Nya puderplank - ersätta 2 andra skidor.

Valmgren

Aktiv medlem
Tjena!
Går i köp och sälj tankar nu när vintern är här.
Har efter mycket efterforskning börjat leta efter ett par nya skidor som ska komplettera mina två nuvarande. Gillar inte att behöva välja varje dag och känna att man skulle tagit den ena skidan för den andra. Har även, efter lite skidåkning i benen, insett att längderna på mina nuvarande skidor är aningen korta.

Min setup för tillfället är (utöver pistlagg) K2 Sidestash 181 och Bent Chetler 183.
Vill ha ett mellanting som kombinerar fartstabiliteten hos sidestashen men som man kan sladda lite med. En midja runt 110-115. Har kollat en del på 4FRNT Hoji och EHP i 186 modellen (kanske ska gå på 195an, eller blir det för långt?)
Vill ha något lite mer chargigt utan att gå in på järnrörs styvhet.
Undrar även vilken bindning ni rekommenderar för slackcountry. Marker duke eller Baron. Gillar som sagt lite fart, men även knepiga linjer och mindre->medelstora klipport.

Vad finns det för erfarenheter där ute? är den tänka längden rätt och finns det andra alternativ som är värda att kolla på? Kan påpeka att jag är 178cm x 79kg. Starka ben och gillar fart lika mycket som jag gillar skogsåkning och dropp.)

Senast ändrad:
Låter som K2 SideSeth skulle passa dig perfekt om du både vill ha en stabil skida som påminner mkt som SideStash men som även är snabbare att sladda upp på kant om man kör skogsåkning eller t.ex får en del fart efter ett drop.
Kombinera denna med ett par hudar och antingen Marker Duke eller nya Salomon Guardian och du har en fin setup.
I utgångspunkt skulle jag rekommenderat 181 cm till dig men beror lite på vart du ska använda den med?
Sverige, Alperna, Skogsåkning, Storfjäll?
Prioriterar du fartstabiliteten vs manöverbarheten så gå för 188, men kom ihåg att K2 är rätt långa i sina längder.

http://k2skis.com/skis/adventure/sideseth-1213
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/k2/sideseth.html

EHP är en skitrolig skida! Det har kanske skett lite med den sen jag körde dom gamla svarta som jag fortfarande skulle ösa runt på om det fanns plats för att montera ett par bindningar på dom! Extremt trevlig skida både i skogen och på lite öppnare ställen! Skön och snäll shape, extremt lättsladdad om man vill få ner lite fart samtidigt som att det är en rätt stabil och lagom lekfull bekantskap annars! Monteringspunkten ligger rätt långt fram och ger mycket tail och en kvick skida! Har dom inte ändrat speciellt mycket så är det säkert en sjukt bra skida än! Jag gick dock för Down skis CD3 i år, inte åkt dom än men tror att det kommer bli jäkligt bra! På papperet känns det som en jävligt lagom mix mellan charge och lite lek, inte riktigt lika lekfull som EHP 186 kanske men det var inte riktigt det jag letade efter heller!

Tack för all input.
Ska kolla vidare lite Atomicen med guardian.
Har testat SideSethen och tyckte inte om hur den upplevdes i backen/utanför, var som en uppspelt sidestash. Kan säkert bero på mig. Ska även kolla lite på slaomon 115.
Schyst review på EHP skidan, du beskriver egentligen drömskidan, men vill ha lite alternativ att kolla på. Så ska söka vidare lite.
Jag undrar om någon vet vart Automatic och EHP har sin factory placering av bindningen? hur långt från dead center.
Vet med att K2 ger sina skidor en 2-3cm kortare längd på pappret, men hur är det med dem andra märkena? ex. 4FRNT, Atomic och Salomon.

Mätte mina ehp nu och dom var 185cm från tip till tail med midsole ca 5.5cm bakom dead center. Det här är dock modellen från 08 (första året dom släppte en 186 i alla fall) tror jag så monteringspunkten kan eventuellt vara flyttad. Tror även att dom har fått en lite annan rockerprofil också! Ska jag klaga på något så är det väl egenskaperna på stenhårt underlag (som fortfarande är ok) och att vissa tycker att den långa radien blir tråkig i pist!

somebody sa:
Mätte mina ehp nu och dom var 185cm från tip till tail med midsole ca 5.5cm bakom dead center. Det här är dock modellen från 08 (första året dom släppte en 186 i alla fall) tror jag så monteringspunkten kan eventuellt vara flyttad. Tror även att dom har fått en lite annan rockerprofil också! Ska jag klaga på något så är det väl egenskaperna på stenhårt underlag (som fortfarande är ok) och att vissa tycker att den långa radien blir tråkig i pist!
Tack för svar och att du tog dig tid att mäta dem.
Tror att EHPn är den skidan det lutar mest åt för tillfället. Funderar på antingen en Baron eller Guardian beroende på budgett vid inköpstillfället. Tänkte bara fråga hur du upplever längden? brukar aldrig köra på långa skidor men vill nu ta steget, är 185cm för tillräckligt eller bör man gå upp till 193 för att få ut det mesta av skidan?

Har ju mina pistlagg när det är hårt och isigt :)

resqual sa:
somebody sa:
Tack för svar och att du tog dig tid att mäta dem.
Tror att EHPn är den skidan det lutar mest åt för tillfället. Funderar på antingen en Baron eller Guardian beroende på budgett vid inköpstillfället. Tänkte bara fråga hur du upplever längden? brukar aldrig köra på långa skidor men vill nu ta steget, är 185cm för tillräckligt eller bör man gå upp till 193 för att få ut det mesta av skidan?

Har ju mina pistlagg när det är hårt och isigt :)
EHPn är rejält ändrad till i år. Ska du ha en som på ngt sätt liknar den somebody beskriver så är det förra årets.
Faktum är att de 2 första åren med EHP var mer lik varandra än resten (ändrade fabrik rätt mkt i början). Alla EHP från 2008/09 och framåt är tillverkade i Elan fabriken. Heeelt annan känsla i dem än vad det är på 06/07 och 07/08. Årets EHP (HOJI) har full rocker, kortare radie och, semicap och en massa andra ändringar.
Den skidan som är närmst den gamla EHPn i egenskaper (fast snäppet vassare, och till ett bra pris) är Down Skis CD3. Den är rak, pålitlig, lagomt flex och flyter som korkar. Mina är monterade på -6, och det skulle inte vara några problem att gå fram en cm till, om man önskar en ännu kvickare skida.

Jag har bara testat en gammal 193a lite snabbt som inte har samma shape, jag gillade den. Inte lika lekfull men med tanke på att dom nyare har fått samma shape som 186an så bör den vara nice! Eller jag vettefan egentligen, det lämnar jag till någon som kört på den! Nu visar det sig ju dock att du inte bör köpa en ny ehp p.g.a mina rekomendationer då jag inte hade en aning om hur mycket som hade ändrats under åren! Den gamla är i alla fall en fantastisk skida!

Som Pnyberg säger, kolla in CD3. Jag har iofs bara köpt den baserat på vad jag har läst och inte åkt den än men tror den blir sjef!

Senast ändrad:
Jädrar, nu slängdes det om en del :)
Finns det återförsäljare till DownSkis eller har dem distributions monopol på deras hemsida?
Tänkte om man kunde kolla på dem innan köp och om det finns paketpriser med bindningar, men dem var redigt billiga för att inte vara från tysken eller liknande.
Annars blir det att reka begagnat marknaden efter ett par äldre EHP.
Annars verkar det som om CD3 är en drömskida och något jag måste kolla vidare på. Hur länge har Downskis haft CD3 i sortimentet? vad har dem gjort för ändringar på den genom åren?

Vad kör ni för bindningar på CD3? Vill kunna ta mig till pudret men inte begränsa åkförmågan. Beroende på budgetten så står valet mellan mina FFG med trekkers eller Duke/baron/guardian, vilken rekommenderar ni?

Senast ändrad:
Snacka med SiSt här på forumet eller vänta tills han hittar trånden! På marknaden har dom funnits sen förra året när Down började kränga skidor!

Jag kör en sth 14 driver men är då helt ointresserad av att tura annat än bootpackande med skidorna på ryggen!

Senast ändrad:
somebody sa:
Snacka med SiSt här på forumet eller vänta tills han hittar trånden! På marknaden har dom funnits sen förra året när Down började kränga skidor!

Jag kör en sth 14 driver men är då helt ointresserad av att tura annat än bootpackande med skidorna på ryggen!
Okej, får göra det. Vad är levernans tiden på ett par downskis från deras hemsida? vill ju gärna inte få skidorna efter skidsäsongen :) Blir nog att montera FFG då jag inte är säker på att turande är min grej än så länge. Och de senaste 3 åren har bootpackande fungerat bra. Blir dock en skum kontrast mellan svarta CD3 och illgröna/orange FFG 14 :)

Tack igen för alla svaren. Som det ser ut nu lutar det starkt åt ett par CD3or.

Om du skulle ändra dig tillbaka till EHPn vill jag bara tipsa om att de har bra pris på förra årets 186a på bittl just nu...

pontusk sa:
Om du skulle ändra dig tillbaka till EHPn vill jag bara tipsa om att de har bra pris på förra årets 186a på bittl just nu...
Orsaken till varför jag var intresserade av dem från början, utöver det jag lyckats läs mig till ;)

Hei, og takk for interessen!

Skiene leveres innen 14 Desember. Produksjon er i rute, se Production update.

Vi selger kun fra hjemmesiden i øyeblikket.

Sjekk blister gear review sin foreløpige anmeldelse av CD3, synes de treffer bra i beskrivelsen, men det er verdt å ha i bakhodet at skiene ikke er trimmet eller detunet. De skiene blister tester er fra fjorårets produksjon, årets ski får en finish med steinslip, hengte sålekanter, kantpolering og voksing, så det är bara att spåra...

Jeg svarer på hva som helst!

Senast ändrad:
resqual sa:
Tack för all input.
Ska kolla vidare lite Atomicen med guardian.
Har testat SideSethen och tyckte inte om hur den upplevdes i backen/utanför, var som en uppspelt sidestash. Kan säkert bero på mig. Ska även kolla lite på slaomon 115.
Schyst review på EHP skidan, du beskriver egentligen drömskidan, men vill ha lite alternativ att kolla på. Så ska söka vidare lite.
Jag undrar om någon vet vart Automatic och EHP har sin factory placering av bindningen? hur långt från dead center.
Vet med att K2 ger sina skidor en 2-3cm kortare längd på pappret, men hur är det med dem andra märkena? ex. 4FRNT, Atomic och Salomon.
om du med factory menar "team" linjen på atomicen så hittar du högupplöst bild med alla monteringslinjer osv här;
http://www.evo.com/imgp/1500/58062.Size.LengthCM_179_Image.jpg

Detta är dock en 179cm på bilden, tailen ser lite annorlunda ut på 193cm (den är aningen längre i förhållande till skidan i övrigt)

SiSt sa:
Hei, og takk for interessen!

Skiene leveres innen 14 Desember. Produksjon er i rute, se Production update.

Vi selger kun fra hjemmesiden i øyeblikket.

Sjekk blister gear review sin foreløpige anmeldelse av CD3, synes de treffer bra i beskrivelsen, men det er verdt å ha i bakhodet at skiene ikke er trimmet eller detunet. De skiene blister tester er fra fjorårets produksjon, årets ski får en finish med steinslip, hengte sålekanter, kantpolering og voksing, så det är bara att spåra...

Jeg svarer på hva som helst!
Faen vad grymt!
Blir nog en beställning i månadsskiftet som det ser ut idag, CD3 är på önskelistan.
Någon som vet vart man kan hitta bra bindningar till ett schyst pris?
Tänkte mig något i stil med STH14 Driver eller liknande. Något som håller, men inte har
överdrivet mycket DIN.

ska du bara köpa bindningar och vill ha något som håller men har schysst pris, så kan du köpa begagnade här på FR.
annars är lösa bindningar oftast ganska dyra i förhållande till t.ex. tyskens paketpriser

STH14 driver, S916, 916, fks155, brukar alltid finnas på marknaden här med bara kosmetiska bekymmer

Hoppas att jag inte går för mycket OT nu, men har ännu en skidlogistik att lösa.
Det är så att när man började snacka om nya skidor i hemmet blev andra parter i familjen intresserade av att skaffa nytt. Personen i fråga är min farsa som är ute efter något liknande av det som jag kollat på i skidväg, CD3, men med lite mer pistegenskaper. Då jag inte åkt på CD3 ännu kan jag ju inte berätta för han hur dem upplevs i pisten. Efter att ha surfat runt på ett berg av binära tal så har jag lyckats komma fram till en lösning som han kan bli nöjd med. Av den information jag lyckats frambringa så verkar det som att Extrems project 100 är en bra mellanlösning när det gäller mer pistprestanda gentemot CD3orna jag kollat på. Han vill fortfarande kunna åka puder, men då han inte är så "aktiv" längre (även om han själv fortfarande satsar på att ta sig till NHL varje säsong...) så prioriterar han mer pistegenskaperna med en unns av offpist. Han är en ganska satt gubbe på 94kg och 180 hödcentimetrar, så därför känns 186cm versionen optimal.

Vad har ni för synpunkter på denna sammanfattning? Är CD3orna ett bra val för han, även om han prioriterar pisten liite mer. Eller ska han köra på P100? hur presterar P100 i offpisten? är den lika fartstabil som CD3 eller är dem i olika divisioner? Viker sig p100 före CD3 när det blir tuffare åkning?
//
Talesman för farsgubben

Senast ändrad:
resqual sa:
Hoppas att jag inte går för mycket OT nu, men har ännu en skidlogistik att lösa.
Det är så att när man började snacka om nya skidor i hemmet blev andra parter i familjen intresserade av att skaffa nytt. Personen i fråga är min farsa som är ute efter något liknande av det som jag kollat på i skidväg, CD3, men med lite mer pistegenskaper. Då jag inte åkt på CD3 ännu kan jag ju inte berätta för han hur dem upplevs i pisten. Efter att ha surfat runt på ett berg av binära tal så har jag lyckats komma fram till en lösning som han kan bli nöjd med. Av den information jag lyckats frambringa så verkar det som att Extrems project 100 är en bra mellanlösning när det gäller mer pistprestanda gentemot CD3orna jag kollat på. Han vill fortfarande kunna åka puder, men då han inte är så "aktiv" längre (även om han själv fortfarande satsar på att ta sig till NHL varje säsong...) så prioriterar han mer pistegenskaperna med en unns av offpist. Han är en ganska satt gubbe på 94kg och 180 hödcentimetrar, så därför känns 186cm versionen optimal.

Vad har ni för synpunkter på denna sammanfattning? Är CD3orna ett bra val för han, även om han prioriterar pisten liite mer. Eller ska han köra på P100? hur presterar P100 i offpisten? är den lika fartstabil som CD3 eller är dem i olika divisioner? Viker sig p100 före CD3 när det blir tuffare åkning?
//
Talesman för farsgubben
Jag kan inte uttala mig om P100, för den har jag inte testat....än.
CD3 är inte sådär superrolig i pisten direkt, utan är allt för offpisten.
P100 har jag bara handflexat (redan där kan jag avgöra att det är en bra skida...kanske även behöver ta fram stäm-gaffeln, för att se om hur den klingar med) så kan jag berätta att P100 är ett stabilt bygge. Den har ju dessutom blivit utsedd av ÅS till den bästa allroundskidan, som lite slarvigt kan översättas till bästa Sverige-skidan.
En man som har haft en del dagar på dessa är MnO.

Skulle det då vara så att din far vill ha ngt med klipp i pisten, men kanske lite längre radie, så kan nya P110 i 185 längden kanske vara något för honom? Av vad jag har förstått det som, så är den nya P110 snällare än förra säsongens. Har den blivit snäll nog, så kan även det vara ett alternativ :)

Varför inte CD6 om han blev intresserad av Down men vill ha nått mer pistorienterat? Fast han kanske är lite tung för den skidan?

PNyberg sa:
Ska absolut ta en titt på p110. Borde ju dessutom höja egenskaperna de gånger han åker utanför.
Läste även Åka skidors skidtest, fick ungefär lika ny kunskap som om jag gick in på extrems hemsidan tyvärr, förutom guldstämpel som säger att den är bäst.

DrJ sa:
Varför inte CD6 om han blev intresserad av Down men vill ha nått mer pistorienterat? Fast han kanske är lite tung för den skidan?
Kollade runt lite på Downskis sortiment men fick uppfattningen av att CD6 kanske är lite för mjuk, rätta mig om jag har fel. Läste någonstans att Extems p100 ska vara i stort sett konstruerad som en pistskida med mycket metall och gummi, men med varierande flex och rocker. Därfav intresset för den skidan.

resqual sa:
PNyberg sa:
Ska absolut ta en titt på p110. Borde ju dessutom höja egenskaperna de gånger han åker utanför.
Läste även Åka skidors skidtest, fick ungefär lika ny kunskap som om jag gick in på extrems hemsidan tyvärr, förutom guldstämpel som säger att den är bäst.

DrJ sa:
Kollade runt lite på Downskis sortiment men fick uppfattningen av att CD6 kanske är lite för mjuk, rätta mig om jag har fel. Läste någonstans att Extems p100 ska vara i stort sett konstruerad som en pistskida med mycket metall och gummi, men med varierande flex och rocker. Därfav intresset för den skidan.
CD2 blir litt stivere fra i fjor, CD6 er ca 7% mykere enn CD2 (samme kjerneprofil og layup men smalere ski). Jeg vil si det kommer an på hva faren din prioriterer, våre ski er nok mer letthåndterlige og lettkjørte i offpist (og lettere med den nye layupen) enn hva Extrem sine ski er, men Extrem tar nok seieren hva gjelde rent kantgrep i pist.

Tillbaka
Topp