Nya skidor inför nästa år.

enslow

Ny medlem
Inför det här året som var hade jag bestämt mig för ett par nya skidor.
Målet var en allround skida med ca 80-90mm midja.

Jag åker väl 80/20 pist/offpist och är nog en pistråtta för er.
Jag älskar att ligga i riktigt höga farter trycka till i svängarna(utan portar)
Äger ett par Völkl V4 Carver som enligt mig funkar utmärkt till det(men dyker rakt ner i lössnö.)

Iår har jag varit sammanlagt fyra veckor i svenska fjällen (vemdalen/björnrike,Hamra/funäs/ramundberget samt Åre.
Där har jag testat ett antal skidor som jag trott på.
Dynastar legend 8000/Mytic rider ,Scott Misson ,Elan magfire 14/12 samt Fisher Watea 84.

Nu är det så att jag tyckte alla gick bra i höga hastigheter utom Scott som fladdrade lite för mig.
I låga hastigheter var alla utom Scott en pina dessutom var Scott den mest lättsvängda.
Alla gick skapligt att åka offpist med, mycket bättre än mina Völkl.

Elan skidorna kändes otroligt tunga.
Mytic var mer lättåkta än föregångaren 8800.

Det här är helt och hållet vad jag tycker och efter min åkstil säkert annat för andra.

Men min slutsats är att man måste pruta mer på egenskaper än vad jag trodde, så nu är jag inne på att köpa ett par Hendryx Woodo Child och ha 2 par skidor.

Om någon har tips på andra skidor får ni gärna skiva det här, eller har några frågor.

Tacksam i så fall Enslow

Senast ändrad:
Varför 2 par skidor om du skall ha ett par Voodoo Child. Tyckte de var duktigt allround när jag körde på dem senast

Jag tror inte helt på Woodo Childs pist egenskaper om jag skall vara ärlig.
Att dom går som på räls i pisten har många skrivit men det sas det om Mytic rider också.
Och enligt mig så skiljer det sig mycket mellan mina Völkl och Mytic.

Helst vill jag ha ett par skidor för enkelhetens skull när man åker över ett stort område.

Jag testade även Völkl Ac30/40 men då fanns det ingen lössnö och jag tvivlar på att dom går bra där,i pisten däremot var dom helt okay.

Vodoo Child är grym i pisten. Bättre än alla de andra skidorna du räknade upp. Och ja jag har testat de minst i två timmar styck förrutom Elan som jag har testa tre åk på. Scott är grym skida och jag tycker personligen den inte fladdrar men det beror kanske lite på åkstil med mera.

Men som sagt Vodoo är bättre än alla dessa andra skidor...

Och om du skall ha två par skidor så är det väl bättre att gå på ett par bredare på en gång eller?

//H

Senast ändrad:
Voodo Child är en riktigt bra allroundskida. Men tycker du att scott mission var fladdrig kan nog samma sak gälla Hendryxarna, de tycker inte om att åka rakt fram.
En skida till att kolla på är Goodha 181, väldigt lik 05/06 Völkl karma, går ok utanför (inget under 95 i midjan går helt bra utanför) och riktigt bra i pist. Har kört den i allt från blåis till ett par dec fluff och i pisten imponerade den riktigt stort, går bättre än ac30/40 i pist.

Och som Hasse tycker jag att du lika gärna kan fläska på lite med bredden när du redan har pistskidor, kompromisser blir aldrig lika kul.

Rossignol Bandit B83 och B94 är riktigt vassa plank som allround skidor. Går som spjut i pist (grymt kantgrepp) och riktigt bra utanför. Har testat köra dom i längderna 176 samt 184 och var djupt imponerad av hur lättåkta och stadiga dom var. Offpist i tät skogsterräng var inga problem, inte heller uppkörd och vallig pist. Värt att prova om du kommer åt!
/GTO

Grejen är den att med ett par fetingar så måste man veta att det finns några bra lössnö repor att köra.

Och jag åker mest i pisten men ibland hittar man en okörd offpist repa och då vill man inte åka tillbaka till stugan för att byta skidor.

Sedan förstår jag att allround skidor aldrig kan mäta sig med riktiga fetingar i lössnö.

Tack för era tips, nästa år skall jag försöka åka ännu mer olika skidor.
(om jag inte köper hendryx)

Är det någon som vet om det blir några stora förändringar på den här kategorin skidor till nästa säsong?.
Eller kör märkerna på som vanligt med nån liten förändring som man inte märker av.
Jag tycker det är sällan man känner någon radikal förändring även om det finns undantag.

Hendryx kommer med flera nyheter till nästa år och sen så finns det en tråd där jag har testa nästa års skidor.

//H

Någon som vet vilka märken resp modeller man får testa i Riksgränsen 11-22 maj.
Jag funderar nämligen på att åka upp.

Stod inför samma situation inför denna säsong, efter en tråd här på forumet (Gubbskidor ?)bestämde jag mig för Völkl Mantra 191 (jag är 190 väger 85 kg) och är SUPERNÖJD. Funkade faktiskt mycket bättre i pisten än jag väntat mig och offpist var det en ny dimension för mig i åkningen.

Nej Mr Hendryx kommer vara där uppe själv med ett gäng skidor. Och Faty-Pussy oxà ev.

Jag kommer kanske upp. àr anmäld men surfing tarmen säger att det är dags att surfa istället. Vi fàr se.

//H

Kör själv på ett par rossi sprayer bc 176 cm, de har en midja på 88mm o svängradie på 20m. Tycker dessa är perfekta för mig, de är störtsköna i pisten och fullt dugliga i offpisten.

Årets model heter Bling men tror att det är samma skida(förutom grafiken) de finns också i 170cm och 182cm.

testa dom!

Tillbaka
Topp