg att en del rekomenderade Salomon suspect. Dom kostar iof 4k utan bindningar men finns en lite channs att ja kan få ihop så mycket, Aja fler tips är välkommna! 3-3,5k klassen Mvh!

BUMP Hittar inga regler på att man inte får bumpa i forumet men om det finns nånstans länka gärna och ta bort inlägget eller något, Aja ingen som har något förslag på några vettiga skidor? :-)

tja jag köpte precis ett par K2 Silence o tycker dom e väldigt sköna, så skulle rekomendera K2 Silence på ungefär 169 cm :)

vill du ha ett par riktiga skidor med riktiga bindningar så är väl det enda vettiga jag kan komma på Salomon suspect med marker griffons från sport-conrad för 3500kr...

Silencer och alla andra billiga skidor/bindningar som säljs på team sportia / stadium / intersport har en förmåga att vara både mjuka och dåliga ;)

ang. längd, kör på 169 alt. 174 ... om du fortfarande växer så kläm till på ett par 177cm

Bara du köper skidor som är true twintip så är det inga problem alls med lika långa skidor eller längre då den största skillnaden är att dom blir längre bakåt vilket bara märks i stabiliteten :)

Senast ändrad:
har själv kört på ett par k2 silencer. riktigt bra skida att börja med i parken. den är väldigt smal då den endast är gjort för parken och inte att köra speciellt mkt utanför pisten. eftersom du inte väger så mkt;) så blir den inte för mjuk för dig. det enda du sa se till är att få en bra bindning med skidan och inte en skitbindning som ibland brukar ges till silencern. men förutom det är det en bra skida att börja jibba med i parken, för att sen när du har blivit duktigare gå på en mer avancerad modell.

Nilber sa:
har själv kört på ett par k2 silencer. riktigt bra skida att börja med i parken. den är väldigt smal då den endast är gjort för parken och inte att köra speciellt mkt utanför pisten. eftersom du inte väger så mkt;) så blir den inte för mjuk för dig. det enda du sa se till är att få en bra bindning med skidan och inte en skitbindning som ibland brukar ges till silencern. men förutom det är det en bra skida att börja jibba med i parken, för att sen när du har blivit duktigare gå på en mer avancerad modell.
Visst, han skulle kunna gå till stadium och köpa ett par k2 silencer med skitbindning (marker m11 free) för 3000kr, ska han då som du säger se till att han får en bra bindning så har han gett mer för ett par k2 silencer än för dom salomon suspect jag länkade till med bra bindning från första början.

Bara för att göra en jämförelse mellan sport-conrad och tex stadium ...

http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/111005/salomon-suspect

nu enbart 5499kr (ord: 6999kr)
Med ett par salomon sth 12 bindningar

På sport-conrad kostar dom 329€ + 25€ frakt = 354€ med griffon bindningarna som är ungefär lika bra
forex.se 354,00 EUR säljs för 3 363,42 SEK

Min fråga blir då, varför köpa sämre skidor/bindningar till ett förmodligen dyrare pris, med sämre andrahandsvärde bara för att prova och sen när man blir bättre byta till något vettigt man kunde köpt från första början?

Tillbaka
Topp