Nya skidor behöver vägledning

• Trådstartare Trådstartare PW!
  • Start datum Start datum

PW!

Medlem
Hej, första inlägget här.
Tycker att det vore dags att uppgradera mina 14 år gamla skidor nu till något nyarae och roliagre.
Har åkt någon vecka varje år så får är väll anses vara medeligmåttig på att ta mig ner. Har snöat in på K2 mindbender 99 ti men känner mig lite osäker på bredden då jag själv kommer från mer "smala skidor". Men jag har insett att jag vill ha ett par skidor som kan ta mig utanför pisten, hantera uppkörda backar m.m. Som sagt tittat på modellen ovan då de har ett bra pris på Stadium just nu, är själv 186cm runt 100 kg skulle längden 178cm passa mig? Finns det kanske andra alterntiv i samma prisklass, ska man gå ner mot 85 mm midja känner mig lite förrvirrad när man ska köpa skidor i dessa tider.

Vad gäller längden låter 178 cm väldigt kort för din kroppshydda och den typen av skida. Minst 10 cm till om du inte är nybörjare, som det låter som att du inte är.

99 mm är en bra start om du vill börja åka offpist.

För att hjälpa dig vidare vore det bra med lite mer information om din skidåkning och vad du söker i dina nya skidor, så som vilken typ av sväng du föredrar, vart i världen du brukar åka osv. Som @Kalle_Luzern skriver låter 178cm ganska kort (om det inte är så att du föredrar SL-svängar i pisten men då finns det andra skidor som passar bättre) och bredden inte på något sätt orimlig.

Jag vet inte vad Stadium tar för mindbender för stunden men många återförsäljare har ganska kraftiga rabatter för att göra sig av med överlager i rådande lågkonjunktur

Jag vet inte vad Stadium tar för mindbender för stunden men många återförsäljare har ganska kraftiga rabatter för att göra sig av med överlager i rådande lågkonjunktur
Även när Stadium har utförsäljning så brukar det ändå vara billigare att handla från Glisshop eller SportConrad, och urvalet är ju också mycket större.

Tack för all input! Mindbender ligger på 4000kr exkl bindningar just nu men ska ta en titt på sidorna ni rekommenderade. För närvarande så blir det att åka i svenska och norska fjällen då kidsen är lite för små för att dra med till Alperna. Har framförallt kört pist men är sugen på att pröva lite mer offpist, är trött på uppkörda backar och vill ha en skida som hanterar detta på ett bra sätt. Gillar som sagt stora snabba svängar ner för bergen 😁. Söker ett par prisvärda skidor som fixar det mesta inklusive att dra runt med kidsen 😁.

I vilket fall är du på rätt spår. När man väl fått sina första ”bredare” skidor inser man hur ofta det är stökig snö i pisterna där bredden gör nytta. Och vid perfekt pistning har man ändå kul på alla skidor.

Om jag har en fördelning 80% pist och 20% offpist är 99mm midja för brett eller funkar det bra i pist också?

Om jag har en fördelning 80% pist och 20% offpist är 99mm midja för brett eller funkar det bra i pist också?
Funkar jätterbra i pist tycker jag, och de funkar i offpist också. Man kör inte superkvicka kortsvängar med dem, utan i lite större sköna bågar. På eftermiddagen när pisterna börjar bli uppkörda så flyter de mycket lugnare fram genom/över snöhögarna och hugger inte fast i svängen som en smal skida lätt gör då.

EDIT: Om du är ute efter en bredare skida som också ska vara lättåkt, fundera på om du verkligen ska ha en skida metall i som Mindbender 99Ti.
Titta på Salomon QST serien som har en bred ”sweet-spot”. För dig i en längd av 185+ cm.

Senast ändrad:
Jag skulle gå ner runt 88-90 mm kategorin isf. Du kommer att få bättre kantgrepp och rappare skida men samtidigt funkar dessa skidor alldeles utmärkt i uppkörda pister.

Äger själv ett par Salomon QST92 177cm dom jag är riktigt nöjd med, hade nog köpt lite längre idag men min åkning har utvecklats en del senaste åren. Går att köpa för 299 euro på Sport Conrad https://www.sport-conrad.com/en/products/salomon/qst-92.html
Ekosport är bra att hålla koll också. Köpte mina där med "marker griffon 13 id"-bindning för 3500kr men det var innan inflationen stack iväg och att Sek blev monopolpengar.

Själv är jag sugen på ett par Qst 106 med shift eller duke bindning för att börja tura lite.

Äger själv ett par Salomon QST92 177cm dom jag är riktigt nöjd med, hade nog köpt lite längre idag men min åkning har utvecklats en del senaste åren. Går att köpa för 299 euro på Sport Conrad https://www.sport-conrad.com/en/products/salomon/qst-92.html
Ekosport är bra att hålla koll också. Köpte mina där med "marker griffon 13 id"-bindning för 3500kr men det var innan inflationen stack iväg och att Sek blev monopolpengar.

Själv är jag sugen på ett par Qst 106 med shift eller duke bindning för att börja tura lite.
Ser riktigt intressanta ut, vilka bindningar ska man gå på, finns hur mycket som helst. Är inte riktigt sugna att lägga ut för mycket så länge de klara min typ av åkning, söker alltså inga expert grejer. Ser att det ofta rekomenderas Marker bindningar griffin 13id m.m. Tips kring detta är önskvärt 😁

Ser riktigt intressanta ut, vilka bindningar ska man gå på, finns hur mycket som helst. Är inte riktigt sugna att lägga ut för mycket så länge de klara min typ av åkning, söker alltså inga expert grejer. Ser att det ofta rekomenderas Marker bindningar griffin 13id m.m. Tips kring detta är önskvärt 😁

Har du någon tanke att börja tura kan du ju köpa en hybridbindning som shift eller duke. Annars är väl t ex marker griffon 13 id ett bra val, pålitlig och priset är ju på en bra nivå också. Har själv den och den har löst ut vid rätt tillfälle.

Senast ändrad:
Kan rekommendera Tyrolia Attack 14 gw som jag själv åker på.

Tack för all input! Mindbender ligger på 4000kr exkl bindningar just nu men ska ta en titt på sidorna ni rekommenderade. För närvarande så blir det att åka i svenska och norska fjällen då kidsen är lite för små för att dra med till Alperna. Har framförallt kört pist men är sugen på att pröva lite mer offpist, är trött på uppkörda backar och vill ha en skida som hanterar detta på ett bra sätt. Gillar som sagt stora snabba svängar ner för bergen 😁. Söker ett par prisvärda skidor som fixar det mesta inklusive att dra runt med kidsen 😁.
När det kommer till bredden anser jag själv att den är sekundär i detta fall. Stora svängar i högre farter talar för en längre radie med något kraftigare konstruktion, eller åtminstone dämpning. De flesta skandinaviska fjäll talar för något lekfullare, det är roligare med något mjukjt, svängglatt och lätthanterligt i svensk/norsk skog. Dessutom upplevs pisterna som något längre.

Ju smalare all mountain skidor blir desto kortare radie har de i regel, detta leder i sin tur till ett uppträdande som upplevs som nervösare. Ju kortare radie desto nervösare upplevelse, det känns som att skidan simmar/ålar sig fram (alternativt leker vindrutetorkare) - skidan gör så dels för att den söker sig in på sväng (alltså precis vad den är tänkt att göra - svänga) och dels på grund av turbulens. Vilket av de båda beror på flera faktorer t.ex. underlaget. Det finns givetvis gott om undantag för nämnd regel (se exempelvis Line The Blade, Salomon QST98 m.fl.).

Vissa egenskaper går att förstärka eller försvaga genom att gå upp eller ner i längd men att hitta en skida som träffar så bra som möjligt ger givetvis det bästa utgångsläget. Har du åkt på några skidor tidigare som du tyckte var, eller gjorde något specifikt, bra eller dåliga?

Vad det gäller bindningar bör valfri 13/14-DINs bindning fungera så länge du inte har återkommande problem bindningar generellt.

När det kommer till bredden anser jag själv att den är sekundär i detta fall. Stora svängar i högre farter talar för en längre radie med något kraftigare konstruktion, eller åtminstone dämpning. De flesta skandinaviska fjäll talar för något lekfullare, det är roligare med något mjukjt, svängglatt och lätthanterligt i svensk/norsk skog. Dessutom upplevs pisterna som något längre.

Ju smalare all mountain skidor blir desto kortare radie har de i regel, detta leder i sin tur till ett uppträdande som upplevs som nervösare. Ju kortare radie desto nervösare upplevelse, det känns som att skidan simmar/ålar sig fram (alternativt leker vindrutetorkare) - skidan gör så dels för att den söker sig in på sväng (alltså precis vad den är tänkt att göra - svänga) och dels på grund av turbulens. Vilket av de båda beror på flera faktorer t.ex. underlaget. Det finns givetvis gott om undantag för nämnd regel (se exempelvis Line The Blade, Salomon QST98 m.fl.).

Vissa egenskaper går att förstärka eller försvaga genom att gå upp eller ner i längd men att hitta en skida som träffar så bra som möjligt ger givetvis det bästa utgångsläget. Har du åkt på några skidor tidigare som du tyckte var, eller gjorde något specifikt, bra eller dåliga?

Vad det gäller bindningar bör valfri 13/14-DINs bindning fungera så länge du inte har återkommande problem bindningar generellt.
Tack för ett bra utlägg. Har suttit på samma skidor allt för länge vilka är ett ett par Atomic Metron 7.2, hyrde förra året men mer pistskidor. Så att välja nya ”breda skidor” är för mig en djungel. Men söker en skida som funkar till det mesta ( fattar att det blir kompromisser) vilket är huvuddelen är pist med inslag av offpist, skog med barnen. Ska hantera uppkörda backar med enkelhet 😁. Kan kännas lite offensivt att kliva över 100 mm när jag kört på 72 mm innan 😱.

Hittade ett sett med Qst 92 som känns ok, kanske bättre lämpade för min åkning än Qst 98? kan det vara värt att vänta till julrean att handla eller är det bara att slå till?

Bilagor

• IMG_0633.png
    IMG_0633.png
    87.6 KB · Besök: 108
Tack för ett bra utlägg. Har suttit på samma skidor allt för länge vilka är ett ett par Atomic Metron 7.2, hyrde förra året men mer pistskidor. Så att välja nya ”breda skidor” är för mig en djungel. Men söker en skida som funkar till det mesta ( fattar att det blir kompromisser) vilket är huvuddelen är pist med inslag av offpist, skog med barnen. Ska hantera uppkörda backar med enkelhet 😁. Kan kännas lite offensivt att kliva över 100 mm när jag kört på 72 mm innan 😱.

Hittade ett sett med Qst 92 som känns ok, kanske bättre lämpade för min åkning än Qst 98? kan det vara värt att vänta till julrean att handla eller är det bara att slå till?

En varning för just Sport-Bittl. De monterar ibland bindningar snett och är sedan oförskämda och vägrar ens erkänna felet (trots bildbevis). Jag talar av egen erfarenhet och deras låga betyg på Trustpilot är välförtjänt.

Om du inte kan provåka så verkar iofs just QST-serien vara lämpad som första bredare skida. Men som framgår i tråden är ”bredd” numera bara en av många parametrar. Mina Soul7 med 105 mm midja är mer ”lättsvängda” överallt inklusive i hård pist än mina Deacon80.

Finns även på Sport Conrad för samma peng om de kanske är mer trygga att beställa ifrån? när man ska välja "storlek" på bindningen så finns det lite olika och hittade detta kring Marker Griffin:
  • 100mm (ski waist width recommended 70-96mm)
  • 110mm (ski waist width recommended 80-106mm)
Då båda verkar passa QST 92 så kanske det är bättre att gå på den något större 110mm om jag vill byta till en bredare skida framöver?

Då jag inte kan provåka nu så verkar QST 92 vara en bra skida som fungera till det jag söker. Smartast kanske är att vänta till Trysilresan och testa några olika skidor, men kommer bli svårt att få ihop tiden med barn m.m. sen är det ju så att när man väl börjat leta så vill man gärna slå till :ROFLMAO:

Finns även på Sport Conrad för samma peng om de kanske är mer trygga att beställa ifrån? när man ska välja "storlek" på bindningen så finns det lite olika och hittade detta kring Marker Griffin:
Då båda verkar passa QST 92 så kanske det är bättre att gå på den något större 110mm om jag vill byta till en bredare skida framöver?

Då jag inte kan provåka nu så verkar QST 92 vara en bra skida som fungera till det jag söker. Smartast kanske är att vänta till Trysilresan och testa några olika skidor, men kommer bli svårt att få ihop tiden med barn m.m. sen är det ju så att när man väl börjat leta så vill man gärna slå till :ROFLMAO:
Köp rätt storlek, man kan byta ut ski stopper.

Ursäkta om jag inte riktigt fattar men vilken är rätt då både 100mm och 110mm verkar passa QST 92. Men det kanske är så att de väljer rätt storlek om de ansvarar för monteringen på Sport-Conrad.

köp den smalare! 90 mm skulle tom räcka. jag lade 110 på 115 skidor här i sommar. Gällande snedmontering; kan hända alla o är säkert oberoende av webshop. jag monterade mina första bindningar i sommras, där var det förståss lite delikatesser som att skidorna redan var dubbelpluggade osv. att ta hänsyn till. men efter att själv ha testat jag skulle nog beställa färdigt moneterade och hoppas på det bästa. har beställt från conrad utan problem iaf.
Osäker på om de skulle lägga 90 på 92 skidor om de monterar där, då det inte är rekommenderat?

Ursäkta om jag inte riktigt fattar men vilken är rätt då både 100mm och 110mm verkar passa QST 92. Men det kanske är så att de väljer rätt storlek om de ansvarar för monteringen på Sport-Conrad.
En bredare ski stopper är för bredare skidor, visst den kommer ju kunna sitta på din skida också men sticker då ut mer åt sidorna vilket ökar risken att stoppern ska haka i en annan skida, trädgren osv. På QST92 ska du max ha 100mm och med största förmodan kan du ha en 90mm skistopper utan problem. Du kan alltid ringa eller maila Sport Conrad så kan de säkert svara på det. Jag provmätte mina nu och de är 100mm och jag skulle nog lätt få på en 90mm inser jag.

Senast ändrad:
Eller om du inte vill montera själv i en fysisk butik som du kan tala med.
Du kan ha egna önskemål så som om du vill få plats med en större eller minder pjäxa då är "mittenläget" inte optimalt eller otillräckligt.
Du har kanske ett par tyngre pistpjäxor och ett par med freeride med gummisula för att fura med. Min erfarenhet säger att de pjäxorna som man går med ofta är kortare i sulan trots samma skostorlek.

Både QST 92 och 98 skulle kunna vara aktuella kandidater. QST98 är faktiskt en av de roligaste (inte att förväxla med högst prestanda) friåkningsskidorna runt 100mm (de flesta sub 100mm är i regel pistskidor som vuxit till sig lite och fått lite mer rocker) jag åkt i pist, de är också väldigt kompetenta i mjukare/djupare snö trots att de inte är speciellt breda. De är däremot inte de mest fartstabila eller de med längst kant att jobba igenom i en pist och därmed blir 92an ur Salmons sortiment kanske vettigare i ditt fall. Ju större förskjutning du får mot åkning utanför pisterna, desto mer skulle vågen tippa i favör till 98an. Med det sagt skulle jag inte ta gift på att QST serien är den optimala skidan för dig, även om den gör en hel rad saker förträffligt. Den skiljer sig ganska markant mot Mindbender.

Utan att sia alltför mycket om hur stora överlager som rör sig hos återförsäljarna eller om makroekonomiska utsikter, så är det många sällanköpsvaror som har kraftiga rabatter. Jag har köpt en del själv -ej skidor-, till priser jag varit nöjd med..

För QST 92 är det 90 alternativt 100 som gäller, lite beroende på vilken bindning det blir i slutändan.

SportConrad har nog ett lager lämpliga stoppers för de flesta vanliga kombinationer av skidor och bindningar även om det kanske inte syns i webbutiken. När jag handlade senaste så ”korrigerade” de (dvs förbättrade) min beställning just ur den aspekten. Man kan fråga kundtjänst.

Intresserad av er mer detaljerade beskrivning/bedömning av QST vs Stance vs Mindbender- serierna. Kanske intressant för TS också.

Tack för all bra input, efter era tips ett antal youtube klipp så lutar det starkt åt QST 92 vilket jag tror blir en bra skida för mina behov. Tittar på längd en 184cm vilket känns långt för mig som är van vid pistskidor, är själv 186cm ca 100kg. Kan det vara en idé att gå på 176cm för att få en lite mer lätthanterlig skida eller tänker jag snett här, kör nog 90/10 pist.

Jag tror precis som tidigare har nämnt att den blir för kort för dig. Och smal.
Nu finns ju inte den modellen längre än 184cm vad jag kunde se.
Är inte QTS ganska mjuk?
Med det menar jag att jag upplever att en kortare skida blir/känns ännu mjukare än en som är längre av samma modell.

Jag säger inte att det är så utan att jag har upplevt det på skidtestardagar.
Vad säger ni andra om det?

Jag åker på QST 92 177cm 21/22 (180 cm, 85kg) och hade absolut rekommenderat 184cm till dig. Nu har jag inte testat senaste modellen men mina är ganska mjuka.

Tack för all bra input, efter era tips ett antal youtube klipp så lutar det starkt åt QST 92 vilket jag tror blir en bra skida för mina behov. Tittar på längd en 184cm vilket känns långt för mig som är van vid pistskidor, är själv 186cm ca 100kg. Kan det vara en idé att gå på 176cm för att få en lite mer lätthanterlig skida eller tänker jag snett här, kör nog 90/10 pist.
De andra forummedlemmarna här ger dig bra råd på 184 cm, vilket är rätt till din vikt.
Nya QST 92 har dessutom mer taper och rocker (= kortare skärlinje) än den gul/grå varianten som tillverkades för två år sedan.
Man väljer lite längre skidor i allmountain jmf med pistskidor , så de flyter bättre utanför pisten. Och de har till längd sin pga formen kortare skärlinje jmf med motsvarande pistskidor.

Senast ändrad:
Har bara bra erfarenheter av SportBittl och har köpt minst 4 par monterade skidor och massor av andra prylar där. Monterat enligt instruktion och bra service när jag behövt det. Men jag kanske har haft tur?

Jag gissar att de oftare monterar rätt än fel (allt annat vore ju otroligt) men SportBittls kundservice har uppenbarligen fått instruktion om att avvisa den som orkar klaga när det blir fel. Flera inlägg och uselt betyg på Trustpilot vittnar om samma sak (till skillnad från andra butikers sidor på Trustpilot).
SportBittls svarade ordagrant "Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance." Skulle du acceptera det? Den typ av oförskämda nonsenskommentarer jag fick från kundtjänsten hos SportBittl hade nästan Trumpska nivåer. Så det gäller att ha tur, som sagt.

Ville inte kapa tråden men eftersom du frågar så länkar jag här till det jag skrivit förut om detta (och litet av SportBittls svar):

Bilden noga tagen rakt uppifrån (vilket ses på de vita sidokanterna) - det skiljer nästan 3 mm i sidled på borrhålen. Jag delar bara med mig av min erfarenhet och tänker inte handla där mer.
Jag förstår problemet men de hade lätt kunna sälja ut de exemplar med denna typ av "montering" i sina butiker, särskilt som de enligt sig själva i princip aldrig monterar fel. Kanske t.o.m. sälja dem till ordinarie pris med tanke på att bindningarna enligt dem själva är "perfekt monterade"... Men skulle du köpa dem?

1695818697839.png

Senast ändrad:
Inte roligt när saker inte görs på rätt sätt och speciellt när de inte tar ansvar för det.

Jag har nu själv tryckt på köpknappen och får hoppas att Sport Conrad kan montera bindningarna på rätt sätt! Nu är det bara att vänta tills säsongen ska börja :) Tack för all inlägg och goda råd!

mmm.. jag är lite kortare och lättare än dig.. jag skaffade just precis ett komplement till mina Faction Dictator 3.0 från 2017 vilka anses vara mycket elaka.. Jag ville ha en skida som var förlåtande, lekfull men ändå fartstabil i Skandinaviska uppkörda backar och off pist.. Salomon qst är uteslutet för mig, det blir rena spagettiskidan så jag hamnade på fisher ranger serien som Sverre Liliequist varit med och tagit fram, skidan kallas lite slarvigt för Åre-skidan.. Vilken bredd får du fundera ut själv, jag valde 108..

Jag har ett par mantra 177 100mm midja som jag tror du skulle vara nöjd med. Lagom styv skida för att trycka på i pist samtidigt som den är lättsvängd i lössnö.

Tillbaka
Topp