Nya ski googles

Nya ski googles
Ny fråga, vill gärna ha svar efter egna erfarenheter. Jag har kollat google, oakleys hemsida mfl men det är omöjligt att veta vilka som går att se igenom, bara massor med produktbilder eller bilder med konstigt ljus. Vilken är den bästa spegellinsen som inte går att se igenom (ungefär som fire iridium)? Till crowbar såklart.

Senast ändrad:
Nya ski googles
pink iridium ser man inte igenom när det är mulet men när det är sol. skönaste linsen jag någonsin haft

Nya ski googles
Jag skulle tro att en blue iridium lins är den bästa allround linsen ! Jag har själv en gold iridium och den har 20% ljus genomsläpp och den funkar skit bra i alla väder tycker jag, gör till och med kvällar med den och de funkar fint aningen för mörkt. Därför tror jag att blue iridium passar bättre som har 30% ljus genomsläpp. Jag tror inte pink funkar så bra i mulet väder för jag tycker att man tappar så mycket kontrast i den linsen !

Nya ski googles
mr_smiskad sa:
Jag skulle tro att en blue iridium lins är den bästa allround linsen ! Jag har själv en gold iridium och den har 20% ljus genomsläpp och den funkar skit bra i alla väder tycker jag, gör till och med kvällar med den och de funkar fint aningen för mörkt. Därför tror jag att blue iridium passar bättre som har 30% ljus genomsläpp. Jag tror inte pink funkar så bra i mulet väder för jag tycker att man tappar så mycket kontrast i den linsen !
hah e du skön eller?? pink iridium e aaasgo i mulet väder, likaså i soligt, snöigt, dimmigt, aa vilket väder som helst..

Nya ski googles
mr_smiskad sa:
Wow...du måste ha höksyn för att kunna köra med en lins med 20%genomsläpp och fortfarande tycka att du ser bra. Sj så måste jag ha en bit ovanför 50% när det inte är soligt o fint för att jag ska se ngt alls :O

Nya ski googles
PNyberg sa:
mr_smiskad sa:
Wow...du måste ha höksyn för att kunna köra med en lins med 20%genomsläpp och fortfarande tycka att du ser bra. Sj så måste jag ha en bit ovanför 50% när det inte är soligt o fint för att jag ska se ngt alls :O
Kör också på gold iridium, perfekt att köra på dagen oavsett väder... men kvällar är den värdelös, för mig slutade det med 4 avbrutna tänder efter en kväll med gold iridium... så hur du kan tycka att den funkar även kvällar fattar jag inte..

Senast ändrad:
Nya ski googles
Zatyrax sa:
Ny fråga, vill gärna ha svar efter egna erfarenheter. Jag har kollat google, oakleys hemsida mfl men det är omöjligt att veta vilka som går att se igenom, bara massor med produktbilder eller bilder med konstigt ljus. Vilken är den bästa spegellinsen som inte går att se igenom (ungefär som fire iridium)? Till crowbar såklart.
Nyfiken som jag är så vill jag gärna veta varför du vill ha en lins som inte går att se igenom?

Nya ski googles
Aspebo sa:
Zatyrax sa:
Gurra sa:
steepstore.com har rea ! kolla in
Tackar :)
Nu har jag en annan fråga, hur vet jag vad som är en all around lins?
Hm, på oakleys gogglar är linsen som heter "Persimmon" en rätt bra allround lins enligt mig, har den på mina Crowbars.
I stort sett alla märken har en liknande lins.
Det negativa är väl att den inte är så snygg.

Men de är svårt att tipsa om någon lins när du inte säger till vilken modell du vill ha tips? Linserna heter ju inte samma hos alla märken.

Hoppas jag var till någon hjälp, :)

Ett annat tips att hitta billiga goggles är att kolla köp och sälj här på Freeride, du kan göra riktiga fynd där!
Det negativa med en allround lins är att den inte är bra på något, lika kass på allt.

Nya ski googles
Gudrunnator sa:
Zatyrax sa:
Nyfiken som jag är så vill jag gärna veta varför du vill ha en lins som inte går att se igenom?
För att det är koolt, nybörjare.

Nya ski googles
Zatyrax sa:
fire iridium?

Nya ski googles
eff sa:
Aspebo sa:
Zatyrax sa:
Tackar :)
Nu har jag en annan fråga, hur vet jag vad som är en all around lins?
Hm, på oakleys gogglar är linsen som heter "Persimmon" en rätt bra allround lins enligt mig, har den på mina Crowbars.
I stort sett alla märken har en liknande lins.
Det negativa är väl att den inte är så snygg.

Men de är svårt att tipsa om någon lins när du inte säger till vilken modell du vill ha tips? Linserna heter ju inte samma hos alla märken.

Hoppas jag var till någon hjälp, :)

Ett annat tips att hitta billiga goggles är att kolla köp och sälj här på Freeride, du kan göra riktiga fynd där!
Det negativa med en allround lins är att den inte är bra på något, lika kass på allt.
Spoken like a true douche!
Allround linser är IMHO jäkligt bra i de flesta förhållandena förutom kanske när det är soligt och jävligt.
Ta de flesta allroundlinserna som exempel. pink iridium, Pink SQ mirror, Green tea, sensor mirror, H.I Amber, Blue silver flash. Alla dessa fungerar sjukt bra i förhållanden som pendlar mellan flatljus och lätt molnigt. Kontrastförstärker, tar bort eller framhäver vissa färger för att få en så "klar" bild om hur underlaget ser ut. Alla dessa tar in rimligt med ljus oxå.

Kan inga exakta siffror på alla men de som jag har bäst erfarenhet av är Smiths sensor mirror som släpper in ca 70% ljus. En gul-orange aktig lins med en lätt spegel i blåton som är helt fantastisk de dagar som solen vägrar att visa sig.

Så njaae... skulle inte vilja säga att allroundlinser är lika kasst på allt. De har absolut sina peakar men även dalar vilket alla linser har. Bara ett bredare spektra till användningsområde.

Klart att jag oxå skulle vilja rocka ett par Oakley crowbar/splice med ett gäng olika glas. H.I yellow har tex stått HÖÖÖGT upp på listan iom att jag åkt i kanada de tre senaste åren och vet att antal dagar med sol är lätt räknade och att en extremt ljus o kontrasthöjande lins är att föredra de flesta dagar.

bla bla bla...... etc etc.

Nya ski googles
Gudrunnator sa:
Zatyrax sa:
HIHIHI! :D:D:D

Nya ski googles
PLarsson sa:
PNyberg sa:
mr_smiskad sa:
Kör också på gold iridium, perfekt att köra på dagen oavsett väder... men kvällar är den värdelös, för mig slutade det med 4 avbrutna tänder efter en kväll med gold iridium... så hur du kan tycka att den funkar även kvällar fattar jag inte..
Haha alltså när man sätter på sej gogglarna så är de inte så skönt men efter ett tag så vänjer man sej och de funkar skit bra att köra tycker jag. Men vem vet de kanske är mycket bättre ljus i backen jag åker i !

Nya ski googles
Nu har jag näst intill bestämt mig för ett par crowbar white text med blue iridium lins. Ljusgenomsläppet känns perfekt, åker inte så mycket kvällar. Men innan jag lägger en order på dom här så skulle jag vilja se en blue iridium lins in-action. Den ända jag har sett så kan man inte se genom den från utsidan, men när man googlar så ser man också många där man ser genom den. Någon som har bild?

Nya ski googles
Zatyrax sa:
Nu har jag näst intill bestämt mig för ett par crowbar white text med blue iridium lins. Ljusgenomsläppet känns perfekt, åker inte så mycket kvällar. Men innan jag lägger en order på dom här så skulle jag vilja se en blue iridium lins in-action. Den ända jag har sett så kan man inte se genom den från utsidan, men när man googlar så ser man också många där man ser genom den. Någon som har bild?
Alltså man kan se igenom den från utsidan. Men jag vet inte om du valde det här pga de jag skrev lite tidigare. Men de kan ha vart fel. För på oakleys hemsida står de ätt den har 30% ljusgenomsläpp men så kollade jag på steepstore och där står de att den har 18% som gold och black iridium. Fast jag vet inte riktigt hur mycket man kan gå efter procenten eftersom färgtonen man ser är olika i alla linser. Liksom på fire och en gold så skiljer de bara 2 procent enligt steepstore men fire känns dubbelt så mörk eftersom de är en annan färgton. Jag har aldrig testat en blue iridium. Men kan säga att gold funkar skit bra i alla väder enligt mej ! Fast jag tror inte du kommer att ångra dej om du köper en blue !

Nya ski googles
Jag har Oakley Crowbars med Pink Iridium linsen och gillar den som fan. Som tidigare kan den vara ljus i stark solsken, men Iridiumbelaget skyddar ögonen så även om linsen är förhållandevis ljus att se igenom ger den ett bra skydd.

Och ang linser man inte ser igenom, visst det ser coolt ut, men de flesta linser som ser ut så är extrema sollinser. Jag har ändå jobbat i skidaffär och sålt många goggles och kan inte komma på någon som har mycket spegel och inte är mörk.

Fire Iridiumlinsen är inget jag rekomenderar om du bara ska ha el allroundlins. Sen har alla oakley Iridium linser en viss spegling på linsen, så man ser inte igenom helt. Sen att bilder ofta blir missvisande då man använder blixt för att fota är en annan femma.

Kan även rekomendera Blue Iridium från oakley, den är en mörkare all round lins, men inte i närheten så mörk som fire iridum och den är hyffsat ogenomskinlig (från utsidan) med en blålila spegel som ser ganska cool ut.

Men fan gå in i en butik som säljer goggles och prova och kolla, då ser du också mycket bättre hur linserna ser ut irl.

Nya ski googles
vicksson sa:
Sen har alla oakley Iridium linser en viss spegling på linsen, så man ser inte igenom helt.
fel, varken persimmon, yellow, eller clear har nån form av spegel.

mr_smiskad sa:
du har tyvärr inte heller så bra koll på läget, eller så har du aldrig kört med pink iridium.
1. gold iridium är inte nån fantastisk allroundlins om du jämför den med riktiga allroundlinser. den funkar bra i sol och växlande, och duger i krig i mulet.
2. blue är en rätt bra allroundlins, men fattar inte hur du kan tro att den skulle vara bättre än pink som har dubbla ljusgenomsläppet och utmärkt kontrast.

jag har kört med alla linser du nämner ovan, vilket jag tvivlar på att du gjort, och jag kan bara konstatera att pink är den bästa allroundlinsen.

Senast ändrad:
Nya ski googles
Frågan är om jag inte skulle ta och sätta ihop en liten guide:
"Hur du väljer rätt lins till dina nya feta Oakley Crowbar/Splice goggles"... :-)

Senast ändrad:
Nya ski googles
jet sa:
Frågan är om jag inte skulle ta och sätta ihop en liten guide:
"Hur du väljer rätt lins till dina nya feta Oakley Crowbar/Splice goggles"... :-)
Skulle kanske vara på sin plats efter alla dessa Lins-diskussioner. Tror många skulle ha glädje av det.

Efter lite rotande i arkivet och många lästa lovord från bland annat Lee-nus m.m. så beslutade jag mig för att köra på pink iridium och den verkar riktigt bra :)

Nya ski googles
Lee-nus sa:
vicksson sa:
Sen har alla oakley Iridium linser en viss spegling på linsen, så man ser inte igenom helt.

mr_smiskad sa:
du har tyvärr inte heller så bra koll på läget, eller så har du aldrig kört med pink iridium.
1. gold iridium är inte nån fantastisk allroundlins om du jämför den med riktiga allroundlinser. den funkar bra i sol och växlande, och duger i krig i mulet.
2. blue är en rätt bra allroundlins, men fattar inte hur du kan tro att den skulle vara bättre än pink som har dubbla ljusgenomsläppet och utmärkt kontrast.

jag har kört med alla linser du nämner ovan, vilket jag tvivlar på att du gjort, och jag kan bara konstatera att pink är den bästa allroundlinsen.
Jag har kört med alla linserna jag nämde ! Och okej du tycker pink lins är skönast, betyder de att precis alla måste tycka lika som dej så eller ?
Jag tycker helt enkelt inte de är den bästa allround linsen låt mej tycka så då för fan !

Nya ski googles
mr_smiskad sa:
Jag har kört med alla linserna jag nämde ! Och okej du tycker pink lins är skönast, betyder de att precis alla måste tycka lika som dej så eller ?
Jag tycker helt enkelt inte de är den bästa allround linsen låt mej tycka så då för fan !
självklart får du tycka som du vill, men det är ju bara att konstatera att en lins som har 30% ljusgenomsläpp inte är lika bra som en som ligger närmare 60%. sen om det är nåt med dina ögon som gör att du tycker att en hälften så ljuskänslig lins är bättre, då får du väl tycka det, men förvänta dig inte att det är den allmänna uppfattningen.
det vore ju tråkigt om nån valde fel lins efter dina mycket speciella ögon trots allt. :)

Senast ändrad:
Nya ski googles
Jag har troligtvis använt alla Oakley linser, de är alla grymt bra. Då jag inte fått dem gratis under det sista året så har jag använt pink iridium och high intesity yellow väldigt flitigt. Det enda negativa med dessa är att det blir lite för ljust när det är mega sol.

Blue/red/black iridium funkar alla bra men känns lite mörka när det är ljust ute. (red ger viss missfärgning på sidorna av synfältet)

Är som någon sa svårt att hitta en lins som är bra på allt, åtminstånde än så länge..;-)

Satsa på pink irid om du vill ha performance, blue irid om du vill ha ett skönt/coolt glas när det är soligt och offra lite syn när det är mörk.

JON

Senast ändrad:
Nya ski googles
Lee-nus sa:
mr_smiskad sa:
självklart får du tycka som du vill, men det är ju bara att konstatera att en lins som har 30% ljusgenomsläpp inte är lika bra som en som ligger närmare 60%. sen om det är nåt med dina ögon som gör att du tycker att en hälften så ljuskänslig lins är bättre, då får du väl tycka det, men förvänta dig inte att det är den allmänna uppfattningen.
det vore ju tråkigt om nån valde fel lins efter dina mycket speciella ögon trots allt. :)
Haha ja vem vet kanske ha hök ögon. Nej men jag tycker de är skönt när de inte är så ljust så man måste anstränga ögon allt för mycket. Tycker om den bruna tonen man ser i en gold lins.Men visst jag skulle helst ha en pink efter som jag åker 80% kvällsåk men skulle jag åka dagstid så skulle de nog bli en gold tror ja !

Nya ski googles
Grejen är att det inte finns en ända affär med oakley goggels här. Men jag tror på blue, fin lins som nästan är en bra all-around :)

Nya ski googles
Zatyrax sa:
Grejen är att det inte finns en ända affär med oakley goggels här. Men jag tror på blue, fin lins som nästan är en bra all-around :)
Beställ från junkyard fast tror dom bara har blue polorized och dom kostar 2300. Annars tror jag de finns på steepstore.

Nya ski googles
mr_smiskad sa:
Zatyrax sa:
Beställ från junkyard fast tror dom bara har blue polorized och dom kostar 2300. Annars tror jag de finns på steepstore.
Inget problem att köpa, det fixar jag för 1100 crowbar text och blue iridium. Problemet är attjag måsteorova ett par.

Nya ski googles
spraya med egen färg billigt + jag lovar att ingen ser igenom, inte ens du!
berättar ur egna erfarenheter då jag testat detta i fylleslag!(Y)

Nya ski googles
jon_olsson sa:
Jag har troligtvis använt alla Oakley linser, de är alla grymt bra. Då jag inte fått dem gratis under det sista året så har jag använt pink iridium och high intesity yellow väldigt flitigt. Det enda negativa med dessa är att det blir lite för ljust när det är mega sol.

Blue/red/black iridium funkar alla bra men känns lite mörka när det är ljust ute. (red ger viss missfärgning på sidorna av synfältet)

Är som någon sa svårt att hitta en lins som är bra på allt, åtminstånde än så länge..;-)

Satsa på pink irid om du vill ha performance, blue irid om du vill ha ett skönt/coolt glas när det är soligt och offra lite syn när det är mörk.

JON
Sjukt kul att se ett sådant här inlägg, betyder lite mer än om Nisse P14 skriver :D

Blir nog Splice i pink irid för min del efter denna kommentaren.

Jag har kört med fire hela tiden innan och det är på tok för mörkt när det är mulet/dimma vilket det minst är 50% av all tid under en säsong :D

Senast ändrad:
Nya ski googles
förhoppningsvis får jag ett par splice med pink irid i julklapp

ofta Jon har freeride? :O är det inte bara nån liten skit som fejkar?

Nya ski googles
melgibson sa:
Lee-nus sa:
vicksson sa:

mr_smiskad sa:

ser du dåligt? varken clear eller persimmon eller h.i yellow är enn iridiumlins...
Vem är det som ser dåligt? Du verkar ju ha quotat helfel eller så har du inte sett samt läst vad han skrivit.

"fel, varken persimmon, yellow, eller clear har nån form av spegel."

Nya ski googles
melgibson sa:
Lee-nus sa:
vicksson sa:

mr_smiskad sa:

ser du dåligt? varken clear eller persimmon eller h.i yellow är enn iridiumlins...
rörde sig om något så banalt som att jag missade ordet iridium. jag har bra koll på läget, så ta ett chill pill och luta dig tillbaka.

Senast ändrad:
Nya ski googles
köper du Smith har du 13 linser att välja mellan
rose copper 25%
gold mirror sol x 7
platinum 25
red mirror (oljlig) 25
Ignitor allround 30
gold sensor 70
sensor 70
sol x 10
rc 36 35
gold 42
gold lite 55
yellow 55
clear 84
Lätt att byta lins,man behöver nog mist 2

Senast ändrad:
Nya ski googles
Zatyrax sa:
Jag har fastnat för Mistress Level VI, den svarta med oragt rött spegel glas. Är det en bra all-around lins?

Jag hittar ingen som säljer dom skulle någon kunna länka? :)
Jag har dessa och tycker dom är underbara men den medföljande linsen funkar endast i sol. Däremot finns det billiga linser att köpa till för typ 150 spenn så det är ingen problem. Köp!

Tillbaka
Topp